Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld  (gelezen 105545 keer)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2015, 20:21:02 »


Ze vallen er bij om !

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industrie
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2015, 20:39:52 »
Best interessant om te lezen welke materialen je zoal gebruikt. Je ziet overal mogelijkheden in. En best nog wel lastig als je in N-schaal bouwt. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2015, 18:36:29 »
Hoi!

Dit is nog eens een binnenkomst op het forum...  (y) Mooi om te zien dat het eigenlijk allemaal aangepast wordt en ook veel van andere materialen gebruikt wordt. Leuk aan het bouwen zo! Dit beloofd veel voor de toekomst.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2015, 10:51:15 »
Hartelijk dank Hijlco en Ronald voor de mooie woorden. Geeft me inspiratie om de weg te vervolgen!

Gebouw nr 5, de opslagsilo van de chips is nu aan de beurt.

ff nog wat algemeen. 
Als ondergrond van de module heb ik een stuk isolatieplaat (rose kleur) gebruikt van 4 cm dikte. De afmeting van de plaat/module is 40 x 60 cm.




Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2015, 11:21:32 »
De opslagsilo heb ik 7x7 cm gemaakt met een hoogte van 10cm. De staanders zijn circa 1 cm in de onderplaat gedrukt met houtlijm er omheen.
De staanders zijn van 4mm vierkant echt hout. Zo ook de liggers, de schragen van 2mm.
De lichtbruine wanden zijn van in die kleur geschilderd geribbeld papier wat in een speculaasverpakking zit (het was tenslotte Sinterklaas tijd toen ik aan het bouwen was en dus volop voorhanden!!). Die wanden zijn op maat tussen de staanders geschoven, ze zitten gewoon los en ik kan ze altijd nog vastplakken.

Het dak is gemaakt van een kartonnen vloer, de gevels zijn van styreen, de erker waar de band in moet van karton en het gegolfde dak is van geribbeld papier uit een beschuitrol. Alles is grijs geverfd en toen de verf nog nat was ging er bruine verf overheen en strooisel van zand/grind van het tuin tegelpad. Gewoon een klein beetje maar.

De lopende band is van bruin pakpapier dat door een rolmachientje is gehaald en zwart geverfd.  Het huis om de band is van balsahoutjes en door de midden gesneden lucifers (de schragen).
De golfplaten zijn van stukjes karton via een rolmachientje.

Om te grote stukken hout van de lopende band te halen of verstoppingen op te lossen is naast het huis/de band een loopplank aangebracht. Deze is van 2 stroken koffieroerhoutjes en liggers van lucifers gemaakt.

Onder de silo hangt over de volle lengte/breedte (het is maar hoe je het zit) een grijze opvangbak. Deze is van balsahout. Uit de opvangbak komt een rode pijp die naar het naastliggende gebouw gaat (dwars door de zijgevel). In deze pijp zit een wormveer die de chips van de silo naar de productiehal voert.
De pijp is een stuk van een balpen (en dan wel het meest rechte ronde onderste stuk!). Welke balpen ik gebruikt heb weet ik niet meer omdat ik hem knalrood heb overgeschilderd.

De zwarte steun op de silo (voor de leiding van het productiehuis naar de terpentinetank) is van een aansteker (het gedeelte waar je de hoogte van de vlam mee regelt). De leiding is van een stuk koperdraad die nog eens ten overvloede met koperkleurige verf is overgeschilderd.









VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2015, 11:45:18 »
Door het gekozen materiaalgebruik ontstaat er ook een geheel eigen sfeer.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2015, 11:57:33 »
Gebouw 10, de terpentinetank.

Bij het verwerken van de chips komt terpentine vrij. Deze wordt opgevangen in het productiehuis en via een leiding naar de tank gevoerd.
Diverse uitvoeringen heb ik uitgeprobeerd en het laatste ontwerp paste naar mijn mening in de scenery.
De eerste was van een toiletrol, de tweede van een keukenrol, de derde van de papieren dieseltanks van Wordsworth, de vierde van een plastic speeltje, de vijfde en zesde van  ..........   weet ik niet meer.

De nu in gebruik zijnde tank is van een tegen elkaar gelijmd stuk rond gebogen karton. 6 cm hoog en een doorsnede van 2.8 cm. De banden zijn van reepjes karton. Alles zilverkleurig met vlekken geschilderd. De ontluchting is van een stukje van een wegwerpaansteker (waar de vlam uit komt). De afvoeraansluiting is van de drukinrichting van een balpen (het rood geschilderde ding) met daarin een stukje draad gestopt en aan het uiteinde voorzien van een koperen rondje (dat je via een gaatjestang en knijptang in een broekriem kunt aanbrengen) voorzien van een koperen ringetje (uit een laptop).

De ladder is van stukjes bijgesneden lucifers (de liggers), de staanders van balsahout en de steun is een tandenstoker.  Rond de tank is het vloeroppervlak verweerd met een beetje zwart en oker.

De tank kan op twee manieren worden geledigd. Via de aangebrachte aansluiting voor een slang of zoals bedoeld via een ondergrondse leiding. Deze leiding komt via het (nog te bespreken) pomphuis uit bij de vulleiding van de tankwagon aan het spoor.








« Laatst bewerkt op: 15 mei 2015, 12:05:21 door Henk Hooijmans »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2015, 12:03:01 »
Door het gekozen materiaalgebruik ontstaat er ook een geheel eigen sfeer.

Hoi Hijlco, dat klopt helemaal. Ik ben dagen op internet bezig geweest met het lezen van beschrijvingen over de werking van een pulp mill. Daarbij heb ik ook voor ogen gehouden van wat ik in Canada met eigen ogen gezien heb. Bovendien is het zo dat als je naar buiten kijkt of naar de omgeving kijkend als je wandelt je dagelijkse normale dingen ziet waar je eigenlijk geen oog voor hebt. Stof, vuil, vlekken enzovoort. Als je dat terug haalt is het eigenlijk niet anders dan 'hou het simpel'.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2015, 12:19:09 »
de eerste probeersels van de tank





de laatste zijn de dieseltanks van Wordsworth. Erg mooi.

Het pomphuis is als volgende aan de beurt.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2015, 13:14:43 »
Vandaag sluit ik af met het pomphuis, nr 7 op de plattegrond.
Het pomphuis heeft 2 functies, 1. afvoer van de terpentine en 2. aanvoer van brandstof voor het productiehuis en kantoren.
Het afval van de stammen wordt eveneens als brandhout voor de stoomopwekking gebruikt.

Als vloer heb ik een stuk karton gebruikt. De wanden zijn van lollypop houtjes (met een Stanleymes ingekrast), de lijst rond de deur van stukjes tandenstokers, het dak van speculaasverpakking, de schoorsteen van een stukje rond hout met aan de bovenzijde een reepje karton, de trap van lucifers en tandenstokers, de reling van een stukje zwart geschilderd garen, de staanders en schragen van balsahout en het leidingmechanisme komt uit een router (het deeltje dat naar de antenne gaat) en gaat ook de grond in (komt bij de tank in het rode ding weer naar boven). De slang is een stukje doorzichtig plastic.

De werknemer is pas aangenomen. Dat kun je zien omdat zijn werkpak nog onbevlekt is (!!) en erg onhandig overkomt.

Rond het pomphuis moet ik nog afwerken met gras/struiken en in de ramen moet nog glas gezet worden (met KK). De tuinman en de glaszetter zijn momenteel met HePi vakantie ergens in het buitenland.  De rails is in ieder geval al goed verroest dus zoveel aan-/afvoer is er niet geweest. Of zou het komen omdat er nog geen ballast in verwerkt is?

Nu de bijbehorende foto's:
















jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2015, 17:16:16 »
Hallo,
Leuke modelbouw!
Probeer echter iets anders te verzinnen voor dat plastic slangetje.
Bv een (geverfd) ventielslangetje.

succes jandcargo

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2015, 17:44:53 »
Hallo,
Leuke modelbouw!
Probeer echter iets anders te verzinnen voor dat plastic slangetje.
Bv een (geverfd) ventielslangetje.

succes jandcargo

Hoi, dank je wel voor het commentaar. Kijk, van reacties ben ik niet vies en je slaat waarschijnlijk de spijker op zijn kop.
Geen wonder dat die werknemer er zo onhandig mee omgaat. Hij had zelfs de terpentine met die slang al op het dak gespoten (dat kun je wel zien).
Ik ga het veranderen en kijken of een geverfd ventielslangetje beter uitkomt.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2015, 17:57:48 »
Meteen in de bandenreparatieset gekeken en jawel een ventielslangetje is voorhanden, echter....  zoals uit bijgaande foto's blijkt komt een ventielslangetje over als een overmaatse slang van een kolkenzuiger. veel te groot. Ga nadenken, wellicht dat schilderen van het bestaande slangetje al helpt.






jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2015, 23:00:34 »
Hallo,

Het was moeilijk om de diameter van het slangetje in te schatten.
Maar inderdaad is ventielslang te dik.
Is (zwart) elektriciteitsdraad wat?
Daar zijn verschillende diameters van voorhanden

groeten jandcargo

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2015, 11:23:12 »
Dit is met recht een bouwdraadje, Henk.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander