Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:17:08
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door hervé
Vandaag om 15:47:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24

Auteur Topic: Knorrend geluid met ESU Lokpilot v4  (gelezen 3703 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Knorrend geluid met ESU Lokpilot v4
« Gepost op: 30 March 2015, 14:58:24 »
Twee verschillende Roco locs hebben een ESU Lokpilot v4 aan boord. Zodra ik ze op snelheidsstap 1 zet maken ze een knorrend geluid, duidelijk hoorbaar en naar mijn smaak te hard. Het is meer een 'rrrrr' dan een 'zzzz'. Ook bij hogere snelheden blijft het knorren. De frequentie ervan verandert nauwelijks met de decoder stappen, vandaar dat ik niet het gevoel heb (alleen) de motor zelf te horen. Het lijkt eerder de decoder, of de combinatie decoder / motor.

In de handleiding wordt gesproken over CV 124 bit 4 voor het aanpassen van de motor aanstuurfrequentie in geval van 'a buzz'. Dat helpt echter niet.

Twee andere Roco locs hebben een Zimo decoder aan boord. Die locs hoor je niet ... ook nauwelijks als ze rijden, alleen wielgeluid.

Ik kan natuurlijk een test doen en de Zimo en Lokpilot omwisselen om te zien of het fenomeen mee gaat, of verdwijnt, of dat het aan de loc ligt (als ie met Zimo ook knort).  Maar dat is nogal een werkje. Vandaar eerst mijn vraag: is er iemand die dit herkent en is er een oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 15:05:30 door RudyB »

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
Re: Knorrend geluid met ESU Lokpilot v4
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2015, 15:30:07 »
Als t aan de instelling van de motor ligt, kun je proberen de decoder in te stellen door cv54 op 0 te zetten, en de lok op een stuk rails van 1.5-2m te zetten. Als je dan f1 in drukt probeert de decoder zelf de goeie instelling te vinden. Beschrijving staat in de handleiding bij motor settings.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2015, 16:18:45 »
Hoi Jan-Peter. Bedankt voor je reactie.

De 'autotuning' is bij beide lopi locs reeds uitgevoerd. Daar ligt het niet aan.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2015, 16:47:50 »
Om het een en ander uit te sluiten zou ik de loc eerst even analoog testen. Dus de decoder er uit. Zo weet je in ieder geval zeker of het geluid niet van de loc zelf komt.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2015, 17:57:58 »
Het knorrende geluid komt mij bekend voor.
Ik heb het bij een paar Roco trams.
Na het verwijderen van de kardanas en de kardan meenemers op motor en draatel en het daarvoor in de plaats een stuk siliconenslang plaatsen is het knorren over.
Waarschijnlijk is er één kardanas te strak gemonteerd of een meener daarvan versleten.
Als errste dat eens controleren, en zonodig de loc erns zonder aangdreven draaistellen laten draaien om te horen of je het knorren nog hoort.
De motor zal het niet zijn want één van mijn knorrende Roco trams heeft een Faulhaber motor.

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2015, 18:16:05 »
Ik raad de auto-tuning totaal niet aan. Doe het eens 10x met dezelfde loc en decoder. 10x totaal andere instellingen....

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2015, 19:33:03 »
Ik heb hetzelfde met een Lokpilot 4 Micro in een Startrain 1312 (Spoor-N)
Het geluid is meer een soort van laag gejank. In eerste instantie bedacht ik mij een geluidsdecoder te besparen, maar het wordt na enige tijd wel wat irritant.

Na het vervangen door een Zimo MX621 is het geluid weg, zonder ook maar iets in de fabrieksinstellingen te wijzigen.

Persoonlijk vind ik de Esu's een mooi product, waarbij veel mogelijk is.  Maar als je aan de CV-instellingen moet sleutelen om een loc goed lopend te krijgen, moet je wel je tijd nemen.  Het zoeken naar dergelijke ervaringen op internet is ook niet makkelijk.  Misschien is het een idee voor een separaat topic, waarbij iedereen z'n ervaringen kan delen.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2015, 19:49:59 »
Ik raad de auto-tuning totaal niet aan. Doe het eens 10x met dezelfde loc en decoder. 10x totaal andere instellingen....

Dit is wel een heel verrassend verschijnsel! En het pleit bepaald niet voor Esu.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
ESU - Zimo
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2015, 20:24:47 »
Hm, Pjotr, bij jou leek het dus duidelijk samen te hangen met de decoder. Dat komt overeen met hoe het hier is, de 2 locs met ESU maken allebei herrie, de 2 met Zimo zijn fluisterstil.

Ik zal ook maar eens de moeite nemen decoders om te wisselen ... dan weten we meer.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2015, 20:36:42 »
Wat noem jij totaal andere instellingen ?
Ik heb het wel eens uitgeprobeerd door de autotuning te gebruiken, de waardes op te schrijven, de decoder te resetten en het zo nog een paar keer te proberen. Gewoon om eens te zien wat het resultaat is.
Vond dat het iedere keer aardig hetzelfde uitkwam. Welliswaar niet steeds dezelfde waardes maar ook weer niet schokkend afwijkend.
Was met een Piko loc en de gevonden waardes kwamen redelijk in de buurt bij de waardes voor een Piko motor uit de handleiding/lokprogrammer settings.
Gaf voor mij in ieder geval een aardige basis om vanuit verder te finetunen.
Wat mij betreeft een prima functie.
Gr.
Eric

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 31 March 2015, 11:36:46 »
als het tien keer andere instellingen zijn die alle tien keer wel prima werken... tot nu toe deden alle locs die ik automatisch heb laten instellen het nadien beter dan met originele instellingen, dus per saldo werkt het zou ik zeggen. Het interesseert me geen bal hoe die decoder het doet, als ie het maar doet.  ::)

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 March 2015, 17:20:50 »
Hi All,

De ESU LokPilot 4.0 zijn over het algemeen goede decoders met veel mogelijkheden. Ze willen echter wel eens wat luidruchtig zijn. Bij mij geven vrijwel alle LokPilot 4.0 decoders een wat zingend geluid als de loc rijdt. Zodra hij stilstaat is het geluid weg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Luidruchtige LoPi4
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2015, 18:28:21 »
Vandaag op de club twee locs van de baan gehaald, een met LoPi (op 1 na zijn alle locs daarmee uitgerust) en de enige met een Zimo. Op de testbaan gezet enlusteren. Wat bleek ... de LoPi heeft hetzelfde knorrende geluid als bij mij thuis, met dezelfde frequentie. De Zimo daarentegen is stil.

Ben bang dat je gelijk hebt Dirk, de LoPi's zijn blijkbaar geluidruchtig, gelukkig alleen als ze rijden, net als ze stil staan. Het was me op de club eerder nooit opgevallen, het is een grote hal en er is altijd allerlei geluid rond de baan van aanwezige clubleden en/of bezoekers. Maar op een stiller plekje is het verschil LoPi / Zimo duideljk te horen.

Dat betekent waarschijnlijk dat mijn toekomstige locs met de stille Zimo uitgerust gaan worden. Afgezien van het autotunen doet de Zimo niet veel onder qua mogelijkheden.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2015, 23:22:24 »
En toch zint t mij nog niet  ;)

De eerst uit geleverde Lopi V4 met de originele firmware waren echt 'luid'-ruchtig. Bij de eerste update van de firmware (via de lokprogrammer software V4) is er toen ook direct merkbaar iets aan gedaan. Daarna heb ik vrij weinig Lopi's gehad die hier last van hebben gehad. Natuurlijk is voor mij al een lok erg snel stil (7 Vertikaal; iets met een wintersportuitrusting onder de trein, drie letters, laatste letter een i).

De handleiding die bij de decoder zit in de verpakking is meestal een goede indicatie hoe 'oud' een decoder is en hoe lang deze op de plank heeft gelegen. De eerste Lopi V4 die ik heb gehad kwamen met een handleiding v1.0, September 2010 (ik moest wel even zoeken). De laatste die kocht v7 van de handleiding, Nov 2013. En inmiddels zijn we alweer 5-6 updates verder.

Al geprobeerd een fw upgrade te doen?

Jan-Peter.

Overigens zou ik het verdacht vinden als je 10x de autotuning doet en 10x dezelfde waardes krijgt. De autotuning is vergelijkbaar met het pakken van een knikker uit een zak met waarden die dicht in de buurt van een optimum zitten. De emk meting om het filter JKC angt af van te veel variabellen (T, H).
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Verschil LoPi - Zimo
« Reactie #14 Gepost op: 01 April 2015, 17:44:03 »
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken waar het verschil in geluid hoorbaar is. Hangt er even van af of de mic van de camera het een beetje representatief weer kan geven.

EDIT: Video is gemaakt, dit is de link.

Waarschijnlijk wel nodig om het volume van de PC tablet of phone flink open te draaien om uberhaupt iets te horen ... ik had geen "Bruel&Kjear" mics op de plank liggen :)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2015, 11:18:54 door RudyB »