Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.  (gelezen 4982 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Gepost op: 22 April 2015, 08:50:54 »
Ik probeer er al even achter te komen, maar de meeste magazines en boeken behandelen de goederenwagens van DB en DR (vm DDR) separaat van elkaar. Ook kan ik geen foto's vinden van DB-goederentreinen met DR-wagens.

Ik wil dus graag weten of in de tijdperken III en IV (veel) goederenwagens uit de Democratische Republiek Duitsland werden ingezet in de BRD en omringende landen. Of eindige de inzet altijd aan de Deutsch Innere Grenze?
Alvast bedankt.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2015, 09:01:58 »
Hier wordt daarover naar een DSO-draadje gelinkt

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2015, 09:26:56 »
Dankjewel, via het draadje kwam ik ook op http://www.p-labs-potsdam.de/dr-gueterwagen/liste/epoche4-5a/ terecht. Veel informatie dus.

Het blijkt dus wel dat zeer incidenteel DR-wagens meereden in DB-treinen in de BRD. Complete treinen van de DB en DR, voornamelijk zelflossers met kolen, reden wel op elkanders grondgebied.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2015, 11:31:01 »
hallo mart

mijn  specialisatie is DB/DR t/m eind jaren zeventig
ik heb doordat ik daar familie had minstens 12 keer in een interzonenzug gezeten
meestal luebeck/herrnburg maar ook via Helmstedt en Marienborn
met verbazing heb ik moeten lezen dat DR wagons niet of nauwelijks over de grens
kwamen,alle wagons van de DR kwamen naar het westen wegens de giga export
van oa meubelen voor Quelle en Neckermann en vele andere produkten.
van veel artikelen in westen wist niemand dat die eigenlijk uit de DDR kwamen
DB wagons zag je bijna op ieder rangeerstation in de DDR,andersom was het net zo.
Is nieuw voor mij dat er geen of nauwelijks DR wagons in DB treinen reden.
Wie beweert dat?

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2015, 11:46:38 »
Hallo Willem.
Uit de diverse duitstalige websites kon ik dit opmaken. Eigen interpretatie.

Ik stelde de vraag eigenlijk omdat ik enkele DR-wagens wil laten meerijden in de DB-goederentreinen.

Met spoorse groet,
Mart
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 12:08:31 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2015, 12:27:37 »
dat kan je zonder problemen doen - is geheel conform de werkelijkheid
db traject met dr wagons is tenslotte wat anders dan ns of sncb traject
met dr wagons - de gewoonste zaak van de wereld

ander voorbeeld wat weinig mensen weten
tschechie had in hamburg na de oorlog eigen kade
er reden dus ook hele treinen csd materieel naar hamburg
en bv export ddr vrachtauto's en kranen via deep sea haven hamburg-
alles met dr wagons naar hamburg
het waren dus de verkeerde personen die je een antwoord stuurden
je zag ze ook op emplacement feijenoord in jaren 60 en 70
heb ik zelf gezien
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2015, 12:59:46 »
db traject met dr wagons is tenslotte wat anders dan ns of sncb traject
Nee hoor, voor de DB, zowel als de NS als andere maatschappijen is een wagen van de DR gewoon een wagen van een andere maatschappij die vervoerd moet worden naar een bestemming. Dat er politieke verschillen bestaan tussen NL en BRD ten opzichte van de DDR staat hier los van. Er werden echter wel meer goederen verhandeld tussen de DDR en de BRD, waardoor meer wagens werden uitgewisseld dan tussen NL en de DDR. Dus het aantal wagens van de DR zal in NL lager zijn geweest.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2015, 13:49:49 »
Citaat
het waren dus de verkeerde personen die je een antwoord stuurden

Op die manier ja, helemaal duidelijk!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2015, 14:12:58 »
Toch vind ik het vreemd dat je in het overweldigende fotomateriaal van de DB-spoorwegen in tijdperk III maar heel weinig afbeeldingen tegenkomt waarin in een goederentrein zowel DB- als DR-wagens zitten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2015, 14:23:20 »
Welnu
de meeste foto's uit die tijd waren met slechte camera's en of frontaal
met alleen de lok,of schuin met lok en de eerste 2 wagons van de goederentrein.
noem me 1 reden waarom goederen uit de ddr niet naar de db mochten met dr wagons?
afgerekend werd waarschijnlijk op tonnen kilometers,er reed veel meer db materieel
naar de dr dan andersom,duidelijk,dus dr had er alle belang bij de verhouding zo gering
mogelijk te houden.er werd wel degelijk vanaf fabriek met dr wagon tot eindbestemming db
gereden.ze gingen echt aan de grens deze goederen niet overladen dr-db of bestelden
db wagons in erfurt of chemnitz om te laden.geloof er niets van

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2015, 15:07:08 »
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum
Daar zitten voldoende Experts die het kunnen beantwoorden
ben benieuwt-is interessante vraag,so wie so
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2015, 16:15:09 »
Toch vind ik het vreemd dat je in het overweldigende fotomateriaal van de DB-spoorwegen in tijdperk III maar heel weinig afbeeldingen tegenkomt waarin in een goederentrein zowel DB- als DR-wagens zitten.

Groet,
Ruud

Daarom juist, Ruud.
Dat is ook de reden dat ik verder ging zoeken.
Enfin, we weten nu het antwoord wel, maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.

Piko heeft voor Tijdperk III meerdere vier-assige grootvolume gesloten goederenwagens van de serie GGrhs, GGrhts, etc. Voor tijdperk IV de Gagms-V en de Hcqmrs-V. Dit zijn de tegenhangers van de Roco DB GGths, die bijna niet te verkrijgen is.



Met spoorse groet
Mart
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 16:19:05 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2015, 17:09:17 »
...of chemnitz om te laden.geloof er niets van

[kuch] Karl Marx Stadt dan hè.
Treinen moeten rijden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #13 Gepost op: 22 April 2015, 17:20:30 »
 ;D Scherp  ;D
Heb ik ook nog moeten leren met aardrijkskunde. Comecon, Warschaupact, DDR, Tsjechoslowakije. Allemaal veranderd.

Ik word oud...  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2015, 17:39:01 »
Zomaar wat fotogalerijen met DR wagens erin:
http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Ottbergen
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6178445 bijv foto 2, Transwaggon Laas wagens van de DR
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4270459,page=all verschillende foto's duidelijk te zien

Uiteraard zag je de wagens vooral op de lijnen die rechtstreeks goederenverkeer hadden met de DR, zoals
Ellrich - Walkenried
Schwanweide - Buchen
Oebisfelde - Wolfsburg
Probstzella - Ludwigstadt
Plauen - Hof

Andere spoorlijnen zag je ze minder, gewoon, omdat dan de spoeling dunner werd.

dirkjan