Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 15:04:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 15:02:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57

Auteur Topic: BR E 52, witmetalen kit  (gelezen 7821 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
BR E 52, witmetalen kit
« Gepost op: 30 May 2015, 22:14:53 »
Hallo,

Bijna een jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn vrouw een kit van een Duitse e-lok, de BR E52.
Omdat mijn verjaardag al weer voor de deur staat, vond ik het toch tijd worden wat aan deze kit te doen, en ik ben begonnen het apparaat in elkaar te zetten.
Dit is de eerste keer dat ik een witmetalen kit soldeer, dat viel toch niet tegen. Het werkt in ieder geval prettiger dan lijmen. Ik gebruik soldeer en vloeimiddel van G&MS.

Er zat geen bouwbeschrijving bij, ik ben dus onderaan begonnen (aan de hand van allerhande foto's van internet, met name via drehscheibe-online.de). De bodemplaat met alle stukjes die daaraan horen:

Het valt me op hoe verschrikkelijk mooi gedetailleerd deze kit is, alle delen die op de foto's van het grootbedrijf staan zijn terug te vinden. De leeftijd wordt eigenlijk alleen verraden door de brede wielen met de hoge flenzen.

Vanavond heb ik de opbouw inelkaar gezet. Van binnen ziet het er dan zo uit:

van opzij:

en van voren:

Het is de bedoeling de versie te bouwen zoals deze begin jaren 60 rondreed, met verlichting. Dat betekend dat er een aantal gaatjes in de voorzijde dicht gemaakt moesten worden. Bij de DB zijn de doorgangsdeuren dicht gelast. Bij een aantal machines bleef de deur wel herkenbaar, dus dat laat ik hier ook zo.

Nu zit ik op een punt waar ik wel wat advies kan gebruiken: Op welk moment kunnen details als handrails gemonteerd worden? Voor het spuiten of daarna?
De grote delen zitten nu in elkaar, en kunnen gespoten worden. Een alternatief is om nu eerst alle details te monteren en daarna alles in 1 keer spuiten.

Verder nog een vraag over de kleur van het dak: Wat zou de kleur van het dak zijn geweest rond 1961? het onderstel inclusief wielen lijken zwart/ grauw te moeten worden, de opbouw groen.

Alvast bedankt voor de input!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BR E 52, witmetalen kit
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2015, 07:25:37 »
De handrails e.d. kun je alleen achteraf monteren als je ze lijmt, soldeerwerk kun je vergeten als de lak er goed opzit. Solderen en secuur afplakken is in mijn ogen overigens de beste optie.
Wat de wielen betreft: ik denk dat die gewoon rood bleven, maar in de praktijk vuil en roestaanslag dit onzichtbaar maakten. Wellicht is er op Duitse fora meer te vinden over schilderwerk bij onderhoud, maar in de jaren 60 zullen deze machines niet meer direct op de prioriteitenlijst hebben gestaan.
RETROBAHN A.G.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2015, 10:26:12 »
Verder nog een vraag over de kleur van het dak: Wat zou de kleur van het dak zijn geweest rond 1961? het onderstel inclusief wielen lijken zwart/ grauw te moeten worden, de opbouw groen.

Het dak kan variëren van lichtgrijs:

Tot donkergrijs:

Zal vooraf afhangen van de mate van vervuiling, de standaard dakkleur (ook voor nieuwe elocs) was lichtgrijs in die tijd...

Op www.bundesbahnzeit.de zijn wel meer kleurenfoto's te vinden uit de jaren zestig en zeventig, ook van andere reeksen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2015, 11:42:56 »
Dingen los houden tot na het spuiten is alleen handig als ze een andere kleur moeten krijgen, zoals in dit geval het dak. Wel eerst alles goed pas maken zodat je niet straks nog moet vijlen en rotzooien als de verf er al op zit. De handgrepen horen zo te zien gewoon groen, zet die er dus gerust vast op.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2015, 12:14:07 »
Heren,

Bedankt voor de reacties. Straks de losse stukjes maar eens monteren.
Het dak zit los, kan dus apart gespoten worden. De rest is niet heel ingewikkeld af te plakken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2015, 13:01:31 »
@ Tjalling. Leuk lokje!

Maak van dat lichtgrijs maar een aluminium kleur dak van, voor de groene variant jaren 50/60. Dit was ook de standaard kleur voor daken van elektrische locomotieven en sommige treinstellen.
Volgens mij kan je de wielen en drijfwerk rood kleuren zoals gebruikelijk was tot eind jaren 50. Dat zie je ook in onderstaand filmpje terug uit 1965.

Als bewijs een leuk filmpje van desbetreffende lok in actie. Marklin had haar huiswerk toen goed gedaan en je ziet de BrE52 dan ook met aluminium gekleurd dak.
Het Ral nummer is RAL9006. Het donkergrijs kleuren van het dak valt als oorzaak door aanslag en fijnstof aan te wijten.

https://www.youtube.com/watch?v=W3G68L753Oo

en de Marklin's..
https://www.youtube.com/watch?v=aKxd0ttAKS4

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 13:25:01 door Thowra »
We're all riders on this train.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2015, 20:01:41 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor deze twee prachtige filmpjes  (y)

Vooral die eerste levert wel nieuwe inzichten op: zilverkleur/ aluminium als kleur op het dak lijkt toch "echter" dan grijs, in de film is dat zo wel herkenbaar.
Is aluminium-kleur een lastige kleur voor dia's? Op de foto's op www.bundesbahnzet.de is aluminium-kleur bijna nergens als zodanig te herkennen. Op basis van ook andere kleuren foto's had ik zelf ook eerder gedacht aan grijs dan aan aluminiumkleur
Het valt me wel op hoe netjes treinen er in principe uitzagen, in ieder geval het deel dat bereikbaar is voor de schoonmaakborstel.

Nog eens over denken...

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2015, 20:25:16 »
Mooi kitje Tjalling!  (y)
Succes en veel plezier met bouwen.

Gr.

Edsko

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2015, 20:40:07 »
Hallo

Mooi kitje, en mooi resultaat. Is dit nou nog een oud Günther kitje?

Heet dak hoort definitief Aluminiumkleurig (9006).
Bij de opbouw heb je nog een keuze. Tot ongeveer 1959 Flessengroen (7006), daarna Chroomoxidegroen.
Als je dus een vers gereviseerde lok wil nabootsen dan zou ik voor de tweede kleur kiezen.
Wielen, panto's en dakleidingen  RAL3002. Rest gewoon zwart.

Handgrepen e.d. zou ik zelf zoveel mogelijk al aanbrengen. Je spuit waarschijnlijk met Weinert lak en greepjes in een andere kleur kun je dan weer prima met revell overschilderen.

Bart

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2015, 22:28:39 »
Hallo Bart,

Is inderdaad een oude Günther kit. Echt een genoegen om mee te werken, zo mooi gedetailleerd en netjes uitgevoerd  (y)

Bedankt voor je kleur-advies.
Voor het spuiten wil ik verf van Gunze gebruiken: die is ook goed te verwerken, en daarvan weet ik zeker dat dat goed gaat op het (kunststof) dak.

Heb je nog een idee over de kleur van de isolatoren op het dak? Dat lijkt iets van een donker flessegroen te zijn?
In het filmpje dat Jeroen (Thowra) plaatste is te zien dat de blind-welle ook rood is.

@Edsko: dank je, komt goed  ;)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2015, 22:34:53 »
Op een gerestaureerde E44 heb ik donkergroene isolatoren gezien, maar op een vergelijkbare lok ook donkerbruine. Dat wordt toch foto's zoeken...
Dat filmpje is een heerlijk jaren 60 document, vooral met die Rheingold die nog ff langs komt stuiven (y)
RETROBAHN A.G.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2015, 22:57:31 »
Waren die groene bier flesjes kleur groen?

Als je op plaatjes van keramische isolatoren zoekt krijg je vooral witte en bruine, bij glazen meerdere groen tinten. Dus misschien is het verschil in kleur veroorzaakt door materiaal gebruik.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2015, 23:17:49 »
Hallo

Ik vermoed dat de E52 bij aflevering grotendeels al met bruine isolatoren afgeleverd werden.
Groene (zelfs gedeeltelijk :o) kom je echter ook nog tegen,

Zeg het maar....lijkt mij bruin.

https://c3.staticflickr.com/7/6064/6057709131_ab0f78034c_b.jpg

Wat betreft de wielen.
Er wordt te vaak automatisch van uitgegaan dat deze rood waren, maar door troep zwart leken.
Dit is echter niet zo. Wielen van de altbau E-loks waren ooit wel degelijk zwart, ook bij de E52.

Wanneer dit ingevoerd is is voor mij echter een raadsel. Ik vermoed zo rond 1968 bij de "Farbreform".
Vandaar ook dat jouw lok nog rode wielen kan! hebben ::)
De  (overigens schitterende) video is wat mij betreft niet duidelijk genoeg, het kan ook roest en troep zijn.

Hier een mooi versgelakte 118. Duidelijk zichtbaar het umbragrijze dak en de zwarte wielen.
Opname is uit 1975.
https://c3.staticflickr.com/3/2740/4449255335_5d44b22a98_b.jpg

Bart
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 23:21:31 door Bahn-AG »

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2015, 00:26:28 »

Heb je nog een idee over de kleur van de isolatoren op het dak? Dat lijkt iets van een donker flessegroen te zijn?
In het filmpje dat Jeroen (Thowra) plaatste is te zien dat de blind-welle ook rood is.

@Edsko: dank je, komt goed  ;)

Groet,
Tjalling

Hoi Tjalling,

Als je had opgelet in het tweede filmpje kon je zien dat er bruine isolatoren op het dak horen voor jouw model.  ;)
Wielen en drijfwerk behoren rood te zijn, evenals de pantografen en leidingen op het dak in het tijdperk dat je schetst.

Uit het filmpje voor het gemak heb ik deze foto uit geript.

Veel succes met de ombouw!  (y)
Zelf heb ik hier nog van Gunther een Duits 'kofje' liggen die ik eens zal bouwen. Of misschien wel in de verkoop gooi.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 00:29:46 door Thowra »
We're all riders on this train.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2015, 08:41:03 »
He Tjalling, jij ook aan de kitjes? Leuk hoor! Mooie loc ook, kijk gezellig ff met je mee.

Mvg

Tom.
Spoor 0 adept