Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29083 keer)

thijsdekok

• Offline Offline
  • dyslectie
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 23:14:33 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2015, 18:30:56 »
Net gezien op tv;

Een reizigerstrein bestaand uit twee stellen plan V is achterop een goederentrein gebotst bij Tilburg. Hier een link naar de telegraaf site voor meer info over de botsing.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23770400/__Passagierstrein_botst_op_goederentrein__.html

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2015, 18:48:30 »
Heel apart de laatste regel bij Telegraaf: Zat u aan boord van de goederentrein en wilt u uw verhaal vertellen? Mail ons dan.
Ik denk niet dat de machinist daar veel zin in zal hebben, lijkt me ook weinig zinvol.

thijsdekok

• Offline Offline
  • dyslectie
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2015, 19:04:39 »
Volgens mij is de plan v verkeert gewiseld als ik de foto's bekijk, zal morgen even langs fietsen.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2015, 19:51:19 »
ok ik weet, het is speculaas, maar als je naar de spoorsituatie ter plaatse kijkt lijkt het mij een kwestie van een niet oplettende machinist die bijna op zijn eindpunt was en normaliter (bijna) altijd sein 96 geel krijgt. door de aan de kant genomen goederentrien was de rijweg echter nog niet ingesteld en is de personentrein op de goederentrein gebotst. anders kan ik het niet echt verklaren.

Overigens werden goederentreinen eerder op Tilburg station aan de kant genomen, maar tsja, daar heeft men sporen weggesaneerd en zodoende een voor de mcn van de personentrien misschien niet gebruikelijke situatie....

[/speculaasmode]

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #5 Gepost op: 06 March 2015, 21:03:51 »
De goederentrein stond achter ook nog niet vrij, de ketelwagen staat nog een stukje achter de vrijbalk waardoor misschien de rijweg geblokkeerd bleef. Nou ja, we wachten de onderzoeken maar weer af.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2015, 14:17:10 »
Hallo allemaal.

Ik heb het allemaal vanuit mijn kuekenraam mogen aanschouwen ::), en zal hieronder een beschrijving geven van het gebeuren.

Er zijn ter plaatse zes sporen naast elkaar, voor het gemak noem ik ze maar even spoor 1 t/m 6, waarbij spoor 1 het meest noordelijk gelegen spoor is:

Spoor 1 - Hoofbaan Tilburg --> Breda
Spoor 2 - Hoofdbaan Breda --> Tilburg
Spoor 3- Zijlijn Tilbug CS <--> Tilburg Universiteit en vv.
Spoor 4, 5, 6: Opstelsporen

Normaal gesporken rijdt de sprinter Tilburg Universiteit <--> Eindhoven over spoor 3. Deze stopper rijdt vanuit Centraal vertrekkend van Tilburg CS spoor 2, rijdt dan een stukje “spook” over hoodfspoor Breda --> Tilburg, om vervolgens het zijlijn spoor op te rijden, dus vanaf nu spoor 3 genaamd. De sprinter rijdt (langzaam, max 40 km/u) naar Universiteit over spoor 3, maakt daar kop, en vertrekt 10 minuten later(weer terug naar Eindhoven, over ditzelfde spoor 3 (feitelijk voor de sprinter dus een pendelspoor). Volgens mij beschikt dit spoor maar over beperkte, of geen ATB, aangezien treinen hier dus niet sneller gaan dan 40 km/u.

Gisteren zag ik, vlak voordat het ongeval plaatsvond het volgende tafereel: Op spoor 5 stond een goederentrein stil (rode 1600 met een aantal gaswagens/ketelwagens aan de haak). Deze stond in de riching Tilburg Centraal, op een normale positie op dit emplacement.
Van de andere richting kwam vanuit Tilburg Centraal een tweede goederentrein over spoor 3 aanrijden. Deze bestond uit een 6400 met een aantal gas/ketelwagens aan de haak, met in het midden een aantal gesloten goederenwagens.
Deze trein takte af van spoor 3, en liep naar spoor 4 over het wisselcomplex dat begint juist onder het viaduct met de ringbaan-west. Echter direct nadat deze trein spoor 4 opliep, werd een (snel?)remming ingezet. Ik kan niet beoordelen of er hard of normaal geremd werd, wel viel het remgeluid duidelijk op.

De 6400 lok kwam tot stilstand pal naast de 1600 lok op spoor 5, waarbij de trein midden op het wisselcompex tot stilstand kwam.
Ik vond dit wel apart en ben dus even blijven kijken. Ik had de indruk dat beide machinisten met elkaar mondeling overleg voerden, zeg maar "uit het raam hangend". Ik vroeg me nog af of dat gesprek wellicht ging over of twee treinen met mogelijk gevaarlijke stoffen wel pal naast elkaar op een emplacement in een woonwijk mochten staan. Verder was een gedachte dat als dat nog langer ging duren, de stoptrein niet naar Universiteit kon rijden.

Enfin, een paar minuten later reed deze trein een stukje verder en kwam min of meer normal tot stilstand op spoor 4. Ik kon niet beoordelen of de trein wel of niet ver genoeg doorgereden was om het wisselcomplex weer vrij te geven. Ik heb daar ook niet op gelet, het viel mij in ieder geval op dat moment niet op.

Even later ging de sprinter (twee gekoppelde Plan-V combinatie) vanuit Tilburg Centraal over spoor 3 richting Universiteit. Tot zover was alles nog redelijk normaal. Echter waar de sprinter gewoon over spoor 3 verder tot Universiteit had moeten rijden, ging deze op het wisselcomplex ook naar spoor 4. Maar daar stond reeds 6400 goederentrein. Aangezien de staart van deze trein vrij dicht bij het wisselcomplex stond, was er waarschijnlijk niet genoeg tijd meer voor de Plan-V machinist zijn Sprinter tijdig tot stilstand te brengen, en liep deze licht tegen de achterkant van de ketelwagen.

Vervolgens brak in het volgende uur een volledig pandemonium los, wat ik hier verder niet zal beschrijven.

Ik heb een aantal foto’s genomen van het gebeuren:

1) Overzichtsfoto (vanuit het keukenraam  ;D )

2) Ingezoomd. Het ongeval had buiten mijn gezichtsveld plaatsgevonden. Het kantoorgebouw op de voorgrond werd direct ontruimd. Tot laat in de avond branden de verlichting nog; auto’s op de parkeerplaatsen moesten achtergelaten worden.

3) Ter plaatse nog even poolshoogte gaan nemen. Ik was nog juist op tijd, aangezien korte tijd later het vaduct en een groot deel van de Rinbaan-West ontruimd werd.

4) Idem.

5) Ik heb er niet echt op gelet, maar op deze foto lijkt het dat de achterzijde van de goederentrein nog juist voorbij de vrijbalk staat.

6) Idem, ingezoomd.

7) Op zaterdagochtend kwam de Rijkspolitie langs om een en ander vanuit de lucht vast te leggen.

8 Let ook even op de positie van de fotograaf!

9) Branweer had diverse campementen ingericht.

thijsdekok

• Offline Offline
  • dyslectie
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2015, 14:30:49 »
Die 1600 is met die keteltrein al weg gesleept zag he samen met een 6430 wegsleep loc door Tilburg reeshof komen.

gr Thijs

thijsdekok

• Offline Offline
  • dyslectie
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2015, 14:36:19 »
@PW100 woon je in de westpoint ? Wel mooi uitzicht op het spoor,woon zelf ook langs het spoor maar dan in de reeshof.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2015, 14:48:10 »
ok ik weet, het is speculaas, maar als je naar de spoorsituatie ter plaatse kijkt lijkt het mij een kwestie van een niet oplettende machinist die bijna op zijn eindpunt was en normaliter (bijna) altijd sein 96 geel krijgt. door de aan de kant genomen goederentrien was de rijweg echter nog niet ingesteld en is de personentrein op de goederentrein gebotst. anders kan ik het niet echt verklaren.

Overigens werden goederentreinen eerder op Tilburg station aan de kant genomen, maar tsja, daar heeft men sporen weggesaneerd en zodoende een voor de mcn van de personentrien misschien niet gebruikelijke situatie....

[/speculaasmode]

Ik heb toch het sterke idee dat er meer/wat anders aan de hand is. Waarom zou het anders minstens anderhalve dag duren voordat er überhaupt een prognose is van de hervatting van het treinverkeer onder het argument 'het is nog niet duidelijk wat de schade is', wat gezien de overzichtelijke situatie wel heel erg onwaarschijnlijk klinkt. Er is duidelijk relatief weinig schade, de twee hoofdsporen zijn zelfs vrij en toch is de situatie na 24 uur nog steeds bevroren. Dat doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is dan een simpele sts.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2015, 15:13:27 »
Ik vermoed vanwege:

Uit een beschadigde ketelwagon wordt de brandbare stof butadieen overgepompt naar een andere wagon. Het overpompen gaat nog zeker tot het eind van de middag duren, zo laat een woordvoerder van de politie weten.

Gr, Bert

Luit

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2015, 15:20:07 »
Buiten dat overpompen om zal men ook het wissel en de rails willen inspecteren. Een voor mij als leek altijd als stevig beschouwde tankwagon is toch niet zomaar lek door een tikje.
Dus als de wagon leeg is en weggesleept gaan ze denk ik wel even de infra nakijken. De energie van de botsing moet toch ergens zijn gebleven.

nico_h

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2015, 16:22:57 »
Buiten dat overpompen om zal men ook het wissel en de rails willen inspecteren. Een voor mij als leek altijd als stevig beschouwde tankwagon is toch niet zomaar lek door een tikje.
Dus als de wagon leeg is en weggesleept gaan ze denk ik wel even de infra nakijken. De energie van de botsing moet toch ergens zijn gebleven.

Waar staat dat deze lek is? Hij is beschadigd maar dan hoeft deze nog niet meteen lek te zijn. Uit voorzorg kan dan wel de inhoud overgepompt worden, en daarbij zal uit voorzorg dan weer de omgeving worden ontruimd.

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2015, 16:27:12 »
Eerder berichtgevingen spraken van een klein lek wat middels bevriezing gedicht was. Dus van daar de opmerking over het lek zijn van de wagon.

ad.M

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2015, 16:29:51 »
Vast gelopen wissel misschien ? ;D