Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Lima-Piko Frankenstein Hondekop  (gelezen 53935 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Gepost op: 17 maart 2015, 08:25:53 »
Ideetje:
neem een lima hondekop
knal er een piko aandrijving in

breng de rest van de hondekop op smaak met mastica-onderdelen.

iemand ervaring hiermee?
Met name met de aandrijving?

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2015, 08:57:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2015, 09:03:08 »
De Lima blijft altijd te breed. Maar wil je hem toch beter aandrijven dan kan dat veel voordeliger dan met Piko: neem een afgedankte Roco BR215, stop beide slipband-assen in 1 draaistel en knutsel deze in de voorzijde van je hondekop. Vliegwielmotortje naar keuze er achter, het motorgat achterin dichtmaken en een stroomafnemend draaistel inzetten en je hebt niet alleen prima tractie met voldoende trekkracht voor 4 bakken, maar ook geen grote rondmotor meer achterin je bak.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.msg223583.html#msg223583
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2015, 09:05:07 »
Ik neem even je recept over Hendrik Jan

Menu;
1 neem een lima hondekop  check
2 knal er een piko aandrijving in kleine variatie; CD motortje in Lima-motorhuls in het bagagedeel

3 breng de rest van de hondekop op smaak met mastica-onderdelen. done, maar tussen stap 1 en 2

Resultaat; prima zeer soepel rijdende combi, waar probleemloos de motorloze m54-2 aangehangen kan worden.

Iemand nog een recept dichterbij dat van de TS?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2015, 09:15:36 »
Hier nog Verbeck aandrijvingen. Verder ook weleens een CD motortje maar dan duur (Modeltorque) en ook weleens het draaistel van een Roco BR215, maar dan gewoon in het gat van de Limamotor gemonteerd.
De aandrijving is eigenlijk het minste probleem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2015, 15:08:27 »

neem een lima hondekop
knal er een piko aandrijving in

Dag Hendrik Jan,

Even een vraagje: als ik in een spoorwegmodel een andere motor wil aanbrengen dan zet ik die er in.

Moet ik aannemen dat als jij schrijft dat je een motor erin knalt dat dat ongetwijfeld sneller gaat.
Iets zoals de trekker overhalen en pang die zit. Of begrijp ik het verkeerd?
Tja, modelbouw en verbouw is voor mij in het algemeen nog steeds een heel precies werkje, waarbij
je omzichtig te werk moet gaan. Of is dat ouderwets?

Ik lees ook wel eens dat men een decoder "ergens in wrot". Dat geeft mij altijd de indruk, dat die decoder dan
eigenlijk niet past, maar dan toch maar, als ware het een "te grote sinaasappel in een te kleine citroenpers.

Gegroet,

Rob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2015, 18:21:00 »
Wij hebben "creatief met kurk" gedaan, dan leer je hele nieuwe invalshoeken ;D
Dan rag je er een decoder in, prutst ledjes, dremelt alles wat los en vast zit en knijt ergens een koppeling aan.
RETROBAHN A.G.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2015, 19:59:13 »
Dag Hendrik Jan,

Even een vraagje: als ik in een spoorwegmodel een andere motor wil aanbrengen dan zet ik die er in.

Moet ik aannemen dat als jij schrijft dat je een motor erin knalt dat dat ongetwijfeld sneller gaat.
Iets zoals de trekker overhalen en pang die zit. Of begrijp ik het verkeerd?
Tja, modelbouw en verbouw is voor mij in het algemeen nog steeds een heel precies werkje, waarbij
je omzichtig te werk moet gaan. Of is dat ouderwets?

Ik lees ook wel eens dat men een decoder "ergens in wrot". Dat geeft mij altijd de indruk, dat die decoder dan
eigenlijk niet past, maar dan toch maar, als ware het een "te grote sinaasappel in een te kleine citroenpers.

Gegroet,

Rob


vermoeiend dit,...beetje creabea met taal en wat volgt is geen antwoord maar ergenis...waar is de lol gebleven in de hobby.... ???
mvg Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2015, 20:03:42 »
Rob,

daarom werk jij ook in een modelspoorzaak en klooi ik aan de keukentafel. ;D
Overigens ben ik niet zo van het wrotten.
Meer van het frotten.
Naast het wroeten natuurlijk.

Binnenkort maar eens ergens een oude roco br 215 op de kop tikken.

En dan de aandrijving er uit raggen en in de lima hondekop prakken.
Tegen die tijd kan ook de titel van dit draadje enige verbouwing tegemoet zien...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2015, 20:09:56 »
 ;D

Blij dat je er de lol van kunt inzien HJ, off-topic is op het bericht van Rob geheel&al van toepassing.
 
Rob, doe ons een lol plezier en trap af start eens zelf een topic met fatsoenlijk correct modelspoor-jargon-taalgebruik.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2015, 20:11:32 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2015, 20:19:41 »
Ik blaas of schijt hem ook nog ff in een ander kleurtje.
snok de delen die in de weg zitten.
Meestal frut ik ook nog wat met de koppelstangen.
Jongens kom op het is gewoon hobbyjargon (y)


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2015, 20:21:14 »
Is het nou Hondekop
of
Hondenkop?

Anyway, net de prijzen opgezocht voor de piko-variant.
Lijkt me best een haalbare kaart: motor voor 18 euro, draaistel voor 15, cardannetje voor 5.
Dus voor ca 40 euro een gloednieuwe aandrijving.
ik vrees enkel dat de gehele bagageruimte dan vol is.
Een ombouw tot Grote Coach is dan niet meer mogelijk.
Nou ja, het kan wel, maar dan ligt de motor in het zicht.

Nou ja, ik heb toch geen sprinterramen. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2015, 02:09:02 »
En we prutsen lekker verder  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2015, 08:12:11 »
Wat ik me nu afvroeg, wordt het nu een liko, een pima, likma, pimo, pikma, limko, pili, pikli, lipi of lipik? ;D
Spoor 0 adept

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2015, 08:23:34 »
Vooralsnog een Rolimastica als ik het goed heb  begrepen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2015, 09:50:12 »
Genoeg lopen muiten, we zien nu vol verwachting uit naar de bouwvorderingen ;)
Toch wel grappig dat zo'n 40 jaar na het uitbrengen van het model, en zo'n 30 jaar na bedenken van de Mastica verbouwopties, dit concept nog steeds zo tot de verbeelding spreekt.
RETROBAHN A.G.