Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco maus 2 door Ronald69
Vandaag om 19:05:02
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:47:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
  

Auteur Topic: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170  (gelezen 6309 keer)

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Gepost op: 16 March 2015, 15:43:13 »
Ik heb 21 wissels 9170 en 9171 op mijn baan geschroefd. Bediening via Multimaus set. Onder de baan een ringleiding die o.a. direct is gekoppeld met alle wissels.De spoorstaven van de wissels zijn zeer secuur gebruind zonder overal tussen te knoeien.
Probleem: Bij meerdere wissels hebben de wisseltongen storingen bij het passeren van een kleine 3 assige loc.
Het lijkt dat het contact bij het scharnierpunt van de wisseltongen slecht is. Inspuiten met Viessmann loc-reiniger (contactspray) helpt niet.
Als je wat druk op de loc uitoefent maakt hij weer contact en rijdt verder.
Is er een mogelijkheid om de wisseltongen permanent van stroom te voorzien?
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 20:43:09 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2015, 16:25:15 »
Aan de onderkant tussen de afdekplaat en het plastic zit het mechanische en daarin zit ook een omschakelcontact. Kan zijn dat daar de contacten van vervuilt zijn, en daar kom je niet met contactspray bij vanaf de bovenkant.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2015, 17:47:59 »
En je andere locs niet?
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2015, 19:28:12 »
De degelijkste manier is een draadverbinding tussen de tong en de naastliggende doorgaande spoorstaaf.
Ik heb even een plaatje geleend van de Fleischmann site.
Op de plaatsen van de groene stippen boor je een klein gaatje door de tafel heen, 1 mm of 1,5 mm.
Aan de tong soldeer je een dun soepel draadje, b.v. z.g. decoderdraad van Conrad. Dat gaat door het gaatje naar beneden, en door het andere gaatje komt het weer omhoog. Daar soldeer je het aan de spoorstaaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #4 Gepost op: 17 March 2015, 12:24:47 »
Wim, de contacten aan de onderkant waren ook schoon.
Klaas, dank je voor je tip voor de draadverbinding, ik denk dat ik daarvoor ga.
Wel even werk, maar dan zouden de klachten uit de wereld moeten zijn, lijkt me.

Dank voor de reacties!


Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2015, 12:11:06 »
Oh ja Klaas, op de plaatsen waar je hebt aangegeven te boren raak ik geen cruciale bewegende delen ?
De wissels liggen al vast en de laatste keer dat ik er één heb open gemaakt,  is al even geleden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2015, 12:43:45 »
Ik weet niet of de constructie inmiddels gewijzigd is, maar (in mijn tijd), toen ik nog jong was, hadden de Fleischmann wissels, ook de n-wissels een metalen achterplaat. Die zaten met lipjes vast aan het bovendeel. Die plaat moet je verwijderen. Binnen in het wissel zit een schuifcontact die de railstukken met elkaar verbindt. (In de HO versie althans) n-versie waarbij het hier omdraait weet ik eigenlijk niet. Maar het zal me niet verbazen dat de constructie overeen komt. Deze contacten zou ik reinigen. Haal het wissel niet teveel uit elkaar, want dan breken de lipjes af. Maar de methode door draadjes aan de tong te solderen is ook een goede methode!
Succes! (y)
« Laatst bewerkt op: 18 March 2015, 12:45:29 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2015, 16:57:18 »
Oh ja Klaas, op de plaatsen waar je hebt aangegeven te boren raak ik geen cruciale bewegende delen ?
Goeie vraag! Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het zou best kunnen dat daar bewegende delen zitten. Het is al lang geleden dat ik zo'n wissel open heb gezien, en het enige wat ik er nog van weet is dat er onder die metalen bodemplaat van alles zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2015, 09:45:38 »
Waar je wilt boren loopt ongeveer de stelstang, die door de pal aangedreven wordt. Deze stuurt zowel de wisseltong als een "schakelaar" die de elektrische contacten regelt. Waar je wilt boren, zit dicht op de plaats, waar Fl* de bruggen voor het denken heeft gemonteerd. Zijn deze nog wel aanwezig, want die hebben de functie om de stroom van de buitenrails naar de tongen te brengen. De schakelaar leidt de stroom dan verder naar de twee railstaven achter het hartstuk. Het zijn twee zwarte "nietjes".

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

elroy15

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2015, 17:00:30 »
Beste Winfried.

Ga zeker niet boren. De wissels zijn daar voor te klein en zeker niet open maken want er zitten zeer kleine veertjes en deze zijn althans voor mij niet meer op zijn plaats te krijgen. Of je je moet een echte prof zijn.
Wat je moet doen is zoals hier boven is beschreven. Wissel tongen verbinden met de veertjes (nietjes). Het zijn nl zelfdenkende wissels waar je op twee plaatsen de verbinding kan (kon) verbreken om de wissel zelfdenkend te maken. Als je digitaal rijdt altijd deze verbinden weer herstellen. Anders kan je nl kortsluiting krijgen en werkt het geheel niet meer goed. Ik heb zelf ook oude wissels en had ook deze problemen. Je moet de binnenzijde van de rail goed reinigen en uitproberen. Ook gebruik ik ATF (transmissie (olie)) (zie andere draadjes) en dit helpt geweldig.

Veel succes en hoor wel.

Mvg,
Wout

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2015, 18:55:55 »

Dames en Heren,

en we hebben beeld ..... : http://www.piksov.com/index.php?id=wissel-reparatie.php

Repareren is wel te doen hoor....

groet,
Guus
OpenDCC fan

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2015, 17:43:07 »
Ten eerste;
Alle suggesties die wijzen op vervuiling/oxidatie van de contactveertjes klinken zeer redelijk, maar ik heb een wissel met onbetrouwbare spanning op de wisseltongen (want daar is het om te doen nogmaals) van de baan gehaald en open gemaakt. Hierbij was het duidelijk dat de contactveertjes in nieuwstaat verkeren. Daarbij komt dat deze contactjes verbinding maken met de vaste stukjes spoorstaaf die scharnierend zijn gekoppeld met de wisseltongen.
Deze elektrische verbindingen die inderdaad nodig zijn om in analoog bedrijf de wissels "denkend" te maken zijn in digitaal bedrijf een aanvulling van de stroomvoorziening op de draadbrugjes aan de bovenkant tussen de spoorstaven.

Overigens heb ik onlangs voor alle 21 wissels deze draadbrugjes vervangen door originele Flm draadbrugjes.
Mijn conclusie is dat de contactveertjes aan de onderkant en de draadbrugjes aan de bovenkant beide hetzelfde doen; spanning zetten op de VASTE stukjes spoorstaaf waar de wisseltongen aan hangen.
De wisseltongen scharnieren met een inhaak constructie aan deze stukjes spoorstaaf en dit scharnierpunt ligt op een metalen verbindingsstukje wat iets weg heeft van een raillasje.

De originele stroomvoorziening zoals Flm deze heeft bedacht, is dat het scharnierpunt van de wisseltongen moet zorgen voor stroomoverdracht.
Het tweede punt waar de wisseltongen contact maken is uiteraard aan het einde van de wisseltongen tegen de buitenste spoorstaven, maar het lijkt mij dat dit niet de belangrijkste plek voor overdracht mag zijn, je kunt deze wissels zonder geleidend puntstuk nl ook open rijden.

Welnu, ik denk dat het scharnierpunt van de wisseltongen voor wat betreft stroomoverdracht wat mij betreft toch een zwakte in het ontwerp van de wissel is.
Daarom lijkt de suggestie van Klaas Zondervan om zeer dunne draadjes rechtstreeks aan de tongen te solderen de enige gegarandeerde oplossing is voor het bedrijfszeker onder spanning zetten van de wisseltongen is.

Ik heb het artikel bekeken van piksov.com en ben met mijn eigen conclusies aan de slag gegaan. Eerst heb ik bij het open mechaniek gekeken waar het beste een doorvoer kan plaatsvinden. Voor de afwijzers onder de reacties, ik ben weliswaar nog niet zo lang aan het modelsporen, maar ben al wel lang modelbouwer, kan goed solderen en ben van beroep opticien dus schrik niet terug van priegelwerk en kleine veertjes.

Ik kwam er achter dat de gaatjes naast de tongen iets verder van het scharnier moeten komen, anders raken ze inderdaad de vork van de stelstang.
Één vakje tussen de bielsen lager zit je tussen de vork en de ring waar het veertje op zit, daar is ruimte voor twee draadjes.
Ik gebruik 0,05 mm2 met een buitendiameter van 0,8 mm.
Ik heb een viertal foto's gemaakt om het e.e.a. te verduidelijken. Als ik later de soldeerpuntjes nof even aantip met roestverf, zal het geheel niet heel erg opvallen.
Het andere einde van de draadjes die dwars door de wissel onder de baan uitkomen, koppel ik rechtstreeks aan de ringleiding die er onderdoor loopt.
Zo hoef ik niet aan de buitenste spoorstaven extra te solderen, en zie je maar twee extra soldeerplekjes en niet vier.

Ik weet dat er modelspoorders zijn die zeggen dat je bij wissels gewoon met roestverf uit de buurt moet blijven om storingen te voorkomen, maar ik als perfectionist vind dit er niet uit zien, als je de rest wel mooi bruint. Als ik met deze soldeeractie alle wissels bedrijfszeker kan maken is mij dit extra werk waard.

 

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2015, 17:52:43 »







Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2015, 19:26:13 »
Nou, ik zie dat je niet bang bent om dingen open te gooien.
En ik zie ook dat je, als je mijn eerste advies blindelings had opgevolgd, jezelf behoorlijk in de vingers had kunnen snijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2015, 21:14:22 »
Heb je die denkend wissel brugjes al een keertje eruit gewipt? Soms komt er een ondefinieerbare rode drek vanaf die met moeite van de rails is te poetsen