Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:31:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 17:29:36
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 17:25:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:22:30
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ben
Vandaag om 17:10:50
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ceuleer
Vandaag om 16:57:57
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726743 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1875 Gepost op: 02 July 2016, 14:31:09 »
Ja, dan voel je de hoofdpijn niet zo....  ;D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1876 Gepost op: 02 July 2016, 15:50:55 »
@Alle BMB-deelnemers.
Hierbij mijn overwegingen m.b.t. ons transportprobleem.

First and for all: ik ga er bij dit alles wel vanuit dat we altijd voor de maximale rijlengte moeten gaan en dat op een rijdag een BMB-deelnemer standaard zijn bak meeneemt, tenzij hij afzegt of er er een andere dwingende reden is.
Als Michael, Henk of ik de bak thuislaat is dat een vrijbrief voor iedere andere deelnemer om hetzelfde te doen. Dan sta je op een gegeven moment met alleen de keerlussen en dat moeten we niet willen.
Ik stel hierbij dan ook gelijk voor om dat in het Besluitendocument vast te leggen.
Dat doe ik, zodra jullie als groep je akkoord gegeven hebben, dus ik wacht met spanning op je reactie.  ::) ::)

Ja, ik weet dat Henk zich in de nodige bochten moet wringen en zijn vrouw is ècht niet dubbelgespierd. Chapeau dus!  (y)
En Cor komt vrijdags helemaal afgebrand thuis en moet dan zijn bak nog van driehoog over de trap naar beneden sjouwen en hij woont ook nog alleen en heeft mij nog nooit om hulp gevraagd.
Geen idee hoe hij het telkens voor elkaar krijgt.  ???
Van de anderen ken ik de woonsituatie niet.
Natuurlijk zijn we benieuwd naar Michael's nieuwe creatie.
Maar vervoer van de BMB-bak heeft op een rijdag nu eenmaal een hogere prio.

Nu weer over het transport.
Een optie zou kunnnen zijn dat we de nodige spullen al van tevoren richting Venraij kunnen krijgen. Als we ze daar ergens, bijv. bij de EMV, op mogen slaan dan kunnen ze op 20 augustus bijv. met Bjorn zijn aanhanger vervoerd worden.
Dat zou een opening kunnen zijn, maar zo liggen de kaarten op dit moment niet en misschien is dat logistiek ingewikkeld of kostbaar bijv. omdat het niet te coördineren valt en omdat niemand vanuit Nunspeet, Almere etc. toevallig die kant op moet.
Verder zijn er goedkope aanhangers te huur, zoals deze:
http://www.allsafe.nl/voordelen-allsafe/voordelig-transport/aanhanger-huren?utm_source=hurennl&utm_medium=cpc&utm_term=Aanhangers&utm_campaign=product_Aanhanger+met+huif
Geen idee of dat aanbod voor ons van toepassing kan zijn, maar het zou kunnen.

De reisafstand van Nunspeet en Almere naar Venraij is 135 - 150 km. Vanaf Schoonhoven is de rijlocatie ca. 115 en vanaf Dordt 95 km. Dat is in alle gevallen ca. anderhalf à twee uur rijden ex-files, mist etc. Om rond 9h30 aanwezig te zijn moet je dus op of rond 7h30 al onderweg zijn. Maar als je eerst om 8h00 een aanhanger gaat ophalen en je moet hem dan nog inladen, dan ben je pas tussen 11 en 12h00 op de plaats van bestemming.
Aanhangerhuur is daarmee geen optie, tenzij je de aanhanger alvast vrijdags ophaalt en geladen hebt. Maar in dat geval huur je hem voor twee dagen, dubbel tarief dus. Eigenlijk valt dat buiten het budget, zeker als we niet voor €30,00 voor 2 dagen kunnen huren, bijv. omdat de terugbrengtijd niet past. En misschien hebben we gewoon geen tijd of geen puf om op vrijdag al een aanhanger op te halen en in te laden.

En ja, daar is-ie weer: geld.....  8)
Als we besluiten om aanhangers te gaan huren, wie betaalt dat dan?  ??? Ik ben van mening dat we dat met zijn allen moeten betalen indien het om het vervoer van baanbakken gaat zoals de grote boogbakken. De individuele deelnemer betaalt echter indien het om zijn eigen spullen gaat.
Dat is mijn mening, maar schiet er gerust op los.

Voor de Zesde BMB-Rijdag hebben we twee mogelijke opstellingen.
Bij de opstelling met de keerlussen hebben we twee transportproblemen, nl. dat van Michael en dat van Ray. Als Michael gewoon zijn BMB-bak meeneemt, dan hebben we alleen nog een probleem met het vervoer van de bak van Ray en ik meen dat die op dit moment op vakantie is in de snoepwinkel. Als hij terug is dan komt hij behalve met een stel nieuwe Class 37 loks ook vast met een goede oplossing, hoop ik.  ;)

Gezien het bovenstaande en de reisduur naar Venraij past de opstelling met de grote bogen deze keer gewoon niet in het plaatje. Naar mijn bescheiden mening moeten we ons daar gewoon bij neerleggen.
We kunnen de spullen zelf niet vervoeren en hebben 2 à 3 aanhangers nodig om het wel te kunnen. Dat wordt logistiek veel te ingewikkeld en veel te prijzig, zeker indien het binnen de gestelde tijd moet en we ook nog treintje willen spelen.

Resumerend moet we m.i. gaan voor de keerlussenopstelling en neemt iedereen zijn BMB-bak gewoon mee. Ray komt zelf met een oplossing, waarbij wij hem uiteraard naar vermogen behulpzaam kunnen zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 12:12:05 door St00mboy »

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #1877 Gepost op: 02 July 2016, 16:03:31 »
Leen ik vind de aanpassing in het besluiten document een goed idee (y) Jammer dat het met de grote bogen niet de beste optie is :'( dan maar een andere keer.
Mvg Henk.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1878 Gepost op: 02 July 2016, 22:14:04 »
Vanuit een oorverdovend zonnig Gran Canaria; mijn auto is best wel groot, maar heel veel meer kan er niet in. Twee bakken lukt niet. Ik wil best even contacten met Henk om wat van hem over te nemen. De 9e ben ik terug...
Verder ben ik het eens met de mail van Leen.
Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #1879 Gepost op: 03 July 2016, 00:35:13 »
Ik kom zelf met een oplossing?ja het is mijn probleem inderdaad dat besef ik dit is waarom ik getwijfeld heb met meedoen het vervoer.En bakfiets en Ns zijn geen optie :-\ rest mijn niet anders dan de bak te laten waar hij is...das gewoon de handigste optie en ik wil ook niet constant gaan bedelen immers(sorry als dit raar overkomt)het lijkt misschien raar maar ik heb geen passende oplossing atm waarvoor mijn verontschuldiging...ennuh ik zit volgende maand pas in de snoepwinkel....kan ik nog ff wachten op het zakken van de pond..

British Rail diesel Fan

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1880 Gepost op: 03 July 2016, 08:01:27 »
Dus even kort door de bocht gezien Leen.

Je mag mee doen wordt 'je moet'.
Kun je niet dan heb je gewoon pech.

En daar dan 'ja' opzeggen...... knap. Moeten is geen hobby.

Geloof mij maar, met deze botte bijl heb ik al eerder gehakt.
Dat betekende letterlijk het einde van een modelbouwvereniging.
Door het vast te leggen in een regel, bepaal je de vrije tijd van de
vrijwillige deelnemer. Dat kan niet, tenzij je de deelnemers inhuurt.
Jullie zijn een vriendenclub jongens, houd dat vooral zo.
Mvh Steef

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1881 Gepost op: 03 July 2016, 11:41:02 »
@Steef
Volgens mij snap je niet goed wat er bedoeld wordt = dat betekent dat ik het niet duidelijk genoeg omschreven heb.  :-[

Ik zal nog even proberen het uit te leggen.
Ja, het is een hobby en geen werk.
Alleen is het met een modulebaan iets minder individueel dan met een thuisbaan, want een rijdag is nu eenmaal teamwork.

Als je met de rijdag meedoet, dan meld je je aan en kom je met je bak. En als je niet meedoet dan meld je je af.
Dus je doet mee of je doet niet mee. Even goede vrienden.
Het is een beetje net alsof je op zaterdagmiddag met je elftal gaat voetballen. Dan neem je ook je spullen mee en je laat je team niet in de steek.

Dus als je op een rijdag mee wil doen, dan neem je in principe je bak mee, tenzij het niet anders kan. Anders hebben we nl. geen baan en dus geen rijdag.

Wat is daar mis mee?

Leen.

P.S. Ik heb in post #1876 de tekst nog iets aangepast in een poging om e.e.a. te verduidelijken.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 18:26:53 door St00mboy »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1882 Gepost op: 03 July 2016, 12:45:13 »
Nu formuleer je het anders, Leen. Dat bekt beter

*edit*

Dan nog is Ray dus de Sjaak, dat is geen teamwork
Mvh Steef

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1883 Gepost op: 03 July 2016, 12:58:56 »
O, en dit was ik ook nog vergeten:

De groep deelnemers besluit of ze akkoord gaat met het bovenstaande of dat ze iets anders wil.
Bij de BMB bepaalt de groep en niet ik of iemand anders.

Ik kan wel een voorstel doen zoals hierboven, en dat doe ik regelmatig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 18:28:17 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #1884 Gepost op: 03 July 2016, 13:07:25 »
Leen,

Ik heb bewust even een nachtje geslapen voordat ik dit antwoord schrijf. Had ik gisteren gereageerd dan was er met 100% zekerheid een hele andere tekst op papier gekomen.

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het bijzonder jammer vind dat deze discussie loopt via het Forum en op deze toon. Iedereen kan lekker meelezen en meegenieten van deze discussie. Dit moet je gewoon niet willen. Dit soort berichtgeving hoort gewoon via de Email afgehandeld te worden. Maar aangezien jij anders besloten hebt zal ik ook mijn mening luid en duidelijk kenbaar maken.

Ik kan me nog goed herinneren dat een van de speerpunten van de BMB ooit was: Zo min mogelijk regels.. Inmiddels is dat blijkbaar een beetje vergeten.. Ik zie zo langzamerhand steeds meer regels opkomen... En van 1 á 2 rijdagen per jaar zitten we inmiddels op 6 waarbij er via de mail druk gezet wordt op de leden om maar even op zoek te gaan naar bedrijven waar we een zaterdag kunnen gaan rijden. Ook wordt er al langzaam druk gezet over wanneer je bak "Klaar" moet zijn.. En iedereen knikt iedere keer braaf "ja" als er een voorstel komt.. Helaas voor jou en voor de groep werken dit soort dingen voor mij absoluut niet stimuleren maar eerder zwaar contraproductief. Een dubbelsporige hoofdspoorlijn is al niet echt mijn soort thema en als het me dan een beetje door de strot wordt gedrukt is dat uiterst contraproductief... Zo zit de geest van dit beestje nou eenmaal in elkaar... Modelbouw is hobby en een ander gaat mij nooit en te nimmer vertellen wat ik wanneer moet gaan bouwen.. Voor een gewone interne rijdag is het natuurlijk totaal onbelangrijk hoever je bak is opgebouwd... Ga je naar een publieksbeurs is dat natuurlijk een andere zaak....

Dan is er nog het "transportprobleem". Ook hier moeten een paar mensen even de hand in eigen boezem steken. Een set grote bogen, een set kleine bogen, 2 keerlussen en een mega schaduwstation moesten er van de meerderheid van de leden komen en kwamen er ook in een razend tempo. Dit alles bij elkaar moet wel vervoerd worden en ook weer ergens worden opgeslagen.. Het transport van modelbanen in huuraanhangertjes zijn in mijn ogen een drama.. Het kost ten eerste gewoon veel geld en ten tweede geeft het altijd schade. Mijn bak zal echt nooit in een aanhangertje gepropt worden als het aan mij ligt.. Met alleen de keerlussen en de kleine bogen waren we ook gered geweest... Een schaduwstation had weg gelaten kunnen worden tot je een keer naar een tentoonstelling gaat. Het doel is nu vooral testen en kijkenof het werkt. Dan kun je ook een paar treinen op de baan zetten.. Sowieso moet je niet met meer dan 3 treinen tegelijk op de baan willen rijden... Zeker bij een lange baan raken de machinisten het overzicht al snel kwijt en liggen ongelukken op de loer..

Maar goed ik ga "mijn" transportprobleem" ook zelf oplossen daar bij deze te melden dat ik ook niet kom.. De reden daarvoor is de hierboven genoemde feiten en dat ik het in die periode razend druk heb bij de KLM ivm de schoolvakanties. Al mijn collega's moeten in augustus met vakantie. Dit betekend dat ik mij met rest het leplazerus moet werken om de productie draaiende te houden. Daarnaast moet ik zondag's weer om 8 uur in Valkenburg(ZH) zijn voor een dagje diesellokdienst...

Met vriendelijke groet,

Michael 

Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1885 Gepost op: 03 July 2016, 14:27:48 »
Michael, bedankt voor je reactie en jammer dat je besloten hebt om niet op de rijdag te komen.

In het begin heb ik voorgesteld om minimaal 4 rijdagen per jaar (zie post#1 van dit topic) te willen organiseren.
Ook al vind je het nu te veel kun je zo vaak wegblijven als je wil.

Er zijn wel dingen gevraagd, maar er is bij mijn weten nog nooit druk gezet.
Ja, er is gevraagd wie er evt. een locatie voor een rijdag weet te regelen. Maar er is geen druk gezet.
En ook al zouden sommigen (waaronder ik) graag wat meer voortgang willen zien bij de nog lege BMB-bakken is er nooit druk gezet wanneer een bak klaar moet zijn.
Dat zou m.i. de hele doelstelling van de BMB ondergraven en de sfeer verzieken.

Er is in het begin van het jaar in Best aan de groep gevraagd of ze voor 2016 een doelstelling wilde.
Toen heeft de groep in koor te kennen gegeven een scenery topic te willen en graag met Eurospoor 2017 mee te willen doen. That's all.
Jammer dat je dit persoonlijk als druk ervaart. Ja, we zijn nu eenmaal maar mensen....

O ja, ik heb me één keer druk gemaakt vooral omdat er op de vraag via de Datumprikker wie er op de rijdag kon komen een week of 6 door drie man gewoon niet gereageerd werd.
Iets meer betrokkenheid zou af en toe wel mogen, vind ik. Maar ik ben ook maar een mens..... :-[

Het thema van de dubbelsporige hoofdlijn lag nu eenmaal vanaf het begin vast.
Je geeft nu aan het thema niet te zien zitten en natuurlijk heb je altijd recht op je eigen voorkeur.
Ik weet dat jij het druk hebt en ook dat je meer projecten hebt en dat je nu eenmaal vooral de man van het smalspoor en de kleine branchlines bent.
Dat verander je niet zomaar en dat moet je ook niet willen. (y)

Toen de mooie grote bogen er vorig jaar kwamen hadden we, hoe mooi ze ook waren, meteen een transportprobleem.
Daarom heb ik toen, direct voor de eerste rijdag, zelf veel energie gestoken in de kleine bogen en daarna, vooral samen met Henk, in extra bogen en andere baandelen die gemakkelijk vervoerbaar zijn.
Ik vind eerlijk gezegd zelf de grote bogen ook te groot, maar gedane zaken.....  :-\

De Fiddle Yard was een idee van mij en Werner en wij hebben samen dat project getrokken.
De keerlussen was een project wat door Henk en mij gedragen werd. Ook daarbij is gekeken naar het transport.
Beide projecten zijn door 7 mensen gefinancierd.

Deze beide projecten werden op voorhand niet 100% door iedereen (o.a. door jou) nodig gevonden, maar bij de presentatie waren de reacties positief.
En ook al zit mijn auto propvol past het er tot nu toe allemaal nog (net) in.
Helemaal mee eens dat de huuraanhanger jammer genoeg niet de ideale oplossing is hoor, het was maar een idee.

Met name doordat we inderdaad geen regels hebben en - OK ietwat gechargeerd - iedereen zomaar overal treinen op de baan kon zetten, liep het niet allemaal zoals we graag wilden.
Dit werd nog versterkt door de technische storingen.
Aan de ongelimiteerde treinenloop wordt nu gewerkt, evenals aan de technische problemen. Dat betekent weliswaar meer regels, maar hopelijk niet ten koste van de pret.

Ja, het klopt dat we, met name met de draadloze besturing, nog aan het kijken zijn hoe het goed kan werken. Dat ging niet in één keer goed. Dus opnieuw testen en kijken of het nu wel goed werkt.
Dat kan helaas alleen op rijdagen, maar er wordt nu wel voor een betere back-up gezorgd.

Ja, we hadden voor deze discussie ook email kunnen gebruiken om het privé te houden, helemaal mee eens.
Ik wist ook niet hoe het balletje zou rollen, maar had er wel het vertrouwen in dat dit niet uit de klauw hoefde te lopen.

Het is nu eenmaal logisch dat we, ook binnen deze groep, niet allemaal dezelfde mening en voorkeur hebben, maar het is wel belangrijk hoe we daar samen mee omgaan.
Zolang wij oprecht zijn en elkaars mening respecteren kunnen wij m.i. dit soort zaken prima via het forum laten lopen.
Zodra het persoonlijk wordt en er oordelen en veroordelingen of nog erger komen, dan wordt het een andere zaak.

Van mij mag iedereen gerust meelezen, dan kunnen ze ook zien hoe we binnen de BMB met elkaar omgaan als het een keer iets minder leuk is.
Want ook dat hoort er helaas nu eenmaal bij.

Nogmaals, ik heb er begrip voor en vind het jammer dat je er deze keer niet bij bent, maar hopelijk de volgende keer wel gewoon weer.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 18:33:36 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1886 Gepost op: 04 July 2016, 15:45:06 »
Zo, na de vakantie even de discussie van de laatste twee weken nagelezen. Ik voel bij mij de noodzaak om hier ook even op te reageren. Ik ben me ervan bewust dat mijn woorden op een forum (of per e-mail) mogelijk wat dwingender opgevat kunnen worden dan in een persoonlijk gesprek.

De opstelling
Volgens mij was het doel van de BMB het rijden met Britse treinen in een Brits landschap. Ik heb zelf niet de behoefte om veel meters op kale planken te maken. Dat betekent dat de aanwezigheid van (aangeklede) bakken de hoogste prioriteit heeft. Het doel van de fiddle yard is om treinen op de baan te kunnen zetten, tijdelijk te kunnen parkeren of van de baan te halen, zonder daarbij het overig treinverkeer te beïnvloeden. Wat mij betreft daarbij een belangrijke toepassing. Alle andere toevoegingen zijn in een aantal gevallen handig, maar wat mij betreft ondergeschikt.

De prioritering wat mij betreft:
Minimum:
- Bakken met kleine bogen
Toevoegingen in volgorde van belangrijkheid:
- Fiddle Yard
- Keerlussen
- Grote bogen
- Andere rijlengte vergrotende voorzieningen
Dat betekent dat we inderdaad nog een uitdaging hebben t.a.v. het gebruik van de grote bogen.

De bak van Ray
We moeten ons erbij neerleggen dat Ray niet zomaar zijn bak mee kan nemen en momenteel afhankelijk is van de deelname van Rob aan een rijdag. Als Rob er niet is, dan is de bak van Ray er in principe ook niet. (afhankelijk van de locatie)

De bak van Michael
Herkenbare dilemma's. Ik ben zelf ook meer geïnteresseerd in zijlijntjes en heb nog heel wat ideeën in mijn hoofd van baantjes die ik ooit wil maken. Daarbij is nauwelijks tot geen sprake van een dubbelsporige (hoofd)lijn. Ik heb mij echter destijds wel aangemeld bij de BMB om diverse redenen: De mogelijkheid om ook eens met langere treinen te kunnen rijden, loks in te kunnen zetten die op een zijlijn uit de toom vallen en natuurlijk de gezelligheid van de andere Anglofielen. Hiermee committeer ik mij ook aan het feit dat ik een deel van dubbelsporige lijn maak en mijzelf verplicht hier ook mee aan de gang te gaan. Andere projecten schuif ik daarmee op een wat langere baan. Michael zal inderdaad moeten kijken of het thema van een dubbelsporige lijn (zowel bij de BMB-baan of BNLS-forumbaan) echt wel hetgeen is wat hij zou willen maken. Dat is een overweging die hij zelf moet maken.

Rijdag 20 augustus
Gezien het aantal deelnemers, transportproblemen, vloerbescherming en aanmeldprocedures vraag ik mij af of de locatie in Venray de beste optie is voor deze rijdag. Het idee was om de rijdag erna (november) bij de EMV te houden. Ik wil nu voorstellen om de rijdag van augustus te verplaatsen naar de EMV in Best. De locatie in Venray is mogelijk handiger voor de rijdag in november als er meer deelnemende bakken zijn. De ruimte bij de EMV is beperkt. Dit kan bij meer deelnemers, net als in Breda, leiden tot het probleem dat enkele bakken niet in de baan ingepast kunnen worden. Op deze manier is er ook wat meer tijd om een oplossing voor het transportprobleem van de grote bogen te zoeken.

Groeten,
Werner

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1887 Gepost op: 04 July 2016, 16:02:05 »
Ik wil mij niet met de verdere discussie bemoeien maar wil alleen even op deze opmerking reageren:

....Het transport van modelbanen in huuraanhangertjes zijn in mijn ogen een drama.. Het kost ten eerste gewoon veel geld en ten tweede geeft het altijd schade.

Ja en nee. Ik heb diverse banen vervoerd over de afgelopen 17 jaar. Dat heb ik gedaan in auto's, busjes en ja, ook huuraanhangers en door heel Europa. Mits je daar wat regeltjes hanteert gaat dat prima, zelfs in huifaanhangers. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de kleinste huif-tandemasser. Die zijn prima achter een middenklasser te hangen en lopen prima achter de auto. De laadruimte is voor de meeste projecten meer dan genoeg.
De schade ontstaat eigenlijk altijd door niet goed vastzetten en verkeerd inladen. Als je daar op let gaat dat gewoon goed, ook over grote afstanden.

Zelfs gisteren een modelbaan opgehaald en probleemloos over 150 km vervoerd, zonder schade (4 bakken plus toebehoren):

20160703_133518 by Ronald-45, on Flickr

In deze aanhanger:

20160703_204447 by Ronald-45, on Flickr

Ja, een stukje reclame en dat mag want deze firma heeft (bij ons in ieder geval) de zaken altijd prima voor elkaar met goede aanhangers voor een goede prijs. Deze heeft 35 euro gekost en mocht vrijdagmiddag opgehaald worden en zondagavond weer terug. Vind ik een nette prijs.

Dus; gewoon prima te doen. Enige nadeel is de snelheidsbeperking maar binnen Nederland lijkt mij dat het minste probleem ;)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1888 Gepost op: 04 July 2016, 17:04:05 »
35 euro voor een heel weekend is zeker een nette prijs, Ronald.
Hier ter plekke zou ik meer dan het dubbele kwijt zijn.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1889 Gepost op: 04 July 2016, 20:10:55 »
@Werner,

Prima bijdrage over de huidige situatie, ik kan me er helemaal in vinden  (y). Ik ben er van overtuigd dat we er wel uit gaan komen.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders