Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.  (gelezen 4987 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2015, 19:04:47 »
Kom ik ook met een vraagje
Voor die snor WW 2 begon was het (dacht ik) DR
Na WW2 hebben de russen een stukje geconfisceerd en werd dus het Oost deel DR
Maar de DB kwam later
Was het westen dan (weer)DRG of DR en later DRG (lekker verwarrend)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2015, 19:07:24 »
Zie de wiki:

Vanaf 1946 werkten de Reichsbahndirecties in de Britse zone en de Amerikaanse zone samen en verplaatsten onder de naam Deutsche Reichsbahn im Vereinigten Wirtschaftsgebiet in 1947 hun hoofdkantoor naar Offenbach am Main. Na de stichting van de Bondsrepubliek Duitsland in 1949 ging de Reichsbahn in de Franse sector samen met de andere Reichsbahn van de Britse en Amerikaanse zone op 7 september 1949 over in de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). De spoorwegen in het Saarland kwamen in 1957 bij de Bundesbahn.

In de Duitse Democratische Republiek bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd, voornamelijk omdat de geallieerden bij het Akkoord van Potsdam het treinvervoer in geheel Berlijn hadden opgedragen aan de Deutsche Reichsbahn. Bovendien stond de grond waarop de spoorlijnen en stationsgebouwen gelegen waren, tot aan de hereniging van Duitsland op naam van de vooroorlogse Deutsche Reichsbahn. Door het handhaven van de oude naam liet de spoorwegmaatschappij van de DDR haar rechten gelden in West-Berlijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2015, 19:13:17 »
Dus kan je tot 1957 met zowel DB als DR door elkaar rijden
En dus ook nog oost en west duits materieel met de zelfde (DR) aanduiding

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2015, 19:53:57 »
Ja, je moet dus wel duidelijk verschil maken - in de na-oorlogse situatie - tussen DR-wagens uit de DDR en DR-wagens uit de eerste jaren na de oorlog in het westen. Bij deze laatste groep staat er meestal duidelijk op de wagens uit welke zone ze zijn (USA-Brits of Russisch of Frans). Deze 'zone-wagens' zie je in de eerste na-oorlogse jaren tot een aardig eindje in de jaren vijftig inderdaad overal op het DB-spoor. Uiteraard werden ze in de loop der tijd veranderd in DB-wagens. Vrijwel alle modelspoorfabrikanten maken wagens uit deze zone-tijd, die echter wel het nadeel hebben van een behoorlijke tijdbeperking qua inzet. Rond 1956 zijn de meeste van deze wagens met deze opdruk toch wel van het spoor verdwenen.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2015, 21:57:38 »
Tot de conclusie dat wagons van de DR wel degelijk op BRD-sporen terechtkwamen waren we eerder al gekomen, zie de hierboven gegeven link naar de desbetreffende plek in mijn draadje en, indirect, de link naar een discussie op DSO. Maar goed, dat terzijde.
Ik vond nog een leuke foto (wel meer trouwens, maar ik kan moeilijk het hele boek kopiëren) in:

Von Ellrich nach Ottbergen
DIE LETZTEN DAMPFLOKS
zwischen
HARZ UND WESER

van Wolfgang Hecht
Motorbuch Verlag Stuttgart, 2e druk 1986



044 390 met in de trein op de tweede positie een gesloten wagen van de CFR (Caile Ferrate Romane)

Gezien het EDV-nummer van de lok zal de foto begin jaren zeventig genomen zijn (geen datum vermeld bij de foto).
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 23:41:15 door 44. Reden: ivm tikfout »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2015, 23:34:10 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2015, 10:45:15 »
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd
maar in feite wist ik antwoord zelf al
al DR materieel was OPW of RIV,en vrij inzetbaar
al de import en export van en naar West berlijn ging met de DR
dat alleen al was gigantisch
in de zonetijd reed men over elkaars net,daarna ook
als een wagon uit ddr naar polen gegaan was,OPW land,mocht polen
de wagon weer terug beladen naar de BRD en pas daarna kwam de
wagon terug -

sneltreinen idem
in begin reed men de treinen naar brd met DDR materieel
moest vaak in Brd gerepareerd worden
toen werd het vaak DB materieel
een 01.5 van bebra met 13 DB wagons en geduwt door een 44 olie db

enige uitzondering in goederenpark die niet de grens over mochten
de Gs voor troepentransporten,kachel en opklapbedden
die bleven aan DR kant in binnenland of alleen naar OPW
de DB gebruikte sowieso hiervoor D trein wagons
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2015, 13:30:21 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Je kan DB stomers met gemixte goederentreinen DR/DB laten rijden
maar ook E50,E40,E41 of V200,V200.1,V160 en V100
en andersom ook
DR loks,bv ook stoom met grotendeels DB wagons
alles kan en is correct  (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2015, 14:27:22 »




 (y) (y) (y) (y)

Met spoorse groet
Mart
« Laatst bewerkt op: 23 April 2015, 14:38:47 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2015, 16:15:57 »
Je kan een 01.5 met Silberlinge laten rijden, zolang ze beide uit het juiste tijdperk zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2015, 16:54:41 »
Dan ga ik eens lekker puzzelen wat ik heb , en kan combineren (y)
de rest gaat dan lekker of in de voorraad doos, of weg en vervangen door de juiste  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #26 Gepost op: 25 April 2015, 16:07:52 »
Citaat van: Rotterdam
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum

Citaat van: MartOnTheWeb
...maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.

Ik ook, daarom heb ik even gezocht, en het volgende draadje gevonden (op grond van de naam van draadjesstarter ga ik er van uit dat dit het bewuste draadje is): .?? dr gueterwagen auf db strecken

Citaat van: Rotterdam
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd

Zou je de betreffende links kunnen geven? Behalve bovengenoemd DSO-draadje heb ik, noch op de fora H0-Modellbauforum.de, Railroad24.de, Modellbahn-Community.net, noch op het Stummiforum iets kunnen vinden. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.