Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 18:40:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.  (gelezen 5054 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2015, 19:04:47 »
Kom ik ook met een vraagje
Voor die snor WW 2 begon was het (dacht ik) DR
Na WW2 hebben de russen een stukje geconfisceerd en werd dus het Oost deel DR
Maar de DB kwam later
Was het westen dan (weer)DRG of DR en later DRG (lekker verwarrend)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11698
    • Mijn fotoarchief
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2015, 19:07:24 »
Zie de wiki:

Vanaf 1946 werkten de Reichsbahndirecties in de Britse zone en de Amerikaanse zone samen en verplaatsten onder de naam Deutsche Reichsbahn im Vereinigten Wirtschaftsgebiet in 1947 hun hoofdkantoor naar Offenbach am Main. Na de stichting van de Bondsrepubliek Duitsland in 1949 ging de Reichsbahn in de Franse sector samen met de andere Reichsbahn van de Britse en Amerikaanse zone op 7 september 1949 over in de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). De spoorwegen in het Saarland kwamen in 1957 bij de Bundesbahn.

In de Duitse Democratische Republiek bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd, voornamelijk omdat de geallieerden bij het Akkoord van Potsdam het treinvervoer in geheel Berlijn hadden opgedragen aan de Deutsche Reichsbahn. Bovendien stond de grond waarop de spoorlijnen en stationsgebouwen gelegen waren, tot aan de hereniging van Duitsland op naam van de vooroorlogse Deutsche Reichsbahn. Door het handhaven van de oude naam liet de spoorwegmaatschappij van de DDR haar rechten gelden in West-Berlijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2015, 19:13:17 »
Dus kan je tot 1957 met zowel DB als DR door elkaar rijden
En dus ook nog oost en west duits materieel met de zelfde (DR) aanduiding

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2015, 19:53:57 »
Ja, je moet dus wel duidelijk verschil maken - in de na-oorlogse situatie - tussen DR-wagens uit de DDR en DR-wagens uit de eerste jaren na de oorlog in het westen. Bij deze laatste groep staat er meestal duidelijk op de wagens uit welke zone ze zijn (USA-Brits of Russisch of Frans). Deze 'zone-wagens' zie je in de eerste na-oorlogse jaren tot een aardig eindje in de jaren vijftig inderdaad overal op het DB-spoor. Uiteraard werden ze in de loop der tijd veranderd in DB-wagens. Vrijwel alle modelspoorfabrikanten maken wagens uit deze zone-tijd, die echter wel het nadeel hebben van een behoorlijke tijdbeperking qua inzet. Rond 1956 zijn de meeste van deze wagens met deze opdruk toch wel van het spoor verdwenen.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2015, 21:57:38 »
Tot de conclusie dat wagons van de DR wel degelijk op BRD-sporen terechtkwamen waren we eerder al gekomen, zie de hierboven gegeven link naar de desbetreffende plek in mijn draadje en, indirect, de link naar een discussie op DSO. Maar goed, dat terzijde.
Ik vond nog een leuke foto (wel meer trouwens, maar ik kan moeilijk het hele boek kopiëren) in:

Von Ellrich nach Ottbergen
DIE LETZTEN DAMPFLOKS
zwischen
HARZ UND WESER

van Wolfgang Hecht
Motorbuch Verlag Stuttgart, 2e druk 1986



044 390 met in de trein op de tweede positie een gesloten wagen van de CFR (Caile Ferrate Romane)

Gezien het EDV-nummer van de lok zal de foto begin jaren zeventig genomen zijn (geen datum vermeld bij de foto).
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 23:41:15 door 44. Reden: ivm tikfout »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2015, 23:34:10 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2015, 10:45:15 »
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd
maar in feite wist ik antwoord zelf al
al DR materieel was OPW of RIV,en vrij inzetbaar
al de import en export van en naar West berlijn ging met de DR
dat alleen al was gigantisch
in de zonetijd reed men over elkaars net,daarna ook
als een wagon uit ddr naar polen gegaan was,OPW land,mocht polen
de wagon weer terug beladen naar de BRD en pas daarna kwam de
wagon terug -

sneltreinen idem
in begin reed men de treinen naar brd met DDR materieel
moest vaak in Brd gerepareerd worden
toen werd het vaak DB materieel
een 01.5 van bebra met 13 DB wagons en geduwt door een 44 olie db

enige uitzondering in goederenpark die niet de grens over mochten
de Gs voor troepentransporten,kachel en opklapbedden
die bleven aan DR kant in binnenland of alleen naar OPW
de DB gebruikte sowieso hiervoor D trein wagons
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2015, 13:30:21 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Je kan DB stomers met gemixte goederentreinen DR/DB laten rijden
maar ook E50,E40,E41 of V200,V200.1,V160 en V100
en andersom ook
DR loks,bv ook stoom met grotendeels DB wagons
alles kan en is correct  (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2015, 14:27:22 »




 (y) (y) (y) (y)

Met spoorse groet
Mart
« Laatst bewerkt op: 23 April 2015, 14:38:47 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2015, 16:15:57 »
Je kan een 01.5 met Silberlinge laten rijden, zolang ze beide uit het juiste tijdperk zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2015, 16:54:41 »
Dan ga ik eens lekker puzzelen wat ik heb , en kan combineren (y)
de rest gaat dan lekker of in de voorraad doos, of weg en vervangen door de juiste  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #26 Gepost op: 25 April 2015, 16:07:52 »
Citaat van: Rotterdam
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum

Citaat van: MartOnTheWeb
...maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.

Ik ook, daarom heb ik even gezocht, en het volgende draadje gevonden (op grond van de naam van draadjesstarter ga ik er van uit dat dit het bewuste draadje is): .?? dr gueterwagen auf db strecken

Citaat van: Rotterdam
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd

Zou je de betreffende links kunnen geven? Behalve bovengenoemd DSO-draadje heb ik, noch op de fora H0-Modellbauforum.de, Railroad24.de, Modellbahn-Community.net, noch op het Stummiforum iets kunnen vinden. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.