Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 11:45:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:42:52
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Hans1963
Vandaag om 10:56:49
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:38
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 10:38:53
13 december modelspoorbeurs Houten door PBModels
Vandaag om 10:32:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:22:36
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:22:10
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 10:20:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:14:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:06:20
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 09:26:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
  

Auteur Topic: SP wil debat over mat.'64  (gelezen 12261 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #45 Gepost op: 01 April 2015, 19:38:30 »
Valt tegen hoor, een SLT 6 ( qua lengte plan t/hondekop 4 ) heeft 7 draaistellen, genoemde oude treinen 8.  ;) Scheelt dus maar 2 assen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2015, 22:54:46 »
Het wijdverspreide fabeltje doet weer de ronde...
Materieel '64 was voor die tijd een absolute revolutie. Het heette niet voor niets Treinstel Toekomst. Het was, na de zware Hondekoppen, superlicht materieel - en dat is het dus nog steeds. Modern materieel (SGM, SLT, Protos) is allemaal zwaarder. Nieuw is niet altijd beter :)
En Light is bij SLT geen inhoudelijke term, maar een marketinguitdrukking voor vernieuwend.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #47 Gepost op: 02 April 2015, 08:31:24 »
Als men zelfs al een machinist niet geloofd :)
Klinkt misschien gek maar ik ken niet van alle gebruikers hun beroep  ;D 8)

Maar blijkbaar klopt het inderdaad. Weer wat geleerd.  (y)

Groeten,
Eric (alias de poppendokter  8) )
« Laatst bewerkt op: 02 April 2015, 08:33:16 door Remunj »
Gr.
Eric

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #48 Gepost op: 02 April 2015, 11:21:19 »
Wij van jou ook niet, maar wat zeker is dat je niet bij de ns werkt... ;D
Spoor 0 adept

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #49 Gepost op: 02 April 2015, 12:42:31 »
Klopt, maar reis er wel elke dag mee.  ;D

Zoals ik gezegd ben ik poppendokter. Maar dan wel hele dure en geavanceerde poppen. Oftewel Crash test dummies.  8) ;D
En ik laat ze elke dag auto's total loss rijden. :'( 8)
Gr.
Eric

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #50 Gepost op: 02 April 2015, 13:17:41 »
Hoe kom je aan die asdrukken?

Een SLT6 weegt volgens wikipedia 176 ton, het treinstel staat op 14 assen, dan zou je heel kort door de bocht kunnen zeggen dat dat 12,5 ton per as is. Dat klopt ongetwijfeld niet (motordraaistellen vs. loopdraaistellen), maar 8,5 ton lijkt mij volstrekt onmogelijk. Overigens is het ook leuk om te zien dat SLT6, afgezet tegen plan T (beiden rond de 100 meter) maar liefst 13 ton zwaarder is, hoezo 'light'?

Volgens dezelfde redenering kom ik trouwens (weer via wikipedia) voor de LINT uit op 65 ton op 6 assen, dat zou dus 10,8 ton per as zijn.

Nog een leuke, de hondekop 4 komt uit op 13,1 ton per as tegen 12,5 ton per as voor een SLT, niet écht heel veel minder...

Hmm, gewoon even vlot berekend... zonder rekening te houden met motordraaistellen... Maar ik zal wel de mist in gegaan zijn met het aantal assen  :-X (oeps en bedankt voor de correctie)
Heußenstein : HO, DB 1957