Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders  (gelezen 11370 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:19:06 »
Weer een flinke discussie naar aanleiding van een simpele vraag ;D Dat zie je vaak als het om digitaal en analoog gaat.

Ik weet natuurlijk niet hoe Wim het precies wil doen, ook automatisch en handmatig rijden door elkaar. Als je alleen handmatig wilt rijden dan is het net zo makkelijk via knopjes te schakelen.

Oorspronkelijk wilde ik automatisch gaan rijden, dat heb ik inmiddels (voorlopig in ieder geval) verlaten. Wel heb ik al mijn wissels aan loconet-schakelmodules hangen, dus dat wordt al digitaal geschakeld. En ik voel er weinig voor om dat allemaal af te breken en analoog aan te leggen.

Wat ik momenteel wil, is:
a) overzicht hebben hoe de wissels staan (waarbij ik me besef dat je alleen het overzicht hebt hoe de wissels door de centrale geschakeld zijn en je niet weet of de wissel in werkelijkheid ook zo staat)
b) via een IB Switch (of evt. een IB of IB2) wisselstraten kunnen instellen

Aangezien de wissels al digitaal aangestuurd zijn, en het voor b) sowieso nodig is dat het digitaal aangestuurd wordt, is voor mij de meest voor de hand liggende keuze om een schakelpaneel te maken.

Bijkomend voordeel hiervan is dat als ik in de toekomst mocht besluiten om toch automatisch te gaan rijden, dat dan gemakkelijk kan. Als ik de huidige aangelegde digitale infrastructuur afbreek en door analoog vervang, kan ik weer opnieuw beginnen.

Op dit moment kan ik al wel rijden en wissels schakelen, maar merk ik dat ik het overzicht niet altijd heb (van wat er vooral in het schaduwstation gebeurd, en ook dat je echt moet opletten op welke wissels je schakelt). Het is erg opletten welke wissels geschakeld moeten worden, ik kan niet zien welke sporen bezet zijn in het schaduwstation (terwijl die al wel voorzien zijn van bezetmelders, maar op de IB Basic is het overzicht niet zo goed).
Vandaar dat ik de a) en b) die ik hierboven heb genoemd, wil gaan doorvoeren. Eén van beide zou daarvoor ook genoeg zijn, maar zo'n schakelpaneel vind ik ook gewoon leuk, en hobby doe je voor de leuk natuurlijk :)

Citaat
klopt, dus voor mij met een lenz centrale geen probleem. Maar voor Wim die met de vraag kwam en met een Intellibox werkt is die mogelijkheid er niet. Moet dan al weer een extra interface tussen om de Xpressnet apparaten aan te kunnen sluiten.

Ik blijf het liefste volledig via loconet werken, omdat ik al een aantal loconet-schakelmodules en bezetmelders heb (geïnstalleerd). Voordeel van loconet is dat je andere modules er gewoon aan kunt hangen door elkaar heen, waarbij je rustig een bezetmelder aan een schakelmodule en die weer aan een switch-control kunt hangen.
Maar je kunt dit ook toepassen met 2 drukknoppen per wissel. Dan heb je ook 2 terugmeld ingangen per wissel nodig.
Of je neemt een tuimelschakelaar die je aan 1 terugmelder hangt. Dan heb je dus 1 terugmeld ingang per wissel nodig, en je kunt aan de tuimelschakelaar zien hoe het wissel staat, tenminste, als het wissel niet ook nog op een andere manier geschakeld kan worden.

Bij mij was dat wel het geval, er kon ook automatische gereden worden. Daarom de drukknoppen. De terugkoppeling was dan door gewoon naar het wissel zelf te kijken, of voor de zekerheid gewoon nog maar een keer op de knop drukken :).

Hm. Da's wel een puntje, want als ik via de centrale schakel, dan staat de tuimelschakelaar verkeerd.

De drukknopjes die je gebruikt, zijn dan zeker momentschakelaars?
Da's namelijk een voordeel van de Switch-control: daar hang je een knopje en een lampje aan, en dan zie je hoe de boel er voor staat. Maar ja, die dingen zijn niet meer goed leverbaar, en zoals ik al zei heb ik er niet genoeg om alle wissels mee te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 18:29:57 door WimC. Reden: verkeerde post geciteerd »

dickkoning

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:00:25 »
Hoi

het filmpje is in het frans maar misschien is dit wat je bedoeld

https://www.youtube.com/watch?v=JcD7iC3VbOw

Het is een arduino mega die commando's van een schakelpaneel omzet naar xpressnet
Dat kun je doorsluizen naar je centrale, die vervolgens met DCC je wissels aanstuurt

Dick

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #32 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:33:02 »
Hallo,

Tegelijk lijkt mij niet juist. Want dan kan een wissel bv. digitaal op rechtuit en analoog op afbuigend ingesteld worden. 'Ergens' moet er een omschakelaar zijn met de keuze: digitale of analoge bediening.

De ESU Switch Pilot Servo kan zonder "omschakeling" zowel digitaal als analoog via een momentschakelaar aangestuurd worden, uiteraard niet op precies hetzelfde moment. De analoge schakeling wordt ook niet teruggemeld aan de digitale centrale, zodat de "digitale wisselstand" niet overeen hoeft te komen met de werkelijke...

Bijgaand een plaatje van de schakeling:




En een verwijzing naar de "aangeklede" versie (met specs en handleiding):

http://www.esu.eu/produkte/switchpilot/switchpilot-servo-v20/

Details van de analoge aansturing is te vinden in de handleiding op bladzijde 26:

       12. Direktes Schalten mit Schalttastereingängen

Visuele terugmelding van de werkelijke wisselstand  op het analoge schakelpaneel kan uiteraard via een ledje aangestuurd door één van de relais van de extra Switch Pilot Extension, de digitaal geschakelde wisselstand wordt dan ook teruggemeld op het schakelpaneel.

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 20:29:33 door Bert_Apd. Reden: plaatje en link toegevoegde »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #33 Gepost op: 16 oktober 2015, 21:30:33 »

De drukknopjes die je gebruikt, zijn dan zeker momentschakelaars?
Da's namelijk een voordeel van de Switch-control: daar hang je een knopje en een lampje aan, en dan zie je hoe de boel er voor staat. Maar ja, die dingen zijn niet meer goed leverbaar, en zoals ik al zei heb ik er niet genoeg om alle wissels mee te schakelen.

inderdaad, momentschakelaars.

Hoi

het filmpje is in het frans maar misschien is dit wat je bedoeld

https://www.youtube.com/watch?v=JcD7iC3VbOw

Het is een arduino mega die commando's van een schakelpaneel omzet naar xpressnet
Dat kun je doorsluizen naar je centrale, die vervolgens met DCC je wissels aanstuurt

Dick

Dat werkt dus niet, Wim wil loconet blijven gebruiken, niet via xpressnet.

Roelco

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #34 Gepost op: 16 oktober 2015, 22:46:42 »
Hoi

het filmpje is in het frans maar misschien is dit wat je bedoeld

https://www.youtube.com/watch?v=JcD7iC3VbOw

Het is een arduino mega die commando's van een schakelpaneel omzet naar xpressnet
Dat kun je doorsluizen naar je centrale, die vervolgens met DCC je wissels aanstuurt

Dick
Mijn frans is bij lange na niet goed genoeg om dat te kunnen volgen :-[
Is zo'n Arduino kant en klaar te verkrijgen, of vereist dat programmeerwerk? Want wat ik zo in de gauwigheid over Arduino vond, is dat laatste wel het geval.

Dat werkt dus niet, Wim wil loconet blijven gebruiken, niet via xpressnet.

Nou, ik zei "het liefst", dus het heeft wel mijn voorkeur, maar als 't via xpressnet duidelijke voordelen heeft, dan is dat natuurlijk te overwegen.

Op zichzelf vind ik je suggestie om met bezetmelders en momentschakelaars te werken wel het aantrekkelijkst op dit moment (want niet al te duur, en ik snap hoe het werkt).
Aandachtspunt daarbij is dat als ik op de centrale schakel, dat niet wordt weergegeven op het schakelpaneel, en dat zou ik eigenlijk wel willen. Is daar nog een oplossing voor te bedenken?
Grt,
Wim
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 22:52:38 door WimC »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2015, 07:42:15 »
@Wim: Zelf programmeren.... Je kan eens kijken naar dit draadje: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen. Daar worden ook al diverse voorbeelden gegeven naar zelfbouwwebsites (Xpressnet) zoals Paco en Hans de Loof (loconet). Inclusief alle bij-discussies over analoog en digitaal, pc-rijden of niet.... ;)

Wil je via loconet gaan werken moet je toch echt een keer kijken naar de modules van Hans de Loof.

Ongebouwd zijn ze te bestellen via de winkel Het Spoor in Belgie. De diverse modules zijn te zien op de website van  Hans De Loof

Volgens mij krijgt de pc ook terugmelding van het schakelbord via loconet. Maar dat moet je even nakijken in documentatie op de webzijde.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2015, 09:14:06 »
Arduino en zelfbouwmodules gaat 't niet worden, want dat zit nou net in de hoek waar ik weinig tot geen zin in heb (solderen en programmeren). Draadjes ergens aan solderen dat gaat nog, maar zelfbouwmodules solderen daar heb ik écht geen zin in.

Het idee was overigens juist om géén PC aan de modelbaan te hangen. Op mijn werk zit ik al best veel achter zo'n scherm, dus ik wil dat op de modelbaan nou net niet.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2015, 11:19:58 »
Ha wim,

Kijk even op de link van Hans de Loof. Hij verkoopt ze ook kant en klaar. De boel kan cq moet je instellen via de computer. Daarna is het zonder computer te gebruiken.  ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2015, 19:12:12 »
Maar deze discussie hoort in dit draadje niet thuis. Het helpt de topic starter niet bij het maken van zijn keuze!

Dus graag een eigen draadje starten als je deze discussie wilt voortzetten!

De discussie heeft zich voortgezet in een ander draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66583.0.html

Gr, Bert
Team moderatoren
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 10:58:08 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2015, 09:23:31 »

Aandachtspunt daarbij is dat als ik op de centrale schakel, dat niet wordt weergegeven op het schakelpaneel, en dat zou ik eigenlijk wel willen. Is daar nog een oplossing voor te bedenken?
Grt,
Wim

Wim,

Blijkbaar heeft de Lenz LW150 daar dus een oplossing voor. Er is ook een andere, moet je met schakel decoders gaan werken. Dan laat je gelijk met het wissel ook een schakel decoder omschakelen. Die laat je dan een ledje op je bedieningspaneel aansturen zodat die gelijk met het wissel omgaat. Door de schakel decoders op dezelfde adressen te programmeren als de wissel decoders gaat dat altijd goed, als je via de centrale schakelt, als er via de computer automatisch geschakeld wordt, of als je via de schakel paneel en terugmelding naar de computer het wissel laat schakelen.

Groet,
Roelco
En ja wat je dan aan de stand van de leds ziet is de gewenste stand. Of het commando ook door de wissel decoder opgepakt en verwerkt is weet je dan niet. En als er wat vuil tussen de wisseltongen zat waardoor deze niet omgeschakeld is weet je ook niet, maar dat heb je altijd.

Extra kosten zijn dan dus de schakel decoders die je nodig hebt per wissel die je wilt schakelen. Maar het blijven wel standaard onderdelen die je gebruikt.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2015, 15:01:18 »
Blijkbaar heeft de Lenz LW150 daar dus een oplossing voor.

Precies, en daarom lijkt mij het gebruik van extra decoders zeer omslachtig en waarschijnlijk stukken duurder.
Maarten.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:00:46 »
Wim,

Blijkbaar heeft de Lenz LW150 daar dus een oplossing voor. Er is ook een andere, moet je met schakel decoders gaan werken. Dan laat je gelijk met het wissel ook een schakel decoder omschakelen. Die laat je dan een ledje op je bedieningspaneel aansturen zodat die gelijk met het wissel omgaat. Door de schakel decoders op dezelfde adressen te programmeren als de wissel decoders gaat dat altijd goed, als je via de centrale schakelt, als er via de computer automatisch geschakeld wordt, of als je via de schakel paneel en terugmelding naar de computer het wissel laat schakelen.

Die oplossing had ik inmiddels ook al bedacht, maar dat wordt me te duur, dus dan is jouw methode effectief genoeg (als je via het schakelpaneel schakelt, gewoon op de gewenste momentschakelaar drukken, zodat je zeker weet dat de wissel ook goed staat).

Het ging er om dat het schakelpaneel ook altijd de daadwerkelijke toestand weergeeft. De centrale en (eventuele) computer doen dat sowieso wel.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:02:05 »
Iedere wissel welke je via een decoder bediend, kun je daar naast ook gewoon via een goedkoop drukknopje bedienen, heb je verder helemaal geen dure extra modules bij nodig alleen maar een goedkoop drukknopje en wat draadjes.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:07:11 »
En als je de echte stand op je paneel wil zien ook nog twee leds en een weerstand.