Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 06:41:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
  

Auteur Topic: Karwendel Express Epoche II  (gelezen 6071 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Karwendel Express Epoche II
« Gepost op: 02 March 2015, 04:32:22 »
Beste Forumleden,



Ik overweeg om een set rijtuigen van de Karwendel Express, DRG Epoche II aan mn collectie toe te voegen. Ik heb informatie over deze treindienst opgezocht maar blijf toch met wat vragen zitten.
Vandaar mijn post.
Periode: ik vind de periode begin jaren dertig van de vorige eeuw interessant. In deze periode zijn de rijtuigen voorzien van de kleurcombinatie blauw/crème (Rheingold?) en lichtblauw/donkerblauw. Maar ook zie ik groene rijtuigen. De kleurencombinatie lichtblauw/donkerblauw vind ik het mooiste maar ik zou willen weten hoe dat nu zit met de drie verschillende kleuren op de rijtuigen.
Locomotief: Ik lees op stummiforum.de dat de loks E44,16,17 en bij wijze van uitzondering E32 en E52 de trein hebben getrokken. Ik heb in bezit de Fleischmann E44 en E32, maar in de uitvoering van DB. Bovendien heeft mijn E44 van die kasten aan de voor/achterzijde, terwijl ik op foto's zie dat de E44 uit de jaren 30 nog geen kasten heeft. Dus die kan ik niet toepassen. Voor zover ik hebben alleen eloks deze trein van Munchen naar Innsbruck getrokken.
Liliput heeft wel de juiste lok, E44 in het grijs. Bijzonder mooi en aangezien die lok dan met de rijtuigen als set gaat rondrijden hoef ik de koppelingen niet aan te passen naar de fleischmann koppelingen. Maar wel interessant om te weten is of de koppelingen wel uitwisselbaar zijn.
Dit zou dan mn eerste niet-fleischmann lok zijn en daar heb ik een paar vragen over:
kan deze lok zonder aanpassingen op fleischmann modell rails rijden? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor de rijtuigen. En moet ik meteen reserveonderdelen kopen?

Als er leden zijn die al zo'n set hebben zou het wel erg aardig zijn om wat foto's te laten zien.

Met vriendelijke groet,
Hans

Tschuss Genossen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2015, 08:11:17 »
Hans,

Fliegende Züge en de de Rheingold droegen de kleuren violet en creme. Blauw met licht blauw was speciaal voor de Karwendelexpress. Grofweg alle overige rijtuigen waren bij de Reichsbahn donkergroen.
Van de Baureihe E44 bestaan twee hoofdseries: E44.0 en E44.5. De eerste heeft ‘neuzen’ of kasten voor de cabines; de tweede niet.
De E44.5 en Karwendelexpress van Liliput rijden prima over het Modellgleis van Fleischmann, evenals Roco’s E44.0. De koppelingen van dit materieel zijn eenvoudig vervangbaar. Ik zou kortkoppelingen monteren, zodat alles netjes buffer aan buffer gekoppeld kan worden.
Wat de reserveonderdelen betreft: het is altijd raadzaam om die in huis te hebben. Alleen is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Antislipbandjes zijn wel handig om te hebben, want bij mij breken ze altijd op een moment, dat de modelspoorwinkelier net van zijn rust gaat genieten. Zaterdagavond, bijvoorbeeld. In een enkel geval bestel ik een extra setje met zelf aan te brengen onderdelen, want soms zijn die lastig te monteren. Bij een beetje onvoorzichtigheid kan er wel eens wat verbuigen of breken.
Veel plezier met de Karwendelexpress. :)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 09:34:41 door Basilicum »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2015, 09:07:52 »
Dag Bas,

Dat is erg duidelijk. Zit ik nog met een vraag die in mn post eerder vandaag nog niet was vermeld: In de catalog van Liliput H0 staat dat de expressrijtuigen een lengte van 138mm hebben en de bagagewagen een lengte heeft van 250mm.
Van die bagagewagen lijkt wel te kloppen maar de expressrijtuigen 138mm? Typefout neem ik aan?

Groeten,
Hans
Tschuss Genossen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Karwendel Express Epoche II
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2015, 09:30:04 »
Volgens deze link is 239mm de juiste lengte.

Groet,
Bas