Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar.
Zodoende heeft elk blok een klein printplaatje nodig waarmee bepaald wordt in welke staat het blok zich bevindt (rood/geel/groen sein) en kan diezelfde print meteen de spanning leveren om dit uit te voeren.
Elke voeding hoeft dus weinig te leveren (200-300mA?) voor slechts een korte tijd, prima te doen met standaard transistors.
Communicatie tussen de blokken kan gewoon met 0-5V signalen over een stuurdraad. De AND/OR logica kan met een microcontroller, TTL-logica of zelfs analoge schakelingen, die vervolgens de spanning over het blok regelen.
Qua aansturing is het vrij recht door zee: elk blok (met hun aanmeld/stop-secties) regelt tussen +12 en -12 Volt om de trein vooruit of achteruit te laten rijden.
Voorlopig koop ik profi-rails nieuw bij Conrad. Zodra ik een werkend sein/wisselsysteem-concept heb, zal het ook rond de tijd zijn dat ik moet/wil gaan verhuizen. Daarna kan het echte bouwen dus beginnen!
Goed, mijn reactie heeft even laten wachten. Was vrijdag al aan het typen geslagen maar kwam toen tijd te kort om het af te schrijven... Vandaar dus ook even terug grijpen
Het is inderdaad een analoge 2-rail 12VDC loc (dank voor de aanwijzingen) en die rijdt prima als ik 'm aanstuur met mijn 30V 3A power supply. Uiteraard nu nog hééél voorzichtig en niet boven de 100mA totdat ik meer spoor heb.
De trafo heeft het vermogen van een pinda, zoals door zuylen en Timo opgemerkt. Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar. Zolang ik maar 1 trein en weinig rails heb is het voldoende, totdat ik klaar ben voor/met de volgende stap. Binnenkort eens foto's maken
Drie Ampère voor één blok klinkt best wel veel, om eerlijk te zijn. Als er iets mis gaat, heb ik liever 300-500mA over mijn trein staan, dan 3A.
En alles wat mis kan gaan, zal mis gaan, zeker nu ik nog in de beginfase zit. Ik heb liever dat de "éénmalige thermische beveiliging" mijn FET of transistor doorbrandt, dan dat ik een nieuwe motor moet kopen.
Aan een H-brug had ik trouwens nog niet gedacht, ik ging oorspronkelijk uit van -12/+12V voedingsspanning aan één rail en een common ground aan de andere rail. Met een H-brug scheelt me dat in ieder geval een negatieve voedingsspanning. Het lijkt me dat keerlussen door dit principe ook makkelijker worden.
Je had het over warmte-ontwikkeling. Waar zal dat precies plaatsvinden, in de trein/loc of in de aansturingselektronica? In geval van dat laatste, in hoeverre is die warmte brandveilig af te voeren met bijvoorbeeld een heatsink? Daarnaast, bij PWM krijgt de motor toch bij elke rising edge een klap en hoge inschakelstromen? Hoe gaan 5-polige motoren daarmee om, ik kan daar vrij weinig over vinden?
Uh, nee, helaas Teken het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nog steeds te maken met rails waarvan 1 van de twee zich op een ander potentiaal bevindt dan de ander. Die kun je ook met een H-brug niet ongestraft aan elkaar knopen.
Een stukje fundamentele elektronica-kennis: Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat.
Bij de overgangen tussen blokken weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan aanpakken, ervanuitgaande dat het niet door dezelfde uC uitgestuurd wordt.
Waar ik wel aan begon te denken, wat als de blokken inderdaad niet synchroon lopen? In het ergste geval lopen beide blokken precies uit fase. Een loc op de overgang krijgt dan eerst spanning via het eerste blok en in de "uit"-tijd via het andere blok. Maw, de snelheid ligt 2x zo hoog. Is dit in praktijk echt een probleem? Dit moeten mensen die met PWM rijden kunnen zeggen. Bijvoorbeeld mensen die met de Weistra regelaar rijden. Klaas, heb jij hier ervaring mee?