Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:54:44
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Karwendel Express Epoche II  (gelezen 6010 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Karwendel Express Epoche II
« Gepost op: 02 March 2015, 04:32:22 »
Beste Forumleden,



Ik overweeg om een set rijtuigen van de Karwendel Express, DRG Epoche II aan mn collectie toe te voegen. Ik heb informatie over deze treindienst opgezocht maar blijf toch met wat vragen zitten.
Vandaar mijn post.
Periode: ik vind de periode begin jaren dertig van de vorige eeuw interessant. In deze periode zijn de rijtuigen voorzien van de kleurcombinatie blauw/crème (Rheingold?) en lichtblauw/donkerblauw. Maar ook zie ik groene rijtuigen. De kleurencombinatie lichtblauw/donkerblauw vind ik het mooiste maar ik zou willen weten hoe dat nu zit met de drie verschillende kleuren op de rijtuigen.
Locomotief: Ik lees op stummiforum.de dat de loks E44,16,17 en bij wijze van uitzondering E32 en E52 de trein hebben getrokken. Ik heb in bezit de Fleischmann E44 en E32, maar in de uitvoering van DB. Bovendien heeft mijn E44 van die kasten aan de voor/achterzijde, terwijl ik op foto's zie dat de E44 uit de jaren 30 nog geen kasten heeft. Dus die kan ik niet toepassen. Voor zover ik hebben alleen eloks deze trein van Munchen naar Innsbruck getrokken.
Liliput heeft wel de juiste lok, E44 in het grijs. Bijzonder mooi en aangezien die lok dan met de rijtuigen als set gaat rondrijden hoef ik de koppelingen niet aan te passen naar de fleischmann koppelingen. Maar wel interessant om te weten is of de koppelingen wel uitwisselbaar zijn.
Dit zou dan mn eerste niet-fleischmann lok zijn en daar heb ik een paar vragen over:
kan deze lok zonder aanpassingen op fleischmann modell rails rijden? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor de rijtuigen. En moet ik meteen reserveonderdelen kopen?

Als er leden zijn die al zo'n set hebben zou het wel erg aardig zijn om wat foto's te laten zien.

Met vriendelijke groet,
Hans

Tschuss Genossen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2015, 08:11:17 »
Hans,

Fliegende Züge en de de Rheingold droegen de kleuren violet en creme. Blauw met licht blauw was speciaal voor de Karwendelexpress. Grofweg alle overige rijtuigen waren bij de Reichsbahn donkergroen.
Van de Baureihe E44 bestaan twee hoofdseries: E44.0 en E44.5. De eerste heeft ‘neuzen’ of kasten voor de cabines; de tweede niet.
De E44.5 en Karwendelexpress van Liliput rijden prima over het Modellgleis van Fleischmann, evenals Roco’s E44.0. De koppelingen van dit materieel zijn eenvoudig vervangbaar. Ik zou kortkoppelingen monteren, zodat alles netjes buffer aan buffer gekoppeld kan worden.
Wat de reserveonderdelen betreft: het is altijd raadzaam om die in huis te hebben. Alleen is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Antislipbandjes zijn wel handig om te hebben, want bij mij breken ze altijd op een moment, dat de modelspoorwinkelier net van zijn rust gaat genieten. Zaterdagavond, bijvoorbeeld. In een enkel geval bestel ik een extra setje met zelf aan te brengen onderdelen, want soms zijn die lastig te monteren. Bij een beetje onvoorzichtigheid kan er wel eens wat verbuigen of breken.
Veel plezier met de Karwendelexpress. :)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 09:34:41 door Basilicum »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2015, 09:07:52 »
Dag Bas,

Dat is erg duidelijk. Zit ik nog met een vraag die in mn post eerder vandaag nog niet was vermeld: In de catalog van Liliput H0 staat dat de expressrijtuigen een lengte van 138mm hebben en de bagagewagen een lengte heeft van 250mm.
Van die bagagewagen lijkt wel te kloppen maar de expressrijtuigen 138mm? Typefout neem ik aan?

Groeten,
Hans
Tschuss Genossen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2015, 09:30:04 »
Volgens deze link is 239mm de juiste lengte.

Groet,
Bas