Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 15:38:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668412 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3525 Gepost op: 30 maart 2019, 16:26:18 »
Kan ik je nu niet zeggen. Ik zal er woensdag eens naar kijken

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3526 Gepost op: 30 maart 2019, 17:38:00 »
Graag.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3527 Gepost op: 30 maart 2019, 18:10:25 »
Samen sterk!: vandaag ben ik samen met Cees in Nieuw-Vennep bij de BNLS-dag op bezoek geweest en daar stonden alle drie uit het BNLS-concept voortgekomen modulebanen broederlijk verenigd in één baan opgesteld, alweer een wereldprimeur!   (y) Hierbij een foto met technische man Paul Bender op de voorgrond:


Er waren zes bakken aanwezig. Hoewel de BMB zich wegens reeds eerder aangegane verplichtingen genoodzaakt zag de uitnodiging te moeten afslaan, waren we in de baan vertegenwoordigd door Gerard met zijn bak "Spalding" en een van onze keerlussen. Modulebaan.nl was er met "Jottum" van Hendrik Jan en "Chicago" van Eelco en de BNLS-Forumbaan had "De Ringvaartbrug" van Richard, de TGV-bak van Age en de Franse bak met het verlaten station van Paul(us) in de baan. Technisch liep het zo te zien allemaal op rolletjes en de sfeer was prima!  (y)

Boven was de demoruimte en ook daar was, hoe kan het ook anders, de BMB aanwezig in de persoon van John, die daar een demo huisjes plakken gaf:


Hierbij een indruk van de, eehhh, onze  ;) gezamenlijke modulebaan.
Hier staat hij in de hal rechts op de foto:


Nogmaals onze baan:


Hier staat Gerard te glimmen bij zijn bak:


Wesley (r) in gesprek met Richard:


Onze BMB-keerlus:


Hendrik Jan bij de andere keerlus. Hij kijkt een beetje alsof hij zijn Scotch vergeten is. Misschien was dat wel zo.  ;D:


Richard (r) bij onze keerlus met "weird" treinen erop  ;D:


De BNLS en Modulebaan.nl wagons. De BMB-wagon ontbreekt, maar zou in de maak zijn  :o:


Ook al waren er best aardig wat bezoekers wordt de BNLS-Forumdag natuurlijk lang niet zo druk bezocht als Eurospoor, zeker niet op een mooie dag als vandaag. Maar het was echt een heel leuk evenement met een flink aantal banen en leuke demo's plus als bonus een groot aantal bezienswaardigheden van het Transportmuseum zelf. Petje af voor Bob, die dit georganiseerd heeft.  (y)
De thuisblijvers moeten zich bij een eventuele volgende BNLS-dag in dit museum maar eens flink achter de oren krabben...

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2019, 21:31:47 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3528 Gepost op: 30 maart 2019, 21:27:58 »
@ Leen,

Paul(us) behoort intussen ook tot de Modulebaan.nl heren. Heeft daar althans een registratie.

@Jelle/Leen,
Het probleem bij het maken van verkanting is niet zozeer de hoek waarin de verkanting wordt gemaakt.
Ook mijn 1:87 locs hebben namelijk hetzelfde probleem als die van Jelle, zowel 6-assers als een 3700 stoomloc. De assen lopen uit de boog op het punt waar de tegenboog begint. Op dit punt gaat de positieve verkanting vrijwel direct om in een negatieve, waardoor de assen boven de rails komen te zweven.
Bij het maken van de verkanting in bogen is het dus nog te meer van belang om er een voldoende lang recht stuk tussen te hebben. Dit om in dit rechte stuk ook een deel vlak te kunnen zijn, alvorens de verkanting de andere kant op te laten gaan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3529 Gepost op: 30 maart 2019, 21:32:44 »
Ik begrijp dat er bij Modulebaan meer registraties zijn dan actieve deelnemers, maar zolang Paulus zich er niet over uitspreekt zullen wij het niet weten.  ;)
En je kan natuurlijk ook met beide meedoen, waarom niet?
Vandaag werd dat eens te meer bewezen!

Bedankt voor de info over de verkanting, Marcel. Dat gaat de richting op van zoals ik denk dat het wellicht haalbaar is.  (y)

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3530 Gepost op: 30 maart 2019, 21:40:18 »
Heb je helemaal correct Leen. Ben daar ook geregistreerd.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3531 Gepost op: 30 maart 2019, 21:44:43 »
Zoals een boog begint met een overgangsboog, begint verkanting met overgangsverkanting
Citaat
Zowel in het weg- als het spoorwegontwerp is het onmogelijk om een verkanting direct bij het ingaan van een bocht aan te brengen, aangezien hierdoor een abrupt hoogteverschil zou ontstaan. Derhalve worden bij bogen met verkanting de overgang verwerkt in de overgangsboog, de verbinding tussen de rechtstand en straal van de boog. Indien bijvoorbeeld als eis wordt gesteld dat per strekkende meter de verkanting met slechts 2 mm mag worden aangepast, is er een overgangsboog van 75 m nodig om een verkanting van 150 mm op te bouwen. De snelheid van de overgang heet scheluwte. Daar de wielen van een draaistel door de scheluwte niet op een vlak liggen, gaat het wringen. De ontsporing van de RandstadRail op het tramviaduct in Den Haag is door te veel scheluwte veroorzaakt. De sporen op het viaduct zijn opnieuw aangelegd.

Bron: Wikipedia.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3532 Gepost op: 30 maart 2019, 21:59:14 »
Ik zal jullie mijn plan vertellen van hoe ik denk om voorzichtig met de verkanting te kunnen beginnen.
Ik heb 4 bogen van 30 graden en 1 van 60 graden.
Ik wil ze niet allemaal tegelijk onder handen nemen maar eerst alleen één van 30 graden, nl. die van de foto een paar posts hierboven.
In het midden van de boog wil ik de beide hoofdsporen eerst 0,7mm omhoog brengen (omdat ik nu eenmaal 0,7mm karton heb) en aan beide kanten geleidelijk af laten lopen naar 0.
Dan gaan we uitgebreid twee dagen rijden, kijken of er iets gebeurt (ontsporingen) en hoe mooi het staat in vergelijking met een "platte" boog.
Met voortschrijdend inzicht kunnen we misschien tijdens die twee dagen nog iets aanpassen, maar dat weet ik nu nog niet.
Ik wil komende week deze boogbak alvast voorbereiden zodat we er op de Verzameljaarbeurs van 13 en 14 april mee kunnen proefrijden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 15:53:16 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3533 Gepost op: 01 april 2019, 23:15:47 »
De komende week moet er het nog een en ander klaargemaakt worden voor de Verzameljaarbeurs van 13 en 14 april.
Het is de bedoeling dat we daar ons slingerspoor gaan opstellen, alweer een wereldprimeur!  ;D

De komende week wil ik het spoor weer in de werkplaats opstellen en kijken wat er nog aan toegevoegd moet worden. Bovendien wil ik nog wel even proefrijden voordat we het podium opgaan.
Om het opstellen wat makkelijker te maken heb ik vandaag vier extra blokjes voor de poten onder vier van de bakken aangebracht. Nu kan ik tijdens het opzetten de positie kiezen waar de poot onder de bak het gunstigst uitkomt zodat hij lekker in balans blijft. Hier zie je bak 1, bak 3, 4 en 6 staan op de achtergrond:


Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3534 Gepost op: 02 april 2019, 15:33:00 »
Begin december heb ik een constructie beproefd om de medium bogen zonder extra gaten aan de baan vast te kunnen maken. Tijdens de rijdag in Rijen bleek dat dit maar net aan voldeed. De constructie met de aan één kant geklemde plank was nodig omdat het bestaande gat aan die kant precies achter de zijkant van de boog kwam en dus niet gebruikt kon worden. In Rijen bleken onze nieuwe klemmen iets te krap en te flexibel om lekker met de klemplank van 15mm te kunnen werken. Met wat geworstel zat het net goed genoeg, maar het was allemaal voor verbetering vatbaar. Jammer, want dat zou wel betekenen dat de speciaal gemaakte klemmen voor niets gemaakt zouden zijn..... :-\

Omdat ik later een andere toepassing zag voor de klemmen ben ik gaan zoeken hoe ze eventueel beter te gebruiken zouden zijn. Ik heb nu een oplossing gevonden, maar daarvoor moeten ze nog wel aangepast worden met twee extra gaten. Dat gebeurt later deze week. Inmiddels heb ik in afwachting daarvan alvast de te dikke planken 5 mm ingefreesd, zodat de klemmen nu moeiteloos passen:


Na de ombouw klemmen we met de linker bout de klem op de gewenste afstand aan en met een nieuwe bout op 4,5 cm vanaf de linker bout klemmen we de plank aan. De rechter bout doet hierbij geen dienst. Als dit allemaal dan nog niet goed zit eet ik mijn hoed op.  :P
Op deze manier werkt het waarschijnlijk een heel stuk beter. OK, het moet nog wel blijken:


Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3535 Gepost op: 02 april 2019, 18:28:22 »
Ik heb gewoon een paar extra gaten in de Black Boxen geboord. Dat is de meest zekere verbinding en vraagt niet om extra onderdelen mee te nemen (die je alleen maar kan vergeten mee te nemen).  :angel:

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3536 Gepost op: 02 april 2019, 22:08:26 »
Ja Werner, zo zou het eigenlijk moeten, maar met de planken kunnen we het desnoods zonder gaten.  (y)

Vanmiddag kwam zowaar de man met de groene vingers even langs:


In een klein uurtje heeft hij even de vier gegloepte taludjes voor het slingerspoor alvast van wat groen voorzien, voordat ze door deskundigen helemaal afgewerkt worden. Voor de lol hierbij even een kleine preview van wat we met onze four track mainline beogen:


De akkers aan weerszijden van de bak hoeven er niet bij.  ;D

Er moeten nu nog 12 van die taludjes bij gemaakt worden. Ik verwacht in Utrecht een leuke mainline neer te kunnen zetten maar ik denk niet dat we alles voor volgende week helemaal af zullen hebben, want er is best nog een hoop te doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 14:09:58 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3537 Gepost op: 03 april 2019, 12:50:52 »
Ik heb gewoon een paar extra gaten in de Black Boxen geboord. Dat is de meest zekere verbinding en vraagt niet om extra onderdelen mee te nemen (die je alleen maar kan vergeten mee te nemen).  :angel:

Werner

En je bak wordt er ook nog lichter van. ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3538 Gepost op: 03 april 2019, 14:31:59 »
Voor wie het nog niet helemaal duidelijk was: de BMB staat volgend weekend op 13 en 14 april in de Jaarbeurs te Utrecht. Daar wordt dan in maar liefst 5 hallen de Verzamelaarsjaarbeurs gehouden:



Dat is dus echt groot en er is van alles te zien op het gebied van verzamelen en verzamelingen.
Wij verzamelen Britse treinen en zijn van plan om ze daar te laten rijden op een grote baan met een recordlengte van 50 meter en met zo'n 100 meter lengte aan hoofdspoor.
De komende week zal ik af en toe nog een reminder en mogelijk nog wat meer details posten.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 14:53:49 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3539 Gepost op: 03 april 2019, 22:20:07 »
Ik heb op RMWeb zojuist een verslagje gepost van ons optreden in Schoonhoven van 23 maart jl:

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/132233-the-bmb-a-british-modular-layout-in-holland/&tab=comments#comment-3515691

Leen.