Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 12:54:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:52:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Pauldg
Vandaag om 11:53:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
  

Auteur Topic: HSM 523  (gelezen 9379 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
HSM 523
« Gepost op: 04 February 2015, 22:17:44 »
Nieuw ombouwdraadje ;D
Ik ben een Philotrain NS 2100 aan het bouwen naar een HSM uitvoering met maar een dom.
Bij deze een verslag van de ombouw.
Met behulp van het 2100 boek een mooie uitvoering uitgezocht .
Deze is gebouwd bij werkspoor in tegenstelling tot de meeste die bij Schwarzkopff gebouwd zijn.



Ik zoek nu zandstrooiers en de korte ketel onder de voetplaat.
heeft iemand wat liggen wat er voor door kan gaan?
Ik zoek ook nog de juiste Philotrain hijsogen.



plaatje waar de hijsogen mooi op te zien zijn.



Wat ga ik veranderen aan de standaard kit uitvoering.
De lok krijgt spatbordjes boven de loop wielen zoals op de bovenste foto.
Het leiding werk op de ketel word heel sober.
Ketel, machinistenhuis,tender zeer donkergroen.
onderzijde voetplaat/Frame bruin
bovenkant voetplaat/rookkast zwart
De wielen bruin of donkergroen?
rood zwarte biezen.



« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:46:56 door roadster36 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: HSM 523
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2015, 10:30:08 »
Ik ben benieuwd Jan (y)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: HSM 523
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2015, 12:13:48 »
Korte ketel?? Rechts zit de luchttank en links de warmtewisselaar van de voorwarmer.
Mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: HSM 523
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2015, 15:51:18 »
klopt, maar dr werd later een flink grotere luchttank op gezet:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400
denk dat jan die grote luchttank al heeft en nu dus de kleinere zoekt. (zo te zien zou je met afzagen en weer netjes vijlen een eind moeten kunnen komen trouwens)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: HSM 523
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2015, 17:57:28 »
Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2015, 18:28:08 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2015, 18:38:51 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Dat denk ik ook want twee  kleine luchtreservoirs = afleveringstoestand. één groot reservoir met aan ander kant wisselaar voorwarmer = latere NS toestand. In de "landerbahn" periode  in NL (periode I en II) kwamen voorwarmers niet voor.
Gr.
John 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2015, 20:28:40 »
precies ik wil hem graag in de afleverings uitvoering maken maken.
Ik heb foto`s van beide zijden.









Zoals je ziet  (en ook in het 2100 boek vermeld)  zijn de 522 en 523 als eerste uitgeleverd met een voorverwarmer.
Deze zijde klopt dus , alleen aan de andere zijde is de luchtketel te groot.
Zou inderdaad met een stukje er tussen uit frezen op te lossen zijn , maar dat vind ik toch wat zonde.

datum in dienststelling 522  05-03-1917,  523  29-03-1917

Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans
Ze zijn dus geleverd met kleine luchttank en een voorverwarmer.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:52:41 door roadster36 »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: HSM 523
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2015, 21:15:23 »
Bouwman locje Jan ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2015, 21:25:44 »
yep  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2015, 21:41:22 »
Leuk plan.Maar hoe ga je nu die gaten waar de zanddom op de ketel zat dicht maken?

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2015, 21:45:02 »
Gewoon dicht solderen  ;D
Net als alle andere gaatjes , bijv die van opstaptreden op de ketel naar de zanddom.
plaatje messing er onder met low melt dicht zetten en dan vijlen/schuren.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 22:30:46 »
Ja kan ook, maar dat is toch niet zo mooi?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2015, 23:22:39 »
Met lak erover zie je d'r niks van.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2015, 23:45:01 »
Hoe zou jij het dan gedaan hebben Jan?