Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld  (gelezen 105534 keer)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2015, 11:45:37 »
Hallo,

Het was moeilijk om de diameter van het slangetje in te schatten.
Maar inderdaad is ventielslang te dik.
Is (zwart) elektriciteitsdraad wat?
Daar zijn verschillende diameters van voorhanden

groeten jandcargo

De reling is van een draadje dus een ander draadje voor de slang is waarschijnlijk ook niet goed. Ik ga me beraden op een totaal andere constructie. Heb net op het web wat afbeeldingen van vulstations bekeken en de originele constructie van BTS. Laat dit ff rusten en ga eerst met de beschrijvingen verder. Tussendoor ga ik bouwen en rond de gebouwen verder opvullen met gras enz.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2015, 11:46:42 »
Dit is met recht een bouwdraadje, Henk.  (y)

Hoi, hier wordt zelfs ik blij van !!!!

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2015, 12:27:08 »
Miezerig buiten dus blijven we binnen om verder te beschrijven.

Nummer 3 het boilerhouse ofwel het ketelhuis is aan de beurt.

Hierbij kun je duidelijk zien dat er met de verschaling iets mis is gegaan. Op de plattegrond staat geen afmeting dus heb ik aan de hand van gebouw nummer 6 met een liniaal de afmetingen maar bepaald. Het tekentje ' was voor mij totaal niet duidelijk, was het inch of feet of foot??? Ik ben met getallen gaan rotzooien in plaats van de scale feet aan te houden. Bovendien was de afbeelding NOT TO SCALE.  Ik kwam daar dus veel te laat achter en voor degenen die er ooit tegen aan lopen het volgende:
de afmeting in scale feet op een tekening vermenigvuldig je met 12. Er gaan nl 12 feet in een inch. Je krijgt dan een inch maat en die deel je door de schaal waar je in wilt bouwen. N 160, H0 87. Deze uitkomst vermenigvuldig je met 2,54 (da's de maat in cm van een inch) en je krijgt de centimeters.
scale feet = a x 12 = b   b : 160 of 87 = inch   inch x 2,54 = centimeters.

De afmetingen van gebouw nummer 6 waar ik de module mee ben begonnen heb ik aan de hand van de tekening berekend op 5,5 cm diep en 10 cm breed.
Volgens de formule moet dit echter zijn: 16' x 12 : 160 x 2,54 = 3,048 cm diep en 42' x 12 : 160 x 2,54 = 8 cm breed.

Nou ja, geen man overboord want ik werkelijkheid zijn er kleine, grotere en nog grotere gebouwen. Geen wonder dat zowel N spoor als H0 spoor op de module past !!  Een groot voordeel.

Mijn oorspronkelijk berekeningsblad voeg ik ter illustratie bij.


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2015, 12:51:28 »
Het ketelhuis zorgt voor de opwekking van energie voor de machines in de productiehal en kantoren. In de originele beschrijving staat dat alles op stoom werkt.
Zoals gezegd zorgt het afval van het ontbasten van de boomstammetjes hiervoor. Op het dak van het grote gebouw (productiehal en kantoor) staan watertonnetjes en een hele grote waterton. Van deze waterton loopt een leiding naar het ketelhuis die de machine voorziet.

Mijn ketelhuis heeft een afmeting van 6 x 7 cm en de hoogste zijde is 4 cm. Veel te groot t.o.v. alles wat er omheen staat maar a la. Ze konden geen kleine stoommachine krijgen zullen we maar zeggen en om deze te grote machine is het gebouw opgericht.

Het huis is gemaakt van: vloer stuk karton, wanden van ingesneden balsahout om een plankenmotief te krijgen, dak is van schuurpapier, ontluchting van een plug, schoorsteen van opgerold pakpapier met aan de onderkant een stuk van een balpen, de deuren (inclusief de klinken!) van stukjes balsahout, de kozijnen van lucifers.
Aan de achterzijde staat nog een schuifdeur open die is gemaakt van een stukjes karton.














« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 13:40:29 door Henk Hooijmans »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2015, 13:11:39 »
Gebouw nummer 8. Het oudste gebouw op het terrein is de reparatiehut. Een werkplaats met een kraan en een afdak. Onder dit afdak moet ik nog een werkbank plaatsen en aan de kraan nog draad (wat heb ik toch met draad ?????) bevestigen met een haak.

De vloer is van een stuk papier (190 gram), de wanden van (ingesneden om plankenmotief te krijgen) lollypop houtjes, de kraan van vierkant hout met onderdelen van een aansteker en spijkertjes als draaipunten, het dak van speculaas verpakking, de erkertjes van balsahout met speculaas verpakking dakbedekking, de schoorsteen van een rond stukje hout met een gerolde reep karton bovenaan, de deur (jawel, met vervuilde klink) van balsahout, de kozijnen van lucifers, de staanders van het afdak zijn lucifers, de schuifdeur van een gesloopte plastic locloods en de geleiderail voor de schuifdeur is een tandenstoker.
De schuifdeur heb ik vast gezet want van al dat heen en weer geschuif kreeg ik zelf het heen en weer op den duur. De foto's:





Hier ook duidelijk iets niet goed: het lijkt wel een deurtje van een varkenskot !  Wordt veranderd zodra de zzp-er timmerman terug is van de HePi vakantie.





En zoals eerder gezegd: detailfoto's op verzoek.
Dit gebouw staat met 2 kopspelden vast overigens omdat ik het e.e.a. nog moet aanbrengen en is zodoende makkelijk te verwijderen en op de werkmat te leggen.

Het gebouwtje heb ik op verschillende locaties op de ondergrondplaat gehad. Oorspronkelijk bedoeld voor naast het shipping/storage gebouw maar dan had ik te weinig ruimte op de steiger vond ik. Vandaar verhuist naar het andere spoor.


« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 15:17:36 door Henk Hooijmans »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2015, 13:39:30 »
Gebouw nummer 4: shipping and storage.
 
Gereed product uit de productiehal wordt via een loopbrug naar dit gebouw vervoerd. In de originele beschrijving staat dat deze verbinding een draaiende is voor het geval een trein moet passeren. Als verbinding gebruik ik een naar afmeting kloppend stuk balsahout (niet op de foto). Ik heb nog een lorrie karretje liggen en die ga ik goed zichtbaar in het midden op de verbinding plaatsen.

Op de bovenverdieping van het productiegebouw bevindt zich ook een kantoorgedeelte. Van hieruit is een loopbrug aangelegd naar het verscheping/voorraad huis.
Dit was omdat de grote baas niet nat wilde worden als hij van kantoor naar de voorraad wilde als het regende !

Een leuk gebouwtje om te maken op een verhoging. Hiervoor heb ik foam gebruikt en met een lege balpen ingekerfd om wat motief te krijgen.
Ook hier is het materiaal ingesneden lollypop houtjes, balsahout, lucifers, speculaasverpakking, karton, schuurpapier (afdakjes boven de zijdeuren), 190 grams papier. Het trapje is van op elkaar gestapelde stukjes balsahout.
De draadjes (heb je ze weer  ??? ) bij het afdak aan de railzijde zijn van een gasmeter loodje en het afdakje is voorzien van duivenp..p!

De onderzijde van het gebouw aan de railzijde is voorzien van geverfd zaagsel, wat geverfde steentjes en geknipt on-/geverfd sisaltouw.

Veel kijkplezier:













Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2015, 13:56:43 »




De verbindingsopeningen van het productiegebouw.

By the way voor de milieufreaks: de hinderwetvergunning (toendertijd) voor de drap afvoer (midden onder) is aangevraagd (voor de zoveelste keer).

Overigens zijn de elektriciteitspalen en draden ( ??? ) weer weggehaald. Te onrendabel op deze afgelegen plek. Die waren overigens gemaakt van bamboe hapjesprikkers, kraaltjes, elastische draad ( ???) en IKEA pluggen als transformatoren.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 14:03:26 door Henk Hooijmans »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2015, 14:01:01 »
Dat ziet er erg fraai uit allemaal!

Groet,
Chris

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2015, 15:46:37 »
Gebouw nummer 1. Het hoofdgebouw bestaande uit productiehal en kantoor.

Het grootste gebouw van de module. Bestaat uit 5 onderdelen zoals ik het gebouwd heb.
1. De onderbouw: gemaakt van een massief rechthoekig balkje hout van circa 2.5 cm hoogte. Flink ingekrast met een Stanleymes om plankeneffect te krijgen. Stukjes vlak hout er tegenaan geplakt als steunen. Trappen en hellingen er tegen gemaakt van karton, balsahout en lucifers. Ook hier Stanleymes groeven getrokken.
2. De begane grond van het gebouw is een lengte op 190 grams papier. Wanden van lollypop hout.
3/4. De verdieping zijn twee afzonderlijke rechthoekige 'dozen'. Links kantoorgedeelte, rechts hoort bij productiehal. Ook van lollypop hout. Deze twee dozen op 190 grams papier geplakt en toen boven op de begane grond geplakt. Dakconstructie bij de dozen meteen meegenomen in de zijgevels en bedekt met speculaas verpakking.
5. Topgebouw op productiehal gedeelte uit lollypophout met speculaas verpakking dakbedekking.

Schoorstenen van rondhout of een rietje. Trapjes op dak van tandenstokers en lucufers. De erker (helaas naar mijn mening mislukt; maar ja in die tijd was vakmanschap meesterschap en er waren meer meesters dan vakmannen) van lucifers.

De deuren zijn van het uit de uitsnijding gekomen stukjes hout, lijsten van smal gesneden lucifers/tandenstokers, er is weer een plastic locloods schuifdeur gebruikt, boven op de watertank staat een stukje balpen, de leidingen zijn van koperen elektriciteitsdraad en de openingen van de ventilatoren van messing oogjes die je met een knijptang in openingen van bijv een riem doet.




Het liep tegen Kerstmis en zodoende heb ik er kerstverlichting ingestopt.


De daken heb ik hierna nog eens grondig in de verf gezet om doorschijnen te voorkomen.


Passen en meten met de plaats van het hoofdgebouw. Het reparatiehuis staat nu nog op de steiger.


Nog meer passen en meten........en proberen structuur aan te brengen


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #39 Gepost op: 16 mei 2015, 16:02:17 »
Gebouw 2. Een aanbouw tbv nog meer kantoorruimte.

Wat de baas gedacht heeft weet ik niet maar waarom er al niet genoeg kantoorruimte was is en blijft voor mij een raadsel. Enfin, een aanbouw op stelten tegen het hoofdgebouw aan de kantoorzijde.

De stelten zijn van lucifers, het gebouwtje van balsahout, de trap van tandenstokers en lucifers. De begane grondvloer is van 190 grams papier. Het dak is van karton met een shingels motief, de schoorsteen van rondhout.


Voor de oplettende ziener: er zit glas in de ramen !! Een strookje doorzichtig plastic.












Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #40 Gepost op: 16 mei 2015, 16:17:57 »
Gebouw 9. Het vlot. Volgens de beschrijving voor het aanmeren van een klein bootje om iets aan- of af te voeren. Ik heb er een trap bijgemaakt zodat de werknemers een rookplek hebben. Knal geel geschilderd zodat het opvalt. Het vlot is van een stuk balsahout, de trap van tandenstokers en een lollypop houtje.







Omgeving:
De grondplaat heb ik met een lege balpen ingekerfd om van een kade steenmotief te krijgen. Het dwars afsnijden van de plaats tbv het water is mislukt maar ja dat kan gebeuren. Het zijn wel flinke golfbewegingen.
De beschoeiing/keerwanden is ingekerfd lollypophout met staanders van sateprikkers. De meerpalen van rondhout. Het steigerdek is een plaat hout met ingekerfde vierkante vlakken om panelen te verkrijgen. De bomen komen uit de voortuin en zijn met spuitbus groene verf bewerkt. Mos onder de Kerstboom vandaan. zaagsel van de lokale bouwmarkt, geknipt sisaltouw, steentjes uit de bloempot. Toiletpapier in houtlijm als drap uit de afvoerpijp.






Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #41 Gepost op: 16 mei 2015, 16:23:12 »
verdere foto's mbt de omgeving










Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2015, 16:30:19 »
Voor het maken van pulp heb je heel veel 'chips' nodig. In Canada zijn speciale chipbarges ontworpen.

Bij mijn module mag een dergelijke barge niet ontbreken.
In real life trekt een sleepboot 3 barges met chips naar een pulp mill.



Machtig gezicht: een sleepboot met 3 chipbarges nadert de onderdoorgang bij de Lion's Gate Bridge Vancouver BC Canada


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2015, 16:41:10 »
Ook ik heb er 3 gemaakt gehad maar 2 zijn er op de sloop beland om omgebouwd te worden naar aken. Deze aken heb ik voor de steenfabriek module gebruikt. Een barge heb ik zelfs over de lengte in 2en gesneden om een smalle en iets bredere aak te krijgen.
Ik hoop dat de foto's voor zich spreken.
Voor de liefhebber: het ontwerp van de (platte) barge komt van: Boa Barge 15   1:250 Scale Card Model  Designed by David Hathaway. Geef dit bij Google in.

Dit ontwerp heb ik gebruikt met als materialen: balsahout, de bolders van een lege balpenstift met gaatjes er door geboord en daarin afgeknipte paperclips. de rol aan de voorkant is van een aansteker (waar het vuursteentje over gaat), de decalls van opgeplakte van internet geprinte Seaspan reclame.





Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2015, 16:46:22 »
Links: De van één barge omgebouwde 2 aken en rechts een kleinere barge die (nog) omgebouwd moet worden met een laadruimte