Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:03:40
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:41:26
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
  

Auteur Topic: Video's over werken met Traincontroller  (gelezen 36471 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 10: Shuttle and Cycle Operations via Auto Train Toolbar
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2015, 10:22:34 »
In de vorige video maakten we een Shuttle operatie aan met behulp van de Auto Train Toolbar.

In deze video breiden we de layout uit met een ovaal, waarna we, opnieuw via de Auto Train Toolbar, een Cycle operatie aanmaken, een trein die 'rondjes rond de kerk' rijdt, met geplande stops. 

Dan starten we beide 'Schedules', de Shuttle en Cycle trein rijden door elkaar. Traincontroller zorgt voor de beveiliging door treinen stil te zetten als de route verderop gereserveerd of bezet is, en natuurlijk worden ook de geplande stops netjes verzorgd.

Link naar de video: Traincontroller 10: Shuttle and Cycle Operations via Auto Train Toolbar




DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #16 Gepost op: 05 July 2015, 11:54:29 »
Rudy, je bent goed bezig. Kijk iedere keer weer uit naar je nieuwe video. Hoop dat je zo nog even doorgaat :) :)

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 11: Create Schedules in the Dispatcher Window
« Reactie #17 Gepost op: 09 July 2015, 10:59:55 »

In de vorige video maakten we een shuttle en een cycle 'Schedule' via de Auto Train Toolbar. De Schedules werden opgeslagen, ze komen terecht in het Dispatcher window onder de Schedules tab.

Het is mogelijk om Schedules direct in dit Dispatcher window aan te maken en te editen. Hier zijn zelfs nog meer opties en een vollediger controle over 'wat en hoe' mogelijk, waardoor deze manier van Schedules aanmaken mijn voorkeur heeft.

Link naar de Traincontroller 11: Create Schedules in the Dispatcher Window video en een beknopte handleiding.




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 12: Complex Operations via Schedule Successors.
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2015, 12:31:56 »
In de vorige video maakten we een shuttle en een cycle schema aan in het Dispatcher window. Dit zijn relatief eenvoudige treinbewegingen, het is een enkel schema dat zichzelf herhaalt.

Complexere schema's zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de 'Successors' tab van het 'Schedule Properties' window. Hier kunnen we een of meer schema's opgeven welke we automatisch willen starten als het vorige schema afgelopen is. Traincontroller kiest een volgend schema uit deze lijst, dat kan willekeurig, of op volgorde, of alle. Hiermee kan bijvoorbeeld een train random verschillende vervolgroutes kiezen, of een binnenkomende trein kan een of meer andere treinen starten, of beide, de mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Bij elk schema kan ook een aantal 'start' en 'stop' operaties worden opgegeven, welke worden uitgevoerd bij aanvang van een schema of na beëindigen. Dit kan bijvoorbeeld zijn, bij aanvang: conducteur fluitje geluid afspelen, cabine verlichting uitschakelen, hoofdverlichting aanschakelen, hoornsignaal van sounddecoder ... enzovoort.

Er kunnen ook startcondities opgegeven worden bij een schema. In dat geval zal het schema alleen starten, of als opvolger gekozen worden, als aan alle condities en de daarbij gebruikte AND / OR logica voldaan is. Dit kan bijvoorbeeld zijn de stand van een schakelaar op het switchboard, de stand van een wissel, of van een sein, of de (al of niet) aanwezigheid van een bepaalde trein in een bepaald blok.

Middels deze vele mogelijkheden kan zeer gevarieerd automatisch treinverkeer gerealiseerd worden en kunnen complexe operaties bedacht en uitgevoerd worden.

In deze video maken wee een goederen operatie aan. Een trein vertrekt vanaf de grondstoffen groothandel bij de South siding met een lading hout en fijn zand. Eerste stop is de meubelfabriek bij industrieterrein East. Tweede stop is de aardewerk fabriek op industrieterrein West. Daarna keert de trein weer terug naar de South siding.

Link naar video Traincontroller 12: Complex Operations via Schedule Successors.



« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 15:35:49 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Perongeluk dubbel
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2015, 12:32:20 »
Per ongeluk is de post hier twee maal terecht gekomen. Deze mag verwijderd worden.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2015, 12:34:27 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Briljant
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2015, 13:29:03 »
Tot zover moesten we een schema starten door het 'Dispatcher' window te openen, het schema te zoeken in de lijst, rechtsklikken en dan kiezen voor start normaal of 'reverse'. Dat werkt prima, maar het is nogal omslachtig. Veel handiger zou zijn als we een schakelaar op ons bedieningspaneel zouden hebben.

Dat kan ... het is zelfs zeer gemakkelijk te doen. Plaats een schakelaar op het paneel, dubbelklik om naar de eigenschappen te gaan, klik de 'Operations' tab en voeg de gewenste schema's toe aan het rechter paneel. Klik het icoontje rechtsonder als je het schema in 'reverse' wilt starten. Voor het starten van een 'shuttle' is het handig om het schema 2x toe te voegen, eentje normaal en eentje 'reverse'. Dan maakt het niet uit of de trein in een begin- of een eind blok staat, het schema start altijd.

De meeste manieren in TC om schema's te stoppenleiden tot een abrubte (nood)stop, of tot het netjes stoppen, maar dan van alle treinen. Het is natuurlijk handig als we 1 individueel schema netjes kunnen stoppen, en nog handiger als we dat met dezelfde schakelaar kunnen doen waarmee het schema gestart is.

Om dit te bereiken moeten we de 'aan' stand van de schakelaar opnemen in de startvoorwaarden van het schema. Dit kan in het 'Properties' window van het schema, in de 'Conditions' tab. Zolang de schakelaar 'aan' is, is aan de voorwaarde voldaan en zal het schema herstarten als het een shuttle of cycle is, of starten als het een opvolger van een ander schema is. Staat de schakelaar 'uit', dan is niet aan de voorwaarde voldaan, het schema zal dan niet (her)starten. Dit leidt tot een keurige stop in het aankomst blok.

Link naar video Traincontroller 13: Start / Stop Schedules via a Switch on the Switchboard



« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 17:46:33 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 14: Customize the User Interface
« Reactie #21 Gepost op: 19 July 2015, 12:29:54 »

Deze video gaat over hoe we de User Interface kunnen aanpassen aan onze wensen. Toolbars, windows, kleuren, er zijn volop mogelijkheden om de interface volgens onze eigen smaak mooi en overzichtelijk te maken.

Toolbars kunnen aan/uit gezet worden en ze kunnen verplaatst worden naar de plek waar wij ze willen hebben. Welke iconen op de toolbars staan kunnen we zelf bepalen via menu 'View > Customize Menu's and Tool Bars', en dan de 'Commands' tab. Sleep de gewenste iconen naar de toolbar, en sleep de ongewenste er van af.

De complete 'look & feel' van de UI kan aangepast worden via menu 'View > UI-Style'. Kies een stijl uit de lijst.

Veel windows hebben de mogelijkheid om de gebruikte kleuren en enkele andere settings aan te passen. Bijvoorbeeld het Switchboard via menu 'View > Switchboard > Customize'.

Het Switchboard heeft geen continue zoom functie met %, zoals de Dispatcher dat heeft. Wel is het mogelijk om de grootte van de symbolen aan te passen via menu 'View > Switchboard > Symbol Size'. Het resultaat is een zoom in stappen.

Voor elk window kan gekozen worden uit 'floating', 'dockable' of 'tabbed'. Hiermee kunen we de UI layout overzichtelijk houden, zelfs als er veel windows tegelijk in gebruik zijn.

Link naar de video Traincontroller 14: Customize the User Interface - Toolbars / Colors / Windows




NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #22 Gepost op: 21 July 2015, 20:25:36 »
Hallo Rudy,

Zoals je ziet worden je wijze lessen ook in praktijk gebracht.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.45.html#lastPost

Nico

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2015, 22:01:48 »
Hoi Nico. Dat is goede vooruitgang met je baan! In je eigen draadje staat een post met een paar antwoorden op vragen.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2015, 14:33:24 »
In de vorige video deden we aanpassingen aan de User Interface om deze naar onze hand te zetten, door bijvoorbeeld het kleurenschema van het Switchboard te wijzigen.

Ook het 'Train Window', de 'throttle', is op vele manieren aan te passen. Deze video toont een aantal van de mogelijkheden.

Link to video Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 16: Engine Speed Profiling
« Reactie #25 Gepost op: 26 July 2015, 12:26:16 »

Wanneer we een nieuwe loc in gebruik nemen, dan is de snelheid waarmee deze zich voortbeweegt niet bekend. Om de snelheden per decoderstap te kennen moeten deze gemeten worden. Dit wordt gedaan door de loc over een bekende afstand te laten rijden en de tijd te meten. Dit resulteert in een schaalsnelheid in m/s. Via de schaal (N, HO, O, ...) wordt deze waarde omgerekend naar een 'real world' snelheid in km/u.

Deze snelheidsmetingen zijn om twee redenen belangrijk.

Allereerst natuurlijk opdat onze meters op het scherm de juiste waardes weergeven.

Maar belangrijker ... opdat de remafstand, in cm, nauwkeurig is. Als we met 1 sensor per blok werken, dan wil je dat de loc precies op de opgegeven plek stil staat. Dat kan alleen als Traincontroller bij elke decoderstap de snelheid kent, dan kan ie precies uitrekenen hoelang ie elke decoderstap aan moet houden bij het afremmen.

Nadat ik mijn 4 locs gemeten had, staan ze stil op +/- 2 cm, nauwkeurig. Genoeg om met 1 sensor per blok te kunnen werken. Is een hogere nauwkeurigheid gewenst, dan is een tweede (stop) sensor nodig.

Link naar video Traincontroller 16: Engine Speed Profiling

Een PDF document met een stap voor stap 'kookboek' beschrijving is beschikbaar via dezelfde link.




Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #26 Gepost op: 30 July 2015, 10:22:19 »
Rudy,

Je YouTube filmpjes zijn helder en duidelijk.
Ik kijk al weer naar de volgende uit.
En mocht je deze week ook een gebruiker uit Grieknland zien in je statistieken,  dat ben ik 😊
Onder de parasol weer wat kennis opdoen.

Ik heb nog een verzoekje.
Ga je ook het automatisch aan- en afkoppelen van wagons behandelen?

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #27 Gepost op: 30 July 2015, 12:51:30 »
Hallo Rudy,

Naar deze video had ik al uitgekeken.
Aanvankelijk had ik wat problemen. TC dacht dat ik maar 14 stappen gebruikte.
Dat kon worden opgelost door het digitale systeem om te zetten van generiek Loconet naar de Intellibox.
Mijn Daisy II centrale is immers het kleine broertje van de Intellibox.

Ook was ik een beetje op het verkeerde been gezet doordat je begon met jouw wens om te rijden met 60 km/u.
Als ik het goed begrepen heb begin je echter eerst met CV5 op een, visueel bepaalde, geschikte waarde te zetten. Welke schaalsnelheid daarbij hoort weet je op dat moment nog niet. Pas als de meting gedaan is ken je de snelheid. Je hebt dan de schaalsnelheid die hoort bij de gewenste, visuele, maximum snelheid. En of die dan 60, 80, 100 of 120 is doet er eigenlijk niet meer toe lijkt me.

Je opmerking dat TC, bij de meting geen indicatie geeft bij het passeren van de startsensor is niet geheel juist. Het zwarte puntje links van de geselecteerde startsensor wordt even rood bij het passeren van de startsensor. In ieder geval in mijn versie 7. Als V8 dat niet meer doet is dat wellicht om alle overhead weg te laten waardoor TC zich maximaal kan 'focussen' op de meting.

Ook zeg je in het begin dat de 'load compensation' wellicht moet worden aangezet. Weet je soms welke CV daar bij hoort? Van mijn Duitse decoderbeschrijving wordt ik niet veel wijzer. Of is dat geen standaard CV maar een fabrikant afhankelijke implementatie?

Nico

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #28 Gepost op: 30 July 2015, 13:30:52 »
Hoi Werner. Nou ... veel plezier in de Griekse zon onder de parasol gewenst! :)

Ja, binnenrijden in een blok dat al bezet is staat op de agenda. Automatisch koppelen is daar een vervolg op. Weet alleen nog niet wanneer dat aan bod komt.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #29 Gepost op: 30 July 2015, 13:38:06 »
Hoi Nico. Ja klopt, die snelheid doet er niet toe, gewoon iets kiezen dat je mooi vindt. Tenzij je natuurlijk 'principieel' bent en prototypical wilt rijden, dan moet je de exacte snelheid met bijpassende CV5 gaan zoeken met waarshijnlijk een paar iteraties. Ik wist van te voren al (met een eenvoudig hand getimed metingkje) dat ongeveer 60 bij mij mooi zou staan, dus dat had ik alvast ingevuld als maximum.

Dat rode lampje heb ik nergens gezien. Verschijnt dat in het profile window?

De CV's en de instel-waarden voor load compensation zijn inderdaad nogal verschillend per merk / type decoder. Daar is zo zonder meer niets over te zeggen. Welke decoder heb je?