Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Rijrichting loc wijzigen  (gelezen 8569 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #30 Gepost op: 08 April 2015, 12:16:50 »
 :( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #31 Gepost op: 08 April 2015, 12:23:48 »
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat staat toch gewoon in de eerste post?  In ieder geval vind ik het omdraaien van de loc geen oplossing, dan reageert deze tegengesteld aan de andere locs. Binnenkort ga ik hetzelfde doen, ik wil ook een 2200 die andersom staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #32 Gepost op: 08 April 2015, 12:46:18 »
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat was nou precies de vraag van jan. Hij wilde ze nu juist niet allemaal in dezelfde richting hebben.
Lezen is een kunst  ??? zeker voor jou blijkbaar. En dan ook het willen begrijpen.
Consist mode ;D
CV19 + 128 is reverse 8)
Komt ie weer met zijn consist  :-X heb je aandelen consist ofzo.

Gewoon de CV29 "truc". Niets meer of minder.

Waarom wil jij het nou altijd moeilijker maken dan het is.
Gr.
Eric

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #33 Gepost op: 08 April 2015, 12:46:47 »
Wil je altijd met meerdere 2200's gekoppeld rijden, kun je ook overwegen om een of twee dummy's te kopen. Ik heb er enkele die gekoppeld zijn met een 2 polige koppeling. Daarbij zijn de front en sluitlichten aan de gekoppelde kant uit en werken de niet gekoppelde kanten wel alsof het één lok is (y).
Sluitlichten linkerlok op Aux1 (F1), sluitlichten rechterlok door de koppeling op Aux2 (richting afhankelijk slim mappen op F1), Frontlichten ook via de koppeling. Gezamenlijke plus maken via twee diode 1N4148 op de stroomafnemers van de dummy.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 13:07:55 door ruudns. Reden: 2 polige ipv 4 polige en uitleg. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #34 Gepost op: 08 April 2015, 12:55:10 »
:( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).

Gewoon een boterhammetjes hoor, tussen-de-middag...;)

Als iedereen nu even een stapje terug doet. Jan is geholpen. Ik heb het nog even nagelezen, en je kan het echt op meerdere manieren lezen. Echter het heeft geen zin dit tot in den treure te herhalen om een gelijk te halen.
Ik stel voor dat we het hier bij laten, en dat ik volgende discussie-berichten maar gewoon zamboniseer....;)

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #35 Gepost op: 08 April 2015, 13:12:13 »
Sorry Bert, met het risico van de Zamboni, maar Jan vraagt letterlijk hoe je met cv29 de standaardrijrichting van een digitale loc kan veranderen. Hoe duidelijk kan een vraag zijn? Er is ook maar één correct antwoord. Uit niets blijkt dat Jan analoog denkt en niet zou snappen dat een digitale loc van rijrichting verandert als je hem omdraait. Uit niets blijkt dat hij zelf niet goed heeft doordacht wat hij wil op zijn rangeerbaan. Een loc omdraaien is niet de oplossing voor wat hij wil.

Ik hou ook niet van dit soort draadjes. Maar ik hou nog minder van draadjes die een hoop verwarring zaaien doordat mensen een heel andere vraag gaan beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 13:35:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6696
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #36 Gepost op: 08 April 2015, 13:21:46 »
Het CV29 verhaal is al beschreven.

Maar de consist mode wordt veel toegepast. Elke lok luistert naar het eigen adres als ze individueel rijden. Maar rijden ze samen luisteren ze naar het gezamenlijk consist adres. In elke moderne decoder is dat in te stellen incl. de rijrichting per lok en welke functies wel of niet actief zijn per lok in consist mode.

Gr, Ben.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #37 Gepost op: 08 April 2015, 13:59:53 »
wow :) Sorry haha. Bedankt iedereen voor de reacties, ik heb meerdere dingetjes geleerd!
Het idee was dus gewoon dit zeg maar:



De andere 2200 is even buiten beeld, maar de 2400 geeft het ook goed weer, 2 treinen naast elkaar, de ene met de huif naar voren, en de andere met de huif naar achter, maar voor beide is draaiknopje naar rechts en de trein rijdt naar voren.

Lot

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2015, 23:06:34 »
Was er een standaard manier waarop deze treinen in de werkelijkheid altijd reden?
Huif voor of huif achter. Of was het gewoon toevallig hoe ze stonden?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26659
    • Pagina van klaas
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #39 Gepost op: 08 April 2015, 23:42:42 »
Het was inderdaad zoals ze stonden. In het grootbedrijf draai je een loc niet zo makkelijk om.
Maar machinisten hadden wel een voorkeur voor rijden met de cabine voorop, dat gaf een beter zicht op de baan.
Een voorbeeld was de z.g. Klompentrein. Dat was een reizigerstrein met een aantal rijtuigen plan E en aan beide einden een 2200. Daardoor hoefde de loc aan het einde van de rit niet om te lopen voor de terugreis. De 2200'en stonden meestal met de cabine naar buiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Rijrichting loc wijzigen
« Reactie #40 Gepost op: 09 April 2015, 08:50:18 »
Op het laatst zijn 25 exemplaren naar België verkocht voor inzet als reeks 76 bij de aanleg van de HSL en rangeerdiensten in Antwerpen. Daar hebben ze de locs vooral paarsgewijs ingezet en dan altijd met de huiven tegen elkaar, zodat er goed zicht was vanuit de cabines.



Dat kan je dus voor elkaar krijgen met cv29 of met consist. Consist is niet de oplossing voor het probleem van Jan. Daarvoor moet echt cv29 worden gebruikt. Ik benoem dit nog even om ervoor te zorgen dat de informatie in dit draadje klopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.