Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Lima-Piko Frankenstein Hondekop  (gelezen 53698 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2015, 16:25:50 »
Gister beetje geplamuurd.
Vandaag beetje geschuurd.

Vraagje: iemand een plaatje van de dakopbouw van de Grote Coach?
Bv handleiding van Taco iod?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #31 Gepost op: 17 april 2015, 13:13:39 »
Schuren en plamuren is klaar.
Ontvetten en afstoffen ook.
Nu nog drogen, dan gaat ie in de grondverf.



Daarna?
Weer plamuren en schuren ;D
Ondertussen aan de hand van foto's bezig om te reconstrueren hoe de leidingen op het dak liepen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #32 Gepost op: 17 april 2015, 14:15:03 »
Heey Hendrik-Jan,

Mooie ombouw, alleen denk ik dat je een klein probleempje heb. De versie die jij wou de grote coach ga je met deze wanden set de Bdk niet goed krijgen.
Dit is namelijk de oerversie en voor de kleine coach. Dus met grote bagageruimte.
Hierdoor kan de dakindeling ook verschillen, afhankelijk welke kleur je hem gaat geven.

Groetjes,

Wesley

Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #33 Gepost op: 17 april 2015, 16:32:26 »
Het wordt een Grote Coach.
Maar ik heb nog altijd geen sprinterramen.
En zolang ik die niet heb, ga ik geen gaten zagen in de bagageruimte.

Maar vertel me eens wat je zoal weet over de dakindeling?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #34 Gepost op: 17 april 2015, 16:42:17 »
Zoals het model die je nu hebt, zitten er een aantal leidingen niet. Bijvoorbeeld Deursluiting, ATB, en nog een paar. Deze zijn later pas op de trein gekomen.
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach  niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks.
Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).
Verder hebben ze zowel met Schaarpanto's en eenbenige panto's gereden.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2015, 19:50:45 »
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach  niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks. Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).

Er zijn wel degelijk asbeststellen omgebouwd tot grote coachen:

http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17812.0 (reactie 6)

Volgens seinarm.nl waren de kleine coachen wel alleen uit de plan P (glaswol) en 17 van de 24 grote coachen juist uit de plan F en G (asbest).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #36 Gepost op: 17 april 2015, 23:24:25 »
Grote coach
810218 121-10a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #37 Gepost op: 18 april 2015, 00:00:14 »
Plan F nr 721 werd omgekat tot Grote Coach, dwz:
stoelen in de 2e klas in een andere opstelling.(zgn "Coach"opstelling)
Echter, hiermee ging een aantal zitplaatsen verloren.
Daarnaast werd een deel van de bagageruimte verbouwd tot coupé.
Daarmee werd het een Grote Coach.

Bij sommige Grote Coachen werden ook koersrollen aangebracht boven de toiletramen van 2 bakken.
Hierbij werd ook het toiletraam verkleind, als ik de foto's zo bekijk.
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Maar mèt kano's.
De 721 voldoet aan deze eisen.

Mijn plan is, om hem straks bijzonder stevig te vervuilen.
Er rijden op de vaderlandse modelbanen al veel te veel gepoetste museumstellen.

Deze moet flink ranzig worden. Met reparatievlakken en mogelijk wat graffiti.

Maar zover is het nog lang niet: de bakken zijn net in een eerste laag primer gezet, waarbij de nodige tekortkomingen in het plamuurwerk voor het voetlicht treden...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #38 Gepost op: 18 april 2015, 23:20:43 »
Alle coachen hadden koersrollen boven de wc-ramen/hc-ramen van de Bk en Br, ook de (1)721.
Dus daar onderscheid de 721 zich niet van de andere coachen.
Waar de 721 zich wel van de andere coachen onderscheidde is dat de 721 de enige coach met instaptreden in de neus was.
Dat lijkt me nog veel lastiger om in model te maken.

De kleine coachen waren: 1780-1791
De grote coachen waren: 1711, 1721, 1729, 1731, 1733, 1735, 1735, 1737, 1741, 1743, 1744, 1745, 1746, 1748, 1749, 1750, 1755, 1757 en 1761-1768.
Dus alle tot coach omgebouwde stellen met draairamen (plan F en plan G) waren grote coachen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #39 Gepost op: 19 april 2015, 00:02:54 »
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Hendrik Jan

Met styreen het toiletraam kleiner maken, rondingen er met een ronde sleutelvijl weer inzetten.
1,5 mm boor de uiteinden van het koersrolgat bepalen en het materiaal daartussen uitvijlen met tattestaartsleutelvijl, zelf ook zo gedaan.
090530 Mat '54 coach 1749 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #40 Gepost op: 19 april 2015, 00:15:36 »
Sprinterramen zal ik morgen eens kijken of ik die nog heb.
Ergens begin 90 er jaren eens een schade sprinter gesloopt maar de meeste onderdelen hebben al een nieuwe bestemming gevonden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #41 Gepost op: 19 april 2015, 10:45:02 »
Hmmm,

ik kwam juist ergens tegen dat de 721 geen koersrollen had.

Ondertussen lijken me die instaptreden nou juist het geheel extra "smoel" te geven.

Eerste plamuur-en-schuur-ronde is inmiddels achter de rug.
De nodige tekortkomingen lopen nu in het oog:

Precies boven het regengootje. Rotplek.


En het dak. Makkelijker glad te strijken.

Vandaag weer een rondje schuren (na het dichtplamuren van de boven getoonde gaten gisteren)
En een begin maken met het interieur.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #42 Gepost op: 20 april 2015, 16:06:45 »
Inmiddels contact gehad met een forumgenoot die nog 4 sprinterramen in de mats heeft.
Dat geeft den burgert weer moed (y)

Nu nog plaatjes van de 1721 ter bevestiging of ontkenning: had dat ding nou koersbakken of niet?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #43 Gepost op: 20 april 2015, 17:44:34 »
De 721 had koersrollen:

Foto gevonden op belenuxspoor.org.

Aangezien de 721 het enige coachstel met instaptreden was, is dit dus zeker de 721.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2015, 07:49:28 »
Op seinarm.nl kwam ik tegen dat ook de 711 is verbouwd.
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat544.aspx
Tevens las ik daar dat er in sommige treinen koersrollen zijn ingebouwd, maar later weer verwijderd.

Als ik die gedachtegang volg zou dit een plaatje van de 711 kunnen zijn.
Erg verwarrend allemaal.

Maar wel een leuke puzzel ;)

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly