Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 13:46:18
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
  

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 51857 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #135 Gepost op: 29 November 2015, 13:51:23 »
Pff, k vindt de dakgoot van ons huis al hoog genoeg. ;D
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #136 Gepost op: 29 November 2015, 15:12:02 »
Wat betreft een draaischijf als een must voor mijn baan(plan) ben ikzelf niet overtuigd. Er waren in Epoche II voldoende grote Bw's die daarover niet per se beschikten.

Een optische scheiding tussen de Bw en het achterliggende grote hoogovens complex heb ik nog niet overwogen, in zie zin juist niet, omdat het hele grote thema van de baan industrie is. Er mag dus van mij overlapping zijn in diverse terreinen die er inderdaad smerig en 'schmutzig' uit moeten zien.
En ik wil dan dus teveel groen e.d. vermijden.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #137 Gepost op: 29 November 2015, 15:49:22 »
Ergens op een Belgische baan een idee gezien: een afvoerkanaal met vies water.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #138 Gepost op: 30 January 2016, 16:14:29 »
Tijd om de plannen weer op te pakken! Veels te druk gehad met andere dingen de laatste tijd.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #139 Gepost op: 02 February 2016, 15:37:59 »
Altijd goed om de boel ook eens te laten rusten (toch rugklachten nu  ::) ) en dan nu allerlei rare stukjes nog eens opnieuw kritisch te bekijken!

In ieder geval een naam voor de baan bedacht met het industrie/staal thema in gedachte : "Krupp am Ruhr".  :D

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #140 Gepost op: 02 February 2016, 17:06:20 »
@ Koen: zeg, als ik nou eens een optische scheiding aanbreng tussen het Bw en de grote hoogovens, door er niet zoals je zei een afvalwater kanaaltje te maken, maar juist een kleine binnenhaven ertussen?!
Alwaar dan bijvoorbeeld binnenvaartschepen de erts komen afleveren, als voorbeeld.

Een extra optisch effect zou kunnen zijn om het hele terrein rondom de hoogovens op de tafel/baan iets lager te bouwen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #141 Gepost op: 02 February 2016, 17:13:41 »
Dat zou een goede optie zijn.

Je moet dan kijken naar een aanvaardbare breedte van zo'n kanaal/haven.

Als het ware komt die dan diagonaal in jou plan te liggen?
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #142 Gepost op: 03 February 2016, 14:18:57 »
Inderdaad diagonaal zoals ongeveer grof aangegeven hieronder.
Maakt dat er wel voor beide sporen een brug moet komen.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #143 Gepost op: 19 July 2016, 17:19:16 »
Tijdje niet actief geweest, geen beurs bezocht, niks gekocht. Zodat ik deze zomer genoeg heb gespaard om de toekomstige 'trein kamer' in te richten met een nieuwe vloer, en dan in m'n vakantie eind augustus weer echt aan de slag te gaan op Houten en het begin van de baan bouwen.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #144 Gepost op: 07 March 2017, 10:41:33 »
Nu ik eindelijk een aanvang heb gemaakt met de daadwerkelijke bouw, toch wat wijzigingen in het baanplan:

1. Schaduwstation is weg en in plaats daarvan rangeerterrein parallel naast hoofdstation.
2. BW ook parallel ernaast.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #145 Gepost op: 07 March 2017, 13:29:12 »
Vandaag ook eens opgemeten of die vier sporen bij m'n hoofdstation lang genoeg zijn.... En ja, deze treinen passen er.

« Laatst bewerkt op: 07 March 2017, 13:35:48 door Reinout van Rees. Reden: tag gefixt »

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #146 Gepost op: 28 July 2017, 17:32:21 »
De haven laat ik inmiddels helemaal weg als idee. Gaat denk ik teveel ruimte innemen, nadat ik in SCARM meermaals wat heb zitten ontwerpen als spielerei. In plaats daarvan ertstreinen over de hoofdsporen laten aankomen uit Emden.

Dat hele lange traject achterlangs de tafel richting rechterhoek (met de mijnbouw) laat ik grotendeels vervallen om eerder onderlangs naar het hoogovengebied te laten rijden met kolenwagons.

Andere ideetjes kom ik op terug, zoals de vraag: is het beter om het Bahn Werk direct naast het hoofdstation te leggen, en dan pas het rangeerterrein? Wat vinden anderen daarvan? Suggesties & commentaar welkom!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #147 Gepost op: 31 July 2017, 16:49:19 »
Graag zou ik commentaar hebben op het rangeerterreintje (Nr. 3) wat ik nu heb gemaakt (idee van een ander ergens gevonden, op het net).

Via Nr. 2 kom je binnen vanaf de hoofdlijnen. En via Nr. 5 kom je weer terug. Het spoor ertussen fungeert dus als een passeerlijn, om niet met goederenvervoer over het hoofdstation (Nr. 6) te hoeven rijden. Via wissel Nr. 5 kom je op uitloopspoor Nr. 1, en dan kun je achteruit de drie afdruksporen op met wagens. Via Nr. 4 kom je met een nieuwe samengestelde goederentrein terug op de hoofdlijn via nr. 5.



Vraagjes (nu):
1. Die drie afdruksporen wil ik heel licht naar beneden laten lopen (zijn nu in ontwerp, schaal N) zo'n 50cm lang. Moet zelf even proberen wat de ideale helling is, om wagens los te koppelen en naar achteren te laten rollen. Hebben jullie tips?
2. Werden grote stedelijke hoofdstations compleet genegeerd door goederentreinen, of passeerde ze er toch wel doorheen?
« Laatst bewerkt op: 31 July 2017, 16:58:27 door Erwinmk. Reden: Vraagteksn erbij gezet.... »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2694
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #148 Gepost op: 01 August 2017, 07:37:55 »
Om op je vraag te antwoorden :

1) niet echt een idee, zou je dat echt doen het spoor laten aflopen ? Indien je het doet, zou ik max een 0,5 cm/meter laten aflopen, dat het niet te hard opvalt, maar dat de wagon toch wegrolt bij afkoppelen.

2) Zover ik weet passeren ze er wel eens, maar veel hangt af hoe het station gesitueerd is tov de ligging van de stad. Paar voorbeelden :
Antwerpen Centraal : vroeger altijd een kopstation geweest, dus nooit echt goederentreinen door gereden. Nu deels doorrijstation, en voor zover ik weet nog altijd geen doorgaande goederentreinen, aangezien deze allemaal rondom Antwerpen gestuurd worden, de ring rond Antwerpen volgende. Dit is mogelijk omdat rond het stadscentrum van Antwerpen een circkelvormig spoornet is, waardoor goederentreinen rondom kunnen ipv door het centrum met eventuele gevaarlijke goederen.
Lier : doorrijdstation, op de verbinding tussen Antwerpen haven en het Roergebied, op dit station, dat toch al als een groter stedelijk station mag aanzien worden, rijden goederentreinen gewoon door langs de perrons. Komt omdat het station bijna in het stadscentrum ligt, en er geen spoornet rondom de stad ligt.
Mechelen : doorrijdstation, halfweg de spoorverbinding Antwerpen - Brussel. Ook hier weer komen er goederentreinen door het station langs de perrons, ook al zijn het er iets minder dan door bv Lier.

Hier kan je het station van Lier eens bekijken : https://www.google.be/maps/place/2500+Lier/@51.1351034,4.5545596,819m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c3fc63b318c329:0x6ae7fc52ac33a641!8m2!3d51.1302138!4d4.5715092?hl=en

Best een interessant station, het heeft in het noorden een 4-tal goederen opstelsporen, waar regelmatig goederentreinen wordne op afgeleid als ze aan de kant moeten voor personenverkeer, of er staat eens een trein van infrabel voor spoorwerkzaamheden etc
Ten zuid westen van het station zijn tevens 4 kopsporen die momenteel door werktreinen van Infrabel worden gebruikt, en waar ik vermoed dat in het verleden stukgoederen konden worden geladen/gelost.
Het station zelf heeft 5 perronsporen voor personentreinen, goederentreinen rijden nogthans bijna altijd ook gewoon over deze sporen door het station door.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #149 Gepost op: 01 August 2017, 08:39:41 »
Hoi,

Zou ook minimaal een omloopspoor creƫren, tenzij je alles uithaald met een rangeerloc.

Het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen" laat heel wat complete railplannen zien van die tijd.
ISBN 9060973232, weet niet of ie nog verkrijgbaar is maar heb hem op een beurs gekocht een keer.

Gr Koen.

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles