Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)  (gelezen 22883 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2009, 13:29:27 »
Hallo Stig,

Hij is erg mooi geworden, en bedankt voor je reactie. Jouw draadje heet ..(alweer).., maar het is het enige draadje dat ik over de 5500 heb kunnen vinden.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik een 6000 of de 5500 (als eerste metalen zelfbouwlok, na wat messing wagons) ga bouwen, en ben daarom ook benieuwd naar jouw mening betreffende minimum radius, en hoe je het loopdraaistel'probleem' hebt opgelost.

En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?

Alvast bedankt, gr,

Bert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #31 Gepost op: 12 maart 2009, 13:32:00 »
Word ik natuurlijk razend nieuwsgierig hoe. Vertel, vertel!

Groet,

Huibert, moet zn 5500 wéér restaureren en jawel, digitaliseren....

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #32 Gepost op: 12 maart 2009, 14:18:04 »
En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?
Bert

Hoi Bert,

ik weet niet of Stig een gedigitaliseerde versie heeft gebouwd. Vooruitlopend op zijn antwoord kan ik alvast aangeven dat er geschikte decoders zijn om in een 5500tje in te bouwen. Persoonlijk heb ik een Esu-sounddecoder, weliswaar de micro-versie, in de ketel geplaatst. Ik hoop overigens nog dit jaar een aantal artikelen over de bouw van die 5500 te schrijven, maar het gebrek aan tijd hiervoor doet dit vooralsnog niet van de grond komen.

M.vr.gr.,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #33 Gepost op: 12 maart 2009, 14:31:24 »
Hallo Hans,

Ook bedankt voor je antwoord, en leuk dat dit draadje weer een beetje begint te leven. En natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw verhaal, dus hopelijk vind je tijd...

En ik ga de 5500 gewoon bestellen.. Tijd om te gaan bouwen!

Groeten,

Bert

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #34 Gepost op: 12 maart 2009, 14:46:27 »
Hoi allemaal,
De kit heb ik al weer ruim een jaar in huis en ga er zeeer binnenkort ook echt aan beginnen :D. Kunnen we dit draadje levendig houden ;D.
Spoorse groeten, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #35 Gepost op: 12 maart 2009, 17:05:59 »
Hij is erg mooi geworden, en bedankt voor je reactie. Jouw draadje heet ..(alweer).., maar het is het enige draadje dat ik over de 5500 heb kunnen vinden.

Voordat de stekker uit het oude Beneluxrail ging, liep daar een draadje. Daar had ik al eens wat vregen gesteld, maar nog niet geconcretiseerd.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik een 6000 of de 5500 (als eerste metalen zelfbouwlok, na wat messing wagons) ga bouwen, en ben daarom ook benieuwd naar jouw mening betreffende minimum radius, en hoe je het loopdraaistel'probleem' hebt opgelost.

Geen idee wat de minimum radius is, het ding staat of op het bureau stof te vergaren, of het rijd heen en weer over de OHMB modules van Gert, Erik, Lars, Eric en Floris... Zij hebben redelijk slanke wissels gebruikt en daar gaat ie goed doorheen.

Als ik jou was zou ik lekker met die 5500 beginnen, het is echt een op zich gemakkelijk te bouwen ding. Ook standaard kan die al prima lopen. Je hoeft niet meteen aan een gecompenseerd onderstel te denken. Het voorste draaistel heb ik nu aan een boom opgehangen, waardoor het veel meer bewegingsvrijheid heeft. Het is niet meer geveerd, maar door het relatief hoge gewicht van het blokje witmetaal blijft het keurig in de rails. Maykel Kastelijn van mkmodelbouwstudio.nl ofzo heeft wel eens een frame aangekondigd, welke dacht ik te compenseren is, maar ook een veranderde ophanging heeft voor het loopdraaistel. Maar goed, dat is nu ook alweer 3 jaar in voorbereiding ofzo...

En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?

Voor het rijden op de OHMB modules gebruiken we gewoon 2rail analoog spanning en stroom. Niks geen fratsen. Ik heb enkel een constante verlichtings printje uit een amerikaanse rangeerloc gehaald, in stukken gesneden en in twee printjes verdeeld en in beide waterkasten geplaatst. Het machinistenhuis is nog geheel vrij, alsook de dubbele vloer (welke ik vol lood heb gepompt) en de tenderbak. In de ketel zou het ok nog passen, zo'n klein decodertje, maar die heb ik ook vol lood geplempt voor meer tractie. Ik heb totaal nu 100g lood extra erin weten te proppen. De cabine en tenderbak zijn nog steeds leeg.

Huibert, moet zn 5500 wéér restaureren en jawel, digitaliseren....

Gewoon in de thinner meppen en opnieuw beginnen... Dat zou ik doen.

Ik hoop overigens nog dit jaar een aantal artikelen over de bouw van die 5500 te schrijven, maar het gebrek aan tijd hiervoor doet dit vooralsnog niet van de grond komen.

Doe dat nou Hans, want het is een schitterend modelletje wat jij ervan gemaakt hebt! Veel strakker dan de mijne.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #36 Gepost op: 12 maart 2009, 18:03:18 »
Complimenten Ewout! Tussen al het posten door toch nog tijd gevonden om iets moois te bouwen! :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #37 Gepost op: 12 maart 2009, 18:25:51 »
Ja, soms gebeurt er wel eens wat. En hier kan ik weer 3 jaar op teren... Kijk maar de fotowedstrijd van deze maand... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #38 Gepost op: 12 maart 2009, 20:26:05 »
Leuk inderdaad!
Ik heb toevallig laatst op MP een kit gekocht an een 5500.
Na een aantal kleine kit`s zit ik te denken aan een eesrte loc.

Keuze`s zijn;
-dutzrail grote sik
-djh 7000
-djh 5500


Na het lezen van dit draadje staat de 5500 op een hoge plaats ;D
Is er eventueel iemand die een lijstje kan maken met de pimp onderdelen.
En is de messing dom nog leverbaar?

Grts,
Dennis

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2009, 21:46:22 »
Doe dat nou Hans, want het is een schitterend modelletje wat jij ervan gemaakt hebt! Veel strakker dan de mijne.
Hoi Stig,
da's sterk! Ik heb 'm nog maar pas afgerond en er nog geen foto's van gemaakt! Dat lokkie waar je op doelt, stamt uit een eerdere bouw...;) Ik heb nu een 5500'tje uit de jaren 1930 gemaakt, compleet met verlichting, ESU-sounddecoder en natuurlijk nu WEL een messing dom! ;)

Maar natuurlijk bedankt voor je compliment! :) En niet te min doen over jouw loc, die ziet er ook hartstikke goed uit!  ;) En nou stop ik met   ;);)...

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2009, 22:11:26 »
Is er eventueel iemand die een lijstje kan maken met de pimp onderdelen.
En is de messing dom nog leverbaar?

De messing dom is nog verkrijgbaar, bij 'T Hollandsch Locaalspoor. FF googelen. Ik ben alleen niet geheel tevreden met de uitvoering. Het is enigzins scheef. Ik heb het apparaat met de dremel gepolijst.



Op deze foto zie je de volgende pimp delen van philotrain (afgezien van de dom) met dank aan Floris.

870/10101 Verende buffers tbv NS locomotieven
870/50009 Luchtpomp klein, type Westinghouse
870/50702 Locvijzel type HSM/NS

Van de lantaarns moet ik nakijken welk nummer.
Ohja, en modelschroefkoppelingen van philo. Nummer, ook geen idee, keer via ebay gekocht.

Maar als je een later type maakt heb je een grotere luchtpomp nodig, (ik vond juist die kleine zo schattig), evt. voedingspomp en voorverwarmer (de "open" versie van Philo is erg mooi) De gesloten versie van DJH is goed bruikbaar.  De lantaarns en locvijzels doen misschien wel het meeste voor je loc om het wat filigraner te maken.

Dat lokkie waar je op doelt, stamt uit een eerdere bouw...;) Ik heb nu een 5500'tje uit de jaren 1930 gemaakt, compleet met verlichting, ESU-sounddecoder en natuurlijk nu WEL een messing dom! ;)

Ach, natuurlijk, ik wist het eigenlijk wel. Maar, met die eerdere loc, liet je perfect zien dat je van een standaard DJH een pracht van een loc kunt maken.

Dank voor het compliment. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #41 Gepost op: 12 maart 2009, 22:12:59 »
Het begint inderdaad te kriebelen. Vorig jaar liep ik op Houten tegen een gemankeerd exemplaar aan: motor(enorm groot) liep prima; de wielen liepen tegen het chassis aan: er lijkt een soort slag in te zitten. Nu heb ik nog het restant van een fleischmann NS 3854 waarvan de tender gebruikt is voor een 4 assige tender van de 3900(dezelfde maten).
De diameter van de Fleischmann-wielen komen idd aardig overeen met die van de DJH loc. Eens kijken of daar iets mee te doen is.
Voor een lijstje met te bestellen pimp onderdelen houd ik me ook aanbevolen.



Andries

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2009, 08:36:21 »
Andries,

aan de foto te zien, heb je geen NS 5500 van ModelLoco te pakken; het ziet er uit als een Engelse loc met een Nederlands (kleuren)jasje. Ik zie dit o.a. aan de positie van de deur in het machinistenhuis en de vorm van de trappetjes onder de voetplaat.
Natuurlijk zal er best een fraaie loc van te maken zijn die kan lijken op een NS 5500, maar het is er dus niet echt eentje.
Ik hoop niet dat ik je hiermee een teleurstelling heb bezorgd...

M.vr.gr.,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2009, 09:49:44 »
Ewoud, hoe heb je het draaistel opgehangen?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2009, 10:14:28 »
DE_II , ik denk met een slinger-armpje. Dat is een plat strookje messing wat draaiend aan het vaste chassis vastzit (thv het voorste wielstel) en recht vooruit steekt. Daar maak je dan het draaistel aan vast, hetzij vast (als de loc vrij kort is en de loc wel wat zijdelingse correctie kan gebruiken) of draaiend bij grotere locs die alle flexibiliteit nodig hebben om überhaupt door wissels te komen. Uiteraard luistert de hoogte-verstelling (hoeveel druk op het voorste draaistel, hoeveel vrijheid) ervan errug nauw, maar dat merk je vanzelf ;D
NB: Wel het draadeind boven dat draaistel inkorten, anders blijft die in de weg zitten.


groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.