Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664448 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3615 Gepost op: 07 mei 2019, 20:01:50 »
Goed gewerkt heren!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3616 Gepost op: 11 mei 2019, 11:35:39 »
Vandaag over drie weken vindt de 23e BMB-rijdag plaats. Evenals de afgelopen twee jaar mogen we de baan in Stolwijk bij mijn vriend Anne in de garage opstellen. Tot nu toe zijn er 8 bakken aangemeld.  Een baan met een lengte van een meter of 40 behoort daarmee tot de mogelijkheden. Hopelijk komen er nog een paar bij. Willen alle deelnemers s.v.p. de Datumprikker up-to-date maken?
Komende week gaan we de baanopstelling maken en de details invullen.
Ik verwacht dat we er met elkaar weer een leuke dag van kunnen maken met hopelijk mooi weer.  (y)

Zoals gebruikelijk zijn belangstellenden van harte welkom. Wel graag even een PM of email zodat we op je kunnen rekenen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 23:13:23 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3617 Gepost op: 11 mei 2019, 15:55:43 »
Volgens mij is dat een vijandelijke zug, noem jij dat een oplossing?  >:(

Leen.

Mee eens Leen,
Ik woon er al! Dan ga ik niet nog eens hun treinen rijden. Gaat níet gebeuren!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3618 Gepost op: 11 mei 2019, 18:33:46 »
Wel eens van Arriva UK gehoord?
Der Feind is allang binnen.
De London Overground is zo in handen van de erfgenamen van de Deutsche Reichsbahn.

Churchill zou zich omdraaien in zijn graf.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3619 Gepost op: 11 mei 2019, 18:49:10 »
En DB Schenker  :-\ en......vele anderen.
Via het Grote Geld zijn ze allemaal binnengekomen.
Als de vijand in 1940 eens geweten had dat het zo makkelijker ging dan met pijl en boog en vlugzeugen...   ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 19:01:08 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3620 Gepost op: 11 mei 2019, 19:00:45 »
Gelukkig is El Salvador Nigel Farage weer ten tonele verschenen om al deze Europese misstanden recht te zetten....
 :-\

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3621 Gepost op: 11 mei 2019, 19:21:00 »
De vijand, het Grote Geld, de politiek... Eigenlijk zijn het allemaal vijanden.
Laten we het maar weer over iets leuks hebben, tenminste, ik hoop dat het leuk is.  ;)

Ik ben vandaag verder gegaan met het verbeteren van de Hornby GWR clerestories voor de rijdag en heb nu een rake van acht klaar.
Voor de lol heb ik er even een Star voor gezet:


De Star lijkt het te kunnen trekken.
Er zijn van Fair Price Models papieren gangways te koop voor deze rijtuigen. De bedoeling is dat je die in je rake tussen de huidige gangways aanbrengt. Dan wordt het iets als dit:


Hij is afgezakt en zit nu een beetje te laag, maar het werkt wel.  (y)  Eigenlijk moet ik hem vastplakken.

Achter die papieren dingen van Fair Price Models zit ook weer een verhaal. Je kon ze vorig jaar op Ebay bestellen. Je kreeg er 12 stuks voor een pondje of vier, heel redelijk allemaal. Alleen zijn ze nooit aangekomen en daarom heb ik de verkoper benaderd. Die reageerde niet en na enige tijd heb ik hem nogmaals benaderd. Maar voordat ik een reactie had gekregen kwam Ebay tussenbeide en kreeg ik mijn geld terug. Verkoper blijkbaar boos, want die heeft mijn ebay-account geblokkeerd, zodat ik er niet meer kan bestellen.
Dit geintje vond plaats in de tijd voor kerst 2017 toen Post.nl, ook een soort vijand trouwens  :'( , besloot om wegens de drukte de pakketten niet meer thuis te bezorgen, maar op de afhaalpunten. Alleen stelden ze de ontvangers daarvan niet in kennis, zodat niemand wist dat zijn pakje ergens op hem/haar lag te wachten. Wat een sukkels bij Post.nl!  >:( Naar aanleiding hiervan is later een soort rel ontstaan, maar mijn pakje is nooit aangekomen.

Gelukkig had ik het ook tegen Henk gezegd en die heeft ze ook besteld, voor mij ook. Dus daarom kan ik ze nu toch gebruiken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 22:13:35 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3622 Gepost op: 11 mei 2019, 20:00:37 »
De vijand, het Grote Geld, de politiek... Eigenlijk zijn het allemaal vijanden.
Laten we het maar weer over iets leuks hebben, tenminste, ik hoop dat het leuk is.  ;)

Hartstikke leuk, Leen. Maar wel in het verkeerde draadje.  ;)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3623 Gepost op: 11 mei 2019, 22:12:29 »
Eigenlijk wel, maar het was even nodig en ik laat hem wel op de BMB rijden.
Dat staat nu ook in de tekst.  ;D
Die Star heeft trouwens nog nooit gereden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 22:16:56 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3624 Gepost op: 15 mei 2019, 22:12:44 »
Zojuist was Gerard hier in Huize St00mboy en is hij met zijn complete East Midlands Class 156 set van Realtrack naar huis gegaan:


Het is zijn eerste aankoop van Brits materieel en wat voor één. Het is echt een schitterend uitgevoerd treinstel met heel veel detail. Er zit bij voorbeeld aan de onderkant zoveel detail, dat het eigenlijk zonde is dat hij niet ondersteboven kan rijden.  ;D
Maar het werd ook een avontuur, waarbij het vertrouwen in de mensheid weer eens danig op de proef gesteld werd.
Gerard had al eerder het oog op deze set laten vallen en de Class 156 was voor het eerst op 23 november jl. op Warley 2018 bij de Realtrack stand te zien. Ik heb toen de set voor hem gekocht, maar toen hij hem de week erna op kwam halen en we er samen de (niet-sound) decoders in zetten, bleek het onderstel van 1 unit enigszins krom te zijn en niet goed terug in de bodyshell te passen. Na contact met Realtrack heb ik de kromme unit op 29 november teruggestuurd. Vanmorgen bracht de post hem eindelijk terug. Hij is dus bijna een half jaar weggeweest.

De oorzaak hiervan, zo bleek half april, zou bij ESU liggen, die decoders gestuurd had met een bug. Het oplossen van dat probleem bleek een paar maanden te moeten duren. Verder kan ik nog wel melden, zonder op de details in te gaan, dat Realtrack, ondanks de goede intenties, wel iets aan verbetering van de communicatie met de klant mag doen, want wij zaten heel lang in het ongewisse.  :-\ Maar goed, de juiste ESU-decoders zijn er nu nog steeds niet en daarom kreeg ik uiteindelijk van Charlie Petty de mooie aanbieding om voor £50 sound in beide units te zetten. Gerard vond dat wel prima en zo kregen we vandaag een unit met sound plus een losse sound decoder voor de tweede unit. Even inprikken en het werkte!  (y)

All is well that ends well, en gelukkig heeft Gerard (maar ik ook!) nu een happy end en hij heeft zijn mooie set eindelijk compleet plus een extra decoder die weer ergens anders voor gebruikt kan worden!  (y)

Hier zie je de Class 156 vanaf 1:35 in Spalding, dus eigenlijk op Gerard zijn BMB-bak:
https://www.youtube.com/watch?v=4au87io8bpc

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 23:16:45 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3625 Gepost op: 19 mei 2019, 17:04:15 »
In voorbereiding op onze volgende rijdag op 1 juni heb ik vandaag wat zaken aangepast aan fy-bak A. Ik heb, net als op fy-bak D, een schakelbare sectie-scheiding gemaakt. Hierdoor zijn we wat flexibeler qua baanplan. Er is weinig van te zien, behalve wat isolasjes en deze mooie nieuwe schakelaar onder de bak:



Ik heb meteen maar een 'Jakeman' Multimaus/mokhouder bevestigd en een houder voor een clipbord voor de loknummers.



Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3626 Gepost op: 19 mei 2019, 17:23:03 »
 (y) (y)

Leen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3627 Gepost op: 23 mei 2019, 21:50:55 »
Volgende week zaterdag 1 juni vindt te Stolwijk (bij Gouda) onze 23e BMB-Rijdag plaats.
We hebben daar in 2017 en 2018 ook heel plezierige rijdagen mogen beleven. Hopelijk wordt het weer van dat mooie weer:




Zoals gewoonlijk zijn belangstellenden van harte welkom.
Indien je belangstelling hebt om langs te komen, graag even een PM aan mij.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3628 Gepost op: 27 mei 2019, 23:03:27 »
Inmiddels hebben we ook al een baanopstelling voor a.s. zaterdag. Er zullen 8 bakken aanwezig zijn:


Met de slingerbakken, de fiddle yard en de keerlussen komen we aan een lengte van bijna 40 meter.

Vrijdagmiddag vanaf 13h00 maken we een begin met het opzetten van de baan. Alle aanwezige bakken worden dan opgezet. Zaterdagmorgen zijn we aanwezig rond 9h30 à 10h00. Dan gaan de bakken van de 5 nieuwkomers er tussenin en daarna gaan we tot een uur of 5 rijden. Na het afbreken en opruimen ronden we de rijdag op gepaste wijze af.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:43:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3629 Gepost op: 28 mei 2019, 12:53:41 »
In het topic over de BNLS-rijdag van afgelopen zondag zijn door Jake een paar heel fraaie foto's geplaatst. Met name deze springt eruit:


Deze foto is genomen op de bak "Grasland" van Edsko Hekman. De foto kon op deze manier genomen worden omdat de bak niet voorzien was van zij-, achterplaten en dak.

Verder is goed te zien dat er met lange treinen gereden werd. Hier zie je een levenslange ICE op de BMB-keerlus:


Martijn (Rondje HO) geeft in het betreffende topic het volgende compliment:
Prachtig om al die realistisch lange treinen te zien!  :o  Doet me denken aan die modelspoorbeurzen van vroeger waar ook allemaal van die platte bakken aan elkaar gekoppeld stonden  :)  Zonder achtergrond/fries vind ik toch iets mooier dan de "kijkdoos" uitvoeringen (*)

(*) disclaimer: let op, persoonlijke mening!  ;)

Richard (nighttrain1) deelt zijn mening:
Maar die mening deel ik wel met je.

Binnen de BMB gaat de discussie af en toe ook over dit onderwerp. Sommigen willen graag de focus op alleen de kijkdozen, anderen willen ook graag andere dingen uitproberen. Volgens het oorspronkelijke concept rijden we met kijkdoosbakken van 1m20 of langer - als het kan mooie - en hebben we onze (utilitaire) baanbakken zoals keerlussen om het rijden gemakkelijker en meer foolproof te maken. Bij de BMB hebben we daartoe momenteel niet alleen onze twee keerlussen, maar ook een fiddle yard, grote, medium en kleine bogen plus een aantal tostibakken. Op bovenstaande tekening zie je dat we a.s. zaterdag 15 meter aan kijkdoosbakken zullen hebben en bijna 25 meter aan bogen en andere bakken.

Iedereen heeft op de beurzen, waar BNLS, Modulebaan.nl en wij met dit concept gestaan hebben, kunnen zien dat het een fraai, strak resultaat kan opleveren. Bovendien geeft de baanopstelling op een beurs een ander beeld dan de meeste andere banen die er staan. In feite heb je twee niveaus om ernaar te kijken:
1) Het geheel van de baanopstelling:


2) Daarnaast staan er in elke opstelling bakken waaraan op een hoog niveau aan de scenery gewerkt is, bakken waaraan echt iets te zien is. En daar zijn heel mooie foto's van gemaakt. (y):




Sommige deelnemers, zoals Richard bij BNLS, maar ook ikzelf, houden ervan om met lange treinen van een meter of drie, of nòg langer, te rijden. Dat levert ook een fraai gezicht op, maar wel van een geheel andere orde. In de kijkdoosbakken komen zulke treinen niet zo mooi tot hun recht: je ziet er maar een klein deel van en je ziet daardoor niet hoe ze met hun lengte op het spoor rijden. Het is dus te begrijpen dat Martijn als liefhebber van de wat langere trein, aangeeft, dat hij het "zonder achtergrond/fries toch iets mooier dan de "kijkdoos" uitvoeringen" vindt:


Wij hebben bij de BMB gemerkt, dat er van de fiddle yard een bepaalde aantrekkingskracht uitgaat. De treinen zijn er goed op zichtbaar en je ziet hoe mooi ze op het spoor rijden:


Op onze laatste beurs hebben wij voor het eerst onze boogbakken in een z.g. "slingerspoor"-opstelling gebruikt met als doel om het rijden van vooral de langere treinen mooier in beeld te brengen. In de baanopstelling stond ons slingerspoor toen tussen de kijkdoosbakken in. De trein reed dus eerst door vijf bakken, dan over een meter of negen aan open slingerspoor en tot slot weer door zes bakken en v.v. Hier zie je hoe het slingerspoor tussen de bakken in staat:


In de opstelling van a.s. zaterdag houden we de acht bakken aan één kant bij elkaar met als doel om het bakkenconcept intact te laten. De niet-kijkdoosbakken staan er eigenlijk apart naast en bieden iets extra's voor de liefhebbers van lange treinen. Vanuit het concept geredeneerd hebben we onze keerlussen gewoon met een paar meter verlengd.  ;)

Kijkdozen, bakken zonder zijkant of dak, het heeft allemaal zijn eigen charme. We blijven op zoek naar nieuwe mogelijkheden en momenteel zetten we onze nieuwe boogbakken in met als doel een nieuw spelelement nl. het rijden op de fast en de slow line, en vooral om het plezier van het kijken naar de rijdende treinen te vergroten. Er komt ook nog een branchline, maar die zit nog even in de pijplijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:44:31 door St00mboy »