Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
door
Alewijn
Vandaag
om 16:23:33
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:11:38
29 november verkoop MSV
door
Ronald69
Vandaag
om 16:10:51
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen.
door
RobVille
Vandaag
om 15:47:03
De Hembrug 1906 - 1983
door
Eric B
Vandaag
om 15:45:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 15:28:46
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 15:25:48
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
rjr
Vandaag
om 15:03:38
3d printen van ns daglichtseinen
door
Frits C
Vandaag
om 14:51:01
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 14:40:13
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:24:15
Frans loodsje et cetera
door
Met een sik
Vandaag
om 14:23:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:04:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND
door
pjkramer
Vandaag
om 13:01:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Erik_omBC
Vandaag
om 12:44:22
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:37:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:32:43
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:25:05
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:17:49
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
stoombr38
Vandaag
om 11:56:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:50:20
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 11:32:11
Baanplan Belkamp H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:29:45
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 10:06:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:40:21
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 08:19:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Karwendel Express Epoche II (gelezen 6120 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3317
Karwendel Express Epoche II
«
Gepost op:
02 March 2015, 04:32:22 »
Beste Forumleden,
Ik overweeg om een set rijtuigen van de Karwendel Express, DRG Epoche II aan mn collectie toe te voegen. Ik heb informatie over deze treindienst opgezocht maar blijf toch met wat vragen zitten.
Vandaar mijn post.
Periode: ik vind de periode begin jaren dertig van de vorige eeuw interessant. In deze periode zijn de rijtuigen voorzien van de kleurcombinatie blauw/crème (Rheingold?) en lichtblauw/donkerblauw. Maar ook zie ik groene rijtuigen. De kleurencombinatie lichtblauw/donkerblauw vind ik het mooiste maar ik zou willen weten hoe dat nu zit met de drie verschillende kleuren op de rijtuigen.
Locomotief: Ik lees op stummiforum.de dat de loks E44,16,17 en bij wijze van uitzondering E32 en E52 de trein hebben getrokken. Ik heb in bezit de Fleischmann E44 en E32, maar in de uitvoering van DB. Bovendien heeft mijn E44 van die kasten aan de voor/achterzijde, terwijl ik op foto's zie dat de E44 uit de jaren 30 nog geen kasten heeft. Dus die kan ik niet toepassen. Voor zover ik hebben alleen eloks deze trein van Munchen naar Innsbruck getrokken.
Liliput heeft wel de juiste lok, E44 in het grijs. Bijzonder mooi en aangezien die lok dan met de rijtuigen als set gaat rondrijden hoef ik de koppelingen niet aan te passen naar de fleischmann koppelingen. Maar wel interessant om te weten is of de koppelingen wel uitwisselbaar zijn.
Dit zou dan mn eerste niet-fleischmann lok zijn en daar heb ik een paar vragen over:
kan deze lok zonder aanpassingen op fleischmann modell rails rijden? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor de rijtuigen. En moet ik meteen reserveonderdelen kopen?
Als er leden zijn die al zo'n set hebben zou het wel erg aardig zijn om wat foto's te laten zien.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2015, 08:11:17 »
Hans,
Fliegende Züge en de de Rheingold droegen de kleuren violet en creme. Blauw met licht blauw was speciaal voor de Karwendelexpress. Grofweg alle overige rijtuigen waren bij de Reichsbahn donkergroen.
Van de Baureihe E44 bestaan twee hoofdseries: E44.0 en E44.5. De eerste heeft ‘neuzen’ of kasten voor de cabines; de tweede niet.
De E44.5 en Karwendelexpress van Liliput rijden prima over het Modellgleis van Fleischmann, evenals Roco’s E44.0. De koppelingen van dit materieel zijn eenvoudig vervangbaar. Ik zou kortkoppelingen monteren, zodat alles netjes buffer aan buffer gekoppeld kan worden.
Wat de reserveonderdelen betreft: het is altijd raadzaam om die in huis te hebben. Alleen is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Antislipbandjes zijn wel handig om te hebben, want bij mij breken ze altijd op een moment, dat de modelspoorwinkelier net van zijn rust gaat genieten. Zaterdagavond, bijvoorbeeld. In een enkel geval bestel ik een extra setje met zelf aan te brengen onderdelen, want soms zijn die lastig te monteren. Bij een beetje onvoorzichtigheid kan er wel eens wat verbuigen of breken.
Veel plezier met de Karwendelexpress.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 09:34:41 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3317
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2015, 09:07:52 »
Dag Bas,
Dat is erg duidelijk. Zit ik nog met een vraag die in mn post eerder vandaag nog niet was vermeld: In de catalog van Liliput H0 staat dat de expressrijtuigen een lengte van 138mm hebben en de bagagewagen een lengte heeft van 250mm.
Van die bagagewagen lijkt wel te kloppen maar de expressrijtuigen 138mm? Typefout neem ik aan?
Groeten,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: Karwendel Express Epoche II
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2015, 09:30:04 »
Volgens deze
link
is 239mm de juiste lengte.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Karwendel Express Epoche II