Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 15:30:21
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:27:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:27:36
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand  (gelezen 5489 keer)

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Gepost op: 19 April 2015, 12:43:32 »
Hallo allemaal,
ik heb problemen met Roco 2200 model "Anneke". De lok is de laatste tijd steeds in storing gegaan, en na het openmaken heb ik geconstateerd dat  de weerstanden verbrand zijn. Tevens zit er nog een lichtbruin iets bij (zie foto) wat ook verbrand is. (Denk ik). Hoe kan ik dit repareren ? Welke waarden hebben de weerstanden die ik moet vervangen  ? Kan iemand mij hierbij helpen ??  Alvast bedankt !!!




« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 20:02:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
vriendelijke groet,   Frederikus

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2015, 12:53:22 »
Goeden middag Frederik(us),

dat zijn geen weerstanden en een oranje ding, dat zijn de ontstoorspoeltjes en ontstoringscondensator van de motor. Heb je met deze lok digitaal gereden ? Zo ja, dan zijn ze waarschijnlijk te heet geworden door de manier waarop de decoder de motor aanstuurt. Als de motor op zichzelf in orde is, je de lok alleen digitaal wil gebruiken en de printplaat zelf ook heel is kan je de 2 spoeltjes vervangen door een draadje. De oranje verbrande condensator kan je gewoon wegknippen.

Indien je analoog rijdt, is er misschien kortsluiting geweest tussen een motoraansluiting en de andere pool van de rail (waardoor de motor werd kortgesloten). Als de storingen aanhouden, is misschien toch de motor aan vervanging toe.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2015, 08:24:42 »
Sander,
Ik ging er vanuit dat de twee dingen weerstanden waren (ze leken er in ieder geval wel op).
Ik heb je raad opgevolgd en jawel .. de lok doet het weer.
Sander bedankt voor je snelle en daarbij goede raad, ik ben er blij mee ! 
vriendelijke groet,   Frederikus

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2015, 18:08:13 »
Het is ook niet zo'n ramp hoor, dat je die dingen voor weerstand aanziet ;) Ze lijken er verdomd veel op en alleen als je net wat meer verstand hebt van elektronica weet je dat het smoorspoeltjes zijn.
Als je de printbaantjes volgt, kun je vaak wel zien wat een onderdeel precies doet (en dus wat voor onderdeel het is).

@ Sander: ik denk eigenlijk eerder dat de tantaal (dat oranje ding is een tantaalcondensator) in sluiting is gaan liggen. Tantaaltjes zijn nogal gevoelige dingen maar hebben ook een nogal beperkte levensduur in vervelende gevallen. Als je geluk hebt, lopen ze alleen maar op of af in capaciteit, als je pech hebt gaan ze steeds meer een kortsluiting vormen, waarbij ze op het toppunt spectaculair kunnen vlammen.

Vervolgens krijgen de smoorspoeltje de sluiting op hun dak, die dat op hun beurt niet leuk vinden en ook het loodje leggen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22536
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2015, 18:50:35 »
Ik heb niet bijzonder veel verstand van elektronica, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat Roco tantaalcondensatoren voor motorontstoring gebruikt. Die dingen zijn polariteitsgevoelig.
Blijft de vraag waarom de boel is doorgebrand. Je merkt het wel als het toch aan de motor ligt. De decoder gaat vanzelf in de beveiliging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2015, 19:00:11 »
Het leek mij op het oog ook al geen tantaal ook al is de foto wat wazig wat dat betreft. En het is inderdaad ook
geen logische keuze om daar een condensator met een plus en een min toe te passen. Op kleur zou ik dan ook
bij een redelijk standaard ceramische condensator uit komen en die hebben niet de reputatie snel stuk te gaan.

Dat tantalen gevoelig zijn klopt inderdaad en de manier van stuk gaan klopt ook met het verhaal van Menno.

De spoelen zijn overduidelijk te heet geweest en mogelijk de decoder ook zodat de condensator daar z'n kleurtje
van gekregen heeft. De C niet uit zich zelf heet geworden in ieder geval, dan verkleurt dit type egaal.
Groet, Ronald.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2015, 19:32:25 »
Als herintreder heb ik me intussen ook al enigszins verdiept in het digitaliseren en overal lees ik dat bij het inbouwen van een decoder de smoorspoelen moeten worden verwijderd en/of overbrugd met een draadbrug en dat de condensator(en) moet(en) worden verwijderd.
Ligt het hier nog aanwezig zijn van deze componenten niet aan de basis van deze storing?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22536
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2015, 19:39:43 »
Misschien niet, misschien wel. Het verschilt per decoder wat wordt geadviseerd. Maar dit type ontstoring hoeft in de regel niet te worden verwijderd. Mijn 2200'en rijden al jaren aldus gedigitaliseerd rond. Het zou ook niet erg plug en play zijn als je na het inprikken van een decoder alsnog met de soldeerbout aan de gang moet. Soms laat een loc zich niet goed regelen door een bepaald type decoder en dan kan het verwijderen van de ontstoring helpen. De combinatie Trix 6400 en LokPilot is een goed voorbeeld.

Bij loks zonder stekker haal ik het spul weer wel weg. Je bent dan toch bezig en daarmee worden motor en verlichting in één moeite door van de stroomafname geïsoleerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: problemen met Roco 2200
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2015, 19:46:21 »
Verhelderend Henk, in de basis kunnen bij een door de fabrikant digitaal voorbereidde loc, de ontstoringscomponenten dus blijven zitten?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22536
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2015, 20:35:40 »
Ja, dat is de bedoeling. Soms zitten de ontstoorcomponenten op de dummyplug en dan zijn ze na digitaliseren dus weg. Maar anders gewoon laten zitten en dat gaat in de regel goed. De fabrikanten hebben dat zo bedacht.
Een enkele keer krijg je een model niet goed rijdend en dat kan aan de ontstoring liggen. Dikke kans dat het dan een bekend probleem bij een specifieke loc met een bepaalde decoder is en dat je bijvoorbeeld op dit forum de oplossing vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2015, 20:49:44 »
Helemaal duidelijk Henk, bedankt voor de uitleg.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2015, 23:43:35 »
Zonder het draadje over te willen nemen, maat wat is / doet een smoorspoeltje?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2015, 23:51:08 »
Een smoorspoel vormt een hoge weerstand voor hoogfrequente signalen. Het voorkomt dat stoorsignalen die ontstaan door het voken van de koolborstels zich verspreiden naar de buitenwereld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2015, 00:19:50 »
Zo als een elco de spanning constant probeert te houden doet een spoel dat met stroom.
Vandaar ook dat een elco parallel geschakeld wordt en een spoel in serie met de belasting.
Groet, Ronald.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Roco NS2200: onderdelen op printplaat verbrand
« Reactie #14 Gepost op: 23 April 2015, 07:52:56 »
Ik zou het wat simpeler willen stellen:
Een (smoor)spoel heeft een hoge weerstand voor wisselstroom en een lage weerstand voor gelijkstroom.
Een condensator heeft een lage weerstand voor wisselstroom en een hoge weerstand voor gelijkstroom.
De smoorspoelen zitten in serie tussen de koolborstels en de rails, waardoor de door de vonkende koolborstels veroorzaakte hoogfrequente (Klaas zei het al) wisselspanning niet terug naar de rails kan. De rijstroom daarentegen, kan er vrijwel ongestoord doorheen.
De condensator zit parallel over de beide koorborstels en vormt op die manier een kortsluiting voor die hoogfrequente wisselspanning, die daardoor voor het grootste deel verdwijnt. Door de hoge gelijkstroom weerstand vormt de condensator geen kortsluiting voor de rijspanning.

Dit is de simpele vorm  :) Een en ander is afhankelijk van meerdere factoren, waarbij de frequentie van de wisselspanning een grote rol speelt.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.