Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sluitseinen REEtitec 1300
door
henk
Vandaag
om 09:26:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:26:11
LS Models 2025
door
Martijn193
Vandaag
om 09:17:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:13:55
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
HenkN
Vandaag
om 09:09:57
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 08:56:04
Raadplaatje
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:53:28
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:15
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 08:00:03
Stottering Piko 98551BD
door
VAM65
Vandaag
om 07:46:56
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 06:55:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Sven
Vandaag
om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 00:10:48
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies?
door
arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Bf Kibronn
door
Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen
door
Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
Da's Daz 2
door
Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet
door
Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder
door
bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal.
door
hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
23 November 2025, 16:19:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Karwendel Express Epoche II (gelezen 6139 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3318
Karwendel Express Epoche II
«
Gepost op:
02 March 2015, 04:32:22 »
Beste Forumleden,
Ik overweeg om een set rijtuigen van de Karwendel Express, DRG Epoche II aan mn collectie toe te voegen. Ik heb informatie over deze treindienst opgezocht maar blijf toch met wat vragen zitten.
Vandaar mijn post.
Periode: ik vind de periode begin jaren dertig van de vorige eeuw interessant. In deze periode zijn de rijtuigen voorzien van de kleurcombinatie blauw/crème (Rheingold?) en lichtblauw/donkerblauw. Maar ook zie ik groene rijtuigen. De kleurencombinatie lichtblauw/donkerblauw vind ik het mooiste maar ik zou willen weten hoe dat nu zit met de drie verschillende kleuren op de rijtuigen.
Locomotief: Ik lees op stummiforum.de dat de loks E44,16,17 en bij wijze van uitzondering E32 en E52 de trein hebben getrokken. Ik heb in bezit de Fleischmann E44 en E32, maar in de uitvoering van DB. Bovendien heeft mijn E44 van die kasten aan de voor/achterzijde, terwijl ik op foto's zie dat de E44 uit de jaren 30 nog geen kasten heeft. Dus die kan ik niet toepassen. Voor zover ik hebben alleen eloks deze trein van Munchen naar Innsbruck getrokken.
Liliput heeft wel de juiste lok, E44 in het grijs. Bijzonder mooi en aangezien die lok dan met de rijtuigen als set gaat rondrijden hoef ik de koppelingen niet aan te passen naar de fleischmann koppelingen. Maar wel interessant om te weten is of de koppelingen wel uitwisselbaar zijn.
Dit zou dan mn eerste niet-fleischmann lok zijn en daar heb ik een paar vragen over:
kan deze lok zonder aanpassingen op fleischmann modell rails rijden? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor de rijtuigen. En moet ik meteen reserveonderdelen kopen?
Als er leden zijn die al zo'n set hebben zou het wel erg aardig zijn om wat foto's te laten zien.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2015, 08:11:17 »
Hans,
Fliegende Züge en de de Rheingold droegen de kleuren violet en creme. Blauw met licht blauw was speciaal voor de Karwendelexpress. Grofweg alle overige rijtuigen waren bij de Reichsbahn donkergroen.
Van de Baureihe E44 bestaan twee hoofdseries: E44.0 en E44.5. De eerste heeft ‘neuzen’ of kasten voor de cabines; de tweede niet.
De E44.5 en Karwendelexpress van Liliput rijden prima over het Modellgleis van Fleischmann, evenals Roco’s E44.0. De koppelingen van dit materieel zijn eenvoudig vervangbaar. Ik zou kortkoppelingen monteren, zodat alles netjes buffer aan buffer gekoppeld kan worden.
Wat de reserveonderdelen betreft: het is altijd raadzaam om die in huis te hebben. Alleen is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Antislipbandjes zijn wel handig om te hebben, want bij mij breken ze altijd op een moment, dat de modelspoorwinkelier net van zijn rust gaat genieten. Zaterdagavond, bijvoorbeeld. In een enkel geval bestel ik een extra setje met zelf aan te brengen onderdelen, want soms zijn die lastig te monteren. Bij een beetje onvoorzichtigheid kan er wel eens wat verbuigen of breken.
Veel plezier met de Karwendelexpress.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 09:34:41 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3318
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2015, 09:07:52 »
Dag Bas,
Dat is erg duidelijk. Zit ik nog met een vraag die in mn post eerder vandaag nog niet was vermeld: In de catalog van Liliput H0 staat dat de expressrijtuigen een lengte van 138mm hebben en de bagagewagen een lengte heeft van 250mm.
Van die bagagewagen lijkt wel te kloppen maar de expressrijtuigen 138mm? Typefout neem ik aan?
Groeten,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2015, 09:30:04 »
Volgens deze
link
is 239mm de juiste lengte.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II