Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een goederenwagen in LGB door Lucien
Vandaag om 08:07:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:56:56
Modules van Kees Gorter door Marij Stoffels
Vandaag om 07:20:49
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Eric B
Vandaag om 07:15:11
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 06:50:18
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 06:49:33
Fleischmann decoder trimmen door RobertH
Vandaag om 01:45:52
z21 error 5 door Mechiel_
23 augustus 2019, 23:38:31
Schwarzburg door Wim Vink
23 augustus 2019, 22:57:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 augustus 2019, 22:46:59
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
23 augustus 2019, 22:24:45
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
23 augustus 2019, 22:22:27
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
23 augustus 2019, 22:11:23
V-IRM in 1:45 door Ronald Koerts
23 augustus 2019, 21:59:23
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
23 augustus 2019, 21:45:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 augustus 2019, 21:39:42
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door heuvelbaan
23 augustus 2019, 20:28:57
Nieuwe literaire activiteiten door ingenium
23 augustus 2019, 20:23:17
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door eitreb
23 augustus 2019, 20:03:07
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
23 augustus 2019, 20:00:17
Bezoekje Koblenz en omgeving door Joop B
23 augustus 2019, 19:38:26
Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Henk Boshuyzen
23 augustus 2019, 19:30:19
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
23 augustus 2019, 18:49:26
Onderbehang als isolatie door ES44AC
23 augustus 2019, 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 augustus 2019, 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
23 augustus 2019, 17:09:07
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
23 augustus 2019, 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
23 augustus 2019, 14:39:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
23 augustus 2019, 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
23 augustus 2019, 13:31:10
  

Auteur Topic: Lima-Piko Frankenstein Hondekop  (gelezen 40982 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2015, 16:25:50 »
Gister beetje geplamuurd.
Vandaag beetje geschuurd.

Vraagje: iemand een plaatje van de dakopbouw van de Grote Coach?
Bv handleiding van Taco iod?

groeten
Hendrik Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #31 Gepost op: 17 april 2015, 13:13:39 »
Schuren en plamuren is klaar.
Ontvetten en afstoffen ook.
Nu nog drogen, dan gaat ie in de grondverf.



Daarna?
Weer plamuren en schuren ;D
Ondertussen aan de hand van foto's bezig om te reconstrueren hoe de leidingen op het dak liepen.

groeten
Hendrik Jan

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #32 Gepost op: 17 april 2015, 14:15:03 »
Heey Hendrik-Jan,

Mooie ombouw, alleen denk ik dat je een klein probleempje heb. De versie die jij wou de grote coach ga je met deze wanden set de Bdk niet goed krijgen.
Dit is namelijk de oerversie en voor de kleine coach. Dus met grote bagageruimte.
Hierdoor kan de dakindeling ook verschillen, afhankelijk welke kleur je hem gaat geven.

Groetjes,

Wesley

Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61317.0.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #33 Gepost op: 17 april 2015, 16:32:26 »
Het wordt een Grote Coach.
Maar ik heb nog altijd geen sprinterramen.
En zolang ik die niet heb, ga ik geen gaten zagen in de bagageruimte.

Maar vertel me eens wat je zoal weet over de dakindeling?

groeten
Hendrik Jan

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #34 Gepost op: 17 april 2015, 16:42:17 »
Zoals het model die je nu hebt, zitten er een aantal leidingen niet. Bijvoorbeeld Deursluiting, ATB, en nog een paar. Deze zijn later pas op de trein gekomen.
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach  niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks.
Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).
Verder hebben ze zowel met Schaarpanto's en eenbenige panto's gereden.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61317.0.html

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2015, 19:50:45 »
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach  niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks. Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).

Er zijn wel degelijk asbeststellen omgebouwd tot grote coachen:

http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17812.0 (reactie 6)

Volgens seinarm.nl waren de kleine coachen wel alleen uit de plan P (glaswol) en 17 van de 24 grote coachen juist uit de plan F en G (asbest).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2390
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #36 Gepost op: 17 april 2015, 23:24:25 »
Grote coach
810218 121-10a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
126*hier
97* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #37 Gepost op: 18 april 2015, 00:00:14 »
Plan F nr 721 werd omgekat tot Grote Coach, dwz:
stoelen in de 2e klas in een andere opstelling.(zgn "Coach"opstelling)
Echter, hiermee ging een aantal zitplaatsen verloren.
Daarnaast werd een deel van de bagageruimte verbouwd tot coupé.
Daarmee werd het een Grote Coach.

Bij sommige Grote Coachen werden ook koersrollen aangebracht boven de toiletramen van 2 bakken.
Hierbij werd ook het toiletraam verkleind, als ik de foto's zo bekijk.
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Maar mèt kano's.
De 721 voldoet aan deze eisen.

Mijn plan is, om hem straks bijzonder stevig te vervuilen.
Er rijden op de vaderlandse modelbanen al veel te veel gepoetste museumstellen.

Deze moet flink ranzig worden. Met reparatievlakken en mogelijk wat graffiti.

Maar zover is het nog lang niet: de bakken zijn net in een eerste laag primer gezet, waarbij de nodige tekortkomingen in het plamuurwerk voor het voetlicht treden...

groeten
Hendrik Jan

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #38 Gepost op: 18 april 2015, 23:20:43 »
Alle coachen hadden koersrollen boven de wc-ramen/hc-ramen van de Bk en Br, ook de (1)721.
Dus daar onderscheid de 721 zich niet van de andere coachen.
Waar de 721 zich wel van de andere coachen onderscheidde is dat de 721 de enige coach met instaptreden in de neus was.
Dat lijkt me nog veel lastiger om in model te maken.

De kleine coachen waren: 1780-1791
De grote coachen waren: 1711, 1721, 1729, 1731, 1733, 1735, 1735, 1737, 1741, 1743, 1744, 1745, 1746, 1748, 1749, 1750, 1755, 1757 en 1761-1768.
Dus alle tot coach omgebouwde stellen met draairamen (plan F en plan G) waren grote coachen.
Niels

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2390
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #39 Gepost op: 19 april 2015, 00:02:54 »
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Hendrik Jan

Met styreen het toiletraam kleiner maken, rondingen er met een ronde sleutelvijl weer inzetten.
1,5 mm boor de uiteinden van het koersrolgat bepalen en het materiaal daartussen uitvijlen met tattestaartsleutelvijl, zelf ook zo gedaan.
090530 Mat '54 coach 1749 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
126*hier
97* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4653
  • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #40 Gepost op: 19 april 2015, 00:15:36 »
Sprinterramen zal ik morgen eens kijken of ik die nog heb.
Ergens begin 90 er jaren eens een schade sprinter gesloopt maar de meeste onderdelen hebben al een nieuwe bestemming gevonden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #41 Gepost op: 19 april 2015, 10:45:02 »
Hmmm,

ik kwam juist ergens tegen dat de 721 geen koersrollen had.

Ondertussen lijken me die instaptreden nou juist het geheel extra "smoel" te geven.

Eerste plamuur-en-schuur-ronde is inmiddels achter de rug.
De nodige tekortkomingen lopen nu in het oog:

Precies boven het regengootje. Rotplek.


En het dak. Makkelijker glad te strijken.

Vandaag weer een rondje schuren (na het dichtplamuren van de boven getoonde gaten gisteren)
En een begin maken met het interieur.

groeten
Hendrik Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #42 Gepost op: 20 april 2015, 16:06:45 »
Inmiddels contact gehad met een forumgenoot die nog 4 sprinterramen in de mats heeft.
Dat geeft den burgert weer moed (y)

Nu nog plaatjes van de 1721 ter bevestiging of ontkenning: had dat ding nou koersbakken of niet?

groeten
Hendrik Jan

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #43 Gepost op: 20 april 2015, 17:44:34 »
De 721 had koersrollen:

Foto gevonden op belenuxspoor.org.

Aangezien de 721 het enige coachstel met instaptreden was, is dit dus zeker de 721.
Niels

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2015, 07:49:28 »
Op seinarm.nl kwam ik tegen dat ook de 711 is verbouwd.
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat544.aspx
Tevens las ik daar dat er in sommige treinen koersrollen zijn ingebouwd, maar later weer verwijderd.

Als ik die gedachtegang volg zou dit een plaatje van de 711 kunnen zijn.
Erg verwarrend allemaal.

Maar wel een leuke puzzel ;)

groeten
Hendrik Jan