Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
Vandaag om 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
  

Auteur Topic: SP wil debat over mat.'64  (gelezen 11985 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #30 Gepost op: 01 April 2015, 12:38:44 »
Het light in Sprinter Light Train slaat op de hoeveelheid licht in de reizigersruimtes.
Leuke 1 April grap.  (y)

Light gaat toch echt over het gewicht.
Gr.
Eric

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #31 Gepost op: 01 April 2015, 12:51:52 »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2015, 13:04:48 »
@ Remunj:

Geen 1 april grap. De SLT heet daadwerkelijk Sprinter Light Train vanwege het lichte en doorzichtige interieur met doorkijk door de hele trein. Het heeft niets met het gewicht te maken. Het is geen LightRail trein  :) Ter vergelijk, een zesje SLT is qua lengte ongeveer gelijk aan een plan T. Een plan T woog 163 ton, een SLT zesje 176 ton. We hebben het daar zelfs even op de materieelinstructie over gehad.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2015, 13:17:55 »
Apart. Ik heb toch altijd begrepen dat MAT 64 tot de zwaargewichten hoorde en nieuw materieel lichter moest zijn (Light dus). Net als in LINT.
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2015, 13:22:46 »
Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #35 Gepost op: 01 April 2015, 13:31:35 »
SLT is ook niet bedoeld voor neventrajacten, LINT wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #36 Gepost op: 01 April 2015, 13:50:27 »
Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.
In dat geval is het zware gewicht niet het probleem, maar het gebrek aan vermogen om dat boven te krijgen.

Overiegen zou ik niet weten waarom mat64 lichter had moeten zijn vanwege de heuvels in Luxemburg...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #37 Gepost op: 01 April 2015, 13:57:23 »
Dat "Light" is er gewoon door de marketing goeroes ingeflanst omdat het associaties geeft met het modewoord "Light Rail" wat immers "de toekomst" is (of was).
Precies hetzelfde als het woord "NIEUW"  op een pak wasmiddel.

Dirk

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #38 Gepost op: 01 April 2015, 14:49:48 »
Dàt, of 2.0
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #39 Gepost op: 01 April 2015, 15:24:34 »
Een baanschuiver zou alleen zin hebben als de vloer vanaf de overweg nog remafstand van een trein vergelijkbaar zou zijn met straatspoor.


Ik zou deze zin graag begrijpen.
Groeten, Ronald.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #40 Gepost op: 01 April 2015, 16:12:17 »
Lightrail wordt (bij mijn weten) niet bepaald door het gewicht van het materieel, maar door de asdruk. Een SLT heeft een asdruk van zo'n 8,5 ton en een LINT 8 ton.

Dus zoveel ontloopt dat elkaar niet.

Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.

Het relatief vermogen van een Plan V is gelijk aan die van de Benelux-hondekop.... (Plan V 508 kW voor 86 ton, Benelux-hondekop 680 kW voor 115 ton). Overigens (geheel terzijde) heeft Plan U een keer bij wijze van proef wat bergtrajecten in Oostenrijk bereden, en dit ging het materieel erg goed af - met een relatief vermogen dat lager is dan die van de Beneluxhondekop en van Plan V (736 kW voor 136 ton).

De lichtere bouw zal eerder samen hebben gehangen met voortschrijdend inzicht, een ander gebruik (sneltrein vs. stoptrein) en efficiency (een zwaardere trein heeft grotere motoren nodig en vebruikt meer energie).
Heußenstein : HO, DB 1957

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #41 Gepost op: 01 April 2015, 17:04:24 »
Hoe kom je aan die asdrukken?

Een SLT6 weegt volgens wikipedia 176 ton, het treinstel staat op 14 assen, dan zou je heel kort door de bocht kunnen zeggen dat dat 12,5 ton per as is. Dat klopt ongetwijfeld niet (motordraaistellen vs. loopdraaistellen), maar 8,5 ton lijkt mij volstrekt onmogelijk. Overigens is het ook leuk om te zien dat SLT6, afgezet tegen plan T (beiden rond de 100 meter) maar liefst 13 ton zwaarder is, hoezo 'light'?

Volgens dezelfde redenering kom ik trouwens (weer via wikipedia) voor de LINT uit op 65 ton op 6 assen, dat zou dus 10,8 ton per as zijn.

Nog een leuke, de hondekop 4 komt uit op 13,1 ton per as tegen 12,5 ton per as voor een SLT, niet écht heel veel minder...
« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 17:07:20 door zweistein »
Groeten, Ronald.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #42 Gepost op: 01 April 2015, 18:02:15 »
Leuke 1 April grap.  (y)

Light gaat toch echt over het gewicht.

Als men zelfs al een machinist niet geloofd :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6717
  • Spaar ze allemaal.
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #43 Gepost op: 01 April 2015, 18:14:25 »
Kan best kloppen, ik kan nergens vinden dat de SLT een LRV is.

Stephan.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #44 Gepost op: 01 April 2015, 19:35:38 »
Hondekoppen/apenkoppen met slt/lints vergelijken vergeet  niet dat een slt/lint minder draaistellen heeft, (jacobdraaistel) dus dan lijkt me logisch dat het per as meer weegt...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?