BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: stig op 13 oktober 2007, 05:55:39

Titel: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 13 oktober 2007, 05:55:39
Nu ik echt aan de 5500 begonnen ben (je weet wel, zo'n djh ding), wil ik graag weten welke onderdelen ik nodig heb om betere lantaarns erop te zetten (er moet een micro gloeilampje in), verende buffers, (de juiste stoomdom heb ik al gevonden) en wat is er nog meer voor verbetering vatbaar?

Dit had ik dacht ik al eens op het oude bnlr gevraagd, maar dat is dus zeer rigoreus geveegd zeg maar, ik kan het in iedergeval niet meer terug vinden.

Wat hebben de heren bouwers gebruikt. Graag met nummers als dat kan, want een lantaarn van philo kan ik ook wel verzinnen, maar welke. Ik heb er geen verstand van. Bijvoorbeeld. Betere wielen? Graag, maar welke en waar?

Voorts, was er niet een actie opgestart door iemand om messing plaatjens te laten etsen? Leeft ie nog?


Mijn dank is groot.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: zuylen op 13 oktober 2007, 09:16:21
Geachte stig

Maikel Kastelijn heeft voor mij en iemand anders aangeboden een nieuwe onderkant te etsen om problemen met de slechte loopeigenschappen van het voorste draaistel te voorkomen. (Weg met dat rampzalige boutje in het midden van dat draaistel! :-|)

Groeten André ;) van Zuijlen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 13 oktober 2007, 09:39:34
HSM-of NS-lantaarns kunnen beide wel, net als NS- of HSM-buffers. Langzamerhand werden locs bij de NS een beetje gestandaardiseerd, waarbij de oringinele vaak wat iele buffers werden vervangen door de zware NS-dingen, houten bufferbalken werden vervangen door stalen, het hendeltje aan de veiligheidsklep om die met de hand te kunnen lichten werd verwijderd enzovoorts... Mijn 1600 die k nu aan het bouwen ben is weliswaar in NS-kleur maar is verder nog gewoon zoals ie bij de HSM reed, weliswaar voorzien van voorverwarmer maar ze begonnen al in HSM-tijd met het aanbrengen van die dingen. De wijzigingen die aan locs werden uitgevoerd gebeurden ook niet tegelijkertijd, meestal werd de zaak vertimmerd als de loc in revisie was en dan werden alle tussentijds uitgeschreven aanpassingen ineens uitgevoerd, zodoende reden er altijd wel locs rond met de ene wijziging wel en de andere niet en sommigen die toevallig net in 1922 een revisie hadden gehad bleven heel lang min of meer origineel. Wil je het echt goed doen dan zul je een specifieke loc van een foto moeten nabouwen. Ik weet trouwens niet welke dom je hebt, maar die van het hollandsch locaalspoor (bedoeld voor de 5500) is aan de dunne kant voor een 1600 (bij mijn weten had een 5500 dezelfde ketel dus zou dat ook voor die machines moeten gelden)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 13 oktober 2007, 15:11:11
Andre, da's goed nieuws. Is het al gerealiseerd, of nog in de planningsfase? Ik kan me ook herinneren dat iemand door hem stijvere frames liet etsen. Nooit meer wat van gehoord. Ik zal er eens naar vragen.

Floris, je betoog is me duidelijk, gebruik een foto, liefst 2 en van dezelfde dag genomen. Ik zal eens kijken wat ik nu op schijf heb staan en wat de uiterlijke verschillen zijn.

Waar het me om te doen is, er staat bijvoorbeeld ik noem maar wat, 4 lokbuffers van philotrain. Ja leuk, maar welk type is dat dan? Ik weet het niet. Het verschil met een rijtuig buffer zie ik nog wel, maar dat is ook wel omschreven...

Dus heren bouwers, vertel wat je hebt gepimpt, en graag met vermelding van de onderdelen. Misschien dat andere 5500 bouwers hier ook wat aan hebben, hoeven we het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.

Ohja, Floris, ik had die Hollandsch locaalspoor dom op het oog. Bedoel je dat ie voor de 5500 niet geschikt is???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: zuylen op 13 oktober 2007, 15:30:03
Maikel heeft het de afgelopen beurs beloofd aan mij. Maar het wordt geen product die hij gaat uitbrengen. Je moet hem even bellen. Aangezien hij druk is met de uitlevering van de dieseldrie treinstellen, zal het nog wel even duren. Ook andere projecten zoals NS 1000 stoomloc  :P moeten nog worden afgewerkt. Dus het zal niet op korte termijn worden! Maar zoals ik al zei, je kunt het beste even contact opnemen over de mogelijkheden, want ik weet er het fijne niet van. Maar als hij er twee kan etsen dan kan hij er ook net zo goed drie etsen.

Groet André van Zuijlen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 13 oktober 2007, 18:16:55
Ik bedoel inderdaad dat ie voor een 1600 of 5500 eigenlijk te dun is, scheelt ongeveer een millimeter (ik vind het daarom zo "net niet" ogen omdat de hoogte wel klopt, maar k heb niet echt wat beters en mn zelfgedraaide geverfde styreenspul heeft ook de maatvastheid van een gebakken ei). Eventueel heeft Philotrain wel een vaasdom die iets dikker is (van de bello meen ik, ik heb m hier ook liggen) maar die is weer 2 mm te laag. Voor een 1900/5700/5800 kan die philo dan weer wel.
Ik maak verder mn buffers meestal zelf, dus de bestelnummers ken ik toch niet...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Gerke op 13 oktober 2007, 18:36:41
Hallo!

Als je lef hebt en je maakt toevallig de uitvoering met de verhoogde kolenbunker kun je ervoor kiezen het deksel ervan af te slijpen en van messingplaat en strip een geopend deksel na te bootsen. Die schoven namelijk over het dak van het machinistenhuis.   Kooltjes erin, stookijzertje op de bovenkant van de waterbak... Ik heb zelf ook nog een 5500 staan en die gaat dat allemaal krijgen.
Ook doen twee sluitborden met hun voorkant naar de zijkant gedraaid het altijd wel goed. MK heeft mooie. Zo'n rood-wit bordje steekt altijd mooi af! Met dit soort kleine detals gaat een model veel meer leven, maar let wel: overdaad schaadt!

Succes,

Grt,

Ger.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 13 oktober 2007, 19:55:31
Dank voor de tips, nu de nummers nog! ;D

Floris, ik ga ze toch bestellen (als ze teminste nog eens reageren) en dan zien we wel. Ik heb net op straat een tientje gevonden, dus zijn ze bij voorbaat al gratis. Is het dan niet beter alsnog de originele te gebruiken en messingkleur te spuiten... Vond ik juist zo jammer als er dan toch messing exemplaren bestaan.

Hoi Ger, lef heb ik wel, zij het met mate. Ik ben analoog aan deze djh kit een exemplaar in styreen aan het bouwen en die heb ik de verhoogde bak al gedoneerd. De djh loc blijft laag, een HSM machine met NS nummers. Maar misschien doe ik die grap nog wel met de styreen loc. Leuk detail inderdaad. Ook bedankt voor de tip van de sluitsein dingen, ik heb ze eens gezien van MK inderdaad.

Geen lantaarn en buffertips?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 03:14:45
(http://www.belderok.net/benelux/5336.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/5336.jpg)

'T hok is tot nu toe geheel gesoldeerd, iets wat ik eigenlijk zelf voor onmogelijk had gehouden... Volgepropt met lood ook nog, pl/m 100gr heb ik erin kunnen krijgen. De spullen op de ketel en het dak zitten nog los.

Wat een poepie he?

Nog een te pimpen onderdeel is natuurlijk de geiligheid, euhhhh, veiligheid natuurlijk. Wat kan ik daarvoor nemen?

Die draaistelbevestiging aan de voorzijde, daar heb ik al een ideetje voor. Want dit is wel leuk, een bout door een sleuf, maar als het afgeveerd is, werkt dat natuulijk niet meer. Of? Denk dat ik eerder de oplossing moet zoeken zoals fabriekslocs rondrijden, met een soort scharnierbaar veerplaatje. We gaan het meemaken. In iedergeval ben ik weer eens met dat ding bezig.

Ger, ik heb eens in mijn gedownloade full-size bestanden van het utrechts archief gesneupt en hoera, er zit een foto bij van bovenaf genomen op een loc in camo kleuren met open deksel. Dat gaat hem zeker worden op de styreen/witmetalen loc.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 14 oktober 2007, 12:00:31
Gut, ik denk dat ik maar weer 's op zoek ga naar een 5500!

Ewout, wat je iig moet doen, is proberen de bovenbouw lager op het onderstel te krijgen. Bij de kit staattie 1 à 2 mm te hoog, als ik het me goed herinner.
----------------------------------
(http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/324/160324.jpg)
(afbeelding uit het Utrechts Archief)
----------------------------------
De koppelstang verdwijnt bij het model niet achter de wterkast, in het eggie wel.

Gr/H

5500 in Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_treffers.asp?trefwoord=NS+5500&maker=&deelcollectie=Nederlandse+Spoorwegen&soort=&categorie=&catalogusnummer=&jaar1=&jaar2=)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 13:46:14
Ha Huibert, bedankt voor de tip, nu snap ik wat je bedoelde met je opmerking dat ie (dat styrenen monster destijds) lekker laag ligt. Fijn is dat. Zat ik net op te wachten, zo'n tip  ;D

Heb je ook een tip hoe dat aan te pakken, heb je het zelf ook gecorrigeerd? Ik vind het niet zo'n big deal, maar als het een gemakkelijke modificatie is, moet ik dat niet nalaten naturlijk.

(http://www.belderok.net/mitropa/5500zb7.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5500zb7.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 14 oktober 2007, 19:58:47
Niet zo'n big deal??? Wasdahnou??
Het is het verschil tussen 71 en 17, tussen kunst ende kitsch!

Waar het op neer komt is het afvijlen van de bovenrand van het chassis, of het aanbrengen van een sleuf in het witmetaal waar het chassis dan invalt. En er moet wat ruimte gemaakt worden voor de koppelstangen. Ruim, zodat ze niet tegen de waterkasten aanslaan en dus sluiting veroorzaken.
De mijne is wel iets verlaagd, maar niet genoeg naar mijn zin.

Overigens: ik lees hier ook over dat nieuwe chassis, door MK te fabriceren. Persoonlijk zou ik daar niet op gaan wachten. Daarnaast is er in mijn ogen niks mis met de draaistelverbinding: het heeft bij mij altijd prima gefunctioneerd.
Benieuwd ben ik wel hoe MK de ophanging van het loopwiel oplost.

Ewout, hoe doe je de stroomafname?


Groet,

Huibert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 20:33:09
Die zijkanten had ik al uitgeslepen om de kruktappen bewegingsvrijheid te geven. Alleen moet ik dan nu ook het machinistenhuis aanpassen voor de wielen. Sleuf maken zal niet gemakkelijk gaan. Frame laten zakken? Moeilijk. De motor komt dan ook tegen de ketel. Keuzes, keuzes, keuzes...

Stroom afname is nu nog origineel zoals door die britten bedacht. Ik heb recent een analoge compactcamera gesloopt met een zoomlens erin, daarop zitten prachtige vegertjes om de stroom naar het zoommotortje en dergelijke door te geven. Wellicht frot ik dat ertussen. Moet wel zeggen dat het freempje op zich aardig loopt. Ik moet er nog eens naar kijken, want het heeft de neiging te zagen. Langzaamloop is niet briljant. Stroomafname is tot nu prima eigenlijk. Maar maar dan een meter rechte spoor heb ik nog niet, dus misschien ook nog niet echt representatief.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2007, 20:37:49
misschien een idee: zelfde constructie als bij mn 1600, met een draaistel uit een roco br 215? 1750mm-wielen zitten onder andere op een P8/BR 38 dus die kun je bij fleischmann bestellen. De asafstand van de drijfwielen is hetzelfde als bij de 1600 dus het past zeker weten, door de kleinere wielen liggen de assen ook wat lager en past de tandwielkast dus makleijker (bij de 1600 heb ik er wat stukken afgesnokt omdat ie anders niet in de ketel paste)
Ik heb nu in elk geval wel plannen voor een 5500 of liever nog 5700 met het andere draaistel dat ik nu nog heb liggen  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 20:43:19
Ik ga het idee eens bestuderen, al is het voor mijn styreen geval, die moet ook gaan rijden. Heb je toevallig, of ben je in staat een foto van de gebruikte constructie te tonen/maken? Ik heb wel foto's gezien van de buitenkant, en met het cardan tussen de loc en tender. Maar hoe ziet het eruit in de loc. KAn dat nog, of zit dat allemaal al met witte styreen platen bedekt? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 20:53:40

Ik heb nu in elk geval wel plannen voor een 5500 of liever nog 5700 met het andere draaistel dat ik nu nog heb liggen  ;D

Da's een eitje dan, die ketel van de 5700 ligt toch hoger? ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2007, 21:01:40
Het kan theoretisch wel, maar zolang ie het blijft doen vooral vanaf blijven is bij mijn locjes vaak wel een goed idee (weer in elkaar krijgen is vanwege wat lastige draadjes een heel gepulk). Ik doe het dus maar even niet... maar je hebt denk ik wel een idee hoe dat draaistel eruit ziet, die roco-constructie is precies zoals bij amerikanen. Het enige dat erover te zeggen valt is dat de "kop" van het draaistel met de worm erin aan de voorkant zit. Ik heb van al het plastic rondom de worm het een en ander weggesnokt tot alles in de ketel paste, dat moet je toch terplekke bekijken hoe het uitkomt. Bij de 5500 zul je de motor wel in de kolenbunker kwijt kunnen, de originele roco is alleen wel heel groot en draait wat snel dus misschien dat je wat rustigers en compacters kunt vinden (ik heb er een of ander scharrig ding van €1,95 van piet peetoom in zitten en t werkt best aardig)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 14 oktober 2007, 22:02:32
Goed, da's voor de nachtdiensten om eens te bekijken.

Is er nou niemand die mij wil helpen met het selecteren van de juiste pimponderdelen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 15 oktober 2007, 01:51:49
(http://www.belderok.net/benelux/5340.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/5340.jpg)

9ft dus. (kan ff geen tekening vinden met de maten van de 5500)

(http://www.belderok.net/benelux/5342.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/5342.jpg)

Zo beter Huibert?

http://www.belderok.net/benelux/160324.jpg (http://www.belderok.net/benelux/160324.jpg)
Afbeelding uit het utrechts archief, alleen nu iets groter zodat je teminste wat kunt zien op de foto.

Ik heb overigens net een drupje olie op de worm (speciaal voor klaas) en getande wielen gemept en het loopt al wat soepeler. Ik denk ook dat ie een break-in periode nodig heeft, want na een stukje rondraaien op de zelfde plek (helaas geen rollenbank) loopt het waarempel soepeler.

Nu ook even wat Peco wissels achter elkaar gelegd en waarempel, het gaat zelfs door het krapste wissel. Hoera. Dat valt me dan weer mee. Ook de stroomafname is nu beter met alle assen aangesloten. Dat hele compensatie gebeuren geloof ik wel, en tot nu toe valt het me mee, het sporen van de loopwielen. Achter is nog het meest kritisch. Alleen 30gr trekkracht is een beetje jammer, maar goed, als er 4 wagentjes aanhangen vind ik het allang best. Met 150gr extra ballast weet ie er zelfs 60gr trekkracht uit te persen. Jammer dat ik dat gewicht niet kwijt kan. Liever wel een open machinistenhuis.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 15 oktober 2007, 11:55:46
Mja, moeilijk. De voetplaat moet zo'n 2.30m bs liggen, de onderzijde van die plaat op ong. 2,20m.
Ik heb geen bouwtekeningen ofzo; de maten zijn ruw gemeten uit "De locomotieven van Werkspoor" van de Jong (De Alk, 1986)
Afstand tussen de drijfwielen is 2743mm.
De voorste loopwielen zijn 991mm, de achterste 1067. Nooit geweten. En ik heb de mijne bijna op dat boek gebouwd..... :)

Mocht je de grote Waldorp hebben (De Nederlandse Stoomlocomotieven; heruitgave De Alk, 2005) dan staat op pagina 75 een prachtige foto voor details aan de 5501.


De foto in je bericht: die had je al? Of heb je een truc om de foto's uit het UtrArch op te blazen?

Groet,

Huibert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 15 oktober 2007, 12:00:48
Ja en nee, vroeger kon dat, nu hebben ze het lek gedicht, maar voor die tijd had ik alle 5500 foto's al in hogere resolutie binnengesleept.

2743mm = 9ft. Da's gunstig, dat is de standaard maat van een Amerikaanse GP draaistel.

Ik heb alleen een oude waldorp.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 15 oktober 2007, 12:08:07
trucje om de zaak op een boerenlullenmanier te controleren op hoogte: neem een beetje een sjiek wagentje (nieuwer fleischmann-goederenbakkie op 2 assen of zo) dat goed op schaal is, zet de loc op een vlak stuk spoor en kijk of de bufferhoogte hetzelfde is. Moet je wel even de bufferbalken er tegenaan flanzen, maar dat kan natuurlijk even snel met een teepje.
En ja, die engelse aandrijvingen moeten uitgebreid inlopen, pas na een paar maanden karren liep mn Lucifer een beetje mooi soepel zonder alteveel geronk. Bij hoge snelheden lopen die aandrijvingen standaard bagger (hoop geraas en zo). Die mij maar anna- of roco-tandwieltjes, dat loopt meteen netjes.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Gert Arkema op 15 oktober 2007, 17:12:38
tussen haakjes; let goed op, Fleischmann wil nog welles te hoog op de poten staan, tiepies Fl probleem.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 15 oktober 2007, 17:25:41
daarom zeg ik ook een recent ontwikkeld tweeassertje (in mij geval een mooi uitgevoerd pruissisch goederenbakkie), de oudere vierassers staan eigenlijk allemaal te hoog.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 16 oktober 2007, 15:38:16
Ik heb hem tegen een Jos Blatter kitje gehouden en dan ziet het er goed uit, maw. ik ga niets meer aan de hoogte doen. ;)

Ik keek gister naar een filmpje van jeeps, jumbo's en blokkendozen, en daar zag ik tijdens het koppelen ook een enorm verschil in bufferhoogte tussen loc en wagen. Geheel prototypisch dus. Waarom zou ik willen afwijken? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 19 oktober 2007, 02:22:03
Voortgang:

(http://www.belderok.net/mitropa/5343-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5343-5500.jpg)

Volledig gesoldeerd tot nu toe. Als je messing kunt solderen, kun je dit ook. Daar ben ik nu wel achter. Ik zie al uit naar de volgende. De kast in elkaar zetten is niet anders dan een Pola huisje lijmen...

De spullen op de ketel zitten nog los, de eerste "pimp" delen zijn onderweg.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 21 oktober 2007, 03:09:57
Onderdelen zijn binnen en heb er een paar tijdelijk geplaatst voor de leuk. Dom, krik, buffers en modelschroefkoppeling.

(http://www.belderok.net/mitropa/5351-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5351-5500.jpg)

En Philotrain lantarens uitgeboord om rijstkorrel lampjes in te proppen. Ook tijdelijk gemonteerd.

(http://www.belderok.net/mitropa/5357-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5357-5500.jpg)

Een Bemo mallet erbij ter vergelijk. Zij hebben het net zo opgelost.

De toplantaarn komt er niet op, dat wordt waarschijnlijk een dummy op het kontje.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 23 oktober 2007, 00:47:33
Top lantaarn komt er wel op, sterker, het zit al vast.

(http://www.belderok.net/mitropa/5366-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5366-5500.jpg)

En als je er prik op zet, krijg je deze kerstboom.

(http://www.belderok.net/mitropa/5364-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5364-5500.jpg)

Nu het printje nog verstoppen welke dit mogelijk maakt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Bert van Gelder op 12 maart 2009, 09:59:27
Hallo Stig,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Is ie al op kleur en rijvaardig? En heb je nog foto's?

Groeten, Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 12 maart 2009, 12:31:04
Ruwbouw af:

(http://www.belderok.net/benelux/5456-5500.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/5456-5500.jpg)

En bijna helegaar af:

(http://www.belderok.net/mitropa/verspanend/hsm700d.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/verspanend/hsm700d.jpg)

Rijd prima, alleen voorste loopwielendraaistel anders opgehangen. Aan dat boutje is niks...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Bert van Gelder op 12 maart 2009, 13:29:27
Hallo Stig,

Hij is erg mooi geworden, en bedankt voor je reactie. Jouw draadje heet ..(alweer).., maar het is het enige draadje dat ik over de 5500 heb kunnen vinden.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik een 6000 of de 5500 (als eerste metalen zelfbouwlok, na wat messing wagons) ga bouwen, en ben daarom ook benieuwd naar jouw mening betreffende minimum radius, en hoe je het loopdraaistel'probleem' hebt opgelost.

En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?

Alvast bedankt, gr,

Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 12 maart 2009, 13:32:00
Word ik natuurlijk razend nieuwsgierig hoe. Vertel, vertel!

Groet,

Huibert, moet zn 5500 wéér restaureren en jawel, digitaliseren....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: HaHoHo op 12 maart 2009, 14:18:04
En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?
Bert

Hoi Bert,

ik weet niet of Stig een gedigitaliseerde versie heeft gebouwd. Vooruitlopend op zijn antwoord kan ik alvast aangeven dat er geschikte decoders zijn om in een 5500tje in te bouwen. Persoonlijk heb ik een Esu-sounddecoder, weliswaar de micro-versie, in de ketel geplaatst. Ik hoop overigens nog dit jaar een aantal artikelen over de bouw van die 5500 te schrijven, maar het gebrek aan tijd hiervoor doet dit vooralsnog niet van de grond komen.

M.vr.gr.,
Hans.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Bert van Gelder op 12 maart 2009, 14:31:24
Hallo Hans,

Ook bedankt voor je antwoord, en leuk dat dit draadje weer een beetje begint te leven. En natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw verhaal, dus hopelijk vind je tijd...

En ik ga de 5500 gewoon bestellen.. Tijd om te gaan bouwen!

Groeten,

Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Post49 op 12 maart 2009, 14:46:27
Hoi allemaal,
De kit heb ik al weer ruim een jaar in huis en ga er zeeer binnenkort ook echt aan beginnen :D. Kunnen we dit draadje levendig houden ;D.
Spoorse groeten, Erik.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 12 maart 2009, 17:05:59
Hij is erg mooi geworden, en bedankt voor je reactie. Jouw draadje heet ..(alweer).., maar het is het enige draadje dat ik over de 5500 heb kunnen vinden.

Voordat de stekker uit het oude Beneluxrail ging, liep daar een draadje. Daar had ik al eens wat vregen gesteld, maar nog niet geconcretiseerd.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik een 6000 of de 5500 (als eerste metalen zelfbouwlok, na wat messing wagons) ga bouwen, en ben daarom ook benieuwd naar jouw mening betreffende minimum radius, en hoe je het loopdraaistel'probleem' hebt opgelost.

Geen idee wat de minimum radius is, het ding staat of op het bureau stof te vergaren, of het rijd heen en weer over de OHMB modules van Gert, Erik, Lars, Eric en Floris... Zij hebben redelijk slanke wissels gebruikt en daar gaat ie goed doorheen.

Als ik jou was zou ik lekker met die 5500 beginnen, het is echt een op zich gemakkelijk te bouwen ding. Ook standaard kan die al prima lopen. Je hoeft niet meteen aan een gecompenseerd onderstel te denken. Het voorste draaistel heb ik nu aan een boom opgehangen, waardoor het veel meer bewegingsvrijheid heeft. Het is niet meer geveerd, maar door het relatief hoge gewicht van het blokje witmetaal blijft het keurig in de rails. Maykel Kastelijn van mkmodelbouwstudio.nl ofzo heeft wel eens een frame aangekondigd, welke dacht ik te compenseren is, maar ook een veranderde ophanging heeft voor het loopdraaistel. Maar goed, dat is nu ook alweer 3 jaar in voorbereiding ofzo...

En heb je nog ergens een decoder kunnen plaatsen?

Voor het rijden op de OHMB modules gebruiken we gewoon 2rail analoog spanning en stroom. Niks geen fratsen. Ik heb enkel een constante verlichtings printje uit een amerikaanse rangeerloc gehaald, in stukken gesneden en in twee printjes verdeeld en in beide waterkasten geplaatst. Het machinistenhuis is nog geheel vrij, alsook de dubbele vloer (welke ik vol lood heb gepompt) en de tenderbak. In de ketel zou het ok nog passen, zo'n klein decodertje, maar die heb ik ook vol lood geplempt voor meer tractie. Ik heb totaal nu 100g lood extra erin weten te proppen. De cabine en tenderbak zijn nog steeds leeg.

Huibert, moet zn 5500 wéér restaureren en jawel, digitaliseren....

Gewoon in de thinner meppen en opnieuw beginnen... Dat zou ik doen.

Ik hoop overigens nog dit jaar een aantal artikelen over de bouw van die 5500 te schrijven, maar het gebrek aan tijd hiervoor doet dit vooralsnog niet van de grond komen.

Doe dat nou Hans, want het is een schitterend modelletje wat jij ervan gemaakt hebt! Veel strakker dan de mijne.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: JaJo op 12 maart 2009, 18:03:18
Complimenten Ewout! Tussen al het posten door toch nog tijd gevonden om iets moois te bouwen! :)

Groet Jaap
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 12 maart 2009, 18:25:51
Ja, soms gebeurt er wel eens wat. En hier kan ik weer 3 jaar op teren... Kijk maar de fotowedstrijd van deze maand... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Dennis op 12 maart 2009, 20:26:05
Leuk inderdaad!
Ik heb toevallig laatst op MP een kit gekocht an een 5500.
Na een aantal kleine kit`s zit ik te denken aan een eesrte loc.

Keuze`s zijn;
-dutzrail grote sik
-djh 7000
-djh 5500


Na het lezen van dit draadje staat de 5500 op een hoge plaats ;D
Is er eventueel iemand die een lijstje kan maken met de pimp onderdelen.
En is de messing dom nog leverbaar?

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: HaHoHo op 12 maart 2009, 21:46:22
Doe dat nou Hans, want het is een schitterend modelletje wat jij ervan gemaakt hebt! Veel strakker dan de mijne.
Hoi Stig,
da's sterk! Ik heb 'm nog maar pas afgerond en er nog geen foto's van gemaakt! Dat lokkie waar je op doelt, stamt uit een eerdere bouw...;) Ik heb nu een 5500'tje uit de jaren 1930 gemaakt, compleet met verlichting, ESU-sounddecoder en natuurlijk nu WEL een messing dom! ;)

Maar natuurlijk bedankt voor je compliment! :) En niet te min doen over jouw loc, die ziet er ook hartstikke goed uit!  ;) En nou stop ik met   ;);)...

Groetjes,
Hans.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 12 maart 2009, 22:11:26
Is er eventueel iemand die een lijstje kan maken met de pimp onderdelen.
En is de messing dom nog leverbaar?

De messing dom is nog verkrijgbaar, bij 'T Hollandsch Locaalspoor. FF googelen. Ik ben alleen niet geheel tevreden met de uitvoering. Het is enigzins scheef. Ik heb het apparaat met de dremel gepolijst.

(http://www.belderok.net/benelux/5456-5500.jpg)

Op deze foto zie je de volgende pimp delen van philotrain (afgezien van de dom) met dank aan Floris.

870/10101 Verende buffers tbv NS locomotieven
870/50009 Luchtpomp klein, type Westinghouse
870/50702 Locvijzel type HSM/NS

Van de lantaarns moet ik nakijken welk nummer.
Ohja, en modelschroefkoppelingen van philo. Nummer, ook geen idee, keer via ebay gekocht.

Maar als je een later type maakt heb je een grotere luchtpomp nodig, (ik vond juist die kleine zo schattig), evt. voedingspomp en voorverwarmer (de "open" versie van Philo is erg mooi) De gesloten versie van DJH is goed bruikbaar.  De lantaarns en locvijzels doen misschien wel het meeste voor je loc om het wat filigraner te maken.

Dat lokkie waar je op doelt, stamt uit een eerdere bouw...;) Ik heb nu een 5500'tje uit de jaren 1930 gemaakt, compleet met verlichting, ESU-sounddecoder en natuurlijk nu WEL een messing dom! ;)

Ach, natuurlijk, ik wist het eigenlijk wel. Maar, met die eerdere loc, liet je perfect zien dat je van een standaard DJH een pracht van een loc kunt maken.

Dank voor het compliment. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Andries op 12 maart 2009, 22:12:59
Het begint inderdaad te kriebelen. Vorig jaar liep ik op Houten tegen een gemankeerd exemplaar aan: motor(enorm groot) liep prima; de wielen liepen tegen het chassis aan: er lijkt een soort slag in te zitten. Nu heb ik nog het restant van een fleischmann NS 3854 waarvan de tender gebruikt is voor een 4 assige tender van de 3900(dezelfde maten).
De diameter van de Fleischmann-wielen komen idd aardig overeen met die van de DJH loc. Eens kijken of daar iets mee te doen is.
Voor een lijstje met te bestellen pimp onderdelen houd ik me ook aanbevolen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/djh_5500_008.jpg)

Andries
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: HaHoHo op 13 maart 2009, 08:36:21
Andries,

aan de foto te zien, heb je geen NS 5500 van ModelLoco te pakken; het ziet er uit als een Engelse loc met een Nederlands (kleuren)jasje. Ik zie dit o.a. aan de positie van de deur in het machinistenhuis en de vorm van de trappetjes onder de voetplaat.
Natuurlijk zal er best een fraaie loc van te maken zijn die kan lijken op een NS 5500, maar het is er dus niet echt eentje.
Ik hoop niet dat ik je hiermee een teleurstelling heb bezorgd...

M.vr.gr.,
Hans.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 13 maart 2009, 09:49:44
Ewoud, hoe heb je het draaistel opgehangen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Gert Arkema op 13 maart 2009, 10:14:28
DE_II , ik denk met een slinger-armpje. Dat is een plat strookje messing wat draaiend aan het vaste chassis vastzit (thv het voorste wielstel) en recht vooruit steekt. Daar maak je dan het draaistel aan vast, hetzij vast (als de loc vrij kort is en de loc wel wat zijdelingse correctie kan gebruiken) of draaiend bij grotere locs die alle flexibiliteit nodig hebben om überhaupt door wissels te komen. Uiteraard luistert de hoogte-verstelling (hoeveel druk op het voorste draaistel, hoeveel vrijheid) ervan errug nauw, maar dat merk je vanzelf ;D
NB: Wel het draadeind boven dat draaistel inkorten, anders blijft die in de weg zitten.


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 13 maart 2009, 14:05:47
Zo heb ik het inderdaad gedaan. En zo zit die van jou ook toch Gert?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Gert Arkema op 13 maart 2009, 14:27:49
ja, maar dan is het draaistel verlengd tot de slingerarm,
oftewel het draaistel is enkel een strip koper wat aan één zijde draaiend aan het frame vastzit en waar verderop 2 x een koperen buisje op gesoldeerd is waar de assen in gelagerd zijn. Maar zulke fratsen kun je uithalen bij een scratchbuilt 5500, ik weet niet of dat bij een DJH/ModelLoco ook kan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Dennis op 01 april 2009, 17:49:47
De messing dom is nog verkrijgbaar, bij 'T Hollandsch Locaalspoor. FF googelen. Ik ben alleen niet geheel tevreden met de uitvoering. Het is enigzins scheef. Ik heb het apparaat met de dremel gepolijst.


Heb ze gemaild, maar geen reactie >:(
Is er iemnd die eventueel een ander mail adres van ze heeft??

Grts
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 01 april 2009, 18:41:59
Kijk ff op hun site voor een telefoonnummer (staat erop) en ook een postadres. Heb je hun raketnet.nl mailadres gebruikt? En ja, de reactie bij mij duurde ook heeeeeel lang... ;D En anders ff spammen, elke dag/week een mailtje.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: TonM op 01 april 2009, 19:07:26
@ Dennis,

Voor die dom kan je ook eens bij GM&S kijken. Die heeft verschillende dommen voor Engelse locs; misschien zit er een geschikte tussen.
En als je dan toch bij GM&S bent, kan je gelijk ook kijken voor mooiere wielen dan de Romfords die DJH in zijn kits stopt.
Tenslotte: MK komt met een etssetje voor een verbeterd onderstel.

Grtz,
Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Besselspoor op 06 april 2009, 10:38:59
Je kunt ook eens zoeken naar oude messing delen van Merker&Fischer, dat was een kitleverancier die tot de jaren '80 naar de normen van toen heel aardige onderdelen leverde. Volgens mij bestaat het bedrijf niet meer, maar de zakjes onderdelen (leidingwerk, remkraantjes, stoomdommen, drijfwerk etc) zie je nog regelmatig voorbij komen.

Bessel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 06 april 2009, 12:21:23
MK komt met een etssetje voor een verbeterd onderstel.

Ja, die heeft ie al 4 jaar in voorbereiding... ::) ;D

Ik dacht niet dat Piet betere wielen heeft voor de 5500. Ik vind deze wielen overigens prima. 'T is geen finescale, maar ook geen pizzasnijders. 'T is wel lekker makkelijk kwarteren met die Romfords. Weet je zeker dat je het zonder veel tweaken lopend krijgt. Misschien niet geheel onbelangrijk. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 06 april 2009, 17:20:49
Breek me de bek niet open... De Dilz 1700 staat al tijden aan de kant om die reden. Ook daar wil ik Romfords onder. Als al mogelijk: 't Luistert allemaal nogal nauw in de wielkasten.
Maar goed, eerst maar 's de modulebanen afbouwen, dan de gigantische berg kleine klussen... ;)
Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 06 april 2009, 20:22:32
De bouw van dat ding heeft me toen ook voor jaren van de gibsonwieltjes genezen, wat een troep was dat zeg. Maar bij mijn weten heeft romford geen wielen voor locs met uitwendig frame... :-\
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 06 april 2009, 21:30:21
Ik moet bekennen dat ik het nog niet tot in detail heb bekeken. Maar aangezien er zeker ook in Enkland loks met dergelijk frames rondhobbelen, zal er vast iets op te vinden zijn wanneer Romford ze onverhoopt niet heeft.
Maar goed, 5500, he.. toch maar ff terug ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Tomasso op 15 maart 2010, 23:45:37
Kijke kijke kijke die buffers?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: stig op 15 maart 2010, 23:57:29
Welke buffers?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 02 april 2016, 22:05:05
Heb de laatste 5500 bij djh gekocht. Wordt maandag bezorgd. He'k 'r 2  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: ingenium op 02 april 2016, 22:20:27
Pfff, oud draadje zeg... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: ronald1956 op 02 april 2016, 22:29:56
Ja , vooral die laatste opmerking in de openings post is lachen . ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: ingenium op 02 april 2016, 22:39:23
 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: roadster36 op 03 april 2016, 00:16:06
Heerlijk om terug te lezen hoe onwetend we in 2007 waren  ;D ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Floris Dilz op 03 april 2016, 10:19:45
kenonne, is dat al 9 jaar geleden joh...
Wilde iets zeggen van goh, hebben jullie toch snel bijgeleerd maar dat valt ook nog wel mee... :angel:
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 21 januari 2022, 14:14:17
De lampen en de smd's.... ergens heb ik gelezen welk catnr dat was bij conrad, maar kan het niet terugvinden. Ik wil ze bedraadt geleverd hebben. M'n ogen zijn niet meer wat ze waren, en het eelt is van mn vingers af....
Iemand een idee?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: prutser op 21 januari 2022, 20:20:52
Modelbouwled.nl heeft ook smd leds bedraad, hij staat ook vaak op Houten.

Bijvoorbeeld: https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p1571_Led_0805_Warm_Wit_Bedraad.html (https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p1571_Led_0805_Warm_Wit_Bedraad.html)

Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: MathynK op 22 januari 2022, 10:35:39
En anders Ledbaron op ebay. Levert snel en niet duur.

Gr, Mathyn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
Bericht door: Huup op 22 januari 2022, 12:26:05
Dank! Besteld bij Modelbouwled ;)