Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:16:54
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:14:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)  (gelezen 24323 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2007, 20:53:40 »

Ik heb nu in elk geval wel plannen voor een 5500 of liever nog 5700 met het andere draaistel dat ik nu nog heb liggen  ;D

Da's een eitje dan, die ketel van de 5700 ligt toch hoger? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2007, 21:01:40 »
Het kan theoretisch wel, maar zolang ie het blijft doen vooral vanaf blijven is bij mijn locjes vaak wel een goed idee (weer in elkaar krijgen is vanwege wat lastige draadjes een heel gepulk). Ik doe het dus maar even niet... maar je hebt denk ik wel een idee hoe dat draaistel eruit ziet, die roco-constructie is precies zoals bij amerikanen. Het enige dat erover te zeggen valt is dat de "kop" van het draaistel met de worm erin aan de voorkant zit. Ik heb van al het plastic rondom de worm het een en ander weggesnokt tot alles in de ketel paste, dat moet je toch terplekke bekijken hoe het uitkomt. Bij de 5500 zul je de motor wel in de kolenbunker kwijt kunnen, de originele roco is alleen wel heel groot en draait wat snel dus misschien dat je wat rustigers en compacters kunt vinden (ik heb er een of ander scharrig ding van €1,95 van piet peetoom in zitten en t werkt best aardig)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2007, 22:02:32 »
Goed, da's voor de nachtdiensten om eens te bekijken.

Is er nou niemand die mij wil helpen met het selecteren van de juiste pimponderdelen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #18 Gepost op: 15 October 2007, 01:51:49 »


9ft dus. (kan ff geen tekening vinden met de maten van de 5500)



Zo beter Huibert?

http://www.belderok.net/benelux/160324.jpg
Afbeelding uit het utrechts archief, alleen nu iets groter zodat je teminste wat kunt zien op de foto.

Ik heb overigens net een drupje olie op de worm (speciaal voor klaas) en getande wielen gemept en het loopt al wat soepeler. Ik denk ook dat ie een break-in periode nodig heeft, want na een stukje rondraaien op de zelfde plek (helaas geen rollenbank) loopt het waarempel soepeler.

Nu ook even wat Peco wissels achter elkaar gelegd en waarempel, het gaat zelfs door het krapste wissel. Hoera. Dat valt me dan weer mee. Ook de stroomafname is nu beter met alle assen aangesloten. Dat hele compensatie gebeuren geloof ik wel, en tot nu toe valt het me mee, het sporen van de loopwielen. Achter is nog het meest kritisch. Alleen 30gr trekkracht is een beetje jammer, maar goed, als er 4 wagentjes aanhangen vind ik het allang best. Met 150gr extra ballast weet ie er zelfs 60gr trekkracht uit te persen. Jammer dat ik dat gewicht niet kwijt kan. Liever wel een open machinistenhuis.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 02:02:35 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #19 Gepost op: 15 October 2007, 11:55:46 »
Mja, moeilijk. De voetplaat moet zo'n 2.30m bs liggen, de onderzijde van die plaat op ong. 2,20m.
Ik heb geen bouwtekeningen ofzo; de maten zijn ruw gemeten uit "De locomotieven van Werkspoor" van de Jong (De Alk, 1986)
Afstand tussen de drijfwielen is 2743mm.
De voorste loopwielen zijn 991mm, de achterste 1067. Nooit geweten. En ik heb de mijne bijna op dat boek gebouwd..... :)

Mocht je de grote Waldorp hebben (De Nederlandse Stoomlocomotieven; heruitgave De Alk, 2005) dan staat op pagina 75 een prachtige foto voor details aan de 5501.


De foto in je bericht: die had je al? Of heb je een truc om de foto's uit het UtrArch op te blazen?

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 11:59:28 door DE_II »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2007, 12:00:48 »
Ja en nee, vroeger kon dat, nu hebben ze het lek gedicht, maar voor die tijd had ik alle 5500 foto's al in hogere resolutie binnengesleept.

2743mm = 9ft. Da's gunstig, dat is de standaard maat van een Amerikaanse GP draaistel.

Ik heb alleen een oude waldorp.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2007, 12:08:07 »
trucje om de zaak op een boerenlullenmanier te controleren op hoogte: neem een beetje een sjiek wagentje (nieuwer fleischmann-goederenbakkie op 2 assen of zo) dat goed op schaal is, zet de loc op een vlak stuk spoor en kijk of de bufferhoogte hetzelfde is. Moet je wel even de bufferbalken er tegenaan flanzen, maar dat kan natuurlijk even snel met een teepje.
En ja, die engelse aandrijvingen moeten uitgebreid inlopen, pas na een paar maanden karren liep mn Lucifer een beetje mooi soepel zonder alteveel geronk. Bij hoge snelheden lopen die aandrijvingen standaard bagger (hoop geraas en zo). Die mij maar anna- of roco-tandwieltjes, dat loopt meteen netjes.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2007, 17:12:38 »
tussen haakjes; let goed op, Fleischmann wil nog welles te hoog op de poten staan, tiepies Fl probleem.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2007, 17:25:41 »
daarom zeg ik ook een recent ontwikkeld tweeassertje (in mij geval een mooi uitgevoerd pruissisch goederenbakkie), de oudere vierassers staan eigenlijk allemaal te hoog.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2007, 15:38:16 »
Ik heb hem tegen een Jos Blatter kitje gehouden en dan ziet het er goed uit, maw. ik ga niets meer aan de hoogte doen. ;)

Ik keek gister naar een filmpje van jeeps, jumbo's en blokkendozen, en daar zag ik tijdens het koppelen ook een enorm verschil in bufferhoogte tussen loc en wagen. Geheel prototypisch dus. Waarom zou ik willen afwijken? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #25 Gepost op: 19 October 2007, 02:22:03 »
Voortgang:



Volledig gesoldeerd tot nu toe. Als je messing kunt solderen, kun je dit ook. Daar ben ik nu wel achter. Ik zie al uit naar de volgende. De kast in elkaar zetten is niet anders dan een Pola huisje lijmen...

De spullen op de ketel zitten nog los, de eerste "pimp" delen zijn onderweg.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2007, 02:23:54 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #26 Gepost op: 21 October 2007, 03:09:57 »
Onderdelen zijn binnen en heb er een paar tijdelijk geplaatst voor de leuk. Dom, krik, buffers en modelschroefkoppeling.



En Philotrain lantarens uitgeboord om rijstkorrel lampjes in te proppen. Ook tijdelijk gemonteerd.



Een Bemo mallet erbij ter vergelijk. Zij hebben het net zo opgelost.

De toplantaarn komt er niet op, dat wordt waarschijnlijk een dummy op het kontje.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #27 Gepost op: 23 October 2007, 00:47:33 »
Top lantaarn komt er wel op, sterker, het zit al vast.



En als je er prik op zet, krijg je deze kerstboom.



Nu het printje nog verstoppen welke dit mogelijk maakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #28 Gepost op: 12 March 2009, 09:59:27 »
Hallo Stig,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Is ie al op kleur en rijvaardig? En heb je nog foto's?

Groeten, Bert

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #29 Gepost op: 12 March 2009, 12:31:04 »
Ruwbouw af:



En bijna helegaar af:



Rijd prima, alleen voorste loopwielendraaistel anders opgehangen. Aan dat boutje is niks...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)