Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders  (gelezen 11371 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2015, 08:41:47 »
Ik rij met Lenz centrale. Maar dat zou niet uit moeten maken.

En ik gebruik gewoon de drukknopjes voor schakelen. Een tuimelschakelaar zou een voordeel hebben dat je ook makkelijk de stand van de wissels kunt zien, dat kan ik met mijn drukschakelaars niet. En je kunt dan inderdaad met minder ingangen toe zoals je aangeeft. Afhankelijk van de stand van je schakelaar, en dus van de terugmelder je wissel in staan A of B.

Groet,
Roelco


maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2015, 09:58:03 »
Aan de Lenz LW150 kun je zowel drukknoppen als tuimelschakelaars aansluiten.  Ook door elkaar, maar natuurlijk maar 1 type per wissel.
De stand van de wissel wordt door LED'jes aangegeven, al dan niet samen met de stand van de tuimelschakelaar.
Staat de tuimelschakelaar verkeerd t.o.v. de door de centrale ingestelde stand (manueel versus automatisch, of op een handregelaar ingegeven), dan gaat het LEDje knipperen.

In de eind-/begin instelling van de wissels zijn ook nog verschillende mogelijkheden, maar ook hier: staat de tuimelschakelaar verkeerd krijg je knipperLED.

Maarten.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2015, 10:16:02 »
Ik gebruik geen LW150. Heb een Lenz centrale, en gebruik de S88 terugmelding. En aan die terugmelders heb ik de wissel schakelaars.
Het computer programma reageert op die terugmelders en schakelt dan de wissel(s) die bij die schakelaar hoort. En ja, dat kunnen dus ook meerdere wissels zijn. Als je b.v. van een enkel spoor een station binnen rijd waarbij je de keuze hebt uit 3 sporen. Dan heb ik 1 drukknop per spoor. Druk ik daarop dan worden de wissels zo gelegd dat dat spoor gekozen wordt.

Maar je kunt dit ook toepassen met 2 drukknoppen per wissel. Dan heb je ook 2 terugmeld ingangen per wissel nodig.
Of je neemt een tuimelschakelaar die je aan 1 terugmelder hangt. Dan heb je dus 1 terugmeld ingang per wissel nodig, en je kunt aan de tuimelschakelaar zien hoe het wissel staat, tenminste, als het wissel niet ook nog op een andere manier geschakeld kan worden.

Bij mij was dat wel het geval, er kon ook automatische gereden worden. Daarom de drukknoppen. De terugkoppeling was dan door gewoon naar het wissel zelf te kijken, of voor de zekerheid gewoon nog maar een keer op de knop drukken :).

Groet,
Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:24:07 »
Heb nog eens even wat zoekwerk gedaan naar de LW150.
Lijkt wel mooie mogelijkheden te hebben. Al zit ja dan wel vast aan de gebruikte interface.

Maar geeft wel de mogelijkheden voor een mooi bedienings-paneel.

Groet,
Roelco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:39:33 »
Ik weet niet wat je bedoelt met "gebruikte interface".
De LW150 sluit je aan (normaal via de adapter waar je ook extra handregelaars mee aan kunt sluiten) aan de centrale, niet aan een computer.
Maarten.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:47:26 »
Hallo,

Ik weet het niet hoor, maar als je wissels met drukknoppen vanaf je schakelpaneel wilt omzetten, is het dan zó ingewikkeld om dan vanaf die drukknoppen ook maar  twee draadjes naar ieder van de wissels te leiden?  Het scheelt je een heleboel kosten en het uiteindelijk resultaat is precies hetzelfde. Maak wat makkelijk kan niet onnodig ingewikkelder en in ieder geval veel duurder. Het klinkt misschien wel "stoer" (of up to date) in de ogen van anderen dat jouw wissels "digitaal" worden omgeschakeld (wat natuurlijk niet waar is, het is een mechanisch proces dat de wissels omzet) , en de enige die werkelijk lacht is de producent/handelaar vanwege de meestal schreeuwend dure onderdelen die dat helpen bewerkstelligen. In de digitale wereld is niet alles goud wat er blinkt. Overigens: Fleischmann maakt analoge wisselstellers voor een schakelpaneel waarmee je kunt zien hoe de stand van de wissel is.

En als je dan helemaal zeker wilt zijn dat een wissel inderdaad is omgezet in de stand die je wilde dan zijn twee contrôle LEDjes  die met de mechanische wisselsteller ( inclusief de analoge wisselmotor in de wissel) zijn verbonden meestal voldoende om dat op je schakelbord weer te geven. Een wissel op zichzelf is een analoog ding, bedien dat dan ook analoog. Een extra digitaal onderdeel verbonden met het wisselomstelmechanisme is niet in staat vast te stellen dat de tongen bij de gewenste verandering van de wisselstand inderdaad zijn omgezet. Märklin maakt overigens kastjes om vier Märklinwissels om te zetten die zo'n terugmeldsysteem met LEDjes hebben.

Om hoeveel wissels gaat het eigenlijk op jouw baan?

Gegroet,

Rob van Kooy

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:15:08 »
Niet ingewikkeld, maar ik heb wel 50 wissels.
Je kunt wissels ook met trekdraden bedienen, is schreeuwend veel goedkoper dan de aandrijvingen van de lachende producent/handelaar, die jou graag mechanische aandrijvingen levert. Nog eenvoudiger: gewoon met de hand omzetten (moet je er wel bij kunnen of 50 wisselwachters inhuren).
Maar ja, stoer is dat natuurlijk niet.

In de werkelijkheid zijn trekdraden afgeschaft, zijn (grotendeels) bedieningspanelen afgeschaft en werkt (grotendeels) alles digitaal.
Oftewel: modelbouw naar keuze, de een wel digitaal, de ander niet.  Ook wisselbediening.

En zekerheid over de stand van de wissel is moeilijk, ook in jouw voorbeeld is er een kans dat de mechanische wisselsteller wel omgegaan is, dus de daaraan verbonden LED aanstaat, terwijl de wisseltong niet "om" hoeft te zijn, door bijv.  steenslag op de verkeerde plek.

Maarten.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:30:00 »
Ik weet het niet hoor, maar als je wissels met drukknoppen vanaf je schakelpaneel wilt omzetten, is het dan zó ingewikkeld om dan vanaf die drukknoppen ook maar  twee draadjes naar ieder van de wissels te leiden?  Het scheelt je een heleboel kosten en het uiteindelijk resultaat is precies hetzelfde.  Maak wat makkelijk kan niet onnodig ingewikkelder en in ieder geval veel duurder.

Ja, dat kan moeilijk en ingewikkeld zijn.  ;D En het resultaat is gelukkig niet hetzelfde :) Ligt helemaal aan je type-aandrijving wat je gebruikt voor je wissels. Servo's kan je bijvoorbeeld niet zo met twee draadjes op een schakelaar aansluiten. Daar moet je meer mee doen om die op een analoge baan te laten werken. Met een decoder zijn servo's in veel gevallen beter af te stellen en lopen mooi langzaam om. Of het duurder is en ingewikkelder is? Zal afhankelijk zijn van je baan en wensen.

Met de Lenz LW150 oplosing heb je maar 1 kabel van 4 draadjes naar je baan lopen. Daarmee kan je een compleet baanplan aansturen. Ook onder je baan heb je minder lange kabels lopen omdat de decoders dichter bij de wissels geplaatst kunnen worden. In plaats van voor iedere wissel minimaal 2 draden naar de baan. Met 10 wissels scheelt dat minimaal 16 draden richting de baan met bijhorende koppelingen e.d.

In combinatie met software op de PC kan je heel veel andere dingen doen zoals meerdere wissels en seinen tegelijk goed zetten.Dus complete wisselstraten. Zonder moeilijke schakelingen omdat de software regelt dat de juiste wissels en seinen goed gezet worden.

Het klinkt misschien wel "stoer" (of up to date) in de ogen van anderen dat jouw wissels "digitaal" worden omgeschakeld (wat natuurlijk niet waar is, het is een mechanisch proces dat de wissels omzet) , en de enige die werkelijk lacht is de producent/handelaar vanwege de meestal schreeuwend dure onderdelen die dat helpen bewerkstelligen. In de digitale wereld is niet alles goud wat er blinkt.

De standaard kastjes van Märklin of een andere grote fabrikant zijn ook behoorlijk aan de prijs...  Gelukkig kan je ook aan zelfbouw doen. Zijn genoeg handleidingen en modules op internet te vinden waarmee je een tableau op je digitale systeem kan aansluiten. Dat zal vast minder duur zijn dan kant en klaar kopen ;) Of het stoer is? Weet ik niet. Nog nooit zo naar gekeken. Of er goud blinkt? Op alles is wel het een en ander aan of op te merken.

Een wissel op zichzelf is een analoog ding, bedien dat dan ook analoog.

Ik lees hier iemand die analoog rijdt...  ;D Een beetje onzin wat je daar neer zet of niet? Ik zou dan maar eens naar je gemeente bellen of ze ook nog de rioolgemalen (niet meer dan een pomp die jouw zooi wegpompt) "analoog" bedienen of het waterschap of de stuwen (Niet meer dan een motor die de stuw heen en weer laat gaan) en gemalen nog analoog bedienen. Een hele grote kans dat je een onkennend antwoord krijgt.

Een extra digitaal onderdeel verbonden met het wisselomstelmechanisme is niet in staat vast te stellen dat de tongen bij de gewenste verandering van de wisselstand inderdaad zijn omgezet. Märklin maakt overigens kastjes om vier Märklinwissels om te zetten die zo'n terugmeldsysteem met LEDjes hebben.

Precies wat Maarten al aangeeft. Ook dan weet je niet met zekerheid of je wissel dan goed omgezet is. Er zijn zoveel variabelen te bedenken waardoor een wissel niet goed omgezet wordt en wel zo getoond wordt op het tableau. Als je een systeem hebt dat 100% is dan mag je dat eens hier op het forum laten zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:31:34 »
Hallo,

Ik weet het niet hoor, maar als je wissels met drukknoppen vanaf je schakelpaneel wilt omzetten, is het dan zó ingewikkeld om dan vanaf die drukknoppen ook maar  twee draadjes naar ieder van de wissels te leiden?  Het scheelt je een heleboel kosten en het uiteindelijk resultaat is precies hetzelfde. Maak wat makkelijk kan niet onnodig ingewikkelder en in ieder geval veel duurder. Het klinkt misschien wel "stoer" (of up to date) in de ogen van anderen dat jouw wissels "digitaal" worden omgeschakeld (wat natuurlijk niet waar is, het is een mechanisch proces dat de wissels omzet) , en de enige die werkelijk lacht is de producent/handelaar vanwege de meestal schreeuwend dure onderdelen die dat helpen bewerkstelligen. In de digitale wereld is niet alles goud wat er blinkt. Overigens: Fleischmann maakt analoge wisselstellers voor een schakelpaneel waarmee je kunt zien hoe de stand van de wissel is.

En als je dan helemaal zeker wilt zijn dat een wissel inderdaad is omgezet in de stand die je wilde dan zijn twee contrôle LEDjes  die met de mechanische wisselsteller ( inclusief de analoge wisselmotor in de wissel) zijn verbonden meestal voldoende om dat op je schakelbord weer te geven. Een wissel op zichzelf is een analoog ding, bedien dat dan ook analoog. Een extra digitaal onderdeel verbonden met het wisselomstelmechanisme is niet in staat vast te stellen dat de tongen bij de gewenste verandering van de wisselstand inderdaad zijn omgezet. Märklin maakt overigens kastjes om vier Märklinwissels om te zetten die zo'n terugmeldsysteem met LEDjes hebben.

Om hoeveel wissels gaat het eigenlijk op jouw baan?

Gegroet,

Rob van Kooy

Rob,
dat is niet helemaal waar. Zoals ik al aangaf is het bij mij dubbel. De baan werd automatisch aangestuurd, dus de wissels moeten digitaal door de computer bediend kunnen worden.

Daarnaast wil ik ook handmatig kunnen rangeren, en daarbij dus de wissels handmatig omzetten via een mooi "ouderwets" bedienings-paneel met knoppen. Door die dan terug te koppelen naar de computer, en die de stand echte te laten omzetten weet het programma ook hoe ze staan als deze dat wissel weer wil omzetten voor automatisch rijden.

Ik weet natuurlijk niet hoe Wim het precies wil doen, ook automatisch en handmatig rijden door elkaar. Als je alleen handmatig wilt rijden dan is het net zo makkelijk via knopjes te schakelen. (als je inderdaad niet met servo's bediend zoals Ronald aangeeft, iets wat ik ook weer wel doe)
Voor mijn geval werkte dat dus niet. totaal meer dan 100 wissels waarvan er een 25 ook handmatig bediend moesten kunnen worden. Daarvoor was dus een bedienings-paneel gemaakt. Die alleen in het automatisch rijden gebruikt werden waren niet aanwezig op het bedienings-paneel.

Ik weet niet wat je bedoelt met "gebruikte interface".
De LW150 sluit je aan (normaal via de adapter waar je ook extra handregelaars mee aan kunt sluiten) aan de centrale, niet aan een computer.
Maarten.

Maarten,
klopt, dus voor mij met een lenz centrale geen probleem. Maar voor Wim die met de vraag kwam en met een Intellibox werkt is die mogelijkheid er niet. Moet dan al weer een extra interface tussen om de Xpressnet apparaten aan te kunnen sluiten.


Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 13:36:29 door rjr. Reden: kleine toevoeging »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2015, 15:10:14 »
Dag Ronald,

In jouw reactie lees ik dat je - terecht - veronderstelt dat ik iemand ben die analoog rijd. En in die toestand voel ik me nog altijd zeer tevreden. Nog nooit heb ik de hulp en kennis van anderen nodig gehad om "problemen" op te lossen of  vragen op digitaal gebied te beantwoorden. Alles op mijn grote spoorbaan dat schakelt is met het oog waarneembaar en kan zonodig worden losgesoldeerd en door een ander klassiek onderdeel worden vervangen. Begin maar eens aan reparatie van digitale onderdelen. Ja, weggooien en vervangen kan altijd althans als  de techniek inmiddels niet zover is voortgeschreden waardoor wat je had hopeloos verouderd is en veelal niet meer bestaat. Dat is in de digitale wereld meestal al het geval na zo'n drie jaar!

Nu staat analoog rijden wel los van het analoog bedienen van wissels en soortgelijke zaken. Ik ken veel voorbeelden van digitale banen waarbij de wissels nog steeds  "lekker ouderwetsch" analoog worden gesteld.

Ik onderken dat in plaats van de normale wisselstellers in veel gevallen andere - meer professionele - aandrijvingen voor de wisseltongen worden gebruikt in de hoop dat die het beter doen dan de gemiddelde rommel die in die speelgoedwissels zit; denk maar eens aan de nog steeds voortdurende ellende met de  K-wisselstellers van Märklin).

Als "analogist" zijn op mijn baan dan ook zo'n vierhonderd professionele 4xom relais constant in de weer om alles goed te laten verlopen als de treinen rondrijden. Je hoort een soort "klikkerdeklak" als van paardenhoeven. Uiterst rustgevend.

Ik neem aan dat een digitaal onderdeel dat de impuls tot het omzetten van een wissel ontvangt (en dat dan ook weer met een impuls doorgeleidt naar de analoge wisselsteller) ook een voorziening heeft van terugmelding naar het digitale emissieapparaat dat de opdracht tot omzetten van de wissel heeft gegeven. Zo ontstaat in de computer en op het aangesloten scherm de indruk dat de wissel is omgezet. Maar een kiezeltje tussen de tongen van de speelgoedwissel kan dan roet in het eten gooien. Het volstrekte geloof in wat computers op hun scherm tonen is nog steeds ongebroken. Als de computer in seinhuizen de dienst weigert is in de nieuwsberichten nimmer sprake van een computerstoring maar van een wissel- of seinstoring! Dat geloof in de onfeilbaarheid van de computer zit héél diep met name bij personen tot en met de middelbare leeftijd. Ouderen zijn meestal wat "ongeloviger". Nou ja, op een bepaald moment gaan aller ogen nog wel open....Maar dat duurt nog wel even.

In het échte spoorwegbedrijf zal de stand van een wissel ongetwijfeld (ook)  worden gecontroleerd aan de uiterste standen van het stangenstelsel dat de wisseltongen beweegt. Normaalgesproken geeft dat het enige zekere antwoord op de vraag: "hoe staat het wissel" . Het kan dan alleen nog misgaan als het stangenstelsel van de wisseltongen zou zijn losgekoppeld door opzet of onoplettendheid bij het onderhoud.

Hartelijk gegroet,

Rob van Kooy 

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2015, 15:52:56 »
Dag Ronald,

In jouw reactie lees ik dat je - terecht - veronderstelt dat ik iemand ben die analoog rijd. En in die toestand voel ik me nog altijd zeer tevreden. Nog nooit heb ik de hulp en kennis van anderen nodig gehad om "problemen" op te lossen of  vragen op digitaal gebied te beantwoorden. Alles op mijn grote spoorbaan dat schakelt is met het oog waarneembaar en kan zo nodig worden los gesoldeerd en door een ander klassiek onderdeel worden vervangen. Begin maar eens aan reparatie van digitale onderdelen. Ja, weggooien en vervangen kan altijd althans als  de techniek inmiddels niet zover is voortgeschreden waardoor wat je had hopeloos verouderd is en veelal niet meer bestaat. Dat is in de digitale wereld meestal al het geval na zo'n drie jaar!

Dat is dus niet anders dan bij digitaal, jij vervangt het ene onderdeel ook voor het andere. Dat doen we bij digitaal dus ook. Verschil is dan misschien dat het iets minder klassiek is, al hoe wel, hoe lang bestaan IC's ook al weer niet. En die vervang ik wel eens als een wissel niet meer wil schakelen. Dat kan, door gebruik te maken van IC voetjes, zelfs zonder solderen. Het oude ICtje gooi ik dan inderdaad weg, maar wat doe jij met het oude klassieke onderdeel dat je vervangen hebt?

Nu staat analoog rijden wel los van het analoog bedienen van wissels en soortgelijke zaken. Ik ken veel voorbeelden van digitale banen waarbij de wissels nog steeds  "lekker ouderwetsch" analoog worden gesteld.
is niets mis mee en kan ook prima zolang je niet automatisch wilt rijden.

Ik onderken dat in plaats van de normale wisselstellers in veel gevallen andere - meer professionele - aandrijvingen voor de wisseltongen worden gebruikt in de hoop dat die het beter doen dan de gemiddelde rommel die in die speelgoedwissels zit; denk maar eens aan de nog steeds voortdurende ellende met de  K-wisselstellers van Märklin).
Rommel is maar hoe je het bekijkt. Heb traditionele wissels van Roco en Fleischmann die al meer dan 30 jaar elektrische geschakeld worden op hun originele aandrijvingen. Wissels in het zicht hebben hun traditionele aandrijving met spoelen intussen verloren door een onzichtbare aandrijving onder de tafel via geheugendraad of servo's

Als "analogist" zijn op mijn baan dan ook zo'n vierhonderd professionele 4xom relais constant in de weer om alles goed te laten verlopen als de treinen rondrijden. Je hoort een soort "klikkerdeklak" als van paardenhoeven. Uiterst rustgevend.
En dat geluid is voor mij juist 1 van de redenen om over te stappen op een andere aandrijving die geen geluid maakt. Al gebruik ik op mijn digitale baan ook nog altijd wel wat relais.


Ik neem aan dat een digitaal onderdeel dat de impuls tot het omzetten van een wissel ontvangt (en dat dan ook weer met een impuls doorgeleidt naar de analoge wisselsteller) ook een voorziening heeft van terugmelding naar het digitale emissieapparaat dat de opdracht tot omzetten van de wissel heeft gegeven.
Nee, het digitale onderdeel ontvangt geen impuls, maar een berichtje met info over wat hij moet doen.
En nee, de meeste wissel decoders geven geen bericht terug naar de computer dat het wissel omgezet is. In de meeste gevallen gaat de computer er vanuit dat een omzet commando aankomt en verwerkt wordt en dat dus het wissel geschakeld wordt. Er zijn wel mogelijkheden via terugmelders om dat dan weer wel terug te melden, maar dan nog is de vraag in hoeverre die echt afhankelijk is van de stand van de wisseltongen. Maar met b.v. een servo bediening van de wisseltongen is dat wel mogelijk. Al denk ik dat de meesten dat niet gebruiken, ik in elk geval niet.

Zo ontstaat in de computer en op het aangesloten scherm de indruk dat de wissel is omgezet. Maar een kiezeltje tussen de tongen van de speelgoedwissel kan dan roet in het eten gooien.
Die indruk op het scherm bestaat al op het moment dat het programma het commando voor de wisselsturing heeft verstuurd. Zelfs al zou de wissel decoder zelf niet eens aangesloten zou zijn dan nog "denkt" de computer dat het wissel is omgezet.
Als ik het nu goed begrijp van de LW150 van lenz geeft die dus wel iets extra zekerheid in de zin dat het commando in elk geval door de centrale ontvangen moet zijn en verwerkt waardoor ook de ledjes aangestuurd door de LW150 anders gezet worden. Maar dan nog zal er dus geen echte controle zijn als de wissel decoder niet aangesloten is, of het wissel zelf niet om wil door wat voor reden dan ook, steentje, los draadje, vuil??


Het volstrekte geloof in wat computers op hun scherm tonen is nog steeds ongebroken. Als de computer in seinhuizen de dienst weigert is in de nieuwsberichten nimmer sprake van een computerstoring maar van een wissel- of seinstoring! Dat geloof in de onfeilbaarheid van de computer zit héél diep met name bij personen tot en met de middelbare leeftijd.
Ook dit hangt er weer vanaf wie je spreekt. Zullen er genoeg zo denken, maar niet iedereen. Er zijn er genoeg die wel goed blijven controleren of de computer het wel goed doe. Al komt een fout veel gevallen dus niet door de computer zelf, maar door het programma dat er op draait, of de ogen, zijnde de sensoren, die terugkoppeling geven richting de computer.


In het échte spoorwegbedrijf zal de stand van een wissel ongetwijfeld (ook)  worden gecontroleerd aan de uiterste standen van het stangenstelsel dat de wisseltongen beweegt. Normaal gesproken geeft dat het enige zekere antwoord op de vraag: "hoe staat het wissel" . Het kan dan alleen nog misgaan als het stangenstelsel van de wisseltongen zou zijn losgekoppeld door opzet of onoplettendheid bij het onderhoud.

Hartelijk gegroet,

Rob van Kooy
Of te wel, de enige echte manier om te weten wat de stand van de wisseltongen is, is kijken naar die wisseltongen zelf. Want zelfs de optie zoals ik hierboven aangaf waarbij je kijkt naar de stand van de veer van de servo die de biels aanstuurt waar de wisseltongen aan zitten kan het fout hebben als de wisseltongen intussen los zijn geraakt van die biels :(.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2015, 16:49:37 »
De onzekerheid of alles wel wordt uitgevoerd zoals bedoeld, heeft niet te maken met analoog of digitaal, maar met automatisering. Ook op een analoog geautomatiseerde baan kom je er in de regel pas achter dat een wissel heeft geweigerd als de trein ergens anders rijdt dan je had gedacht. Verschil is dat een computer dat voor je in de gaten kan houden en meestal ingrijpt voordat je zelf in de gaten hebt dat er iets verkeerd ging.

Verder kan ik het verloop van deze discussie wel dromen. Ieder zijn lol blijft lastig. Wel valt mij altijd op dat er onder veel analoogrijders nogal wat misverstanden bestaan over digitaal rijden. Meer dan omgekeerd, omdat veel mensen met een digitale baan ooit analoog hebben gereden. Ik heb zowel analoog als digitaal geautomatiseerd en de mogelijkheden zijn digitaal echt vele malen groter en de betrouwbaarheid is ongeveer hetzelfde. Of die extra mogelijkheden je boeien, is wat anders. Mij wel.

De topicstarter heeft een digitaal geautomatiseerde baan en wil graag de wissels ook met drukknoppen kunnen bedienen. Waarom? Ik denk omdat hij dat leuk vindt. De suggestie van Rob om maar draden te trekken is in ieder geval geen bruikbaar antwoord op de vraag.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 16:59:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:34:14 »
Gewoon de ESU Switch Pilot Servo, 51822:

Analog operation
The Switch Pilot Servo would not be a typical ESU product, if it had not even more to offer: You can operate the decoder without the use of a command station! Conventional switches can be controlled with the help of eight switch inputs. Therefore fans of “classic” analog model railway can benefit from the advantages of the servo motor. In other words: the SwitchPilot Servo does not need a command station to switch and set servo paths as well as speed.


gr, Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:58:23 »
Ik zou alleen niet weten of dat ook tegelijk kan.
Tegelijk lijkt mij niet juist. Want dan kan een wissel bv. digitaal op rechtuit en analoog op afbuigend ingesteld worden. 'Ergens' moet er een omschakelaar zijn met de keuze: digitale of analoge bediening.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:08:43 »
Waarom niet een arduino of iets dergelijks inzetten?