Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:14:45
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 08:58:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:51:16
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:30:36
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 07:12:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
  

Auteur Topic: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?  (gelezen 19432 keer)

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Gepost op: 18 February 2015, 22:43:34 »
In het jaar 2001 heb ik op een beurs een toen nog nieuwe stoomlocomotief van Liliput (L105200) gekocht.
De loc heeft voor controle een paar meter heen en weer gereden op mijn toenmalige baan in opbouw.

Archieffoto maart 2001:



Daarna is de loc in de doos verdwenen tot gisterenavond.

Ik werd niet vrolijk bij het uitpakken van de loc.
De tender zag er kromgetrokken uit (bolle buik), chassis vertoont scheuren en staat niet goed op de rails. Ze tilt zelfs de loc op.

Volgens mij is hier niets meer aan te repareren:





Is dit nu zinkpest?
Ik heb er in elk geval de p*** in.

Is zo'n tender nog te bemachtigen, maar dan zonder deze ziekte?


Wicher.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1739
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2015, 22:54:10 »
Hoi

Duidelijk gevalletje, helaas.

Ik vermoed dat je van Liliput geen coulance hoeft te verwachten, dus zul je waarschijnlijk zelf een nieuw frame moeten bestellen.

Ik zou de tender nu ook zo snel mogelijk demonteren. Doordat het frame uitzet heb je kans dat je alles krom drukt.
Dus ook je opbouw. Bovendien kunnen je tandwielen in de verdrukking komen en ook scheuren of "platte" tanden krijgen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 18 February 2015, 23:01:56 door Bahn-AG »

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2015, 23:57:28 »
Bedankt. De tender is gedemonteerd. De buffers vielen er vanzelf al uit  ;D.

Werk in uitvoering:



Alleen dit deel hoeft vervangen te worden:



De rest draait nog soepel, geen beschadigde tandwielen.
Volgens de onderdelenlijst moet ik een compleet "Fahrwerk tender ohne motor für L105200" (= L50520001.2) aanschaffen.
Eens uitzoeken of dat zo is.
Als iemand nog suggesties heeft: graag.


Wicher.



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2015, 00:03:02 »
Zelfbouwen uit messing

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2015, 06:48:28 »
Toch even met Liliput contact opnemen. Zinkpest is nu eenmaal een traag proces dat pas ver na de garantieperiode aan het licht kan komen. Zinkpest is ook onmiskenbaar een productiefout waarbij de verantwoordelijkheid van de fabrikant niet ophoudt na de garantieperiode. Liliput is nooit failliet gegaan, zodat de verplichtingen in beginsel door Bachman zijn overgenomen.

Dat alles is schone theorie, maar volgens mij goed genoeg om het probleem even aan Liliput voor te leggen. Ze kunnen je op zijn minst vertellen of dit onderdeel nog verkrijgbaar is. Heb je gezocht naar meer gevallen van zinkpest bij deze productie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2015, 07:56:34 »
Henk, volgens mij is Liliput (Wien) wel degelijk failliet gegaan en worden service en garantieafspraken uit de oude firma niet door de nieuwe overgenomen.

Silvolde

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1739
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2015, 10:23:13 »
Hoi

Lok is een Bachman, dus Liliput Wien heeft er niks mee te maken.

Na bijna 15 jaar is het wat mij betreft ook wel afgelopen met de garantie. Zelfs al betreft het een fabricagefout.

Bart

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2015, 11:02:16 »
Hallo Wicher,

Ik heb jouw onderdeelnummer even door Google gehaald en kreeg zowaar een hit.
In dit bericht staat precies hetzelfde probleem beschreven. De persoon in kwestie heeft daarna contact opgenomen met Liliput. Uiteindelijk is het onderdeel keurig opgestuurd, dit was in 2012.
De prijs voor dit onderdeel was rond de 20 Euro, kwamen nog wel verzendkosten overheen.
Mocht het onderdeel niet meer leverbaar zijn, zoek dan eens een onderdeelnummer van een andere versie met Wannentender. Deze zijn rood maar een likje verf doet wonderen.
Succes!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2015, 11:36:50 »
Hi allemaal,

Dit is geen slijtage of garantie (In Europa twee jaar) maar duidelijk een productie fout en die moet de leverancier (wettelijk) altijd oplossen of op z'n minst een coulance voorstellen.
Je moet het wel bewijzen maar ach. via Google vind je vast wel meer gedupeerden.

groet
Harald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2015, 12:39:07 »
Zinkpest heeft dan in ieder geval als voordeel dat de bewijslast niet ingewikkeld is.
Maar garantie lijkt me niet de hoofdzaak. Kennelijk si het onderdeel leverbaar en dat is al heel wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1739
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2015, 15:51:34 »
Hi allemaal,

Dit is geen slijtage of garantie (In Europa twee jaar) maar duidelijk een productie fout en die moet de leverancier (wettelijk) altijd oplossen of op z'n minst een coulance voorstellen.

Hoi

Produktie/materiaalfouten vallen gewoon onder de garantie van 2 jaar.
Daarboven hoeft een fabrikant helemaal niks meer, zelfs geen coulanceregeling.

Of ga je met je autootje ook terug als hij na 15 jaar begint te roesten?

Bart
« Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 15:54:47 door Bahn-AG »

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2015, 16:05:48 »
Bart, hier zit je wel degelijk mis. Producten die buiten de garantietermijn van 2 jaar vallen, maar redelijkerwijs een langere levensduur hebben, heb je wel degelijk nog wel rechten.

Het genoemde voorbeeld van een auto van 15 jaar dan is die levensduur redelijkerwijs gehaald, treedt de roest na 3 jaar op, mag je wel degelijk de fabrikant aanspreken. En een modeltrein hoort niet na ruim 10 jaar spontaan uit elkaar te vallen, of dit redelijkerwijs is valt uiteraard over te twisten, eens kijken wat liliput/backmann hierover te melden heeft.

Citaat
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Bron: Klik
« Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 16:13:41 door zweistein. Reden: linkje toegevoegd »
Groeten, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2015, 16:12:40 »
Hoi

Produktie/materiaalfouten vallen gewoon onder de garantie van 2 jaar.
Daarboven hoeft een fabrikant helemaal niks meer, zelfs geen coulanceregeling.

Of ga je met je autootje ook terug als hij na 15 jaar begint te roesten?

Bart

Hi Bart en de anderen,

Toch raar dat er steeds meer leveranciers coulance regelingen hebben om van dat gezeur af te zijn.
Ondanks dat is het wettelijk verplicht om iets te doen.
Na ruime 4 jaar was mijn startmotor defect, geen garantie of coulance meer maar wel +/-60% van de prijs af.
Trouwens ik had (op mijn vorige auto) 6 jaar "garantie" op de carrosserie en 10 jaar op het chassis voor roest !

groet
Harald


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2015, 16:31:07 »
De Nederlandse wet heeft het tegenwoordig helemaal niet over garantie maar over recht op een deugdelijk product. Is een product niet deugdelijk, dan moet de verkoper repareren of vervangen. Wat deugdelijk is verschilt natuurlijk. Zinkpest is altijd een fabricagefout en een model met zinkpest lijkt me altijd een ondeugdelijk product, ook na 15 jaar.

Dat gezegd hebbende is claimen bij een verkoper na 15 jaar best ingewikkeld en zou ik gewoon aan Liliput vragen of ze een dergelijk onderdeel nog kunnen leveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2015, 16:31:56 »
Een via coulance weer tevreden klant, wordt mogelijk ook weer klant voor een nieuw product.
M.a.w. iemand die tot tevredenheid is geholpen zal in de toekomst mogelijk ook blijven kopen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein