Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Dubbel kruiswissel isoleren  (gelezen 4563 keer)

Lex van der Loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Dubbel kruiswissel isoleren
« Gepost op: 05 april 2015, 18:05:38 »
Hallo forumleden,

Ik heb nog een paar oude dubbele kruiswissels (DKW) van Roco liggen: twee in messing en één in alpaca (ook wel nieuwzilver genoemd)en heb op dit forum een paar draadjes gelezen over het isoleren van de beide parallelle sporen.
Ik wil eigenlijk liever niet in de rails zelf slijpen, maar wel in de doorverbindingen onder de DKW. Niet in de rails, omdat de plaats waar geslepen zou moeten worden, twee kleine railstukjes betreft, die niet zo heel goed zijn vastgemaakt. Door het slijpen blijven er vier nog kleinere stukjes over en ik ben bang dat die niet stevig genoeg vast blijven zitten.

Nu heb ik in de (oudere) messing DKW de doorverbindingen zichtbaar gemaakt en er vier doorgeslepen: twee onder het centrale puntstuk, één onder de wissel linksboven en één onder de wissel rechts beneden. Zie de onderste foto van de messing-versie. Deze messing DKW is kennelijk zo opgebouwd dat een puntstuk een doorverbinding vormt van de ene rails en dat eronder een strip ligt (die geïsoleerd is ten opzichte van het puntstuk) en de doorverbinding vormt voor de andere rails.
De hartstukken van de kruising zijn (dat blijkt na het verwijderen van wat isolatie; zie het blootgelegde hartstuk onder) elk verbonden met een doorgaande rail. Van rechts-onder naar linksboven. De verbinding die ik heb doorgeslepen is de verbinding van linksonder naar rechtsboven.
Er zijn verder geen tegenover elkaar liggende doorverbindingen, zodat dat geen begaanbare weg lijkt.

De andere DKW (van alpaca; zie bovenste foto) lijkt echter anders opgebouwd te zijn. De centrale puntstukken van de kruising zijn volledig geïsoleerd en maken geen enkele verbinding

Nu de vraag voordat ik ga slijpen in de alpaca-versie!
Kent iemand de opbouw van de alpaca versie van deze DKW?
Zitten er twee doorverbindingen onder het centrale puntstuk in plaats van één (zoals in de messing versie)?

Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo


iTrain Pro 5 op Raspberry Pi4  | Koploper94 | Intellibox 1 | DR5000 | SPROGIIv3 | Dinamo
S88 (Maaskant) | DCC Aduino servosturing wissels | OC32 seinsturing
Twee-rail | H0 | Voornamelijk Nederlands na 1945 | eigen NL-seinen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2015, 18:29:29 »
Multimeter pakken en doormeten misschien een idee?

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lex van der Loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2015, 18:43:15 »
"doormeten".
Tja, dat heb ik natuurlijk al gedaan.
Maar zolang de doorverbindingen er zijn (en ik ga nog even niet slijpen) zijn alle rails van de parallelle sporen en van de kruising met elkaar verbonden.
Dus valt er niet veel "door te meten . .
Tenzij ik iets over het hoofd zie.
 ;D

Lex.
iTrain Pro 5 op Raspberry Pi4  | Koploper94 | Intellibox 1 | DR5000 | SPROGIIv3 | Dinamo
S88 (Maaskant) | DCC Aduino servosturing wissels | OC32 seinsturing
Twee-rail | H0 | Voornamelijk Nederlands na 1945 | eigen NL-seinen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2015, 19:04:00 »
Teken even op papier uit, met wat kleuren :)  Dan weet je waar je eventueel wat verbindingen moet handhaven c.q. verwijderen. Zover ik mij kan herinneren zijn van deze roco's het puntstuk niet aangesloten. Deze moest je zelf verbinden en juist polariseren.

Een vraagje: Zitten er aan de zijkant geen "gaatjes" in de bielzen om draadjes in te steken? Bij de nieuwere roco's wissels (rocoline) zitten daar aansluitingen om het puntstuk te kunnen polariseren. Dan zou je met die aansluitingen de boel juist kunnen polariseren.

Over het isoleren van de sporen: Rijd je analoog of digitaal? Bij digitaal kan je op een andere locatie een "keerlus" in je baan maken zodat je niets aan deze wissel hoeft te doen. Dan hoef je niet te zagen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2016, 00:26:58 »
Dit draadje is oud, en het schijnprobleem is misschien allang getackeld.
Ik ga er alleen op in omdat er ook anderen kunnen zijn die zich afvragen hoe je het moet doen.

Toevallig heb ik ook zo'n ding, en ik weet dus dat hij uit elkaar kan.
Op de foto's kun je ook zien waar dat kan.
Het is even wat gepiel, want elk wissel heeft vier raillasjes. Het terug in elkaar zetten is het meeste werk.
Op deze foto zie je hoe het ding in elkaar zit:


Elk puntstuk is geïsoleerd. Elk stukje rail dat er toe doet, is geïsoleerd.
Alle puntstukken zijn van soldeerogen voorzien.
Dus wat je moet doen is  draden eraan solderen en polariseren van de puntstukken. Analoog doe je dat zonder frog juicer door telkens de puntstukken van de kruising te laten mee schakelen met de tegenover liggende wissel.

Bij de onderste foto van de topicstarter is te zien dat de kruising bewerkt is. Bij mij uitsluitend zwarte bielzen, bij hem zijn de spoorstukjes doorverbonden over de puntstukken heen (en waarschijnlijk op die plekken geisoleerd). Oftewel de puntstukken functioneren als "isofrog", en de wisselstanden bepalen de stukken met rijspanning. Als topicstarter de roco-handleiding nog heeft, kan hij daarin lezen hoe de 4 wissels onderling verbonden worden geschakeld. Maar ik denk dat dit tweedehandsjes zijn, zonder handleiding.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2016, 15:23:23 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2016, 09:04:41 »
Mooie tip, Jan Willem.

In dit geval is het weer jammer dat de originele topicstarter nooit terug gecommuniceerd heeft of de aangedragen oplossing(en) gewerkt hebben. Hij kan het nog steeds doen want hij is nog actief.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2016, 09:38:33 »
Analoog doe je dat zonder frog juicer door telkens de puntstukken van de kruising te laten mee schakelen met de tegenover liggende wissel.

Wat bedoel je hier mee?
De puntstukken van de wissels is duidelijk: op de normale manier polariseren.
Maar de puntstukken van de kruising?
Die moeten wisselen met de ingestelde rijweg, dus als alle 4 wissels op afgebogen staan (bijv. door de simpelste bediening: rechtdoor of afgebogen):  kortsluiting.
Dus hoe zie jij het  ???
Maarten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 10:18:13 »
Alle 4 de wissels afgebogen, dat moet je vermijden. In een kruiswissel staat altijd maar 1 wisselpaar afgebogen, het andere staat dan rechtuit. Normale grootbedrijfpraktijk, dan heb je dat probleem niet.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 10:51:38 »
In ieder geval kan je het zo regelen dat die kortsluiting niet ontstaat. Dat betekent dat je soms een wissel moet omzetten waar dat voor de in te stellen rijweg niet hoeft, maar dat is geen punt, zeker niet bij automatisch rijden.
Of dat ook altijd grootbedrijfpraktijk is, waag ik te betwijfelen, maar die discussie is hier niet interessant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2016, 10:56:07 »
Klopt, en in digitaal met programmasturing kun je het ook doen door het instellen van een rijweg.
Maar bij analoog bedrijf, met zo min mogelijk bedieningsknopjes (dus alle 4 tegelijk, de normale modelpraktijk) gaat die vlieger niet op.
Ook als je een wissel bedient, terwijl een andere nog verkeerd staat, is het raak.

Dus mijn vraag aan Te 2/2 blijft:  hoe heb jij het in gedachten ?

Maarten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Dubbel kruiswissel isoleren
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2016, 15:03:27 »

Het eerste wat opvalt aan deze roco is dat je hem zowel kunt gebruiken met geïsoleerde als met ge-elektrificeerde  puntstukken. Als je de puntstukken niet onder rijspanning zet, dan heb je er ook geen last van. Doe je dat wel, dan moet je weten hoe.

Het "hoe dan"  was inderdaad tekort door de bocht geformuleerd.

Om hiermee te beginnen:
Brian Lambert over de insulated en de electrofrog frog diamond crossing
Bron: http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical%20page%202.html#DIAMOND


De tekening is wat rommelig, maar toont de aanpak aan. Hij beperkt zich tot de twee diagonalen die ombeurten, en nooit tegelijkertijd berijdbaar zijn. Zijn oplossing 1 schakelaar die het berijdbare sporen tegelijkertijd verzet. Of de een of de ander staat goed, dus nooit allebei.

Er zijn dus in principe 3 rijwegen (1x rechtuit, en 2x diagonaal). Rijwegen in wisselstraten zullen veel mensen niet  beschouwen als blokken. Maar als je blokgeoriënteerd rijdt, dan wel.
Bij rijwegen over zo'n wisselstraat, staan er minimaal 2 blokrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van een diagonaal zijn die blokken bezet (ook al rijdt er maar 1 trein). Dat heet flankbewaking. Analoog geschakeld zijn er ook minimaal 2 richtingrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van de diagonaal zijn die richtingen gelijk.


Er zijn draadjes op dit forum die er uitgebreider op in gaan, zoals
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62789.0.html

of voor de mensen die meteen to-the-point willen komen, post #86:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62789.msg3221536869.html#msg3221536869

Let op: deze links werken alleen correct als je bent ingelogd.

Toevallig kwam ik draadjes over het zelfde onderwerp van dezelfde vragensteller tegen bij het dinamo users forum en bij het Koploper-forum, met dezelfde foto, en compleet met oplossing.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2016, 13:17:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail