Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik  (gelezen 46482 keer)

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #105 Gepost op: 09 December 2015, 08:47:20 »
Lekker positieve bijdrage weer ::)
Beetje vertrouwen in de HSL medewerkers kan ook geen kwaad...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #106 Gepost op: 09 December 2015, 09:16:03 »
Gelukkig hebben we er dan nog één (y)

Zo beter ;)  Het ging met de 1200's toch ook goed bij eerst ACTS en later EETC. Er fikte wel eens een weerstand uit bij te enthousiast doorschakelen maar ongelukken zijn er zover ik weet niet geweest.
RETROBAHN A.G.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #107 Gepost op: 09 December 2015, 09:22:21 »
Die weerstand fikte er juist uit bij niet enthousiast doorschakelen...  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #108 Gepost op: 09 December 2015, 09:24:10 »
Idealiter bouwen ze bij iedere nieuwe serie een loc extra die meteen doorgaat naar een museum om ongelukken te voorkomen.  ;D
Vraag me vooral af of het nou echt zo'n armoe is bij het goederenvervoer dat opknappertjes (van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan) interessant zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #109 Gepost op: 09 December 2015, 09:46:33 »
Hoi,

Henks laatste vraag wordt dagelijks beantwoord, ja, anders deden de maatschappijen het niet.

Er zullen een aantal zaken meespelen:

Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).
Depricatie\afschrijving: Een opknappertje kost een x keer de oud ijzerprijs, en zal bij terug levering niet veel minder waard zijn. Lage of zelfs geen afschrijving.
Cashflow: Een enkel oudje kan vaak zonder extra positie (lening) uit de lopende middellen worden aangeschaft. Naar de bank om een extra lening voor een nieuwe lok gaat minder vloeiend dan vroeger.
Onderhoudbaarheid: Dat kan twee kanten op. Techniek is simpeler, echter de reserve onderdelen zijn lastiger. Heb je de laatste afgedekt, dan is het interessant.
Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #110 Gepost op: 09 December 2015, 10:20:41 »
Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.
Jan-Peter
Om met de 1315 te mogen rijden zal er eerst weer (her)instructie gegeven moeten worden. Zomaar weer met dat ding op pad gaan, na jaren er niet meer mee gereden te hebben, zit er niet in ;) En tegenwoordig houdt IL&T vliegende controles, waarbij gecontroleerd wordt of de machinist kan aantonen dat hij/zij zowel materieel als wel wegbekenheid heeft. En uiteraard de benodigde papieren heeft. (Machinistenvergunning, Rijbevoegdheidsbewijs)
Groeten Joop, machinist Lls

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
    • Richie's homepage
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #111 Gepost op: 09 December 2015, 10:32:13 »
maar HSL heeft nu toch een machinist die 1300 bevoegd is? Die rijdt nu de 1304. Dan hoeft hij (of zij) voor de 1315 toch niet opnieuw een instructie te volgen?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #112 Gepost op: 09 December 2015, 10:33:42 »
HSL zal wel meer machinisten hebben toch? De machinist die nu met de 1304 op pad gaat hoeft idd geen nieuwe instructie te volgen, die heeft al bevoegdheid.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #113 Gepost op: 09 December 2015, 10:51:21 »
De bedragen precies weet ik niet maar ik denk dat HSL per jaar minder aan de Stichting KLok betaald dan dat je dat aan de leasemaatschappij per maand op hun rekening mag storten. Zo'n Traxx of BR189 doen denk ik zo'n €50.000/maand in de lease! Dus de keuze om voor historisch of uitgediend materieel te gaan is dan groot om de kosten nog een beetje in toom te houden.
Dat HSL voor de 1300'en gekozen heeft is ook niet vreemd. Bij NS waren de 1800'en inmiddels op of gesloopt dus dan moet je voor alternatieven gaan en ik denk dat 1700'en, als deze al te koop zouden staan,  nog iets te duur zijn.

Bij controles van IL&T hoeft een machinist alleen maar op papier aan te tonen wat zijn kunnen zijn. IL&T kan dan bij de vervoerder of personeelssteller nog controleren of het daar op papier ook klopt. Zoals Joop het omschrijft lijkt het wel of ze je vragen gaan stellen of je kennis wel op peil is. Daar zijn de inspecteurs niet voor.

Voor het rijden van historisch materieel in de commerciële dienst geldt wel een ander onderhouds protocol dan voor slechts museumritjes. Er wordt natuurlijk ook wat meer gevraagd nu van de locs. Als een machinist bevoegd is om op een 1300 te rijden dan maakt het natuurlijk niet uit of het de 1304 of 1315 is. Enige beperking is wanneer de loc weer voor een andere vervoerder zou gaan rijden dan kan die andere vervoerder weer andere eisen stellen en zou het zo maar kunnen dat je daar weer instructies of toetsen gaat krijgen. Ook al zou dat met deze locs wel meevallen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #114 Gepost op: 09 December 2015, 11:20:43 »
Bij controles van IL&T hoeft een machinist alleen maar op papier aan te tonen wat zijn kunnen zijn. IL&T kan dan bij de vervoerder of personeelssteller nog controleren of het daar op papier ook klopt. Zoals Joop het omschrijft lijkt het wel of ze je vragen gaan stellen of je kennis wel op peil is. Daar zijn de inspecteurs niet voor.
Om nog even een klein stukje of topic te gaan.... Ik heb inmiddels 3x een IL&T inspecteur op visite gehad. En 3x moest ik, d.m.v afgeven railpocket, aantonen dat ik het materieel mocht bedienen en dat ik wegbekendheid had op het traject. Tevens moest ik mijn rijbevoegdheidsbewijs en machinistenvergunning tonen. En tot slot mocht ik ook laten zien dat ik de TSB afgetekend had in de railpocket. Verder was het een gezellig gesprek over van alles en nog wat.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #115 Gepost op: 09 December 2015, 11:24:22 »
@Chris, die 1300 is toch in eigendom van HSL ipv huur?
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #116 Gepost op: 09 December 2015, 11:39:42 »
De bedragen precies weet ik niet maar ik denk dat HSL per jaar minder aan de Stichting KLok betaald dan dat je dat aan de leasemaatschappij per maand op hun rekening mag storten. Zo'n Traxx of BR189 doen denk ik zo'n €50.000/maand in de lease! Dus de keuze om voor historisch of uitgediend materieel te gaan is dan groot om de kosten nog een beetje in toom te houden.

Ja kennelijk. Want er staat wel een risico tegenover lijkt me. De kans op defecten is groter en ook de kans dat de 1300 dan een tijd defect blijft is groter. Als zo'n leaseapparaat defect raakt is het of snel gerepareerd of er staat een nieuwe voor de deur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #117 Gepost op: 09 December 2015, 12:03:21 »
Nou ook bij zijn leasebak is er geen directe vervanging bij defect, onderdelen laten ook nog wel eens op zich wachten.....

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #118 Gepost op: 09 December 2015, 13:53:20 »
En 1 keer een ongeluk, en we zijn een museum lok kwijt...
Ach ja, was het niet dat groene Plan V stel 419 dat onherstelbaar beschadigd raakte toen het al museumstel was? Zekerheid heb je nooit. De kans dat alle 4 nog bestaande 1300-en alsnog zullen verongelukken is wel erg klein. Lekker mee rijden met dat spul.

Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).
Bij de fabrikant (=koop) heb je te maken met soms lange levertijd, bij leasemaatschappijen zou het wel snel kunnen gezien de vele wisselingen die er plaats vinden.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 13:56:34 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #119 Gepost op: 09 December 2015, 14:27:22 »
En 1 keer een ongeluk, en we zijn een museum lok kwijt...
Dan kunnen ze 'm beter inmetselen om dat te voorkomen, echter zijn daar de meningen ook over verdeeld....  ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein