Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.Jan-Peter
Bij controles van IL&T hoeft een machinist alleen maar op papier aan te tonen wat zijn kunnen zijn. IL&T kan dan bij de vervoerder of personeelssteller nog controleren of het daar op papier ook klopt. Zoals Joop het omschrijft lijkt het wel of ze je vragen gaan stellen of je kennis wel op peil is. Daar zijn de inspecteurs niet voor.
De bedragen precies weet ik niet maar ik denk dat HSL per jaar minder aan de Stichting KLok betaald dan dat je dat aan de leasemaatschappij per maand op hun rekening mag storten. Zo'n Traxx of BR189 doen denk ik zo'n €50.000/maand in de lease! Dus de keuze om voor historisch of uitgediend materieel te gaan is dan groot om de kosten nog een beetje in toom te houden.
En 1 keer een ongeluk, en we zijn een museum lok kwijt...
Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).