Ik weet het niet hoor, maar als je wissels met drukknoppen vanaf je schakelpaneel wilt omzetten, is het dan zó ingewikkeld om dan vanaf die drukknoppen ook maar twee draadjes naar ieder van de wissels te leiden? Het scheelt je een heleboel kosten en het uiteindelijk resultaat is precies hetzelfde. Maak wat makkelijk kan niet onnodig ingewikkelder en in ieder geval veel duurder.
Het klinkt misschien wel "stoer" (of up to date) in de ogen van anderen dat jouw wissels "digitaal" worden omgeschakeld (wat natuurlijk niet waar is, het is een mechanisch proces dat de wissels omzet) , en de enige die werkelijk lacht is de producent/handelaar vanwege de meestal schreeuwend dure onderdelen die dat helpen bewerkstelligen. In de digitale wereld is niet alles goud wat er blinkt.
Een wissel op zichzelf is een analoog ding, bedien dat dan ook analoog.
Een extra digitaal onderdeel verbonden met het wisselomstelmechanisme is niet in staat vast te stellen dat de tongen bij de gewenste verandering van de wisselstand inderdaad zijn omgezet. Märklin maakt overigens kastjes om vier Märklinwissels om te zetten die zo'n terugmeldsysteem met LEDjes hebben.
Hallo,Ik weet het niet hoor, maar als je wissels met drukknoppen vanaf je schakelpaneel wilt omzetten, is het dan zó ingewikkeld om dan vanaf die drukknoppen ook maar twee draadjes naar ieder van de wissels te leiden? Het scheelt je een heleboel kosten en het uiteindelijk resultaat is precies hetzelfde. Maak wat makkelijk kan niet onnodig ingewikkelder en in ieder geval veel duurder. Het klinkt misschien wel "stoer" (of up to date) in de ogen van anderen dat jouw wissels "digitaal" worden omgeschakeld (wat natuurlijk niet waar is, het is een mechanisch proces dat de wissels omzet) , en de enige die werkelijk lacht is de producent/handelaar vanwege de meestal schreeuwend dure onderdelen die dat helpen bewerkstelligen. In de digitale wereld is niet alles goud wat er blinkt. Overigens: Fleischmann maakt analoge wisselstellers voor een schakelpaneel waarmee je kunt zien hoe de stand van de wissel is. En als je dan helemaal zeker wilt zijn dat een wissel inderdaad is omgezet in de stand die je wilde dan zijn twee contrôle LEDjes die met de mechanische wisselsteller ( inclusief de analoge wisselmotor in de wissel) zijn verbonden meestal voldoende om dat op je schakelbord weer te geven. Een wissel op zichzelf is een analoog ding, bedien dat dan ook analoog. Een extra digitaal onderdeel verbonden met het wisselomstelmechanisme is niet in staat vast te stellen dat de tongen bij de gewenste verandering van de wisselstand inderdaad zijn omgezet. Märklin maakt overigens kastjes om vier Märklinwissels om te zetten die zo'n terugmeldsysteem met LEDjes hebben.Om hoeveel wissels gaat het eigenlijk op jouw baan? Gegroet,Rob van Kooy
Ik weet niet wat je bedoelt met "gebruikte interface".De LW150 sluit je aan (normaal via de adapter waar je ook extra handregelaars mee aan kunt sluiten) aan de centrale, niet aan een computer.Maarten.
Dag Ronald,In jouw reactie lees ik dat je - terecht - veronderstelt dat ik iemand ben die analoog rijd. En in die toestand voel ik me nog altijd zeer tevreden. Nog nooit heb ik de hulp en kennis van anderen nodig gehad om "problemen" op te lossen of vragen op digitaal gebied te beantwoorden. Alles op mijn grote spoorbaan dat schakelt is met het oog waarneembaar en kan zo nodig worden los gesoldeerd en door een ander klassiek onderdeel worden vervangen. Begin maar eens aan reparatie van digitale onderdelen. Ja, weggooien en vervangen kan altijd althans als de techniek inmiddels niet zover is voortgeschreden waardoor wat je had hopeloos verouderd is en veelal niet meer bestaat. Dat is in de digitale wereld meestal al het geval na zo'n drie jaar!
Nu staat analoog rijden wel los van het analoog bedienen van wissels en soortgelijke zaken. Ik ken veel voorbeelden van digitale banen waarbij de wissels nog steeds "lekker ouderwetsch" analoog worden gesteld.
Ik onderken dat in plaats van de normale wisselstellers in veel gevallen andere - meer professionele - aandrijvingen voor de wisseltongen worden gebruikt in de hoop dat die het beter doen dan de gemiddelde rommel die in die speelgoedwissels zit; denk maar eens aan de nog steeds voortdurende ellende met de K-wisselstellers van Märklin).
Als "analogist" zijn op mijn baan dan ook zo'n vierhonderd professionele 4xom relais constant in de weer om alles goed te laten verlopen als de treinen rondrijden. Je hoort een soort "klikkerdeklak" als van paardenhoeven. Uiterst rustgevend.
Ik neem aan dat een digitaal onderdeel dat de impuls tot het omzetten van een wissel ontvangt (en dat dan ook weer met een impuls doorgeleidt naar de analoge wisselsteller) ook een voorziening heeft van terugmelding naar het digitale emissieapparaat dat de opdracht tot omzetten van de wissel heeft gegeven.
Zo ontstaat in de computer en op het aangesloten scherm de indruk dat de wissel is omgezet. Maar een kiezeltje tussen de tongen van de speelgoedwissel kan dan roet in het eten gooien.
Het volstrekte geloof in wat computers op hun scherm tonen is nog steeds ongebroken. Als de computer in seinhuizen de dienst weigert is in de nieuwsberichten nimmer sprake van een computerstoring maar van een wissel- of seinstoring! Dat geloof in de onfeilbaarheid van de computer zit héél diep met name bij personen tot en met de middelbare leeftijd.
In het échte spoorwegbedrijf zal de stand van een wissel ongetwijfeld (ook) worden gecontroleerd aan de uiterste standen van het stangenstelsel dat de wisseltongen beweegt. Normaal gesproken geeft dat het enige zekere antwoord op de vraag: "hoe staat het wissel" . Het kan dan alleen nog misgaan als het stangenstelsel van de wisseltongen zou zijn losgekoppeld door opzet of onoplettendheid bij het onderhoud. Hartelijk gegroet,Rob van Kooy
Ik zou alleen niet weten of dat ook tegelijk kan.