Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: HSM 523  (gelezen 9176 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
HSM 523
« Gepost op: 04 February 2015, 22:17:44 »
Nieuw ombouwdraadje ;D
Ik ben een Philotrain NS 2100 aan het bouwen naar een HSM uitvoering met maar een dom.
Bij deze een verslag van de ombouw.
Met behulp van het 2100 boek een mooie uitvoering uitgezocht .
Deze is gebouwd bij werkspoor in tegenstelling tot de meeste die bij Schwarzkopff gebouwd zijn.



Ik zoek nu zandstrooiers en de korte ketel onder de voetplaat.
heeft iemand wat liggen wat er voor door kan gaan?
Ik zoek ook nog de juiste Philotrain hijsogen.



plaatje waar de hijsogen mooi op te zien zijn.



Wat ga ik veranderen aan de standaard kit uitvoering.
De lok krijgt spatbordjes boven de loop wielen zoals op de bovenste foto.
Het leiding werk op de ketel word heel sober.
Ketel, machinistenhuis,tender zeer donkergroen.
onderzijde voetplaat/Frame bruin
bovenkant voetplaat/rookkast zwart
De wielen bruin of donkergroen?
rood zwarte biezen.



« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:46:56 door roadster36 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: HSM 523
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2015, 10:30:08 »
Ik ben benieuwd Jan (y)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: HSM 523
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2015, 12:13:48 »
Korte ketel?? Rechts zit de luchttank en links de warmtewisselaar van de voorwarmer.
Mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: HSM 523
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2015, 15:51:18 »
klopt, maar dr werd later een flink grotere luchttank op gezet:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400
denk dat jan die grote luchttank al heeft en nu dus de kleinere zoekt. (zo te zien zou je met afzagen en weer netjes vijlen een eind moeten kunnen komen trouwens)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: HSM 523
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2015, 17:57:28 »
Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2015, 18:28:08 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2015, 18:38:51 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Dat denk ik ook want twee  kleine luchtreservoirs = afleveringstoestand. één groot reservoir met aan ander kant wisselaar voorwarmer = latere NS toestand. In de "landerbahn" periode  in NL (periode I en II) kwamen voorwarmers niet voor.
Gr.
John 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2015, 20:28:40 »
precies ik wil hem graag in de afleverings uitvoering maken maken.
Ik heb foto`s van beide zijden.









Zoals je ziet  (en ook in het 2100 boek vermeld)  zijn de 522 en 523 als eerste uitgeleverd met een voorverwarmer.
Deze zijde klopt dus , alleen aan de andere zijde is de luchtketel te groot.
Zou inderdaad met een stukje er tussen uit frezen op te lossen zijn , maar dat vind ik toch wat zonde.

datum in dienststelling 522  05-03-1917,  523  29-03-1917

Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans
Ze zijn dus geleverd met kleine luchttank en een voorverwarmer.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:52:41 door roadster36 »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: HSM 523
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2015, 21:15:23 »
Bouwman locje Jan ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2015, 21:25:44 »
yep  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2015, 21:41:22 »
Leuk plan.Maar hoe ga je nu die gaten waar de zanddom op de ketel zat dicht maken?

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2015, 21:45:02 »
Gewoon dicht solderen  ;D
Net als alle andere gaatjes , bijv die van opstaptreden op de ketel naar de zanddom.
plaatje messing er onder met low melt dicht zetten en dan vijlen/schuren.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 22:30:46 »
Ja kan ook, maar dat is toch niet zo mooi?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2015, 23:22:39 »
Met lak erover zie je d'r niks van.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2015, 23:45:01 »
Hoe zou jij het dan gedaan hebben Jan?