Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Valéry
Vandaag om 19:39:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:37:05
Bahnstrecke 5867 door Wim1969
Vandaag om 19:09:20
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:36:10
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 18:15:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
  

Auteur Topic: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd  (gelezen 22443 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #60 Gepost op: 05 July 2015, 21:54:09 »
Ben ermee bezig. Gisteren de hoofdsteunen maar in een 'leerkleur' gespoten en vanavond gaat het teak erop. Dan nog de donker grijze / zwarte panelen en eens kijken hoe het uit de spuiterij komt.

@Martin, die propellor was nog behandeld met oranje transparante lak van Tamiya. Dat is gezien de plaatjes van Arjen misschien geen gek idee.


Ik zie trouwens dat de handgrepen van de deuren metaalkleurig moeten worden en eigenlijk zijn er nog witte transfers met letter en klasse nodig naast de deuren, maar geen idee of dat past  ;)



Nee dus.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #61 Gepost op: 06 July 2015, 23:32:58 »
Zo, vanavond de laatste keer het interieur afgeplakt en de vlakken in de onderste helft anthraciet gespoten. Dat wil zeggen tyre black van xtracolor. Daarna al het plakwerk er weer af en er is een interieur in 4 kleuren:



Lijkt wat mij betreft, ondanks het ontbreken van houtnerf en planken in de banken nu wel even voldoende.

Nog even de deurhandgrepen en ophangrails aan de bovenkant met een Edding zilver lakstift aangezet:



Daarna het geheel in elkaar gezet: de buffers geplaatst, de draaistellen van wielen voorzien (alle geïsoleerde wielen aan een kant, tenslotte is de hele bak van metaal. Dit blijft ook oppassen met 2 Philo ovaalramers tegen elkaar. Buffers zijn stroomvoerend, dus die kunnen ook maar op een manier aan elkaar. Maar in mijn D171 / D172 zit er een Roco Mitropa 28er tussen van kunststof), het interieur goed pas in de bak gezet en de bodem eronder geschroeft. Nu ben ik toch nog een ding vergeten en moet het dus weer uit elkaar. Ook moeten de stelinrichtingen van de remmen nog wit worden gemaakt met rode en zwarte hendels.

Foto's:





Met de Philotrain ABd ertegen:



Bovenramen goudkleurig is aardig geworden:



Gangkant:



Interieur gangkant:



Mijn interpretatie van het interieur in de ABd in 2003:



Deze hele bak moet eigenlijk in de thinner en dezelfde behandeling krijgen als de Cd met ook de betere transfers. Je leert met de jaren.


Zo, het is me toch gelukt dit rijtuig af te krijgen voordat de Artitec Cd10 op de markt heeft gebracht. Die staan in bestelling en ik ben benieuwd naar de vergelijking.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #62 Gepost op: 10 July 2015, 13:21:41 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #63 Gepost op: 10 July 2015, 13:25:27 »
U bedoelt deze:

http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2026501-ovaalramer-c7206-groen-zilver-dak?category_id=295

 ;)

Ziet er prima uit op hun site.

Zal binnenkort wel een mailtje van MTE krijgen en dan kan ik vergelijken.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #64 Gepost op: 15 July 2015, 00:01:43 »
Nog geen bericht van MTE, dus we wachten rustig af.

Dan maar een paar plaatjes van de trein waar deze wagon in thuishoort. Een samenstelling van de D171/D172 tussen Amsterdam en Berlijn/Leipzig in de jaren '30 volgens een Miba uitgave met treinsamenstellingen:



Op de onderste foto zijn het 5e en het 7e rijtuig ovaalramers, het 5e een AB en het 7e een C.

Dus de C achter de Mitropa WR:



Waarbij de WR van Roco wel erg karig is gedetailleerd.

Dan achter de C een pruisische ABC van Fleischmann:



Die iets te hoog op de wielen staat. Dat gebeurt bij Fleischmann wel vaker:



Daarachter nog een pruisische C van Fleischmann:



Dit is dan de achterkant van de trein:



Voor de WR staat dan de ovaalramer AB:



Daarvoor een DRG ABC Einheitswagen:



Met nog een DRG C en een DRG D ervoor:



Daarvoor moet nog een post en in Nederland een 3700 of 3900.

Dit is dan als volgt samen te stellen:

DRG Post4ü
DRG Pw4ü of NS D.IV, Fleischmann 5150, DRG uitvoering
DRG C4ü, Bauart 1928, Roco 45683
DRG ABC4ü. Bauart 1928, Roco45684
NS AB ovaalramer, Philotrain of Artitec
MITROPA WR, Bauart 1928, Roco 45686
NS C ovaalramer, Philotrain of Artitec
DRG C4ü, ex pruisisch rijtuig, Fleischmann 5153
DRG ABC4ü, ex pruisisch rijtuig, Fleischmann 5152.



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 15 July 2015, 00:05:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #65 Gepost op: 15 July 2015, 19:21:18 »
Nog geen bericht van MTE, dus we wachten rustig af.
Kijk: binnen 24 uur reactie: er liggen 2 ovaalramers C bij MTE voor mij klaar. Een groene met zilveren dak en een blauwe.

Nu eens kijken wanneer ik die kan ophalen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #66 Gepost op: 15 July 2015, 23:04:48 »
Het interieur heb je erg fraai gedaan,
Niet dat je er veel van terug ziet maar het is toch lonend genoeg om het zo te bewerken.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd
« Reactie #67 Gepost op: 18 July 2015, 16:04:41 »
Interieur van de Artitec is nog mooier. Alleen zijn de zwarte vlakken in de gang vergeten.

Gisteren opgehaald:



Artitec C10d C7206

Met de Philotrain C10d C7201:



Detail van de koppen tegen elkaar:



Op de Artitec zijn de sluitseinijzers nog niet geplaatst. De daklijn verschilt toch wel opvallend en de Artitec is qua uitvoering strakker. Ik vind wel het detail aan de grove kant in vergelijking tot de Philotrain. Daar komt bij dat mijn Cd toch echt een mislukte ets is. De sponningen van de ovale ramen waren doorgeëtst en dus deels afwezig en ook de klinknagels waren te ver weggeëtst. Het detail op de Philo is te afwezig, maar een eerlijke vergelijking met een door Philotrain gebouwd exemplaar is dit in die zin niet.

De gangkant van de Cd's:




Het interieur van de Artitec:



Banken in de vorm en met latjes, tussenwanden met reliëf en met bagagerekken, voor de puristen nog aan te vullen met spiegels en afbeeldingen. Bank zelf is te donker voor teak, maar dat is allemaal zelf te doen.



Gangzijde:



Gangzijde van een Artitec AB ovaalramer:



Ook daar bijzondere banken. Keurig 2 eerste klas coupé's in rood met 4 zitplaatsen per coupé, 1 eerste klas coupé met 6 zitplaatsen in rood en verder 2e klas coupé's met 6 zitplaatsen in groen:





En de preisers kunnen ook nog naar het toilet en hun handen wassen, behalve als je de binnenverlichting plaatst, want dan zitten er elco's en kunnen de preisers er niet meer in.



Alle 4 ovaalramers naast elkaar. Twee Philotrain's en twee Artitec's:





Alle daken:



En een stapeltje voor Koek:




Conclusie: Artitec heeft weer een heel mooi rijtuig op de markt gebracht. Behalve dat er een trapje afvalt en een draaistel, is het gewoon een perfect rijtuig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*