Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door meino
Vandaag om 09:35:56
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
  

Auteur Topic: Lichtschakeling Floris  (gelezen 10434 keer)

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #30 Gepost op: 05 mei 2015, 00:06:00 »
Klopt Timo.
Ik denk zelfs dat de weerstanden slank genoeg zijn om dichter naast elkaar te liggen.
Als dat niet te warm wordt dan kan er nog een baantje af aan de rechterkant.
Kleiner gaat niet lukken denk ik.
Groet,
Dave

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #31 Gepost op: 05 mei 2015, 09:41:37 »
Ik begrijp die decoderstekker op de print niet? De bedoeling is om de decoder daar in te steken en meer is er niet nodig?
Dat maakt de print + ingestoken decoder of decoderstekker weer erg hoog... en niet alle decoders hebben een stekker.

Is het niet beter om 4 eilandjes te houden puur voor wit/geel/groen/paars van de decoder, en meer niet?
Dan kunnen die draadjes voor de motor en railaansluiting ook weg (ziten immers op de decoder), kan het printje 2x zo klein en maar 2mm hoog...

Ook begrijp ik de aansluitingen voor de leds niet, ik zie 8 aansluitingen, maar we hebben 10 leds (4x rood, 6x geel).
Ik neem aan dat de 2 die missen ergens op 1 van de aansluitingen in serie staan, welke?
Dat misschien ook even aangeven in het schema?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 09:45:50 door jowi »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #32 Gepost op: 05 mei 2015, 11:21:13 »
Weerstanden kunnen prima strak naast elkaar :)

Als je de ruimte kunt missen hou ik de stekker houden, maakt het later wisselen wel zo makkelijk. Dit ook wel in modellen gedaan. Is het krap zou ik inderdaad net als Jowi zegt gewoon de draden voor de functies op de print doen.

Voor een contrastekker op de print zou ik voor deze IC-voetjes gaan. Maar deze dan niet op de print te solderen maar te verzinken. Dit doe je door het plastic van het voetje af te knippen. Je houdt dan alleen 8 losse pinnetjes over. Hiervan knip je het pootje af (je houdt alleen het dikke deel over wat in het plastic zat). Op de printplaat boor je de gaatjes iets groter zodat het dikke deel past en je soldeert ze vast. Dan krijg je iets wat niet zo hoog is en er hetzelfde uit ziet als de decoderstekker in de meeste loc's.

@Jowi, zie de schakeling aan het begin. Bedenk je dan dat de weerstanden op de print zitten en sommige ledjes dus in serie staan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #33 Gepost op: 05 mei 2015, 11:50:04 »
Ik ben op het printje niet helemaal volledig inderdaad. Kijkend naar het schema van Floris in het allereerste plaatje moet je de leds met weerstanden er even bij denken. Het hangt er ook vanaf wat je wilt, bijvoorbeeld wel of geen drie-punts verlichting en rangeerlicht.

Ik ga dit in ieder geval toepassen in een spoor nul lok van Pola, de E69. Daar is ruimte genoeg en monteer ik de leds en weerstanden op een printje aan voor en achterzijde.
Ik vind het makkelijk qua uitwisselbaarheid om wel zo een decoder te kunnen inprikken vandaar de decoderstekker.

overigens gebruik ik dezelfde ic voetjes die Timo aangeeft. Dat werkt heel mooi en je kunt ze met een breekmesje heel makkelijk en strak op maat afkorten.

Dat verzinken voor H0 is een goede tip overigens. Ga ik eens proberen.


« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 11:52:56 door DJJ. Reden: toevoeging »
Groet,
Dave

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #34 Gepost op: 05 mei 2015, 12:00:50 »
In loc's met een stekker heb ik ook altijd de paarse draad voorzien van een stukje poot van een LED (+krimpkous) en dan met zo'n IC voet een 9e aansluiting gemaakt in de loc. Zo is het helemaal soldeerloos uitwisselen mogelijk :)

Ik zal morgen nog even kijken of ik een aangepaste versie van de tekening van Floris kan maken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #35 Gepost op: 05 mei 2015, 12:26:43 »
Nog even voor het idee van de led printjes een voorbeeld zoals het volgens mij zou kunnen.
Ik zet er zelf duo leds op maar los wit en rood kan ook.

Voorzijde:



Achterzijde:



Dit zorgt dan dus voor het toplicht als rangeerpit als je dat schakelt.

Ik ben benieuwd naar jouw aangepaste tekening Timo.  (y)
Groet,
Dave

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #36 Gepost op: 05 mei 2015, 19:23:52 »
Ik begrijp die decoderstekker op de print niet? De bedoeling is om de decoder daar in te steken en meer is er niet nodig?
Dat maakt de print + ingestoken decoder of decoderstekker weer erg hoog... en niet alle decoders hebben een stekker.
Daarnaast past dit ook niet. De gemiddelde decodermannetjes-stekker is wel wat breder en langer dan 4 x 2 gaatjes in 2,54 mm raster, dus kom je gegarandeerd in de knoei met de andere onderdelen.
Ook begrijp ik de aansluitingen voor de leds niet, ik zie 8 aansluitingen, maar we hebben 10 leds (4x rood, 6x geel).
Ik neem aan dat de 2 die missen ergens op 1 van de aansluitingen in serie staan, welke?
Ik kan me zo voorstellen dat 2 frontsein LEDs in serie staan, net zoals in het schema van Floris ;)

Overigens deel ik de mening wat betreft het uitwisselgemak gedeeltelijk: dat heb ik bij 10-12 (misschien wel meer) modellen zo gedaan. Maar gaandeweg besef je dan dat als alles werkt zoals het hoort, je er eigenlijk geen omkijken meer naar hebt. Slechts bij ernstige defecten zul je iets moeten uitwisselen, verder is het niet nodig.

Ik ben dan ook gestopt met het solderen van extra stekkerverbindingen aan decoders. Recent heb ik zelf een printje gemaakt voor een PluX22 connector en daar ben ik echt van onder de indruk: Dat scheelt enorm veel bedradingswerk, als je de ruimte tenminste hebt (in de hoogte schiet je er namelijk wel wat bij in, die connector moet toch ergens blijven)

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #37 Gepost op: 05 mei 2015, 20:03:53 »
Delen hier dat Plux printje !  (y)
Ik ben heel benieuwd.

Over het formaat van die decoderstekker: Ik heb er  nog geen probleem mee gehad. Die van de Lopi4 past exact in de ic voetjes over 4 gaatjes. Wel is deze stekker wat breder. De hoogte van de ic voetjes geven echter genoeg ruimte in de hoogte om naast het voetje diodes en weerstanden te plaatsen. Tenminste wel degene die ik gebruik.

Als je de IC voetjes gaat verzinken zoals Timo eerder aangaf dan kom je misschien wel in de problemen.
Groet,
Dave

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #38 Gepost op: 05 mei 2015, 21:32:39 »
Als ik ruimte heb voor stekkerverbindingen doe ik dat altijd wel... Maar goed, zijn wel zelfbouwmodelletjes die nog uit elkaar moeten kunnen om te spuiten bijvoorbeeld.
Voor wie nog inspiratie nodig heeft voor een printje met decoderaansluiting, de bekende schakeling of in elk geval onderdelen daarvan en bang is dat het onoverzichtelijk gaat worden, je kunt het bijvoorbeeld ongeveer zo doen...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41130.msg664113.html#msg664113
maar dat hoeft niet. ;D
(ik heb echt geen flets idee meer wat daar allemaal in de knoop zit maar tot op de dag van vandaag werkt het prima.... 8) )

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2015, 19:00:05 »
Hierbij de aangepaste versie om één zijde te doven ipv de sluitseinen. Kan er makkelijk met een trek duw (stuurstand) gereden worden.

Diode voor het doven bij rangeerlicht is komen te vervallen, anders kan het rangeerlicht niet aan. Dit is op te lossen met functiemapping op een LoPi 4.




Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #40 Gepost op: 09 mei 2015, 20:39:41 »
Bedankt voor jouw gewijzigde versie van deze schakeling Timo.
In mijn huidige projectje zal ik deze niet gebruiken maar wel een optie om te bewaren.

Ik ben wel tot een voor mij schokkende ontdekking gekomen, tenminste ik zie geen uitweg:

De "Floris-schakeling" is niet te gebruiken met tweekleuren leds!!!  :o

Ik heb leds wit/rood met gemeenschappelijke anode. Volgens mij kan dan het uitschakelen van de rode sluitlichten nooit lukken zonder ook de witte lichten te doven.
De schakeling gaat natuurlijk uit van een aparte plus (blauw) op de witte leds en op de rode leds.

Nu gaat het mij vooral om het tonen van rangeerlicht, maar dat kan de Lopi4 waarschijnlijk zowieso of met wat slim functie-mappen.

Mis ik iets of is mijn conclusie (helaas) juist?   :'(

Groet,
Dave

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #41 Gepost op: 09 mei 2015, 22:43:09 »
Dat is helaas zo ja... Zit ook met dat probleem bij de piko Sp42...

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #42 Gepost op: 09 mei 2015, 22:58:56 »
GETVER!

Ok dan alleen rangeerlicht dus op de E69.
Niemand zei dat het makkelijk was, deze hobby  ;D
Groet,
Dave

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #43 Gepost op: 09 mei 2015, 23:01:06 »
Je kunt het oplossen door in elke streng de weerstand en de leds van plaats te wisselen.
De groene en de paarse uitgang laat je dan ieder een transistor sturen die het tussenpunt naar de plus trekt in plaats van naar de min.

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Lichtschakeling Floris
« Reactie #44 Gepost op: 09 mei 2015, 23:18:55 »
Dit is dus het punt waarop ik afhaak  ;D

Ik geloof dat ik de grote lijn snap Klaas maar dat je dit kan bedenken is een stap te ver voor mij.
knap hoor, petje af voor dit soort inzicht. ik ben al blij dat ik kan uitvinden dat het dus met duo leds niet 123 werkt.

Voor de E69 heb ik geen mogelijkheid om apart sluitlichten te plaatsen dus de duo leds zijn een prachtige oplossing.
Het doven van sluitlichten was leuk geweest maar is geen ramp als het niet kan.


ik heb nog een BR216 van Rivarossi in 1:43 waarin ik wel met aparte leds voor sluitverlichting kan werken....  :P
Groet,
Dave