Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS door jan47
Vandaag om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door bellejt
Vandaag om 11:01:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig  (gelezen 17811 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Gepost op: 27 May 2015, 17:13:29 »
Het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn wordt verdubbeld. Het Rijk  trekt daarvoor 88 miljoen euro uit.   
                                       
Doordat er over het hele traject tussen  Utrecht en Woerden vier sporen komen, kunnen er vanaf 2018 een vijfde en zesde sprinter per uur gaan rijden, zegt staatssecretaris Mansveld. De treinen kunnen ook sneller rijden.             
                                       
Mansveld benadrukt dat Utrecht het hart van het Nederlandse spoorwegnet is en dat dat zo robuust mogelijk moet zijn.
"Door de spoorverbreding verwijderen we een flessenhals op het spoor en daarvan zullen dagelijks tienduizenden mensen profiteren."     

Bron: http://nos.nl/teletekst#106

He he, dat werd hoog tijd!  (y)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2015, 10:02:58 »
Volgens mij waren deze plannen er al een stuk langer. Maar ze worden nu eindelijk uitgevoerd. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen met de spoor overbrug over het Amsterdam Rijn kanaal.

Groet,
Bas

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2015, 10:22:37 »
Een brug ernaast? Zie Weesp. ;)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2015, 11:00:14 »
Waren voor die extra brug neit veel bezwaren van omwonenden? De voorbereiding ligt er al.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2015, 16:52:55 »
Die brug komt tussen de bestaande spoorbrug en de autobrug (Hogeweidebrug) in te liggen. Is ook hier terug te vinden:

https://www.prorail.nl/pers/persberichten/89-miljoen-voor-spoorverdubbeling-utrecht-centraal-utrecht-leidsche-rijn


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2015, 17:19:24 »
En dat is dus niet aan de kant van het woonwijkje daar met bijbehorend parkje. De tweede brug wordt ook veel stiller. Eigenlijk zouden ze die oude herriebrug ook gelijk moeten vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2015, 12:00:26 »
De tweede brug wordt ook veel stiller. Eigenlijk zouden ze die oude herriebrug ook gelijk moeten vervangen.

Hallo,

Doe ze dat dan niet? Dat is wel héél kortzichtig. Als je tóch bezig bent doe het dan goed. Als er dan al een brede (gele)  verkeersbrug ligt bouw dan een - wat uiterlijk betreft - soortgelijke brug ernaast voor vier sporen. Het prijsverschil tussen een nieuwe twee- of viersporige brug lijkt mij niet zo érg groot. Bovendien zal zo'n nieuwe viersporige brug allicht minder herrie maken dat het al verouderde twee-sporige ijzeren "cavalje" wat er nu ligt. Je kunt zo'n nieuwe brug er dan  in één keer invaren, want àl te lang mag het spoorverkeer tussen Woerden en Utrecht niet gestremd worden.

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 12:01:59 door Rob van Kooy »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2015, 13:29:39 »
Die viersporige brug krijg je er alleen niet in zonder eerst de oude te verwijderen, dus als de oude brug vervangen zal worden zal het wel 2 x 2 sporen worden, ik denk niet dat de NS de verbinding Utrecht - Woerden er lange tijd uit zal willen gooien.

Het is wat dat betreft veel te makkelijk gedacht "om er maar even" een viersporige brug in te leggen. Je praat dan over maanden werk denk ik zo. Die nieuwe brug heeft namelijk ook nieuwe landhoofden nodig en daarvoor ligt de oude brug + landhoofd wel een beetje in de weg.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2015, 13:34:11 »
Een viersporige brug ligt ook niet voor de hand. Die wordt te breed, waardoor er allerlei dwarsversterkingen in moeten komen. Twee tweesporige bruggen is constructief eenvoudiger.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2015, 15:13:14 »
Hallo,

Volgens deze link: http://www.prorail.nl/projecten/utrecht-centraal-leidsche-rijn wordt de oude spoorbrug ook stiller gemaakt. Moord en brand schreeuwen over kortzichtigheid bij prorail is dus niet nodig!  ::)

Daarnaast: wat Klaas en Sander al terecht opmerken, een tweesporige brug is een heel stuk makkelijker plaatsen naast bestaand spoor dan dat alles er voor een maand uit gegooid wordt. Nu heb je misschien twee weekenden (hooguit) buitendienststelling nodig, en dat zal dan zijn voor eventueel heien van damwanden en de fundering voor de landhoofden. En de spooraansluitingen natuurlijk. De brug wordt dan gewoon per schip aangevoerd en er tussen gedraaid en op z'n plek gehesen. Zo zou ik het in ieder geval doen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2015, 15:36:05 »
De brug wordt dan gewoon per schip aangevoerd en er tussen gedraaid en op z'n plek gehesen. Zo zou ik het in ieder geval doen.
Zo zou ik het niet doen. De nieuwe brug komt tussen de beide bestaande bruggen te liggen. Ik zou niet weten hoe je die er op een schip tussen krijgt.
Meest waarschijnlijk lijkt mij de methode die ze een paar jaar geleden bij Duffel (B) hebben toegepast. De twee dubbelsporige bruggen zijn daar op de wal gebouwd en via hulppijlers naar de overkant geschoven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2015, 15:39:52 »
Die ruimte om dat te doen is er praktisch niet, weet ik uit ervaring. Ik wacht gewoon af hoe ze het gaan oplossen.

Groet,
Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2015, 15:49:25 »
Ze kunnen hem toch bouwen op de plek waar later de toeleidende sporen komen?
Ik heb even een artists impression gemaakt:  ;D

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2015, 16:02:58 »
En krak, daar worden even een paar 4-sporige portalen door een brug verpletterd  ;D. Ik weet het ook niet hoor, ik wacht het af. Wellicht wordt ie gewoon "boven" het water gebouwd / in elkaar gezet. Het wordt hoe dan ook, vast interessant om de bouw te volgen!

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2015, 14:46:14 »
De verkeersbrug (geel) is destijds gebouwd op de plek waar nu rechts boven op de foto een parkeerplaats is. Na voltooing is via platform wagens en pontos naar zijn plek gebracht. Ik zou nu niet weten waar ze binnen alle bruggen over het a'dam-rijnkanaal een plrk hebben om deze truc nog een keer te doen.

Groet,

Bas