Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 07:00:32
NS 8400 van Werps
door
peterha
Vandaag
om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels
door
Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
01 September 2025, 21:21:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Karwendel Express Epoche II (gelezen 6029 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Karwendel Express Epoche II
«
Gepost op:
02 March 2015, 04:32:22 »
Beste Forumleden,
Ik overweeg om een set rijtuigen van de Karwendel Express, DRG Epoche II aan mn collectie toe te voegen. Ik heb informatie over deze treindienst opgezocht maar blijf toch met wat vragen zitten.
Vandaar mijn post.
Periode: ik vind de periode begin jaren dertig van de vorige eeuw interessant. In deze periode zijn de rijtuigen voorzien van de kleurcombinatie blauw/crème (Rheingold?) en lichtblauw/donkerblauw. Maar ook zie ik groene rijtuigen. De kleurencombinatie lichtblauw/donkerblauw vind ik het mooiste maar ik zou willen weten hoe dat nu zit met de drie verschillende kleuren op de rijtuigen.
Locomotief: Ik lees op stummiforum.de dat de loks E44,16,17 en bij wijze van uitzondering E32 en E52 de trein hebben getrokken. Ik heb in bezit de Fleischmann E44 en E32, maar in de uitvoering van DB. Bovendien heeft mijn E44 van die kasten aan de voor/achterzijde, terwijl ik op foto's zie dat de E44 uit de jaren 30 nog geen kasten heeft. Dus die kan ik niet toepassen. Voor zover ik hebben alleen eloks deze trein van Munchen naar Innsbruck getrokken.
Liliput heeft wel de juiste lok, E44 in het grijs. Bijzonder mooi en aangezien die lok dan met de rijtuigen als set gaat rondrijden hoef ik de koppelingen niet aan te passen naar de fleischmann koppelingen. Maar wel interessant om te weten is of de koppelingen wel uitwisselbaar zijn.
Dit zou dan mn eerste niet-fleischmann lok zijn en daar heb ik een paar vragen over:
kan deze lok zonder aanpassingen op fleischmann modell rails rijden? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor de rijtuigen. En moet ik meteen reserveonderdelen kopen?
Als er leden zijn die al zo'n set hebben zou het wel erg aardig zijn om wat foto's te laten zien.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5413
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2015, 08:11:17 »
Hans,
Fliegende Züge en de de Rheingold droegen de kleuren violet en creme. Blauw met licht blauw was speciaal voor de Karwendelexpress. Grofweg alle overige rijtuigen waren bij de Reichsbahn donkergroen.
Van de Baureihe E44 bestaan twee hoofdseries: E44.0 en E44.5. De eerste heeft ‘neuzen’ of kasten voor de cabines; de tweede niet.
De E44.5 en Karwendelexpress van Liliput rijden prima over het Modellgleis van Fleischmann, evenals Roco’s E44.0. De koppelingen van dit materieel zijn eenvoudig vervangbaar. Ik zou kortkoppelingen monteren, zodat alles netjes buffer aan buffer gekoppeld kan worden.
Wat de reserveonderdelen betreft: het is altijd raadzaam om die in huis te hebben. Alleen is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Antislipbandjes zijn wel handig om te hebben, want bij mij breken ze altijd op een moment, dat de modelspoorwinkelier net van zijn rust gaat genieten. Zaterdagavond, bijvoorbeeld. In een enkel geval bestel ik een extra setje met zelf aan te brengen onderdelen, want soms zijn die lastig te monteren. Bij een beetje onvoorzichtigheid kan er wel eens wat verbuigen of breken.
Veel plezier met de Karwendelexpress.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 09:34:41 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2015, 09:07:52 »
Dag Bas,
Dat is erg duidelijk. Zit ik nog met een vraag die in mn post eerder vandaag nog niet was vermeld: In de catalog van Liliput H0 staat dat de expressrijtuigen een lengte van 138mm hebben en de bagagewagen een lengte heeft van 250mm.
Van die bagagewagen lijkt wel te kloppen maar de expressrijtuigen 138mm? Typefout neem ik aan?
Groeten,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5413
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2015, 09:30:04 »
Volgens deze
link
is 239mm de juiste lengte.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II