Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams  (gelezen 12521 keer)

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Hallo,

Hierbij wil ik graag mijn Britse 00 baan South Hill voorstellen. Na vele omzwervingen en talloze plannen, moet dit dan (uit)eindelijk mijn (te bouwen) baan gaan worden.

De aanzet tot deze baan werd op woensdag 15-4-2014 gegeven door Leen (St00mboy), toen hij in het Britse Litter-bin topic een gooi deed naar een poging, om in navolging van de BNLS forum baan (met enkele Brits geörïenteerde deelnemers), te komen tot een BNLS BMB, Beneluxspoor Britse Module Baan. Dat idee leek me op zich wel interessant. Ik worstelde in al mijn plannen met de grootte en dan vooral de diepte er van, de kosten die er mee gemoeid gaan, de bouwtijd, de transporteerbaarheid i.v.m. met shows/beurzen, en er waren/zijn interesses te over, in verschillende schalen, uit verschillende landen, uit verschillende periodes en met verschillende modaliteiten. Mede daardoor ben ik te vaak van plan gewijzigd, gevolgd door ontwerpen, kopen, nieuw ander plan, verkopen, ontwerpen, kopen, nieuw andere plan, verkopen, etc .........

Mijn plan heb ik in slechts 1 middag in ruwe opzet bedacht en met wat adviezen en tips hier op het BNLS Forum in een week kunnen rijpen tot een goed definitief plan, dat een hoop van mijn interesses samenvoegt, in maatvoering ideaal is, ook geschikt is voor transport naar elders, qua kosten in etappes gebouwd kan worden en door de mogelijkheid tot aanleveren van bouwpakketten voor de diverse segmenten/bakken en dankzij deelname aan een groepsproces, me eindelijk makkelijk op gang moeten krijgen en op gang houden.

De zichtbare baan zal uit 4 aaneengesloten BNLS BMB modules bestaan. Deze modules kunnen tussen 2 bijbehorende BB'en ingevoegd worden in de BNLS BMB, maar i.p.v. de BB'en, m.b.v. 4 hoekmodules ook gekoppeld worden aan 4 achter de baan liggende FY modules, die de baan ook een geheel zelfstandige baan laten zijn.

Qua interesses is de keuze voor Brits voorbeeld nu dus verkozen, boven die uit eigen land en uit andere buitenlanden. De baan zal echter zowel een trein element (op module niveau 0, maar fysiek op een verhoogd niveau) bevatten, als ook een tram element (op een negatief module niveau, maar fysiek op straat niveau) bevatten. Dan heb ik daar mee dus het heen en weer hikken tussen trein (met ruime bogen) en tram (met de mogelijkheid tot krappe bogen) uitgebannen. Qua schaal ben ik er achter gekomen dat je met N op een oppervlakte wel veel kan, maar het is me persoonlijk toch allemaal wat te klein en te weinig gedetailleerd, danwel de baan detaillering is vaak grover.

Met deze baan houd en heb ik binding met BNLS, BNLS Litter-binners, BNLS BMB'ers, Nederlandse modeltrammers, Britse modeltrammers, Duitse modeltramners en mijn Britse treinvereniging DEMU. Vele vliegen in 1 klap.

De baan stelt een fictieve locatie voor in South Londen, tussen late 50'er jaren en late 60'er jaren. De naam South Hill is geïnspireerd door de stationsnamen Herne Hill, Tulse Hill en Streatham Hill, en het simpele feit dat het een fictieve locatie in South London betreft, grofweg in de buurt van die 3 echt bestaande stations. Het spoor loop hier geheel op een stenen viaduct. Op de middelste 2 bakken zullen de perrons van station South Hill komen te liggen, wat 2-sporig uitgevoerd is. Op de eerste en laatste module zullen de wisselstraten voor/na het station komen te liggen. Hier is ruimte voor 4 sporen naast elkaar, die ook als zodanig uit beeld zullen verdwijnen. Doet de baan mee in de BNLS BMB, dan is de hele baan een 2-sporige lijn, met links en rechts van het station en voor en achter de 2-sporige lijn, korte opstelsporen. Staat de baan op zichzelf, met eigen FY, dan is de baan links en rechts van het station een 4-sporige lijn, met de buitenste 2 sporen de zgn. Slow Lines en de binnenste 2 sporen de zgn. Fast lines. Door ruimtegebrek is het station slechts 2-sporig gebouwd en zijn de wisselstraten aan beide zijden van het station bedoeld om even van 4-sporige baan over te gaan in 2-sporige baan en daarna weer terug over naar 4-sporige baan. Treinen zullen de wat korte locals zijn die stoppen en de wat langere fasts/longdistances zjin, die niet stoppen. Een verdwaalde goederentrein zal voor variatie zorgen. Op straat niveau ligt er voor het station een dubbele tram halte, met vanuit beide rijrichtingen ook een keer-/wachtspoor. Er zullen dubbeldekstrams rijden, waarvan ik al zo'n 30 bouwpakketten heb liggen. Dat de trams in London in het echt maar tot 1952 reden, laat ik gemakshalve buiten beschouwing. Er zullen ook statische Routemaster dubbeldeckers aanwezig zijn. De tramlijn verdwijnt zowel naar links als naar rechts schuin onder het station door buiten beeld, met achter/onder de wisselstraten opstelsporen en op de BB'en/hoekmmodules een keerlus. Aansturing zal m.b.v. DCC en PC besturing zijn. De FY bevat per rijrichting 2 lange wachtsporen en ook 2 wachtsporen die bi-directioneel zijn. In 1 overgangsboog zal een spoor sectie als test/programmeer spoor inzetbaar zijn. Een los spoor met de zelfde functie komt te liggen onder het station.

Om kosten te spreiden en niet te lang met een niet inzetbare baan te worstelen, kan deze baan in verschillende etappes gebouwd worden. De 1e fase is het straatniveau met tram netwerk. Rustig op mijn gemak 4 modules bouwen en 2 BB'en en daarna het tram deel. Met zelfbouw rails op het zichtbare deel en op het niet zichtbare deel Peco code 75 of misschien ook daar wel zelfbouw. Gevolgd door aankleding van de baan, inclusief de buitenzijde van het spoorviaduct en perrons. Vanaf dat moment kan de baan met goed fatsoen, als standalone trambaan functioneren. De 2e fase is het aanbrengen van de sporen op de 4 modules en 2 BB'en, inclusief de bijbehorende besturing en aankleding. Als dat gereed is, kan de baan meedoen met de BNLS BMB of als standalone trambaan functioneren, met stationaire treinen op de baan. De 3e fase is het bouwen van de boogbakken en de FY bakken, compleet met spoor en aansturing. Als 4e fase hoef ik me dan pas druk te maken om het aanschaffen van eigen treinen.

Anyway ...... hier is het ontwerp. De 1e versie is zoals de baan in de 2 opstellingen te zien zal zijn. De 2e versie is met op de rondlopende variant alleen de zichtbare sporen ingetekend en op de BNLS BMB variant alleen de tramsporen ingetekend.

Naar rechts is richting The City of London, naar links naar het zuiden. Donker blauw = UP Fast, licht blauw = UP Slow, donker groen = DOWN Fast, licht groen = DOWN Slow, rood = Bi-directional, oranje = Test-/Programmeerspoor, paars = zichtbare (zelfbouw) tramsporen, roze = niet zichtbare tramsporen.

Mvg, Michel

« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:44:27 door NS8714 »

Michel van den Hof

• Offline Offline
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2015, 21:02:39 »
Allen,

Afgelopen zaterdag 25-4 heb ik op de beurs in Houten een erg goed oriënterend gesprek gehad met Martin Welberg (Milocomarty, Grasjes en zo ....), over door hem te leveren houten bouwpakketten, voor alle benodigde 14 modules die uiteindelijk benodigd zijn voor South Hill als deelnemer aan de BNLS-BMB Modulebaan, als ook standalone baan zonder (voor alleen rijdende trams) maar ook met eigen schaduwstation (voor zowel rijdende trams als ook rijdende treinen).

Door technische mogelijkheden maar ook onmogelijkheden en een aantal andere praktische zaken meenemende, is het ontwerp inmiddels op een aantal punten aangepast.
De belangrijkste zijn :
- 100 mm diepere scenic modules (voor een mooiere overgang naar de achtergrond).
- een schaduwstation (FY) met rechte sporen (i.p.v met een slinger er in).
- de tram keerlussen meer naar achteren op de baan en geen opstelsporen meer in de keerlussen (want de lussen zullen zelf als opstelspoor funcioneren, met doorschuivende trams).

Dat laatste is net zoals de diverse FY sporen van Mark's trambaan Rheinberger Straßenbahn Betriebe, waar trams ook doorschuiven.

Elke lus kan 8 trams bevatten, dus minstens 16 trams zullen inzetbaar zijn.
Ruim voldoende.

Dit ontwerp is inmiddels versie 2.1 en de definitieve?

Voor de liefhebbers zowel in de normale kijkrichting (dus gekrompen door het forum), maar ook 90 graden gedraaid (zodat het forum de afbeelding niet inkrimpt).

Mvg, Michel

« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:44:59 door NS8714 »

Michel van den Hof

• Offline Offline
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2015, 20:10:07 »
Versie V2.2 met een kleine toevoeging en wat anders in beeld gebracht.

Ik heb 2 modules toegevoegd van 600 x 250 mm, om optioneel links en rechts tussen de 2 hoekmodules van de FY te plaatsen.
Thuis zal de baan opgesteld staan zonder deze extra modules en totaal 1500 mm diep zijn.
Op shows, als standalone baan, zullen de extra modules worden ingevoegd en zal de baan totaal 2100 mm diep zijn, met voldoende vrije ruimte binnen in de baan.

Daarnaast heb ik alle lijnen op breedte 1 ingesteld i.p.v. 3 of 5.
Om die dunne lijnen beter zichtbaar te krijgen, heb ik het bestand opgeslagen zonder de 50 mm grid (raster) lijnen.

Ook heb ik de dubbele lagen geheel gesplitst getekend.
De delen met roze keerlussen moeten er dus elk 2x van komen, 2 voor in de BB'en en 2 voor onder de voorste hoekmodules.

Ik denk dat ik nu wel genoeg fijngeslepen heb.

Op naar Martin Welberg voor de berg hout ........  ;) ;D :o (y)

Mvg, Michel

« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:45:23 door NS8714 »

Michel van den Hof

• Offline Offline
Ik moet met Martin Welberg nog wel een datum prikken voor de hout productie en montage, maar de prijs quote is in ieder geval al binnen.
Geen kattenpis, maar gezien mijn afwijkende wensen, de grootte van de baan en alle geleverde service, een alleszins nette prijs, en zeker waar voor mijn geld.

Ik heb een baan officieel baan logo gemaakt, gebaseerd op een Southern Region Station Totem.
Hiermee zal ik ook bovenaan de fries mijn baan presenteren.
Deze afbeelding toont het logo op 10% van de originele resolutie.

Mvg, Michel

« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:45:48 door NS8714 »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Grootse plannen! (y)

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:46:09 door NS8714 »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Michel van den Hof

• Offline Offline
Ach, ik heb er een huis met garage voor aangeschaft, in 2006 ........
Wordt hoog tijd dat er eindelijk eens een fatsoenlijke baan komt, waar ik even mee vooruit kan.
Zo groots vind ik het niet eens, maar bedankt voor de  (y)

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 20:46:19 door NS8714 »

Michel van den Hof

• Offline Offline
Al verder ontwerpend/plannend/puzzelend en verder denkend aan details van scenery en materieel, is naast wat beperkte ontwerpwijzigingen, de naam van de baan inmiddels ook veranderd.

De naam zal zijn :
Ironbridges Interchange

- Ironbridges Interchange is een lokaal station in South-London aan een secundaire spoorlijn die een verbinding vormt tussen 2 hoofdspoorlijnen.
- De op een brick-viaduct lopende lijn is 4-sporig, met 2 Fast lines en 2 Slow lines, maar t.h.v. het station slechts 2-sporig, vanwege de beperkt beschikbare ruimte.
- Aan beide zijdes van het station passeert de lijn een Ironbridge, allebei gebouwd als tribute aan (en een verkleinde copy van) de beroemde Ironbridge in Cheshire.
- Uiteraard ontleent het station hier een deel van zijn naam aan.
- Het andere deel van de naam duidt op een (lokaal) overstap station, in dit geval op zowel buslijnen alsook tramlijnen.
- Het is 1967, en London Transport heeft in South-London de trams dus niet in 1952 afgeschaft zoals elders in de stad, maar in beperkte mate gemoderniseerd.
- De tram is in South-London blijven bestaan als compensatie voor het gebrek aan Underground lijnen in dit deel van de stad.
- De tramlijnen volgen Ironbridges Road, met voor het station een vrijliggende halte, met links en rechts ervan 2 kleine busstations.
- Pal achter het station ligt London Transport - Ironbridges - Tram and Bus Depot.
- Trams zijn van de types Feltham en vooral omgebouwde/gemoderniseerde Cissie versies, voorzien van een pantograaf i.p.v. een trolley pole.
- Bussen zijn voornamelijk vrij nieuwe Routemasters van de types RM en RML.

- Over de Slow lines zien we lokale 2- en 4-delige treinen rijden die allen op het station stoppen, bestaand uit 2-EPB, 2-EPB+2-EPB of 4-VEP.
- Over de Fast lines zien we interregionale 4- en 8-delige treinen rijden, waarvan de 4-delige stoppen en de 8-delige passeren, bestaand uit 4-CEP of 4-CEP+4-CEP.
- De treinen op de Slow en Fast lines zullen elkaar in beide richtingen om en om afwisselen en een hoogfrequent treinen aanbod laten zien.
- Minder vaak komen via de Fast lines een loco getrokken boottrein (met Mk1 en Mk2 rijtuigen) en een milk goederentrein langs met 6-wheel milk tankers.

- Het materieel zal voor een deel nog BR (SR) Green zijn en voor een deel al BR Blue, allen (al) voorzien van SYP of FYP
- Locomotieven zullen zijn van de Classes 20, 33, 37, 71/74 en 73.

Dit is een verkleinde uitvoering van het ontwerp van de BR (SR) Station-Totem, die ik boven de baan zal gaan gebruiken.
Alleen de tekst in het bovenste deel is nog niet 100% definitief, de rest zal zo blijven.

Mvg, Michel

« Laatst bewerkt op: 27 May 2015, 00:53:11 door Michel van den Hof »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Nounou,
erg ambitieus allemaal.
Leveren die gebogen wissels geen problemen op?

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Terechte vraag... Ik heb daar ook al mijn neus aan gestoten.
De Hornby gebogen wissels geven gelukkig geen problemen.
Loc's gaan er in beide richtingen zonder problemen over heen.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

• Offline Offline
Ach ambitieus ...... Hoezo eigenlijk? Ik heb er in 2006 een groot huis voor gekocht met een garage die puur bedoeld is voor de baan. Dit wordt mijn enige baan, die toevallig ook met zijn zichtbare deel, deel kan nemen aan de BMB. En trein en tram, ach, trein en trein op 2 niveau's is heel normaal toch!?!?! Een zichtbare baan van 4,8 x 0,65 m en 1 schaduwstation, dat valt allemaal best mee toch?

Ik zou niet weten wat het probleem is met de bebogen wissels, ze zijn behoorlijk ruim. Als materieel hier niet mee overweg kan, zit het probleem eerder daar in.

Mvg, Michel

Simplex

• Offline Offline
Als materieel hier niet mee overweg kan, zit het probleem eerder daar in.

Correct me if i'm wrong..... but

Het donderblauwe en groene spoor zijn de sporen waar je mee aansluit op de BMB toch?
Dat betekent dat er dus materieel van anderen overheen rijd. En aangezien er al eens
een hoop gebakkelei is geweest over materieel wat niet wilde rijden op de bouwsels van een
ander. Zou ik je laatste opmerking even nuanceren... Ga eerst maar eens testen, er
zijn vast wel deelnemers die je een ontsporings gevoelige machine willen lenen.
Mvh Steef

Michel van den Hof

• Offline Offline
Ook al gaat het om materieel van anderen, dan nog maakt dat wissels niet incorrect. Bij goed gelegde rails ligt ontsporen in de regel aan verkeerde BTB of te weinig bewegingsvrijheid van bewegende delen en assen.
Maar uiteraard wil ik binnenkort best wel proef leggen en proef rijden met gevoelig materieel.
Het is echter een baan die ik thuis permanent wil kunnen gebruiken met eigen (of bezoekend) materieel, die als geheel ook naar shows kan EN waarvan het zichtbare deel kan deelnemen aan de BMB.

Michel
(via mobiel)

Simplex

• Offline Offline
Lees even mijn stukje terug, het gaat niet om 'de wissels'. Maar om het
eventuele probleem wat het kan leveren als je met elkaar gaat rijden.

Beter een paar uurtjes investeren, dan kwaaie koppen aan de bak..
Mvh Steef

Michel van den Hof

• Offline Offline
Waar gaat het dan precies om Steef?
Uiteraard is het streven probleemloos tevreden kunnen rijden.

Michel
(via mobiel)

Simplex

• Offline Offline
Zie pb, beter dan in een draadje.
Mvh Steef