Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Resin kits best met of zonder grondlaag door MOVisser
Vandaag om 07:56:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 166266 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #90 Gepost op: 18 June 2015, 13:38:51 »
Een relatief eenvoudige klus. Rondom de kolenbunker L-profiel 1,5 x 1,5


HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #91 Gepost op: 18 June 2015, 17:24:08 »
Fraai!!!!
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #92 Gepost op: 18 June 2015, 18:57:09 »
nu is alles binnen....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #93 Gepost op: 19 June 2015, 10:38:41 »
Bij de frameplaten is de ontwerper echt vergeten een aantal ponsgaatjes voor de klinknagels te etsen en een blok van 8 ponsgaatjes staat 1 mm te hoog.



Uit de losse hand ga ik niet ponsen, dat wordt nooit recht en haaks, dus passen en meten en...voorboren (boortje 0,8).




« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 11:52:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #94 Gepost op: 19 June 2015, 10:47:54 »
De rand aan de bovenkant van de kolenbak is bij sommige tenders rechthoekig en bij sommige halfrond...wat een keuzevrijheid.
In de kit zit een klein frame met een complete rand (inclusief ronde hoek), maar dan met rechthoekig van vorm. Ik wil juist de halfronde. Die heb ik gemaakt van superzacht halfrond draad (21G = 0,8 mm).

« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 10:51:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #95 Gepost op: 19 June 2015, 20:13:03 »
De handgrepen op de achterzijde van de tender.

In een eerder stadium van de handleiding is beschreven dat je niet moet vergeten de gaatjes voor het iets naar binnen liggende greep te boren (of niet dus).
Dan stel je je de vraag hoe je dit kleine onderdeel moet vastzetten. Overtollig soldeer is hier geen optie gezien de detaillering en veel warmte (vloeiend soldeer) is gezien de nabij gelegen soldeernaad van wand/dak ook niet ideaal. Ik heb daarom gekozen voor het Weerstand Soldeer Apparaat (WSA). Niet mijn favoriet gezien de mogelijkheid tot vonken/beschadigen. Maar soms moet je wel.


1. onderdelen rijgen aan een draad 0,8 en ietsje voorvertinnen


2. Los in de net niet zuigende gaatjes zetten


3. veiligheidsplaatje tussen WSA en onderdeel om inbranden te voorkomen


4. Vooral niet vergeten vloeimiddel bij het soldeer te brengen en dan de WSA punt er stabiel opdrukken en Pssssssst., klaar!


Van de 8 solderingen ging er dus toch nog eentje fout en kon de steun gehavend en zwartgeblakerd in de prullenbak. Nu weet ik weer waarom ik geen voorkeur voor een WSA heb.

5. Eindresultaat.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #96 Gepost op: 20 June 2015, 22:34:27 »
We hebben een probleem met de afwerking van de handrem...

Het gietdeel/origineel staat door de voetplaat en lijkt daar niet mee verbonden. Hij maakt dus deel uit van het frame en de tenderopbouw kan dus zo opgetakeld worden (wel even de draaihandel losschroeven)



Op de 1:12 tekening is het helaas niet getekend of zo vervaagd dat je het niet kan zien. De koppeling wel, maar de handrem daarachter... jammer dan


In de handleiding staat niets beschreven, dus zelf aan de slag.

De kolom moet wel ergens op rusten. ik heb daartoe een vloertje gemaakt. Maar zo te zien is dat vloertje niet goed want de voet van de kolom steekt boven de voetplaat uit. 


Daarna een sokkel gemaakt die aan de frameplaat kan worden bevestigd (klinknagelpatroon ?) Of eventueel aan het centrale frame. Dan heb je geen last van de klinknagels.
Overigens, veel ruimte is daar niet. Past allemaal net.

Hier op zijn kop gezien.


en rechtop


Weet iemand hoe het echt zit?
« Laatst bewerkt op: 20 June 2015, 22:41:58 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #97 Gepost op: 20 June 2015, 23:45:56 »
Neuh ik niet maar ik vind het wel netjes zo  (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #98 Gepost op: 21 June 2015, 01:47:05 »
Ik mis de terugstel veer naast de remcilinder... Verder wel een leuk kitje.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #99 Gepost op: 21 June 2015, 21:29:23 »

Bijzonder detail.
Nog voordat we begonnen zijn is er een theoretische aardverschuiving geweest. Was er nu wel of geen valrooster? De literatuur zegt van niet, maar de NS tekening van wel. Daar wordt nog naar gekeken, maar wie informatie heeft, we houden ons aanbevolen.

Kennen jullie deze beschrijving van december 1946 ?




 

« Laatst bewerkt op: 23 June 2015, 21:55:55 door NTM »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #100 Gepost op: 21 June 2015, 22:13:35 »
interessant, nee dus, die ken ik niet!! (y)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #101 Gepost op: 21 June 2015, 23:15:08 »
Op verzoek van Remmo de volgende tekening en vergroting daar uit:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, en ik lees nu het stuk over de roosters van de 4300 en 5000. Paul Henken was het volledig met mijn conclusie eens. De verwarring wordt steeds groter!

bericht van 3 mei 2015:
Op twee tekeningen van de loc (zijkant en bovenkant) zie ik tot mijn grote verbijstering duidelijk dat de 1'D-locomotieven een valrooster hadden! Terwijl ik, na het lezen van alle stukken van Waldorp, Van Wijck Jurriaanse en vele andere geschriften niet beter wist dat ze dat niet hadden. De locomotieven werden hierdoor scheppers genoemd (omdat de leerlingen bij het schoonmaken van het vuur alle rotzooi via het stookgat en een lange schep er uit moesten scheppen (rotkarweitje!). Ik ga nu uitzoeken of dit alleen maar in de ontwerpfase is bedacht en later bij de productie is weggelaten, of dat hier iets anders aan de hand is. Per slot zijn de tekeningen in laatste instantie afkomstig van de NS, dus begrijp ik hier voorlopig niets van!






wordt zeer zeker vervolgd.


« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 23:49:44 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #102 Gepost op: 21 June 2015, 23:48:56 »
Ehhhh, d'r staat mij een verhaal voor de geest van Hesselink / NJvWJ / Kaas dat het in den beginne baggerlocs waren ( voor Nederlandse diensten / kolen). Maar dat na een aantal wijziging (waarondet schoorsteenverlenging en valroosters) het zeer bruikbare locs waren. Dus afgeleverd met vaste roosters en bij NS omgebouwd naar tuimelroostets

Groeten vanuit het land van herkomst, (dus kan het nu niet nazoeken), maar ik gok dat het in "Woefelend" staat

Kniesoor

FYI Engelse kolen branden nagenoeg volledig op en slakloos, dus daarbij was slijs / dart door het vuur halen genoeg om het rooster schoon te krijgen. Nederlandse kolen lieten nogal wat slak en rommel achter dus dat moest na einde dienst er uitgeschept worden en dat is geen feest (been there, done that .......)

PS Op de tekening die je laat zien is de verlengde schoorsteen ook niet te zien terwijl die dus zeer zeker wel is aangebracht
« Laatst bewerkt op: 22 June 2015, 11:18:50 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11609
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #103 Gepost op: 22 June 2015, 11:05:54 »
Inderdaad... niks van de verlengde schoorsteen te zien!



Over het valrooster zullen we denk ik nog wel doorpraten, maar doorwerken is ook aan de orde.



De klinknagels zijn aangebracht en de frameplaat zit vast. Nu de "scheenplaatafsluitdingen" nog afwerken.

« Laatst bewerkt op: 22 June 2015, 11:11:31 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #104 Gepost op: 22 June 2015, 11:56:32 »


een tekening van de schoorsteen is er dus wel. En van de valroosters en van de remkolom en van de achterschotjes...............
Veel plezier
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens