Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: HSM 523  (gelezen 9071 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2015, 00:17:04 »
Jan, de kale 2100 die ik eens van je heb overgenomen/geruild, heeft ook zo de gaten gedicht. Men heeft keurig een gebogen plaatje aan de binnenzijde van de ketel gesoldeerd en de openingen "gevuld" met soldeer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2015, 00:24:30 »
Ja tuurlijk kan dat , zie je iid niks meer van straks.
Was alleen benieuwd met wat voor idee Jan aan zou komen.

Wanneer maak je die eens af.
Kunnen we met zn vieren mooi bouwdraadje van maken

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2015, 02:34:40 »
Tsja, wat denk je, ik dacht, kom, ik pak mijn drama er ook even bij en na een tijdje ernaar gekeken te hebben heb ik het weer in de keukenrol gewikkeld en terug in het doosje gelegd...  ;D

Sta voor dezelfde uitdagingen als jij dus.

Maar ik heb ook plaatjes voor de 505, dus als ik wil hoef ik maar 1 paar zandstrooiers te maken, en kan ik de voorverwarmer fijn weglaten.

Ik heb trouwens het idee dat de enkele korte tank een grotere middellijn had als de langwerpige tank. Maar kan optisch bedrog zijn. De platen op het geheugen van nederland zijn wel behulpzaam iig.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 02:41:04 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2015, 08:04:36 »
Getver heb jij de 505 nr platen wel GRRRRR  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2015, 11:12:26 »
Ik zou voor zo'n gaatje een dekseltje met een flens draaien, dat er klemmend in past.De flens zit dan uiteraard aan de binnenzijde.Het mooist is het dan wanneer de randen van dat dekseltje licht conisch zijn dus zo ongeveer als spoorwielen,zodat het klemmend in het gat past en er nauwelijks een naad is.Dan het dekseltje van binnen uit solderen en het dekseltje vlak vijlen en nabewerken met een snippertje P2000 schuur/polijstpapier.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: HSM 523
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2015, 12:02:30 »
Voor € 800,- kant en klaar te koop bij Van Hurck... ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #21 Gepost op: 06 February 2015, 15:22:55 »
Voor die  € 800,- kan je natuurlijk ook een eenvoudige draaibank kopen.Dan kan je veel onderdelen zelf maken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2015, 19:53:17 »
Jan  ;D

Ik hoopte al op een mooie Hightech oplossing  (y)
Maar dit zijn 3 gaatjes naast elkaar , ik ga ze gewoon solderen.
Een 2100 met 2 dommen heb ik al , dus deze blijft met een dom rijden.

Gr Jan

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2015, 19:56:03 »
Jan, je zult de overgebleven dom dan ook naar achteren moeten plaatsen. Met een beetje geluk verdwijnt het gat van deze dom dan eer eronder.
Gr.
John
P.S. was best leuk in Rijswijk.
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #24 Gepost op: 06 February 2015, 21:05:58 »
Hallo John,
Jemig dat was me nog niet opgevallen, maar idd hoort de dom precies in het midden van de ketelringen te zitten.(y)

P.S. altijd leuk om bij de mensen waar je online contact mee hebt eens een gezicht te hebben. (y)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #25 Gepost op: 06 February 2015, 21:23:53 »
Nee Jan die zit tegen de ketelband uit het midden.
Gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #26 Gepost op: 06 February 2015, 21:28:26 »
Euh ja nu op mijn model ja,
maar hij hoort de precies in het midden van de ketelringen te zitten toch?
En het model heeft nu maar 3 ketelringen en de echte op de foto 4
Dus er moet er nog een bij ook.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 21:30:07 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2015, 08:12:24 »
John,

Ik heb de foto van de echte lok naar 1 op 87 verschaald.
Wat blijkt , de dom zit wel op de goede plaats.
Echter de ketel ring achter de dom moet strak achter de dom komen en dan moet er nog een ring tussen . ::)

De oude ringen wegschuren is het probleem niet maar of je zulke fijne ringen weer zo mooi opnieuw gemaakt krijgt is de vraag.

Philotrain heeft ook met die ketelringen gesmokkeld. ;D
http://www.stichtingdoorreis.nl/Foto%20album/hoorn.htm


Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 08:34:16 door roadster36 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2015, 12:09:44 »
Jan,
de dom hoort inderdaad midden op de tweede ketelring. Tekeningen erbij gehaald en het klopt. Een Schwarzkopf foto zit optisch niet lekker en de Philo uitvoering is wel heel erg.
Als ik jou was zou ik een van de eerste vijf "Oer-Tinus"-en bouwen want er waren maar twee locs in de HSM tijd die een voorwarmer hadden.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2015, 15:23:16 »
Klopt de 522 en 523 hadden een voorverwarmer. de rest nog niet.
Ik had er ook liever een van de eerste 5 gebouwd (ivm Messing dom)maar ik heb geen nummerschildjes.
Voordeel van de 523 zijn de mooie spartbordjes boven de bogiewielen
Die ringen maar eens heel goed over nadenken hoe ik dat ga oplossen.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 15:26:28 door roadster36 »