Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld  (gelezen 105543 keer)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Gepost op: 13 mei 2015, 17:37:17 »
Hallo allemaal,
Aangezien ik nieuw ben op dit forum stel ik me eerst even voor: Henk Hooijmans is de naam, 62 jaar en vroeg gepensioneerd.
Sinds mijn laatste twee vakanties in Canada ben ik in november 2014 geïnteresseerd geraakt in modelbouw en wel gestoeld op industrie.
Als materiaal heb ik gekozen voor karton, (balsa-)hout en eigenlijk van alles wat gewoonweg in en om het huis te vinden is.
Inmiddels heb ik drie modules zo goed als af, een pulp fabriek, een graansilo en een steenoven.
Ik ga proberen foto's te uploaden en een beschrijving van de bouw te geven. Tot de volgende keer.

 
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2015, 21:01:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industrie
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2015, 17:55:32 »
Hoi Henk en welkom!

Klinkt goed zeg, ben reuze benieuwd naar de foto's en je bouwverslag. Ik hou je draadje in de gaten (dit klinkt dreigender dan het bedoeld wordt  ;)).
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2015, 18:15:10 »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2015, 18:17:18 »



Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2015, 18:18:52 »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2015, 18:34:11 »
In volgorde: de graansilo, de pulp mill en de steenfabriek.
De graansilo en de pulpmill komen voort om iets uit Canada te bouwen waar ik de afgelopen 2 jaar op vakantie ben geweest (elke keer 7 weken). Alles is daar groter dan groots. Op mijn zolder lag een Trix N spoor setje en dat heb ik op tafel uitgelegd. Zomaar rondrijden zonder enig scenario beviel me totaal niet. Ben toen op zoek gegaan  naar gebouwen etc op internet en kwam uit bij Bastelbogen.de, Wordsworth, Mondorf en nog veel meer sites waarvan je tekeningen kunt downloaden, op papier/karton kunt uitprinten en met lijm in elkaar kunt zetten. Hele dorpen heb ik van karton gemaakt (inmiddels ligt bijna alles van dit kartonnen dorp bij het oud papier). Het is leuk maar het spreekt me niet aan.
Toen kwam ik op de site van BTS. Een eye opener, de Hyde Pulp Mill met mooie foto's en de Howard Brothers grain elevator. Dat was wat me wel aansprak.
Omdat alles begint met vallen en opstaan ben ik begonnen met de Pulp Mill en wel geschaald naar mijn Trix treintje, N spoor dus.
Deze schaal 1 op 160 is toch wel erg priegelig zodat ik daarna aan de graansilo ben begonnen met 1 op 87.
Dit viel zo tegen dat ik in mijn woonplaats Kerdriel naar het Driels Museum ben gegaan om daar op zoek te gaan naar een lokaal iets. De niet meer bestaande steenfabriek is het geworden.
Van de modules heb ik tijdens het bouwproces foto's gemaakt. De bouw zal ik in beeld en schrift proberen op dit forum te krijgen.
XU

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2015, 18:39:07 »
Hoi Henk en welkom!

Klinkt goed zeg, ben reuze benieuwd naar de foto's en je bouwverslag. Ik hou je draadje in de gaten (dit klinkt dreigender dan het bedoeld wordt  ;)).

Dank Hijlco, de eerste foto's zijn inmiddels gelukt en de inleiding is geschreven.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2015, 18:47:00 »


Het zolder Trix setje van wat er nog van over is ....... is vervangen door ......

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2015, 18:49:24 »


wat Canadees materiaal

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2015, 19:14:16 »
Mijn eerste beschrijving is van de Hyde Pulp Mill. Voor een overzicht van het bouwpakket zoals dat te koop is verwijs ik naar: http://www.btsrr.com/.
Van deze site heb ik de foto's gedownload en uitgeprint. Het is een HO kit en omdat mijn Canadees treinmateriaal N spoor is heb ik aan de hand van de prints alles gerescaled. Toen bleek al dat er e.e.a. niet klopte qua maatvoering. Als gevolg hiervan heb ik de maten maar ingeschat aan de hand van de zichtbare deuren waarvan iedereen weet dat die ongeveer 210 cm hoog en 85 breed zijn. Dit delen door 160 en dan maar aan de gang met de lengte, breedte en hoogte van een geheel gebouw.
De plattegrond maten van de kit staan in inches en zo goed als kwaad hier ook mee aan de gang.
Halverwege de bouw van de module kwam ik er achter dat de kit maten 'scale inches' zijn!! Een dure fout om zoiets halverwege te ontdekken want opnieuw beginnen vond ik in de lange winterdagen geen optie. Gewoon doorgaan met de ingeslagen weg van zelf meten, schatten, tekenen en schalen. Toen de module helemaal af was paste er zowel H0 als N spoormateriaal bij (!!); da's wel een voordeel van zelf onbezonnen knutselen en mooi meegenomen. In de volgende episoden komen dit ook nog wel tegen.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2015, 19:40:42 »
Op de BTS site staat een fictief verhaal beschreven over de eigenaren van de Hyde pulp mill. Erg leuk en ik kan jullie aanraden het hele verhaal eens te lezen.
Omdat er zo'n 10 gebouwen op het terrein staan ben ik aan het onderzoeken gegaan hoe nu eigenlijk een pulp fabriek werkt. Waar dienen al die gebouwen toch voor? Ik had totaal geen idee. Wist ik veel dat terpentine (en ook lijm) een bijproduct is van het schredderen van hout.

Waar het proces begint is in het eerste gebouwtje linksonder op de plattegrond. Dit is de chipping shed ofwel waar een stam van hout van de bast wordt ontdaan en daarna wordt geschredderd. De bast wordt gebruikt in het ketelhuis als brandhout voor stoom opwekken of wordt als afval afgevoerd/verkocht.

Het gebouw staat aan de rails omdat de stammen in korte stukken per trein worden aangevoerd. Een kort stuk stam wordt op een werkbank met zaagblad geplaatst en heen en weer langs het zaagblad gehaald om de bast er af te halen. De bast wordt in een afvalbak aan de rechterzijde geveegd/geschoven.

De stam zonder bast wordt aan de linkerzijde van de werkbank op een lopende band geschoven. Deze band gaat naar de chipmachine/schredderaar waar de stam wordt vermorzeld in kleine stukjes hout.

Deze kleine stukjes hout komen van de schredderaar in de kleine aanbouw aan de linkerzijde waar ze op een lopende band vallen. Deze lopende band gaat naar bovenzijde van de opslagsilo.

Nu volgt een foto van dit eerste gebouwtje, daarna een beschrijving van de hierbij gebruikte materialen.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2015, 19:42:59 »


Een bovenaanzicht     en    pardon      het gebouwtje staat niet linksonder  maar   rechtsonder !

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2015, 19:46:58 »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2015, 19:49:46 »


En natuurlijk ook de plattegrond. Ik heb het over nummer 6.  De maten staan erbij en met grote letters NOT TO SCALE ! Deze maten heb ik dus totaal verkeerd geïnterpreteerd. Het zijn scale inches, staat zo ook ergens in de BTS brochure. Veel te laat gezien. Maar ja daar leer je wel van.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2015, 20:09:16 »
Aan de hand van een Trix N schaal wagon heb ik de hoogte van de vloer van het gebouwtje bepaald.
Van ijslollystokjes heb ik een verhoging onder de vloer gemaakt. De stokjes heb ik met een Stanleymes ingekrast om voegen te krijgen. Daarna wat staanders langszij omhoog gemaakt om een gezicht van planken met steunen te verkrijgen. De vloer is van een stuk karton.
De zijwanden zijn van karton en ook weer lollystokjes (ingekrast en wel). De staanders en liggers onder het dak zijn van bamboe hapjesprikkers (Xenos). De golfplaten zijn van karton die door een rolmachientje zijn gehaald. Het trapje aan de ene kant is van gestapeld karton, aan de andere kant van stukjes afvalhout. De luchtafvoer is een moer geplaatst op een plug.
De werkbank is aan de hand van een Zspoor poppetje op hoogte bepaald, een H0 spoor poppetje past er ook bij. De zaagbladen (zilverkleirig gechilderd) zijn van een wegwerpaansteker (het gedeelte waar je op drukt; mooi half cirkeltje als je goed sloopt!). Uit de tuin komt het hout. Hout met bast op pallets met een draadje er omheen geplaatst langs het spoor. Alleen bast in de afvalbak rechts, hout zonder bast op de werkbank en op de lopende band. Snippers zijn van zaagsel (bij de lokale FIXET gehaald; toen ik om wat zaagsel vroeg was het: alles wat nu onder de zaagmachine ligt of helemaal niets, en kreeg een hele zak mee!!). De waterslang is een stukje doorzichtig plastic en de bezem is van kwastharen. De schredder zelf (rood geschilderd) is van een opbergdoosje van Mach3 scheermesjes. Paste precies, een gelukje. Het lopende bandje is van golfkarton en zwart geschilderd. De deuren en ramen staan open en zijn of van hout of karton. Met Revell/Humbrol verf is alles een beetje verweerd gemaakt.

Detailfoto's op verzoek zou ik zo zeggen.