Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Karben
Vandaag
om 10:41:39
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:40:17
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:34:43
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 10:27:14
Houten 23 Augustus 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:26:46
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 10:12:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 09:58:42
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc?
door
Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag
om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:32:06
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:50:13
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
07 August 2025, 19:19:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0
door
wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Schaduwstation voor nieuwe baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schaduwstation voor nieuwe baan (gelezen 3627 keer)
Falcon10
Wel Belg, niet gek !
Schaduwstation voor nieuwe baan
«
Gepost op:
02 March 2015, 20:11:36 »
Ben laatste tijd beetje aan het nadenken over een schaduwstation voor onder mijn toekomstige baan :
De diepte van het geheel is 1,5 meter, de lengte 7,7 meter. Normaal heb ik 10,5 meter ongeveer voor de lengte van de baan, dus ik kan nog met gemak aan de in-en uitrij rechts van het plan nog een bocht maken om naar de rest van de baan terug te gaan.
Het hele baanplan wordt waarschijnlijk een grote U-vorm. Misschien kan ik dus aan de andere kant van de zolder hetzelfde toepassen voor nog extra opstelsporen.
Overal zijn 10 opstelsporen, waarvan eigenlijk 1 steeds wegvalt als doorrijspoor. In totaal zijn er dan dus 27 opstelsporen.
Ik heb ze opgedeeld in 3 grote bundels :
De bovenste ( licht blauwe ) bundel dient voor hele lange treinen zoals bv een paar van men ICE treinstellen, paar lange goederentreinstellen etc.
De onderste ( donkerblauw en roze ) bundel dient voor de minder lange treinstellen en zijn eigenlijk 2 bundels vlak achter elkaar.
Wat denken jullie van deze opstelling ?
Ik heb speciaal alles achter elkaar gezet, zodat het niet te ingewikkeld wordt en treinen van 2 kanten de bundels kunnen inrijden, maar ze dus steeds langs dezelfde inrit de bundels inrijden, parkeren, en vervolgens langs de andere kant er terug uitrijden.
Het idee was om daardoor ook keerlussen te vermijden, iemand een idee of dat hiermee ook lukt ?
Falkenheim spoorbaan
ruudns
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2015, 20:20:05 »
In H0 krijg ik
10 sporen op 60cm
naast elkaar. Ik zou er nog een elfde kunnen bij leggen, ware het niet dat ik de bocht door moet
. Jij zit op 20 sporen? In H0 of N? In geval van H0 zit je dan op ca 110-120cm diepte. Werk je met een U baan, dan zou je de helft per halve U-poot kunnen leggen om er nog bij te kunnen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Falcon10
Wel Belg, niet gek !
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2015, 20:31:09 »
Hey Ruud,
Het is inderdaad HO. En het is eignelijk maar 1 kant van de U vorm van de baan.
Dus rechts van dit plan, waar de bundels eindigen in 2 sporen, komt nog een bocht van 90° Daar komt dan een stuk spor van een meter of 5 en vervolgens terug een bocht van 90° waar eventueel een spiegeling van het schaduwstationplan nogmaals kan gedaan worden ( en ergens nog een doorgang natuurlijk naar het bovenliggende spoor ).
Falkenheim spoorbaan
ruudns
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2015, 21:19:42 »
Ok, dat begreep ik wel, maar realiseer je je dat die plank dan minimaal 90cm diep wordt en als je er niet aan twee kanten bij komt je dat niet haalt als er op het achterste spoor iets af dendert? Mijn bovenplaat is 80cm diep, de twee schaduwstations zijn elk 60cm diep en liggen ca 38cm onder elkaar. Dat lijkt ruim, maar is best kort als je er tussen moet gaan hangen. En ik ben echt de dikste niet
. Verder geld in de hoek de stelling van pietje gras ook nog eens. Bij de wortel uit 60 kwadraat + 60 kwadraat zit je dan al snel op 84 cm diep
. Wordt je plaat 80 dan kom je in de hoeken al op 113cm
. Dat is voor de rijplaat niet erg, in die bochten komt waarschijnlijk toch geen trein maar scenery om de hoeken te camoufleren, maar in een schaduwstation telt elke cm extra te krijgen spoor.
Hub je wel de luxe om een U-baan te maken van die grote en er dan ook nog rondom heen te kunnen, dan is er natuurlijk niets aan de hand
. Mijn baan wordt best groot, maar is ook alleen vanuit het midden te benaderen. Hij ligt langs bijna alle vier de kanten van de kamer opgesloten om er het maximum aan rij en opstalruimte uit te kunnen halen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Michiel 80
«
Reactie #4 Gepost op:
02 March 2015, 23:25:35 »
Ik ben zelf teruggegaan van een schaduwstation van 110cm naar 60cm diep. Dit omdat ik - zoals Ruud ook beschrijft - niet bij de achterste sporen kon komen.
Ik kon er weliswaar onderdoor kruipen en dan met de kop omhoog, maar dit was op langere termijn niet fijn werken: ik werd het kruipen zat en mijn lijf wordt minder flexibel.
Kortom: 150 cm diep zou ik niet doen tenzij je er ook vanaf de andere kant probleemloos bij kunt.
Tevens zou ik de secties van de tweede bundelsporen combineren tot lange sporen en deze verdelen in twee blokken. Treinen stellen zich dan achter elkaar op.
Misschien iets minder flexibel, aan de andere kant bespaart het een hoop wissels.
Ik zie vast de vorderingen wel verschijnen!
Succes!
Falcon10
Wel Belg, niet gek !
«
Reactie #5 Gepost op:
03 March 2015, 20:57:38 »
Goed punt Michiel van die tweede bundelsporen te combineren en te verdelen in 2 blokken.
Is inderdaad toch een mooie besparing op wissels die je dan niet moet steken.
Falkenheim spoorbaan
PW100
«
Reactie #6 Gepost op:
04 March 2015, 23:36:27 »
Wellicht dat je kunt overwegen om de verbindingsboog aan de linkerzijde in dubbelspoor uit te voeren. Als je dan een van de sporen van het bovenste schaduw station direct met dit tweede boogspoor verbind, dus buiten de wisselstraat om, dan heb je een directe vebinding naar het tweede schaduwstation. Je kunt dan twee treinen vlak achter elkaar binnen laten lopen op de verschillende schaduwstations, zonder dat de tweede trein hoeft te wachten opdat de voorgaande trein (langzaam) tot stilstand gekomen is.
Overigens kun je dezelfde truc uithalen met het verlaten van het bovenste schaduwstation
Nu kun je gelijktijdig en onafhankelijk van elkaar het eerste schaduwstation uitrijden, en het tweede binnenrijden.
Zo dus ongeveer:
Je levert dan een of twee opstelsporen in, maar hiermee kun je dan wel je bovenste en onderste schaduwstation(s) onafhankelijk bedienen. Vooropgesteld uiteraard dat je voldoende ruimte hebt, maar dat is niet zo'n problem als ik een en ander goed begrijp
Overigens, zou ik ook - zoals eerder al is voorgesteld - ernstig in overweging nemen de wisselstraat midden in het onderste schaduwstation te laten vervallen, en op elk spoor gewoon twee treinen achter elkaar te plaatsen. Wisselstraten zo midden in een schaduw station leveren over het algemeen eigenlijk alleen maar ellende op; meer dan dat je er voordeel aan hebt; lastig bereikbaar in geval van ontsporing, en lastig schoon te maken. Om nog maar te zwijgen in geval van een defecte wissel(-aandrijving).
Wel een impossant schaduwstation, met deze lengte
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik blijf je voorlopig even volgen!
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 00:11:07 door PW100. Reden: Spellingsfoutje
»
1200blauw
Twentelijn 1968-1980
«
Reactie #7 Gepost op:
05 March 2015, 15:38:08 »
Je kunt de opstelsporen ook diagonaal leggen. Dat voorkomt s-bochten. Meestal kost dat geen opstelruimte, maar in dit geval is dat wel even puzzelen.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen