Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29024 keer)

Genralrik

• Gast
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #90 Gepost op: 14 March 2015, 22:02:10 »
Tja , als je dit zo zegt Sander ontgaat mij eigenlijk ook de reden waarom het hier dan zo geregeld is.
Van ons TRDL wordt verwacht dat we mcn'en altijd een zo gunstig mogelijk seinbeeld moeten proberen
te geven. Blijkbaar geld dit dus niet voor de seintechnische kant van deze zaken...

Erg jammer dat het eerst schade aan MCN , reizigers en materieel moet kosten voor er iets mee gedaan wordt.

Laten we hopen dat onze mening ( althans ik heb het idee dat we m.b.t. altijd vertrekken op geel het eens zijn dat dit
niet wenselijk is ), ook uitkomt in het onderzoek er in elk geval op deze locatie, maar nog beter bij vergelijkbare situaties
in het land verbeteringen gaan uitkomen.

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #91 Gepost op: 14 March 2015, 22:22:32 »
Hallo mensen.

Ik heb mee gekeken en wil mijn menig geven. Ik ben zelf een seinwezenmonteur in het spoor. Ik maak de beveiliging van het spoor.

De eerste foto waar de mat 64 tegen de tankwagon aan staat.
De tankwagon staat in de buurt van de vrijbalk. Net na de vrijbalk staat een potje. Daar zitten de kabels van de sectie in af gemonteerd. Als de tankwagon nog net met zijn laatste wiel over de ES-las staat. Dan is de sectie bezet. De sectie van het wissel. Als de die wissel sectie bezet is dan kun je ook niet naar spoor 3. Vanwegen mijn vasthoud circuit van het wissel. Omdat eerste wissel wat de trein tegen komt is een enkele wissel. Maar omdat het een A B wissel is. Kun je die enkele wissel niet omleggen. Om zo naar spoor 3 te kunnen komen.

Het verhoogde dwergsein kan alleen uit de stand stop komen met geel knipper.

Dat zou mijn kennis in het NX emplacementbeveiliging zeggen.

Maar ik kan het ook fout hebben. Bind me niet aan de hoogste boom als het anders is.

Groetjes Sebastiaan

Thom

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 15 March 2015, 02:27:41 »
Het overpad wordt pas geactiveerd bij passeren van de potjes op 3:17 , vlak voordat je het gele sein passeert zie je dan de bomen dalen en pas bij passeren van het laatste wissel zijn de bomen volledig gedaald.
De uitgangspositie (vertrek in Tb) zou dus ook groen knipper, geel, rood kunnen zijn. In dat geval hoeft ARI alleen nog het laatste seintje te bedienen als hij "ziet" dat de trein vanaf Tb vertrokken is. Zelfs groen knipper, groen, geel, stootjuk moet daar prima kunnen. Die ene keer in het schrikkeljaar dat er rond hetzelfde tijdstip een goederentrein uit de richting Breda (Bd) op Tbge aan de kant genomen moet worden kan de TRDL met een paar muisklikken wel een correctie op ARI uitvoeren.
Als die trein in een daarvoor gereserveerd goederenpad ingelegd is, is dat pad in de treindienst, ookal rijdt die niet, daar in principe altijd voor beschikbaar en staat die dus standaard gepland in de jaardienst.

Andersom als die trein geen pad heeft heeft, kun je je afvragen of die incidentele trein daar dan wel ingelegd kan zijn als dat ten koste gaat van die stopper...

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 15 March 2015, 11:14:18 »
Ik snap je betoog niet en het verband met het ongeval.
Trein kan in theorie daar ook aan de kant zijn genomen ivm een calamiteit  (elders) ,dat zou niks uit moeten maken.
Bovendien kun je zonder pad überhaupt geen trein rijden.

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 15 March 2015, 15:54:45 »
Remco het kan wel rijden zonder een pad maar het mag niet meer... :o ;D
Gr. Silvester

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 15 March 2015, 16:04:14 »
Silvester,prutsrail doet er van alles aan om te proberen dat het ook niet kan  8)

André82

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 15 March 2015, 18:25:39 »
Remco het kan wel rijden zonder een pad maar het mag niet meer... :o ;D
Vroeger op de Havenspoorlijn was je al onderweg en je pad moest nog ingelegd worden, leuke tijden waren dat....

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 15 March 2015, 18:30:27 »
Ja dat klopt haha, zelf de keco bellen.....dat waren mooie tijden, maar we dwalen af...
Gr. Silvester

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #98 Gepost op: 16 March 2015, 16:11:23 »
Hallo mensen.

De machinist van de Mat 64 is door rood gereden.
Dat komt nu al van uit het onderzoeksraad.
Zie Spoorpro.

http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/03/10/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-treinbotsing-tilburg/

De machinist zat denk ik niet met zijn hoofd bij. En dacht misschien het dwergsein staat voor mij altijd op groen.

Groetjes Sebastiaan

locvanpuffelen

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 16 March 2015, 17:08:02 »
In het artikel wordt gesproken over stoptrein van het type plan T. Rijdt dat dan nog. Het zal wel plan V moeten zijn.
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/03/09/machinist-passeerde-rood-sein-in-tilburg-sein-had-geen-atb-vv/

Goede berichtgeving, hum hum hum.....

Groet,

Lodewijk

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #100 Gepost op: 16 March 2015, 17:18:29 »
Maar het is duidelijk dat de stopper door rood heeft gereden.
Of het nu om plan T of plan V gaat. Dat maakt niet zo veel uit.
Iedereen kan een fout maken. Zelfs de machinist van de Stopper.
We zijn allemaal maar mensen.

gr Sebastiaan

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 16 March 2015, 19:29:35 »
Ik hoor niemand over het ooggetuigeverslag (post 6 van dit topic) over het stoppen van de 6400 naast de 1600. Volgens PW100 reed de 6400 na enkele minuten een stukje verder. Wellcht stond het dwergsein daardoor op rood en heeft de machinist van de stopper dat rood over het hoofd gezien.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 17 March 2015, 13:57:20 »
Of de goederentrein even is gestopt, niet ver genoeg is doorgereden of überhaupt te lang was is natuurlijk maar secundair, het probleem blijft in eerste instantie dat een rood sein is gepasseerd. Achterliggende oorzaak daarvoor kan inderdaad zoals genoemd verwachtingspatroon zijn met alle daar weer achter liggende redenen. En daar komt weer uit naar voren dat het altijd op geel vertrekken eigenlijk niet zo wenselijk is, zoals Prorail enkele jaren geleden al constateerde. De belangrijkste conclusie blijft dus dat het jammer is dat Prorail dát nog steeds niet heeft veranderd...

Al dat gemiep over deelrijwegen etcetera leidt af van het belangrijkste punt: het IS niet erg om in sommige situaties korte rijwegen te gebruiken in plaats van alles in één keer in te stellen, maar zorg dan dat je het óf beveiligt (VV) óf (voorkeur) zorg dat het opvalt door in normale situaties op groen te vertrekken. Ik durf wel te wedden dat als je normaal op groen (met of zonder knipper) vertrekt, een vertrek op geel er uitspringt als bijzonderheid!

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 17 March 2015, 14:37:59 »
Ik snap dat ook machinisten verwachtingspatronen kunnen/zullen ontwikkelen.
Dat dat in combinatie met slecht zichtbare seinen, tot risico's kan leiden, snap ik ook.
Maar zover ik kan beoordelen is het bewuste sein goed zichtbaar, ook van afstand.
Zelfs met een verwachtingspatroon dat na het standaardvertrek op geel altijd groen volgt, rij je toch niet honderden meters op een stoptonend sein af in de verwachting dat het wel uit de stand stop zal komen zonder dat het besef komt dat het deze keer misschien wel stoptonend blijft?

Kortom, ik ben benieuwd wat uit het onderzoek naar voren komt, want dit lijkt me wel sterk.

Huub

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 17 March 2015, 15:08:25 »
Wat betreft verwachtingspatronen: ik heb ooit geleerd dat waarneming beïnvloed wordt door bewuste en onbewuste verwachting. Dat maakt dat "gewoon" een groot gevaar is, overal waar het gaat om veiligheid.
Als ik dit draadje lees - zonder dat ik treinbestuurder ben - met welke vertrekgewoontes deze mcn in dit geval te maken had, dan denk ik dat een dergelijk ongeval in deze situatie vroeg of laat wel plaats moest vinden en dus een kwestie van tijd was.
Hoewel het erop lijkt dat hier de mcn van de mat64 een rood sein gemist heeft, neig ik er dan toch toe hiervoor meer de gecreëerde situatie te blameren dan de betreffende mcn. Ook voor de meest nauwgezette en gewetensvolle persoon geldt namelijk waar ik mee begon, waarneming wordt beïnvloed door bewuste en onbewuste verwachting. Ieder mens heeft tenminste onbewuste verwachtingen, en die zijn niet uit te bannen of af te leren. Systemen die veilig moeten zijn, kun je alleen veilig inrichten als je daar rekening mee houdt. Van de deskundigen die hier hun verhaal gedaan hebben krijg ik de indruk dat bij het regulier op geel vertrekken met dit gegeven géén rekening is gehouden.