Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:39:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:39:06
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
Vandaag om 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:30:34
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:29:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
Vandaag om 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
Vandaag om 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Ivo tB
Vandaag om 20:51:15
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:19
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Huup
Vandaag om 20:06:00
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 19:40:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
  

Auteur Topic: Schaduwstation voor nieuwe baan  (gelezen 3674 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Schaduwstation voor nieuwe baan
« Gepost op: 02 March 2015, 20:11:36 »
Ben laatste tijd beetje aan het nadenken over een schaduwstation voor onder mijn toekomstige baan :



De diepte van het geheel is 1,5 meter, de lengte 7,7 meter. Normaal heb ik 10,5 meter ongeveer voor de lengte van de baan, dus ik kan nog met gemak aan de in-en uitrij rechts van het plan nog een bocht maken om naar de rest van de baan terug te gaan.
Het hele baanplan wordt waarschijnlijk een grote U-vorm. Misschien kan ik dus aan de andere kant van de zolder hetzelfde toepassen voor nog extra opstelsporen.
Overal zijn 10 opstelsporen, waarvan eigenlijk 1 steeds wegvalt als doorrijspoor. In totaal zijn er dan dus 27 opstelsporen.
Ik heb ze opgedeeld in 3 grote bundels :
De bovenste ( licht blauwe ) bundel dient voor hele lange treinen zoals bv een paar van men ICE treinstellen, paar lange goederentreinstellen etc.
De onderste ( donkerblauw en roze ) bundel dient voor de minder lange treinstellen en zijn eigenlijk 2 bundels vlak achter elkaar.

Wat denken jullie van deze opstelling ?
Ik heb speciaal alles achter elkaar gezet, zodat het niet te ingewikkeld wordt en treinen van 2 kanten de bundels kunnen inrijden, maar ze dus steeds langs dezelfde inrit de bundels inrijden, parkeren, en vervolgens langs de andere kant er terug uitrijden.
Het idee was om daardoor ook keerlussen te vermijden, iemand een idee of dat hiermee ook lukt ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2015, 20:20:05 »
In H0 krijg ik 10 sporen op 60cm naast elkaar. Ik zou er nog een elfde kunnen bij leggen, ware het niet dat ik de bocht door moet :-\. Jij zit op 20 sporen? In H0 of N? In geval van H0 zit je dan op ca 110-120cm diepte. Werk je met een U baan, dan zou je de helft  per halve U-poot kunnen leggen om er nog bij te kunnen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2015, 20:31:09 »
Hey Ruud,
Het is inderdaad HO. En het is eignelijk maar 1 kant van de U vorm van de baan.
Dus rechts van dit plan, waar de bundels eindigen in  2 sporen, komt nog een bocht van 90° Daar komt dan een stuk spor van een meter of 5 en vervolgens terug een bocht van 90° waar eventueel een spiegeling van het schaduwstationplan nogmaals kan gedaan worden ( en ergens nog een doorgang natuurlijk naar het bovenliggende spoor ).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2015, 21:19:42 »
Ok, dat begreep ik wel, maar realiseer je je dat die plank dan minimaal 90cm diep wordt en als je er niet aan twee kanten bij komt je dat niet haalt als er op het achterste spoor iets af dendert? Mijn bovenplaat is 80cm diep, de twee schaduwstations zijn elk 60cm diep en liggen ca 38cm onder elkaar. Dat lijkt ruim, maar is best kort als je er tussen moet gaan hangen. En ik ben echt de dikste niet ;D. Verder geld in de hoek de stelling van pietje gras ook nog eens. Bij de wortel uit 60 kwadraat + 60 kwadraat  zit je dan al snel op 84 cm diep ;). Wordt je plaat 80 dan kom je in de hoeken al op 113cm ;). Dat is voor de rijplaat niet erg, in die bochten komt waarschijnlijk toch geen trein maar scenery om de hoeken te camoufleren, maar in een schaduwstation telt elke cm extra te krijgen spoor.
Hub je wel de luxe om een U-baan te maken van die grote en er dan ook nog rondom heen te kunnen, dan is er natuurlijk niets aan de hand (y). Mijn baan wordt best groot, maar is ook alleen vanuit het midden te benaderen. Hij ligt langs bijna alle vier de kanten van de kamer opgesloten om er het maximum aan rij en opstalruimte uit te kunnen halen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2015, 23:25:35 »
Ik ben zelf teruggegaan van een schaduwstation van 110cm naar 60cm diep. Dit omdat ik - zoals Ruud ook beschrijft - niet bij de achterste sporen kon komen.
Ik kon er weliswaar onderdoor kruipen en dan met de kop omhoog, maar dit was op langere termijn niet fijn werken: ik werd het kruipen zat en mijn lijf wordt minder flexibel.
Kortom: 150 cm diep zou ik niet doen tenzij je er ook vanaf de andere kant probleemloos bij kunt.

Tevens zou ik de secties van de tweede bundelsporen combineren tot lange sporen en deze verdelen in twee blokken. Treinen stellen zich dan achter elkaar op.
Misschien iets minder flexibel, aan de andere kant bespaart het een hoop wissels.

Ik zie vast de vorderingen wel verschijnen!
Succes!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2015, 20:57:38 »
Goed punt Michiel van die tweede bundelsporen te combineren en te verdelen in 2 blokken.
Is inderdaad toch een mooie besparing op wissels die je dan niet moet steken.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2015, 23:36:27 »
Wellicht dat je kunt overwegen om de verbindingsboog aan de linkerzijde in dubbelspoor uit te voeren. Als je dan een van de sporen van het bovenste schaduw station direct met dit tweede boogspoor verbind, dus buiten de wisselstraat om, dan heb je een directe vebinding naar het tweede schaduwstation. Je kunt dan twee treinen vlak achter elkaar binnen laten lopen op de verschillende schaduwstations, zonder dat de tweede trein hoeft te wachten opdat de voorgaande trein (langzaam) tot stilstand gekomen is.

Overigens kun je dezelfde truc uithalen met het verlaten van het bovenste schaduwstation ;)
Nu kun je gelijktijdig en onafhankelijk van elkaar het eerste schaduwstation uitrijden, en het tweede binnenrijden.

Zo dus ongeveer:


Je levert dan een of twee opstelsporen in, maar hiermee kun je dan wel je bovenste en onderste schaduwstation(s) onafhankelijk bedienen. Vooropgesteld uiteraard dat je voldoende ruimte hebt, maar dat is niet zo'n problem als ik een en ander goed begrijp :)

Overigens, zou ik ook - zoals eerder al is voorgesteld - ernstig in overweging nemen de wisselstraat midden in het onderste schaduwstation te laten vervallen, en op elk spoor gewoon twee treinen achter elkaar te plaatsen. Wisselstraten zo midden in een schaduw station leveren over het algemeen eigenlijk alleen maar ellende op; meer dan dat je er voordeel aan hebt; lastig bereikbaar in geval van ontsporing, en lastig schoon te maken. Om nog maar te zwijgen in geval van een defecte wissel(-aandrijving).

Wel een impossant schaduwstation, met deze lengte (y)
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik blijf je voorlopig even volgen!
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 00:11:07 door PW100. Reden: Spellingsfoutje »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2920
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Schaduwstation voor nieuwe baan
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2015, 15:38:08 »
Je kunt de opstelsporen ook diagonaal leggen. Dat voorkomt s-bochten. Meestal kost dat geen opstelruimte, maar in dit geval is dat wel even puzzelen.