Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:01:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
  

Auteur Topic: HSM 523  (gelezen 9231 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2015, 00:17:04 »
Jan, de kale 2100 die ik eens van je heb overgenomen/geruild, heeft ook zo de gaten gedicht. Men heeft keurig een gebogen plaatje aan de binnenzijde van de ketel gesoldeerd en de openingen "gevuld" met soldeer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2015, 00:24:30 »
Ja tuurlijk kan dat , zie je iid niks meer van straks.
Was alleen benieuwd met wat voor idee Jan aan zou komen.

Wanneer maak je die eens af.
Kunnen we met zn vieren mooi bouwdraadje van maken

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2015, 02:34:40 »
Tsja, wat denk je, ik dacht, kom, ik pak mijn drama er ook even bij en na een tijdje ernaar gekeken te hebben heb ik het weer in de keukenrol gewikkeld en terug in het doosje gelegd...  ;D

Sta voor dezelfde uitdagingen als jij dus.

Maar ik heb ook plaatjes voor de 505, dus als ik wil hoef ik maar 1 paar zandstrooiers te maken, en kan ik de voorverwarmer fijn weglaten.

Ik heb trouwens het idee dat de enkele korte tank een grotere middellijn had als de langwerpige tank. Maar kan optisch bedrog zijn. De platen op het geheugen van nederland zijn wel behulpzaam iig.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 02:41:04 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2015, 08:04:36 »
Getver heb jij de 505 nr platen wel GRRRRR  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2015, 11:12:26 »
Ik zou voor zo'n gaatje een dekseltje met een flens draaien, dat er klemmend in past.De flens zit dan uiteraard aan de binnenzijde.Het mooist is het dan wanneer de randen van dat dekseltje licht conisch zijn dus zo ongeveer als spoorwielen,zodat het klemmend in het gat past en er nauwelijks een naad is.Dan het dekseltje van binnen uit solderen en het dekseltje vlak vijlen en nabewerken met een snippertje P2000 schuur/polijstpapier.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: HSM 523
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2015, 12:02:30 »
Voor € 800,- kant en klaar te koop bij Van Hurck... ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #21 Gepost op: 06 February 2015, 15:22:55 »
Voor die  € 800,- kan je natuurlijk ook een eenvoudige draaibank kopen.Dan kan je veel onderdelen zelf maken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2015, 19:53:17 »
Jan  ;D

Ik hoopte al op een mooie Hightech oplossing  (y)
Maar dit zijn 3 gaatjes naast elkaar , ik ga ze gewoon solderen.
Een 2100 met 2 dommen heb ik al , dus deze blijft met een dom rijden.

Gr Jan

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2015, 19:56:03 »
Jan, je zult de overgebleven dom dan ook naar achteren moeten plaatsen. Met een beetje geluk verdwijnt het gat van deze dom dan eer eronder.
Gr.
John
P.S. was best leuk in Rijswijk.
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #24 Gepost op: 06 February 2015, 21:05:58 »
Hallo John,
Jemig dat was me nog niet opgevallen, maar idd hoort de dom precies in het midden van de ketelringen te zitten.(y)

P.S. altijd leuk om bij de mensen waar je online contact mee hebt eens een gezicht te hebben. (y)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #25 Gepost op: 06 February 2015, 21:23:53 »
Nee Jan die zit tegen de ketelband uit het midden.
Gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #26 Gepost op: 06 February 2015, 21:28:26 »
Euh ja nu op mijn model ja,
maar hij hoort de precies in het midden van de ketelringen te zitten toch?
En het model heeft nu maar 3 ketelringen en de echte op de foto 4
Dus er moet er nog een bij ook.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 21:30:07 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2015, 08:12:24 »
John,

Ik heb de foto van de echte lok naar 1 op 87 verschaald.
Wat blijkt , de dom zit wel op de goede plaats.
Echter de ketel ring achter de dom moet strak achter de dom komen en dan moet er nog een ring tussen . ::)

De oude ringen wegschuren is het probleem niet maar of je zulke fijne ringen weer zo mooi opnieuw gemaakt krijgt is de vraag.

Philotrain heeft ook met die ketelringen gesmokkeld. ;D
http://www.stichtingdoorreis.nl/Foto%20album/hoorn.htm


Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 08:34:16 door roadster36 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2015, 12:09:44 »
Jan,
de dom hoort inderdaad midden op de tweede ketelring. Tekeningen erbij gehaald en het klopt. Een Schwarzkopf foto zit optisch niet lekker en de Philo uitvoering is wel heel erg.
Als ik jou was zou ik een van de eerste vijf "Oer-Tinus"-en bouwen want er waren maar twee locs in de HSM tijd die een voorwarmer hadden.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2015, 15:23:16 »
Klopt de 522 en 523 hadden een voorverwarmer. de rest nog niet.
Ik had er ook liever een van de eerste 5 gebouwd (ivm Messing dom)maar ik heb geen nummerschildjes.
Voordeel van de 523 zijn de mooie spartbordjes boven de bogiewielen
Die ringen maar eens heel goed over nadenken hoe ik dat ga oplossen.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 15:26:28 door roadster36 »