Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:10:25
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:52:42
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
  

Auteur Topic: Radius bochten & lange lokomotieven  (gelezen 17649 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Wat vind je mooi?
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2015, 19:15:53 »
Afgezien van de aan te houden minimum radius die de fabrikanten meestal wel opgeven, is een andere vraag: wat vind je nog mooi en wanneer wordt het te veel 'speelgoed'?

Onderstaande link geeft info en een serie foto's van verschillende wagons in verschillende bochten.

http://macrodyn.com/assets/files/MRH-Q1/MRH-2009-Q1v3.pdf  vanaf blz 46.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 05 April 2015, 10:25:14 »
Erwin, als je een bocht ingaat is het aan te bevelen om het eerste gedeelte met een groter straal uit te voeren. Dit reduceert het effect dat de achterzijde van personenrijtuigen bij de overgang van recht naar rond 'uitbreekt'. Gewoon in de praktijk experimenteren binnen de beschikbare ruimte.
In mijn geplande h0 baan hanteer ik een minimale straal van 480 mm maar wordt de aanvangradius 855 mm.

Groet, Rob

Hoi Rob,

Hiervoor is een mooi stuk theorie, de clothoïde of spiraal van Cornu, die laat zien hoe je de ingangshoek het beste kan construeren - zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog.
Deze theorie wordt toegepast in de wegenbouw bij klaverbladen en afritten.

Wat je vooral wil voorkomen is dat de zijwaartse krachten "oneindig" groot zijn op het overgangsstuk (massa wil niet van richting veranderen in het horizontale vlak).

Groeten,
Erik

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 06 April 2015, 15:06:55 »
@ Rudy: bedankt voor dit mooie online Amerikaanse tijdschrift. Inderdaad deze informatie is heel goed wat betreft de juiste wagens voor de juiste bochten. De algemene tips zijn heel goed toe te passen, ook in de keuze van welke wagens je achter je lok meeneemt.

@ Erik: Gelukkig heb ik in m'n huidige baanplan zelfs voor de rangeergebieden bij de industrie R4 stukjes aangelegd. Wanneer ik de 2e helft van m'n baanplan ga ontwerpen, waar misschien een R2-tje zou kunnen komen hou ik er rekening mee, met die info van je. Tot nu toe alleen R3 & R4 bochten overal (In N-spoor.)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2015, 17:20:09 »
Heren, wanneer jullie nog even terugkijken naar m'n allereerste berichtje in dit draadje.

Ik ben toch correct dat een dergelijke lokomotief ook met gemak een R3 bocht kan maken?

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2015, 17:52:48 »
hallo Erwin, ik heb een aantal roco stomers br 41 en 43 . dit zijn lastige jongens met bochten zeker als je de kolbenstangen bij de schuifkast eraan laat zitten. Maar met de stangen eraan lopen ze vlot door de profi rail r3 en r4. haal je de stangen eraf dan lopen ze ook krappere bochten, dus kwestie van keuzes maken denk ik.

mvg aad

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 17 April 2015, 17:20:03 »
Dus Aad, grosso modo is een dergelijke 'lange lok' een R3 bocht, halve cirkel met gemak te nemen, begrijp ik uit je reactie. (Kleinere radius is niet nodig)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 17 April 2015, 21:14:24 »
hallo erwin, ik vergat te zeggen dat mijn bochten bestaan uit 5x R 3 of 5 x R 4 rail stukken. Zonder de kolben stangen nemen deze loks ook mijn engelse wissels .Met de stangen eraan lopen de loc,s direct uit de wissel.

mvg aad

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 18 April 2015, 18:43:07 »
Hoi Aad, na wat goochelen op het internet begrijp ik nog niet wat je precies met die 'kolben' stangen bedoeld.

Overigens ga ik een baan opbouwen in schaal N.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 18 April 2015, 19:18:47 »
Hij bedoelt een Kolbenstangschützrohr. Die lange dingen die aan de voorkant van de cilinder behuizing zitten. Als je een voorloop as hebt komt die daarmee in de knoop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Radius bochten & lange lokomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 18 April 2015, 19:28:04 »
Een zuigerstangbeschermingsbuis dus. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.