Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Radius bochten & lange lokomotieven  (gelezen 16930 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Radius bochten & lange lokomotieven
« Gepost op: 05 March 2015, 19:26:28 »
Wat zijn de beste radiussen voor bochten of halve cirkels voor sporen, wanneer je daar met een lange lokomotief (zie bijvoorbeeld afbeelding) en enkele passagierswagens (voor een koerstrein) makkelijk doorheen wilt rijden?

Kan dat met 45 of 60 graden makkelijk? Ik neem aan dat 30 graden al moeilijk wordt (ook gezien de oversteekhoek van de wagens).


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2015, 19:44:43 »
Een radius is heel wat anders dan het aantal graden. Elke volle cirkel is altijd 360° ongeacht hoe groot de cirkel is.
Mijn Fleischmann BR50 (4175 ?) loopt nog probleemloos door de Modell Gleis R1 bochten (radius 35,7cm ?) maar dat
kan bij en ander merk loc wel weer heel anders uit pakken.
Groet, Ronald.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2015, 19:54:27 »
IK heb mijn stomers op roco R3 (~434 mm) rijden, hier merk je al dat loopassen en draaistellen al de neiging hebben om aan te lopen, krapper kan vast, maar ruimer is altijd beter. Overigens zijn de genoemde radiussen voor hO, maar ik zie nu dat je een N-loc op de foto hebt staan.
Groeten, Ronald.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2015, 19:56:28 »
De beste radius is die waarbij je een zo groot mogelijke bocht maakt en niet haaks de bocht om gaat.  ;D
Tegenwoordig vermeld elke fabrikant wel bij de specificaties welke inimale radius je nodig hebt. En dan vaak ook n og eens of dat zonder meer kan of dat er bepaalde onderdelen niet gemonteerd mogen worden.
De graden hebben hier totaal niets mee te maken. Die geven alleen maar aan hoeveel segmenten je nodig hebt om volledige cirkel te maken. Over het algemeen, hoe groter de radius des te meer railstukekn je nodig hebt.
Gr.
Eric

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2015, 20:03:41 »
Ik wil N gaan rijden, ja.

(Sorry, ben even in de war met radius en booggraden van een stukje rail.)  :o

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2015, 20:41:59 »
R2 is over het algemeen het minimum voor lange locomotieven

Ahearn geeft voor de Big Boy een minimum van 11, aanbevolen 15 inch radius.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2015, 14:20:58 »
11 inch is 279,4mm, 15 inch is 381mm.
Lijkt me inderdaad niet verkeerd voor zo'n apparaat: http://www.athearn.com/Products/N/ :)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 09:15:27 »
Prima, rekening houden dus met liefst R3 bochten in het baanontwerp.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2015, 09:55:56 »
Denk je er wel om dat er (in ieder geval bij Fleischmann N) een groot 'gat' zit tussen R2 en R3? Ik weet niet of dat bij alle railfabrikanten is, misschien is het om 1 of andere reden wel een standaard. Zie plaatje. Tussen R2 en R3 zitten nog 4 radiussen (radia?) die alleen met flexrail te maken zijn.

Wil je minimaal met R3 werken dan heb je al meteen een flink oppervlak nodig (wel mooi natuurlijk...) maar ik heb er de ruimte niet voor... ik gebruik dus (uiteraard) zo groot mogelijke bochten als wat de ruimte toestaat, maar minimaal ca. 262mm radius (dus net 1 tikje groter dan R2, maar veel kleiner dan R3...) voor de helix die ik maak gebruik ik wel minimaal R3/R4.

« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 11:58:15 door jowi »

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2015, 14:44:34 »
Halve boog R3 is nog steeds 792mm en R4 860mm. Beide ruim voldoende aanwezig qua ruimte op tafel van 90cm diep.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2015, 15:00:04 »
Als je alleen van rand tot rand spoort, dus een ovaal... ja dan klopt dat... Wil je wat meer variatie of moet je een bocht starten ergens halverweg de baan, dan red je het dus niet :)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2015, 22:16:57 »
Erwin, als je een bocht ingaat is het aan te bevelen om het eerste gedeelte met een groter straal uit te voeren. Dit reduceert het effect dat de achterzijde van personenrijtuigen bij de overgang van recht naar rond 'uitbreekt'. Gewoon in de praktijk experimenteren binnen de beschikbare ruimte.
In mijn geplande h0 baan hanteer ik een minimale straal van 480 mm maar wordt de aanvangradius 855 mm.

Groet, Rob

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2015, 15:36:16 »
Nog even terugkomen op dit onderwerp, met een andere vraag voor mijn te bouwen N-spoor baan.

Welke Duitse stoomlok (periode II) loopt er op basis van jullie ervaring qua grote en aantal wielen makkelijk door een R3 bocht?
(Ervan uitgaande dat ik een dergelijke R3 als halve cirkel op de modelbaan kan bouwen!)

Dus welke BRxx kan een R3 bocht met gemak aan?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2015, 15:39:23 »
R3 (straal 400mm) is geen probleem voor N-spoor. Dat is zeer ruim. Daar heeft geen enkele lok moeite mee.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2015, 17:38:20 »
Dat opent oneindige perspectieven, Ronald!

Zeker bij het baanplan wat ik momenteel aan het ontwerpen ben: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63574.0.html