Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 18:39:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:04:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22

Auteur Topic: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)  (gelezen 143000 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #120 Gepost op: 16 September 2015, 10:55:22 »
Ja, rust en geduld!  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Henk Hooijmans

• Offline Offline
  • We can work it out
« Reactie #121 Gepost op: 16 September 2015, 11:25:12 »
Dit noem ik nog eens huisvlijt. Complimenten hoor  (y)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #122 Gepost op: 16 September 2015, 13:58:59 »
@Henk B. Zo'n brug is inderdaad ideaal voor voor een plotter. Het zou mij een hoop snijden en zwoegen besparen. Toch doe ik het niet. Ik vind het juist de sport om met eenvoudige technieken en middelen mooie dingen te bouwen. Op deze manier kunnen kijkers en lezers mee doen met de middelen die zij thuis hebben, ongeacht leeftijd en budget. Daarnaast is het op deze manier bouwen, voor mij ook een manier van ontspanning. Ik ben nu twee jaar met deze baan bezig en het verbaast me, ondanks mijn lage tempo, wat ik toch kan bereiken in deze tijd. En daarin zit eigenlijk de lol :)

@ Huub: Jij hebt daar best wel een punt. Ik heb bij de moderatoren een verzoek ingediend om (H0) achter de titel te plaatsen. (die 100 pagina's ga ik niet halen, daarvoor is dit baantje te klein)

@ Hijlco: Idd. :)

@ Henk H. Dank je wel, maar jij zoekt jouw materiaal ook ergens op plekken waar anderen het dumpen.  (y)

Groet,
michel

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #123 Gepost op: 16 September 2015, 14:22:23 »
................. Toch doe ik het niet.

(y) Top! Goedzo, gewoon zelf opbouwen. Zo heb ik de bruggen van Rhenen ook gebouwd. Veel werk, maar ook veel voldoening. Bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre je er tijd mee bespaart, want een snijplotter denkt niet voor je.

Uiteraard werp ik bijdezen op dat zo'n brug ook in duurzaam  ;) styreen uitgevoerd kan worden, maar ik realiseer me tegelijk dat dat geheel&al strijdig is met de titel van dit draadje.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #124 Gepost op: 16 September 2015, 15:11:49 »
Hoi Michel,

Goed bezig! (y)

Het proefstukje toont aan dat je die brug zondermeer zo kunt bouwen, goed gedaan.
Klinknagels: Floris Dilz heeft een aantal jaren geleden beschreven dat je klnknagels kunt maken door met een speld vanaf de achterzijde van het papier te prikken. Even kijken voor de juiste ondergrond (snijmat?), en na afloop doordrenken met vloeibare secondelijm.
Dit werkt goed (zelf inmidels ook toegepast).

Snijplotters ed. zou ik niet gebruiken:Kost ook een hoop tijd, maar dan achter de pc, en de resultaten hoeven niet perse beter te zijn. Je mist de voldoening van het zelf maken, dat inmense gevoel van opluchting en tevredenheid als een heel stuk klaar is.  Bij computertekenwerk heb ik dat gevoel nl. niet.

Groet,
Tjaling
modulebaan.nl

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #125 Gepost op: 16 September 2015, 16:19:25 »

Snijplotters ed. zou ik niet gebruiken:Kost ook een hoop tijd, maar dan achter de pc, en de resultaten hoeven niet perse beter te zijn. Je mist de voldoening van het zelf maken, dat inmense gevoel van opluchting en tevredenheid als een heel stuk klaar is.  Bij computertekenwerk heb ik dat gevoel nl. niet.

Groet,
Tjaling
En dat ben ik nu weer niet met je eens!
Als ik de opzet van deze brug eens bekijk dan zou de ligger uit 3 lagen bestaan
Elke ligger heeft een wederkerend patroon, dus dat is maar éénmaal tekenen en voor de rest kopieeren.
En dat voor de middelste ligger, en beide buitenste liggers.
Dus het tekenen op de PC zal even iets kosten maar dat is in een half uurtje gebeurt.
Waarbij ik er dan wel van uit ga dat er geoefend is met het programma nanocad.
de plotter zou kunnen werken op 0,1 mm nauwkeurig dus het tekenprogramma kan dat ook.
maar ik kan me ook indenken dat mensen het zelf willen snijden, maar dan nog zouden ze de basistekening in Nanocad5 kunnen maken.
Maar Michel mag dat inderdaad zelf beslissen;
Ik geef alleen aan dat het ook op een andere manier kan.
Ik heb zelf inmiddels al geoefend met de plotter en was aangenaam verrast wat er als resultaat uitkomt.
En het materiaal is ook goedkoop, ik gebruik gewoon de 0,5 mm dozen van de cruesli uit de supermarkt als basismateriaal;

maar hoe dan ook, ik vind het fantastisch wat Michel maakt en blijf dit draadje met belangstelling volgen.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 16 September 2015, 16:32:10 »
Hier bijvoorbeeld: In een kwartiertje getekend in de PC, daarna het snijden ingesteld en geplot.
Totale tijd: 35 minuten.
Het is een eerste opzet voor een abri op de modeltrambaan in aanbouw, maar de eventuele foutjes worden in het tekenprogramma aangepast.
Daarna plot ik het weer, maar je kan het net zo goed printen en op karton plakken om te snijden.
Deze is trouwens met 0,3 mm styreen gedaan, maar met 160 grams wit karton gaat het ook prima.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #127 Gepost op: 16 September 2015, 18:03:16 »
Hoi Henk,

Dank voor je bijdrage en je voorbeeld. Dat ziet er inderdaad strak uit! Ik mis jouw draadje over je budgettrambaan, maar ik zag ook dat je website ook enige lagune heeft vanaf 2013 ;).
Ik moet zeggen dat ik daadwerkelijk wel overwogen heb om het geheel uit te tekenen op de computer en het te laten plotten/laseren/ noemt u maar. Gewoonweg omdat de bouw van deze brug vrij complex is. Hoe en waar, wist ik niet, maar ik wist dat dat wel via dit forum te regelen was.

Toen ik gisteren aan het uitzoeken was hoe ik de brug zou kunnen gaan maken (je zult toch een bepaalde structuur en bouwwijze moeten uitzoeken) en ik wat aan het tekenen was en wat aan het snijden was met een net iets te bot mesje, kwam er in een opwelling het idee om de brug handmatig te tekenen, te snijden en te plakken. Dat wordt een takkewerk, maar ik denk dat ik er met veel geduld en rustig werk er een fraai bouwwerk van kan maken. Het ligt ook meer in de lijn van mijn vaardigheden.
Wat ik nu ga doen is een basistekening maken van het frame in al zijn details. Deze probeer ik zo zuiver mogelijk te tekenen op mm papier (als ik dat nog ergens heb) en uit te werken in een soort blauwdruk. Dan kan ik die laten kopiëren bij een copyshop op 250grams papier in de juiste basiskleur. Vervolgens snij ik alles los en komt het plakwerk. Daarvoor hoop ik een soort mal te kunnen maken, zodat de regelmaat ook in mijn werkstuk naar voren komt.
Ik zie het als een soort meesterstuk, om mijn diploma binnen het gilde te halen, of de kers op de taart zo je wilt ;D

Mocht het allemaal niets worden, dan weet ik wel waar ik aan kan kloppen als het gaat om plotteren, want dan heb ik ook hulp nodig met het tekenprogramma zoals Nanocad5. Mijn computerkennis komt niet verder dan Paint of een tekenfunctie binnen libre-office of MS-office. Gymp heb ik ooit eens geprobeerd maar dat werd slaande ruzie (met de computer). Dus plotteren wordt een zwaardere bevalling, want zoveel geduld ik heb met papier en karton, zo weinig heb ik dat met computers  ;)

Groet,
michel

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #128 Gepost op: 16 September 2015, 18:38:55 »
En dat ben ik nu weer niet met je eens!
Als ik de opzet van deze brug eens bekijk dan zou de ligger uit 3 lagen bestaan
Elke ligger heeft een wederkerend patroon, dus dat is maar éénmaal tekenen en voor de rest kopieeren.
En dat voor de middelste ligger, en beide buitenste liggers.
Dus het tekenen op de PC zal even iets kosten maar dat is in een half uurtje gebeurt.
Waarbij ik er dan wel van uit ga dat er geoefend is met het programma nanocad.
de plotter zou kunnen werken op 0,1 mm nauwkeurig dus het tekenprogramma kan dat ook.
maar ik kan me ook indenken dat mensen het zelf willen snijden, maar dan nog zouden ze de basistekening in Nanocad5 kunnen maken.
Maar Michel mag dat inderdaad zelf beslissen;
Ik geef alleen aan dat het ook op een andere manier kan.
Ik heb zelf inmiddels al geoefend met de plotter en was aangenaam verrast wat er als resultaat uitkomt.
En het materiaal is ook goedkoop, ik gebruik gewoon de 0,5 mm dozen van de cruesli uit de supermarkt als basismateriaal;

maar hoe dan ook, ik vind het fantastisch wat Michel maakt en blijf dit draadje met belangstelling volgen.

Hallo Henk,
Jammer dat je de kern van mijn betoog mist: de voldoening als het klaar is.
Daarbij kan de keuze van de techniek heel belangrijk zijn: zelf snijden is voor een aantal mensen prettiger dan met een computer werken.
Van Michel kunnen we zien dat hij veel tijd gestoken heeft in het onder de knie krijgen van analoge technieken, dan is een snijplotter weer grotendeels opnieuw beginnen.
Voor de verdere constructie maakt de manier waarop het materiaal gesneden wordt niets uit.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 16 September 2015, 19:22:56 »
Michel,

In principe ga je dus de lijn volgen die identiek is aan het tekenen in Nanocad.
Als je het middenstuk van de zijwand tekent en één van de zijdes metschuine zijden dan heb je het in wezen al voor elkaar.
Als je dan zoals je zegt bij een copyshop het geheel op 0,5 mm karton laat kopieren dan heb je het al zover klaar dat je zelf alleen nog moet snijden.
En dat levert je een hoop voldoening op en dat is uiteindelijk het doel van onze hobby.

Mijn draadje over de lowbudget trambaan ligt inderdaad al te lang stil.
Onder andere door een hardnekkige daklekkage, wonen in Frankrijk is dus ook niet alles!
Inmiddels ligt een deel van de nieuwe baan weer en zal ik het draadje binnekort wer gaan voeden met onder andere het maken vanachtergrondhuizen met behulp van de Portrait plotter.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 16 September 2015, 19:34:26 »
Ik volg dit met veel plezier. Je maakt een paar pracht stukjes met
veel detail, zonder een kwak euro's uit te geven. Top!  (y)
Mvh Steef

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #131 Gepost op: 16 September 2015, 23:34:46 »
Ho(i), staat in de titel...;)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #132 Gepost op: 17 September 2015, 16:41:39 »
Ik volg dit met veel plezier. Je maakt een paar pracht stukjes met
veel detail, zonder een kwak euro's uit te geven. Top!  (y)
Ja, zo hoef ik geen bestellinkjes op te halen ;D ;D Dank je wel Steef voor je compliment. Ik las bij de zuiderburen dat jij in 2016 weer op OTX ging staan? Mooi werk weer, al oogt het wel weer vlak. Ligt daar je voorkeur? Misschien tref ik je in 2016 daar weer, succes met de laatste loodjes. En gefeliciteerd, ook aan Mrs!

@Bert, Dank je wel

@Henk en Tjalling: Het speelt ook mee dat ik professioneel veel achter een beeldscherm zit te tikken. Qua werk ben ik liever praktisch aan de slag, maar daarvoor moet er eerst werkmateriaal gemaakt worden. En dat gaat het snelst en makkelijkst achter de PC.
Dus om hobbymatig nog eens achter het beeldscherm kruipen hoeft voor mij niet zo. Vandaar mijn voorkeur voor de oude technieken en ambachten ;D Niets negatiefs betreft de moderne technieken, maar het past gewoon niet bij mijn leven.

Groet,
Michel

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #133 Gepost op: 17 September 2015, 17:14:38 »
Persoonlijk vind ik een combinatie van technieken leuk. Vooral toepassen waar het het beste uitkomt. Handgemaakte muurtjes en daken geven veel sfeer.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #134 Gepost op: 24 September 2015, 14:04:03 »
Zomaar een probeerseltje: Geschilderde bakstenen. Men neme een potlood, een geodriehoek en een stukje karton.

Men gebruike enkele kleuren verf (in dit geval Vallejo):

Eerst verve men het karton grijs. Vervolgens zette men enkele hulplijnen met behulp van de geodriehoek en het potlood. Vervolgens kunne men met het potlood en de verf de bakstenen schilderen:

Het resultaat: Iets te grote bakstenen in vergelijking met een plaatje van Auhagen. Toch ben ik niet ontevreden, je hoeft de plastic bakstenen niet meer te schilderen ::) ;D:

Groet,
michel