Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik  (gelezen 47102 keer)

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #105 Gepost op: 09 December 2015, 08:47:20 »
Lekker positieve bijdrage weer ::)
Beetje vertrouwen in de HSL medewerkers kan ook geen kwaad...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #106 Gepost op: 09 December 2015, 09:16:03 »
Gelukkig hebben we er dan nog één (y)

Zo beter ;)  Het ging met de 1200's toch ook goed bij eerst ACTS en later EETC. Er fikte wel eens een weerstand uit bij te enthousiast doorschakelen maar ongelukken zijn er zover ik weet niet geweest.
RETROBAHN A.G.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #107 Gepost op: 09 December 2015, 09:22:21 »
Die weerstand fikte er juist uit bij niet enthousiast doorschakelen...  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #108 Gepost op: 09 December 2015, 09:24:10 »
Idealiter bouwen ze bij iedere nieuwe serie een loc extra die meteen doorgaat naar een museum om ongelukken te voorkomen.  ;D
Vraag me vooral af of het nou echt zo'n armoe is bij het goederenvervoer dat opknappertjes (van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan) interessant zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #109 Gepost op: 09 December 2015, 09:46:33 »
Hoi,

Henks laatste vraag wordt dagelijks beantwoord, ja, anders deden de maatschappijen het niet.

Er zullen een aantal zaken meespelen:

Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).
Depricatie\afschrijving: Een opknappertje kost een x keer de oud ijzerprijs, en zal bij terug levering niet veel minder waard zijn. Lage of zelfs geen afschrijving.
Cashflow: Een enkel oudje kan vaak zonder extra positie (lening) uit de lopende middellen worden aangeschaft. Naar de bank om een extra lening voor een nieuwe lok gaat minder vloeiend dan vroeger.
Onderhoudbaarheid: Dat kan twee kanten op. Techniek is simpeler, echter de reserve onderdelen zijn lastiger. Heb je de laatste afgedekt, dan is het interessant.
Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #110 Gepost op: 09 December 2015, 10:20:41 »
Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.
Jan-Peter
Om met de 1315 te mogen rijden zal er eerst weer (her)instructie gegeven moeten worden. Zomaar weer met dat ding op pad gaan, na jaren er niet meer mee gereden te hebben, zit er niet in ;) En tegenwoordig houdt IL&T vliegende controles, waarbij gecontroleerd wordt of de machinist kan aantonen dat hij/zij zowel materieel als wel wegbekenheid heeft. En uiteraard de benodigde papieren heeft. (Machinistenvergunning, Rijbevoegdheidsbewijs)
Groeten Joop, machinist Lls

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Richie's homepage
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #111 Gepost op: 09 December 2015, 10:32:13 »
maar HSL heeft nu toch een machinist die 1300 bevoegd is? Die rijdt nu de 1304. Dan hoeft hij (of zij) voor de 1315 toch niet opnieuw een instructie te volgen?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #112 Gepost op: 09 December 2015, 10:33:42 »
HSL zal wel meer machinisten hebben toch? De machinist die nu met de 1304 op pad gaat hoeft idd geen nieuwe instructie te volgen, die heeft al bevoegdheid.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #113 Gepost op: 09 December 2015, 10:51:21 »
De bedragen precies weet ik niet maar ik denk dat HSL per jaar minder aan de Stichting KLok betaald dan dat je dat aan de leasemaatschappij per maand op hun rekening mag storten. Zo'n Traxx of BR189 doen denk ik zo'n €50.000/maand in de lease! Dus de keuze om voor historisch of uitgediend materieel te gaan is dan groot om de kosten nog een beetje in toom te houden.
Dat HSL voor de 1300'en gekozen heeft is ook niet vreemd. Bij NS waren de 1800'en inmiddels op of gesloopt dus dan moet je voor alternatieven gaan en ik denk dat 1700'en, als deze al te koop zouden staan,  nog iets te duur zijn.

Bij controles van IL&T hoeft een machinist alleen maar op papier aan te tonen wat zijn kunnen zijn. IL&T kan dan bij de vervoerder of personeelssteller nog controleren of het daar op papier ook klopt. Zoals Joop het omschrijft lijkt het wel of ze je vragen gaan stellen of je kennis wel op peil is. Daar zijn de inspecteurs niet voor.

Voor het rijden van historisch materieel in de commerciële dienst geldt wel een ander onderhouds protocol dan voor slechts museumritjes. Er wordt natuurlijk ook wat meer gevraagd nu van de locs. Als een machinist bevoegd is om op een 1300 te rijden dan maakt het natuurlijk niet uit of het de 1304 of 1315 is. Enige beperking is wanneer de loc weer voor een andere vervoerder zou gaan rijden dan kan die andere vervoerder weer andere eisen stellen en zou het zo maar kunnen dat je daar weer instructies of toetsen gaat krijgen. Ook al zou dat met deze locs wel meevallen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #114 Gepost op: 09 December 2015, 11:20:43 »
Bij controles van IL&T hoeft een machinist alleen maar op papier aan te tonen wat zijn kunnen zijn. IL&T kan dan bij de vervoerder of personeelssteller nog controleren of het daar op papier ook klopt. Zoals Joop het omschrijft lijkt het wel of ze je vragen gaan stellen of je kennis wel op peil is. Daar zijn de inspecteurs niet voor.
Om nog even een klein stukje of topic te gaan.... Ik heb inmiddels 3x een IL&T inspecteur op visite gehad. En 3x moest ik, d.m.v afgeven railpocket, aantonen dat ik het materieel mocht bedienen en dat ik wegbekendheid had op het traject. Tevens moest ik mijn rijbevoegdheidsbewijs en machinistenvergunning tonen. En tot slot mocht ik ook laten zien dat ik de TSB afgetekend had in de railpocket. Verder was het een gezellig gesprek over van alles en nog wat.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #115 Gepost op: 09 December 2015, 11:24:22 »
@Chris, die 1300 is toch in eigendom van HSL ipv huur?
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #116 Gepost op: 09 December 2015, 11:39:42 »
De bedragen precies weet ik niet maar ik denk dat HSL per jaar minder aan de Stichting KLok betaald dan dat je dat aan de leasemaatschappij per maand op hun rekening mag storten. Zo'n Traxx of BR189 doen denk ik zo'n €50.000/maand in de lease! Dus de keuze om voor historisch of uitgediend materieel te gaan is dan groot om de kosten nog een beetje in toom te houden.

Ja kennelijk. Want er staat wel een risico tegenover lijkt me. De kans op defecten is groter en ook de kans dat de 1300 dan een tijd defect blijft is groter. Als zo'n leaseapparaat defect raakt is het of snel gerepareerd of er staat een nieuwe voor de deur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #117 Gepost op: 09 December 2015, 12:03:21 »
Nou ook bij zijn leasebak is er geen directe vervanging bij defect, onderdelen laten ook nog wel eens op zich wachten.....

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #118 Gepost op: 09 December 2015, 13:53:20 »
En 1 keer een ongeluk, en we zijn een museum lok kwijt...
Ach ja, was het niet dat groene Plan V stel 419 dat onherstelbaar beschadigd raakte toen het al museumstel was? Zekerheid heb je nooit. De kans dat alle 4 nog bestaande 1300-en alsnog zullen verongelukken is wel erg klein. Lekker mee rijden met dat spul.

Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).
Bij de fabrikant (=koop) heb je te maken met soms lange levertijd, bij leasemaatschappijen zou het wel snel kunnen gezien de vele wisselingen die er plaats vinden.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 13:56:34 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #119 Gepost op: 09 December 2015, 14:27:22 »
En 1 keer een ongeluk, en we zijn een museum lok kwijt...
Dan kunnen ze 'm beter inmetselen om dat te voorkomen, echter zijn daar de meningen ook over verdeeld....  ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein